Wifi-alliansens svar på Bluetooth – 802.11ah

Permalänk
Melding Plague

Wifi-alliansens svar på Bluetooth – 802.11ah

Trådlös dataöverföring domineras av wifi-standarderna, men när det gäller kommunikation mellan enheter är Bluetooth mer etablerat. Det här ska nya 802.11ah "HaLow" ändra på.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Något sådant här har jag gått och längtat efter! tycker dock även de borde standardisera detta för trådlösa nätverk då det finns scenarier där räckvidd är viktigare än dataöverföringshastighet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det här känns intressant tycker jag. Hoppas det kommer billiga strömsnåla moduler för Arduino, raspberry pi och liknande så man kan skapa sitt "internet of things" hemma utan att det kostar skjortan. Typ som ESP8266 men som även stödjer 802.11ah för ökad räckvidd och mindre strömförbrukning.

Skrivet av Ozzed:

Något sådant här har jag gått och längtat efter! tycker dock även de borde standardisera detta för trådlösa nätverk då det finns scenarier där räckvidd är viktigare än dataöverföringshastighet.

Är det inte just detta som de har gjort?
Eller så har jag missförstått något.

Permalänk
Medlem

Jag hittade ingen artikel till er "på plats för ces" video så jag skriver här istället!
Om ni har tid, försök kolla upp Bragi med deras The Dash! Så tekniskt det bara går och de ska ha den färdiga produkten på mässan, alltså inte en prototyp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det här känns intressant tycker jag. Hoppas det kommer billiga strömsnåla moduler för Arduino, raspberry pi och liknande så man kan skapa sitt "internet of things" hemma utan att det kostar skjortan. Typ som ESP8266 men som även stödjer 802.11ah för ökad räckvidd och mindre strömförbrukning.

Är det inte just detta som de har gjort?
Eller så har jag missförstått något.

Vad jag förstår det som så är det mer tänkt för kommunikation från enhet till enhet och alltså inget vi kommer få se i routrar och liknande, men det tycker jag skulle vara fränt. Visst, 40Mbit/s är inte mycket att hänga i granen men räckvidden är helt överlägsen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad jag förstår det som så är det mer tänkt för kommunikation från enhet till enhet och alltså inget vi kommer få se i routrar och liknande, men det tycker jag skulle vara fränt. Visst, 40Mbit/s är inte mycket att hänga i granen men räckvidden är helt överlägsen.

Jag hoppas på att det också kommer till routrar så man kan koppla upp sina "things" direkt mot internet och sitt hemnätverk. Annars blir det ju inte "internet of things"? Det är väl främst räckvidd i förhållande till energiförbrukning man är ute efter så att man kan få lång batteritid på sina trådlösa prylar.

Permalänk
Medlem

@Ozzed:

Stora risken med att ha det som standard i Wi-Fi routrar är också att det ger kraftigt försämrad SNR då många enheter då riskerar börja kommunicera över den frekvensen. Bättre räckvidd innebär större störnings radie, vilket försämrar ström effektiviteten och bandbredden till de tänkta enheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

@Ozzed:

Stora risken med att ha det som standard i Wi-Fi routrar är också att det ger kraftigt försämrad SNR då många enheter då riskerar börja kommunicera över den frekvensen. Bättre räckvidd innebär större störnings radie, vilket försämrar ström effektiviteten och bandbredden till de tänkta enheterna.

Så behöver det inte bli om energieffektivitet prioriteras över bandbredd. Men visst, är det mycket störningar så går det ju åt mer energi oavsett. Men en annan fördel med att ha det som en standard i routrar är ju att man kan köra multicast, vilket i sig spar energi.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att enas runt en standard istället?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt heller.
Det största problemet med bluetooth och andra properitära lösningar är ju just att det inte är wi-fi.

Jag var på väg att köpa både Philips hue samt "smarta"-eluttag från en annan tillverkare, ända tills jag insåg att inget avdom körde wi-fi!

Att så behöva bryggor och skit (bluetooth) gör det ju värdelöst! Vilket "smart" eluttag som kräver stt jag ska vara inom bluetooth-range för att det ska funka! Eller Philips hur där jag behöver bygga ut en parallell radio-infrastruktur där jag redan har mitt wi-fi!

