Samsung 850 EVO SSD bra och prisvärd?

Permalänk
Medlem

Samsung 850 EVO SSD bra och prisvärd?

Hej!
Har idag en intel 520 480gb och funderar på att köpa mig en samsung 850 evo 500gb men hittar inga jämföringar mellan de två. Vilken skulle ni rekommendera och ifall det är värt pengarna?

Rubrik redigerad. // MOD
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Första träffen på Google

http://ssd.userbenchmark.com/Compare/Samsung-850-Evo-250GB-vs...

Storlekarna skiljer sig åt men det borde väl inte spela någon större roll.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

850 Evo är den snabbare enheten.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Fick just en Samsung 850 EVo hemlevererad. Hoppas verkligen inte de är känsliga för extrem kyla. Får stå i rumstemp några timmar tror jag

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Första träffen på Google

http://ssd.userbenchmark.com/Compare/Samsung-850-Evo-250GB-vs...

Storlekarna skiljer sig åt men det borde väl inte spela någon större roll.

Tryck på knapparna för 500GB och 480GB respektive

http://ssd.userbenchmark.com/Compare/Samsung-850-Evo-500GB-vs...
Kort sagt det skiljer en hel del...

@Joey32
Just 520 480GB versionen är faktiskt långsammare än 240GB versionen för att den har "för många" minneskretsar (16 st och bara 8 kanaler). Så den blir långsammare då den inte kan jobba mot alla cellerna samtidigt.
850 EVO disken dock når sin "swetspot" på just 500GB, där tom TLC läget kan skriva typ fullt blås (lägre IOPs dock än med SLC cache). Dock är 850 EVO i TLC läge (dvs med SLC cachen uttömd) ändå snabbare än 520 480GB i bästa fall.

850 EVO är i dag utan tvekan den mest prestanda riktade budget disken, och helt klart värt sina pengar.
Sen finns den andra bra diskar också, typ BX100 är också bra disk @ 500GB storlek.

Permalänk
Medlem

Hmm det hära rapid mode någon som fått det att fungera? Verkar inte kompatibelt med windows 10.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hmm det hära rapid mode någon som fått det att fungera? Verkar inte kompatibelt med windows 10.

Tidigare använde jag version 4.5 för att aktivera rapidmode, sen uppdatera till senaste versionen för samsung magician så höll det kvar sig. Men jag har för mig att den senaste versionen skall funka att starta rapidmode i för windows 10.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Tidigare använde jag version 4.5 för att aktivera rapidmode, sen uppdatera till senaste versionen för samsung magician så höll det kvar sig. Men jag har för mig att den senaste versionen skall funka att starta rapidmode i för windows 10.

Har själv inte testat, men jag har läst att 4.9 inte är helt 100% heller dock. Microsoft har gjort något i sin kod som fubarat en del cache mjukvara (inte bara Samsungs). Med tanke på att Win 7/2008 har lägre latency och bättre IOPs prestanda på NVME SSDer (värsting då) så är det något galet iaf som tydligen är svårt att rätta till som 3:e part.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Rubrik redigerad, tråd rensad.*

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.