Permalänk
Medlem

Antivirusprogram

Nu när mac har ökat i popularitet så borde virusen bli fler också.
Använder ni macägare nåt antivirusprogram eller struntar ni i det?
Är det fortfarande "onödigt"? Eller är det snart ett måste som på Windows?

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Skrivet av M3Johan:

Nu när mac har ökat i popularitet så borde virusen bli fler också.
Använder ni macägare nåt antivirusprogram eller struntar ni i det?
Är det fortfarande "onödigt"? Eller är det snart ett måste som på Windows?

Virus är ovanligt i OSX men man kan få malware och skadlig kod i macen. Så se till att den inbyggda brandväggen är på och kör ett antimalware nån gång i veckan som ex Malwarebytes för mac.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Unix operativsystem (Linux / OSX) smittas lika lätt som Windows. Däremot så kan inte virusen göra något. Den enda risken är att de sprider det. Därför ska man rensa emellanåt.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidju:

Unix operativsystem (Linux / OSX) smittas lika lätt som Windows. Däremot så kan inte virusen göra något. Den enda risken är att de sprider det. Därför ska man rensa emellanåt.

Eh va?

Klart man kan få keyloggers, cryptowares och RAT's på sin mac. Klart man ska ha ett Antivirus program.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk

Rekordmycket skadlig kod för Mac OSX upptäckt i år. Säkerhetsexperter oroas över företagskulturen. Bryr sig Apple för mycket om användarvänlighet och för lite om säkerhet?

http://techworld.idg.se/2.2524/1.640435/mac-virus

Opzzzzzz......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Eh va?

Klart man kan få keyloggers, cryptowares och RAT's på sin mac. Klart man ska ha ett Antivirus program.

JA!
Glömde att mac blivit stort nu..... Men det gäller fortfarande linux. Nästan ingen skriver virus till linux och därför fungerar det nästan inga virus på linux. Mac behöver antivirus, då det börjat bli värt att skriva virus till det, men linux saknar, för tillfället, virus och behöver inte antivirus för sin egen skull.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

På företaget så kräver VPN programvaran att det finns ett antivirus installerad även på Mac OS X, jag använder Avira, gratis och märks inte av så mycket, hur pass bra antivirus fungerar på OS X och hurvida det behövs eller inte är upp till var och en.

Personligen ser jag inget behov, men det gör jag inte heller på Windows eller Linux då jag har relativt smalt behov av program och utveckling sker isolerat.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Medlem

Jag körde clamav på min maindator (linux) och hittade tre suspekta filer. Alla till windows.
Jag har haft lite olika linuxinstallationer men home har nog hängt med i säkert ett decennium så tre är ett ganska bra resultat ändå.

Visa signatur

///Arch

Permalänk

Jag kör inget antivirus till min Mac och har aldrig gjort.
Har igång den inbyggda brandväggen och kör Malwarebytes för Mac 1 gång i månaden för att vara på den säkra sidan, har dock aldrig upptäckt några hot.

Visa signatur

MacBook Air 13" Mid 2015
iPhone 6S Plus Guld 64GB
Apple Watch Sport 42mm Space Grey
Playstation 4 | Sony MDR-1RBT