Nä..... Rejäl flopp även på detta om dom ibte gör dessa nya AH grejor kompatibla med "vanlig" wi-fi...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spännande, gillar konceptet att arbeta i lägre frekvensband och därmed få möjlighet till längre räckvidd med klenare sändare. Det är väl egentligen den enda vinningen med detta, av övriga praktiska skäl vore det väl annars smartare med en utökning av redan befintliga standarder.

Hur är det med licensbeläggning av 900MHz-bandet i stort i världen? 2.4GHz-bandet är av rent fysikaliska orsaker totalt ointressant för annat än just väldigt lokal kommunikation (den allerstädes närvarande vattenmolekylens resonansfrekvens råkar ligga i det), och är därmed väldigt lätt att göra licensfritt för allmänheten, men att släppa fritt frekvenser som är användbara till annat i det redan trångbodda radiospektrumet är en annan sak.

Känns som det kan bli svårt att bygga en standard kring något som inte kan/får användas hur som helst och var som helst? Jaja, man får se vad som händer antar jag

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

"Wifi-alliansens svar på Bluetooth – 802.11ah"

Hmmm.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth

Citat:

Bluetooth is a wireless technology standard for exchanging data over short distances (using short-wavelength UHF radio waves in the ISM band from 2.4 to 2.485 GHz) from fixed and mobile devices, and building personal area networks (PANs). Invented by telecom vendor Ericsson in 1994

https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11_(legacy_mode)

Citat:

IEEE 802.11 (legacy mode) — or more correctly IEEE 802.11-1997 or IEEE 802.11-1999 — refer to the original version of the IEEE 802.11 wireless networking standard released in 1997 and clarified in 1999.

De har haft olika mål under lång tid men de verkar klampa in i varandras områden allt mer.

Bluetooth, svenskt.

Wifi, utrikiskt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Spännande, gillar konceptet att arbeta i lägre frekvensband och därmed få möjlighet till längre räckvidd med klenare sändare. Det är väl egentligen den enda vinningen med detta, av övriga praktiska skäl vore det väl annars smartare med en utökning av redan befintliga standarder.

Hur är det med licensbeläggning av 900MHz-bandet i stort i världen? 2.4GHz-bandet är av rent fysikaliska orsaker totalt ointressant för annat än just väldigt lokal kommunikation (den allerstädes närvarande vattenmolekylens resonansfrekvens råkar ligga i det), och är därmed väldigt lätt att göra licensfritt för allmänheten, men att släppa fritt frekvenser som är användbara till annat i det redan trångbodda radiospektrumet är en annan sak.

Känns som det kan bli svårt att bygga en standard kring något som inte kan/får användas hur som helst och var som helst? Jaja, man får se vad som händer antar jag

Jag har inte riktigt lyckats lista ut hur det ser ut, men jag har förstått att det finns betydligt mycket mer olicensierat utrymme runt 900 Mhz i USA än här i Europa. Någon nämnde att 863-868 MHz är olicensierat här, vilket ger 5 Mhz. I USA ska det handla om ungefär fem gånger så mycket.

Permalänk
Medlem

Får vi inte ett nytt problem nu, tex att det krockar med det befintliga 4g nätet. Då det också körs på 900MHZ?

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Trevligt om det kunde bli strömsnålt nog att kunna ersätta Blåtand för ljudströmmning med högre kvalitet och mindre fördröjning. Blåtand känns så gammaldags.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Får vi inte ett nytt problem nu, tex att det krockar med det befintliga 4g nätet. Då det också körs på 900MHZ?

Vad jag vet är det 900-960mhz som är licens på. Resten är alltså ledigt och fritt att använda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Är det inte bättre att enas runt en standard istället?

Jo, så därför borde blåtand slopas helt då det är proprietärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Får vi inte ett nytt problem nu, tex att det krockar med det befintliga 4g nätet. Då det också körs på 900MHZ?

Japp och kommer störa sådan utrustning (beror ju på uteffekt så klart också).

Jag tror inte denna standard kommer godkännas i Sverige då både GSM och vissa delar av 4G ligger på 900MHz

Förstår dock inte varför detta skulle vara en konkurrent till bluetooth som är en kortdistans teknologi.

Sen tycker jag det är ett konstigt drag då det t.ex. redan finns Zigbee och andra IoT teknologier

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Entusiast

Hittade en liten lista över frekvensallokering i Europa och där ligger det en del saker i bandet 890-942 MHz. GSM ligger på 890-915 och 935-960 GHz. En del militär utrustning verkar använda bandet också. Fast det finns utrymme i 915-921 MHz för "Non-specific short range devices" där bland annat RFID ingår. Finns även mikrofoner och dylikt som arbetar inom det bandet så gissningsvis är det där 802.11ah kommer landa inom EU.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Fint att ersätta blåtand, men då ska det vara en bättre och strömsnål teknik också.

Blåtand har jag inte använt på evigheter, bättre med wifi som ändå är påslaget och vad jag märkt inte drar så mycket på en mobil som blåtand.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Spännande, gillar konceptet att arbeta i lägre frekvensband och därmed få möjlighet till längre räckvidd med klenare sändare. Det är väl egentligen den enda vinningen med detta, av övriga praktiska skäl vore det väl annars smartare med en utökning av redan befintliga standarder.

Hur är det med licensbeläggning av 900MHz-bandet i stort i världen? 2.4GHz-bandet är av rent fysikaliska orsaker totalt ointressant för annat än just väldigt lokal kommunikation (den allerstädes närvarande vattenmolekylens resonansfrekvens råkar ligga i det), och är därmed väldigt lätt att göra licensfritt för allmänheten, men att släppa fritt frekvenser som är användbara till annat i det redan trångbodda radiospektrumet är en annan sak.

Känns som det kan bli svårt att bygga en standard kring något som inte kan/får användas hur som helst och var som helst? Jaja, man får se vad som händer antar jag

Det märkte jag väl på ett kontor... de kunde aldrig begripa varför deras trådlösa video utrustning alltid fick problem runt lunchtid. Visade ju sig vara mikrovågsugnarna som störde ut allt. Så jag håller med dig helt och hållet.

Kort sagt, 2,4Ghz är värdelöst då det är alldeles för mycket skit på frekvenserna. Bluetooth, Wifi, icke standardiserade möss och andra sändare, mikrovågsugnar... u name it.
Det fungerar i teorin, men tyvärr blir det mycket störningar mellan frekvenserna, och de stör ut varandra.

Problemet är att just 900Mhz är väl ämnade till mobiltelefoner och annan sådan utrustning, där operatörer har fått köpa dessa. Så hur har de tänkt använda det utan för USA?
Edit: Läste nu @Zotamedu svar, och om det stämmer så kan det finnas möjlighet, men sen är ju frågan hur mycket annat det kommer störas ut av. (Dvs 11ah tekniken störas av mobilmaster tex). Man har ju alltid en "störsignal", och GSM sänder rätt starkt.

Permalänk
Medlem

Varför inte något mellan 1000 och 1800 mhz? Dessa är väl helt fria, eller är det något som ligger där? 4G och GMS finns ju på både 900 och 1800, men däremellan vet jag ingenting.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:

Ja, precis, det där var ett bra exempel. Ingen slump att mikrovågsugnarnas magnetroner sänder just i det frekvensområdet, där är man ju ute efter att vattenmolekyler i maten ska absorbera så mycket strålning/energi som bara möjligt

I slutändan får man väl gissa på att det är optimalt uttänkt, att man valt bästa möjliga kompromiss mellan tillgänglighet världen över, maximal teoretisk bandbredd i aktuellt frekvensområde, och krav på sändarstyrka per räckviddsenhet. Man dummar sig inte med så grundläggande saker när det kommer till något man hoppas ska bli en ny standard.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MickeOj:

Varför inte något mellan 1000 och 1800 mhz? Dessa är väl helt fria, eller är det något som ligger där? 4G och GMS finns ju på både 900 och 1800, men däremellan vet jag ingenting.

Finns massa skrot där också. Bland annat mycket satellit- och flygkommunikation, inklusive GPS. Finns även en del amatör-radio där och de kan sända med rätt ordentlig effekt i sammanhanget varpå man inte vill ha ett nätverk med de frekvenserna i närheten.

Det är tämligen ont om ledigt utrymme då allt redan är bokat för något. Det är till och med så att man lite nu och då möblerar om i frekvensbanden för att få in nya saker. Till exempel kommer trådlösa mikrofoner som sänder på 694-790 MHz snart bli olagliga då det bandet ska användas till annat.

Här finns lite information om frekvensbanden för den som har tråkigt.

Listan över frekvensallokering i EU: http://www.erodocdb.dk/docs/doc98/official/pdf/ERCRep025.pdf

Post och telestyrelsen har en sökbar databas här: http://e-tjanster.pts.se/radio/frekvensplanen/

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeOj:

Varför inte något mellan 1000 och 1800 mhz? Dessa är väl helt fria, eller är det något som ligger där? 4G och GMS finns ju på både 900 och 1800, men däremellan vet jag ingenting.

Stora delar av frekvensbanden är reserverade, särskilt inom militären.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kaput:

Spännande, gillar konceptet att arbeta i lägre frekvensband och därmed få möjlighet till längre räckvidd med klenare sändare. Det är väl egentligen den enda vinningen med detta, av övriga praktiska skäl vore det väl annars smartare med en utökning av redan befintliga standarder.

Hur är det med licensbeläggning av 900MHz-bandet i stort i världen? 2.4GHz-bandet är av rent fysikaliska orsaker totalt ointressant för annat än just väldigt lokal kommunikation (den allerstädes närvarande vattenmolekylens resonansfrekvens råkar ligga i det), och är därmed väldigt lätt att göra licensfritt för allmänheten, men att släppa fritt frekvenser som är användbara till annat i det redan trångbodda radiospektrumet är en annan sak.

Känns som det kan bli svårt att bygga en standard kring något som inte kan/får användas hur som helst och var som helst? Jaja, man får se vad som händer antar jag

Dags att vara pedantisk besserwisser igen. Det är en myt att mikrovågsugnar jobbar vid vattens resonansfrekvens. De ligger på 48, 110 och 113 THz*, det vill säga IR-ljus. Det är inte vibroniska övergångar man sparkar på med mikrovågor utan det bygger på att man roterar elektriska dipoler. En mikrovågsugn värmer inte bara vatten utan alla former av dipoler, alltså molekyler som har olika laddning i olika delar. Vatten är en stark dipol och värms därför mycket men även fetter är dipoler. Du kan ju testa att värma en mugg matolja i mikrovågsugnen så ska du se att den blir varm trots att den inte innehåller vatten.

En elektrisk dipol kommer försöka rotera sig i samma riktning som ett elektriskt fält. Magnetronen i mikrovågsugnen skapar ett varierande fält så molekylerna kommer försöka rotera för att matcha fältet hela tiden vilket överför kinetisk energi till det man värmer. Vidare krockar även en del molekyler med andra så att värmen sprider sig den vägen.

För övrigt används inte bara 2,45 GHz i mikrovågsugnar utan även 915 MHz förekommer. Faktum är att den exakta frekvensen är rätt ointressant för en mikrovågsugn. Allt mellan 1 och 20 GHz hade fungerat lika bra. Eller ja, det går bra med betydligt lägre frekvenser också men de är svåra att hålla instängda i en låda och man vill ju helst inte att den där RF-strålaren på 800 W läcker alltför mycket. Valet av just 2,45 GHz var för att det var smidigast att bygga megnetronen där tillsammans med lite problem med resonans och så vidare. Det är alltså en designavvägning och inte direkt kopplat till fysiken bakom uppvärmningen. Sen blev 2,4 GHz ett fritt band tack vare att det fanns så många mikrovågsugnar som störde där så det ansågs inte vara någon idé att använda det kommersiellt i större skala på grund av alla störningar.

Vatten absorberar mikrovågor men det är rotationsövergångar och absorptionen ökar kraftigt från några hundra MHz till en topp runt 1 THz. Sedan går absorptionen ner till ett nytt minimum runt PHz (det vill säga synligt spektrum) för att sedan öka igen. Det är alltså ingen topp vid just 2,4 GHz utan det bara ökar med frekvensen.

*Fundamentala frekvenser för symmetrisk och asymmetrisk sträckning samt böjning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Wifi generellt är den överlägset buggigaste standarden där ute. Bara att dela internet över wifi 10 cm brukar medföra underliga microlagg. Allt resande i jobbet och de säkert hundratals wifi man använt så får jag förbanna wifi varannan gång säkert. Nog för att jag verkar ha en dålig wifikrets i min laptop men..

Mkt av detta kan säkert härledas till interferens som är oundvikligt i ett fritt spektrum med många användare. Och just därför låter ju inte 900-bandet så lockande.

Jag menar 3g/4g fungerar ju för det mesta så sjukt smidigt. Men då har ju lite ingenjörer fått planerat frekvensutrymmerna

Nä en öppen standard på ett högre frekvensband hade varit intressant!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pye:

Wifi generellt är den överlägset buggigaste standarden där ute. Bara att dela internet över wifi 10 cm brukar medföra underliga microlagg. Allt resande i jobbet och de säkert hundratals wifi man använt så får jag förbanna wifi varannan gång säkert. Nog för att jag verkar ha en dålig wifikrets i min laptop men..

Mkt av detta kan säkert härledas till interferens som är oundvikligt i ett fritt spektrum med många användare. Och just därför låter ju inte 900-bandet så lockande.

Jag menar 3g/4g fungerar ju för det mesta så sjukt smidigt. Men då har ju lite ingenjörer fått planerat frekvensutrymmerna

Nä en öppen standard på ett högre frekvensband hade varit intressant!

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar ungefär som 802.11ac som använder 5 GHz?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

@Zotamedu:

Tung skit!

Det handlar väl om förenklingar - måhända ganska hisnande sådana - snarare än myt. Allt med minsta polär karakteristika får sig förstås en mer eller mindre hård spark av ett svängande fält, utpräglad dipol eller ej, och oavsett våglängd. 2.4GHz-bandet råkar såvitt jag vet vara optimalt för vatten, som ju det mesta man skulle vilja värma i en mikrovågsugn innehåller. Givetvis kan man åstadkomma samma sak med andra våglängder, och det går förstås att optimera för annat än just eventuellt vatteninnehåll.

Skönt av dig att orka avhandla det i sådan detalj i övrigt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kaput:

@Zotamedu:

Tung skit!

Det handlar väl om förenklingar - måhända ganska hisnande sådana - snarare än myt. Allt med minsta polär karakteristika får sig förstås en mer eller mindre hård spark av ett svängande fält, utpräglad dipol eller ej, och oavsett våglängd. 2.4GHz-bandet råkar såvitt jag vet vara optimalt för vatten, som ju det mesta man skulle vilja värma i en mikrovågsugn innehåller. Givetvis kan man åstadkomma samma sak med andra våglängder, och det går förstås att optimera för annat än just eventuellt vatteninnehåll.

Skönt av dig att orka avhandla det i sådan detalj i övrigt

I det här fallet är det inte en förenkling utan en seglivad myt. Uppvärmningen i en mikrovågsugn har inget med resonans med vatten att göra och är bara tangentiellt kopplad till vibration.

Nej 2,4 GHz är inte optimalt för vatten, det råkade vara optimalt för designen av ugnen i sig. Där någonstans var det smidigt att designa magnetronen samt att man fick tillräcklig penetration i det man vill värma. Det gäller både vatten socker och fett och då även penetration i proteiner.

Här har du absorptionsspektrum för vatten.

2,4 GHz motsvarar en våglängd på 0,12 meter. Notera att det är en logaritmisk skala så 0,12 m ligger väldigt nära 1 meter i bilden. Där finns ingen ensam topp som man kan förvänta sig om det vore så att vatten absorberade väldigt bra vid just 2,4 GHz. Notera även att y-axeln är logaritmisk och att det skiljer ungefär en faktor 1000 mellan absorptionen runt 1 GHz och absorptionen vid vibrationsövergångarna uppe vid 100 THz.

Det är som sagt en seglivad myt att det skulle finnas någon specifik interferens mellan vatten och elektromagnetisk strålning vid just 2,45 GHz. Det kunde lika gärna landat på 3 eller 1 GHz om någon annan hade varit drivande i frågan på 40-talet. Då hade vårt trådlösa nätverk legat där istället.

Vill du gräva ner dig mer i den faktiska fysikaliska bakgrunden har Wikipedia en rätt ingående artikel i ämnet: https://en.wikipedia.org/wiki/Dielectric_heating

Här finns också en kort sammanfattning om varför det råkade bli 2,45 GHz: https://www.indiegogo.com/projects/why-2-4ghz-chasing-wireles...

Jag har letat efter den fulla artikeln men inte lyckats hitta den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24