Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD demonstrerar grafikarkitekturen Polaris på CES 2016

Permalänk
Melding Plague

AMD demonstrerar grafikarkitekturen Polaris på CES 2016

När AMD tillkännager grafikarkitekturen Polaris utlovas rejäla förbättringar i energieffektivitet, någonting som visas upp under CES 2016 i Las Vegas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Låter riktigt nice, frågan är vart denna krets ligger i prestanda, för AMD har ju låst systemen till 60FPS så man är ju nyfiken hur hög FPS dessa når max och hur mycket högre strömförbrukningen är (är ju en orsak till att dom låst fps).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Varför kör de med intel cpu?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Varför kör de med intel cpu?

Zen kommer ju zenare

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Bara att vänta in Hypetrain #choochoo

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

Oj ojoj, det ser riktigt bra ut för mitt kommande mITX-system

Skrivet av storPutte:

Varför kör de med intel cpu?

För att de inte har något eget som räcker till? De har gett upp Bulldozer på skrivbordsmarknaden, och det är ingen idé att köra med en förlegad produkt. De är nog såpass klyftiga att de inser att det nog skulle ge mer negativt än positivt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Låter riktigt nice, frågan är vart denna krets ligger i prestanda, för AMD har ju låst systemen till 60FPS så man är ju nyfiken hur hög FPS dessa når max och hur mycket högre strömförbrukningen är (är ju en orsak till att dom låst fps).

Målgruppen för denna är först och främst bärbara datorer för gaming, men också strömsnåla och budgetorienterade stationära system.

Detta står i texten och eftersom dom mäter mot 950 och inte 60 eller 70 känns det som att den ligger där i pref kanske mot 960. (endast mina tankar)

Permalänk
Medlem

Lite synd att de låst frekvensen. Men hur som så verkar vi ha ett av de intressantaste grafikåren på länge framför oss!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow:

Nja, orsaken till att de låst FPS är ju för att få exakt samma belastning på de två systemen, inte att strypa förbrukningen. Nu blir ju det en bieffekt när kretsarna förmodligen inte maxas av detta (men det vet vi inte, precis som du skrev) att förbrukningen kanske är onormalt låg. Är ju bara att titta på Nano som går på väldigt låg fart för att behålla sin effektivitet (var kanske det du syftade på?).

Ser också fram mot Polaris-tester framöver, kan bli första obegagnade kortet jag köper sen mitt GTX 460..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av TheBasicOne:

Målgruppen för denna är först och främst bärbara datorer för gaming, men också strömsnåla och budgetorienterade stationära system.

Detta står i texten och eftersom dom mäter mot 950 och inte 60 eller 70 känns det som att den ligger där i pref kanske mot 960. (endast mina tankar)

Självklart, men om dom inte capar FPS:en gissar jag att strömförbrukningen går upp en del med (kanske 100/110watt), samt högre fps då.

Läste artikeln men är mer nyfiken på riktiga prestandan och watten, att båda korten kör 60FPS säger inte jätte mycket (i för sig medvetet från AMD´s sida).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Så härliga siffror. Älskar mitt 750ti men byter det gärna mot högre prestanda på <75W TDP.
Passiv kylning FTW.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Varför kör de med intel cpu?

Det skulle kunna bli gnäll annars. Typ att AMD-cpun skulle flaska osv och att AMD GPUn får bättre fördel pga det eller så.

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

@Broken-arrow:

Nja, orsaken till att de låst FPS är ju för att få exakt samma belastning på de två systemen, inte att strypa förbrukningen. Nu blir ju det en bieffekt när kretsarna förmodligen inte maxas av detta (men det vet vi inte, precis som du skrev) att förbrukningen kanske är onormalt låg. Är ju bara att titta på Nano som går på väldigt låg fart för att behålla sin effektivitet (var kanske det du syftade på?).

Ser också fram mot Polaris-tester framöver, kan bli första obegagnade kortet jag köper sen mitt GTX 460..

Precis gissar också att dom försöker även dölja vart den ligger i prestanda också (för att inte förvarna konkurrenten).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Varför kör de med intel cpu?

En möjlig anledning kan vara att en CPU från AMD skulle kunna ge upphov till kommentarer om hurvida systemen avsiktligen stryper kortet från NVIDIA genom att vara designad för AMDs grafikkort.

Edit: @Pudeln var snabbare.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Låter ju väldigt bra :). Då är det ju långt till watt/värme-taket så man kan kräma om man föredrar grym prestanda före fina siffror gissar jag.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Det här var ju bättre än vad vi hoppats på. Zpännande år för AMD

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Självklart, men om dom inte capar FPS:en gissar jag att strömförbrukningen går upp en del med (kanske 100/110watt), samt högre fps då.

Läste artikeln men är mer nyfiken på riktiga prestandan och watten, att båda korten kör 60FPS säger inte jätte mycket (i för sig medvetet från AMD´s sida).

Till att börja får jag ursäkta mig då, det finns en massa som slänger ur sig kommentarer utan att läsa allt (så känndes att du KANSKE inte gjort det ).

Frågan är hur mycket då 950 går upp i watt med, nu vet jag inte hur polaris beteer sig men som det ser ut nu är det NÄSTAN halva watt (uppskattningsvis, orkar inte räkna).
Men även om det är cappat eller inte till 60hz/fps så känns det roligt att saker händer med AMD!

Permalänk
Medlem

Detta e väl den mobila varianten, inte den som kommer vara till stationära.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

65W lägre än ett grafikkort med 90W TDP är inte dåligt med den prestandan. Tänk också på att nVidia-kortet inte ligger och maxar sin TDP heller då det också är cappat till 60FPS. Vad kan Polaris-kortet dra vid denna belastning tros? 20W?

Permalänk
Medlem

Inte illa. AMD skulle verkligen behöva ett energisnålt kort. 2016 kommer bli ett grymt år för grafikkort.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vad kan Polaris-kortet dra vid denna belastning tros? 20W?

~40w får jag det till.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Inte illa. AMD skulle verkligen behöva ett energisnålt kort. 2016 kommer bli ett grymt år för grafikkort.

Dem har redan R9 Nano.

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer så är det riktigt roligt och bra.
Frågan är om dom kör samma API, vilket jag tar för givet. Men det är ju inte första gången AMD visar denna typ av siffror vs sin motståndare. SweCs test kommer att avgöra denna fight

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Låter riktigt nice, frågan är vart denna krets ligger i prestanda, för AMD har ju låst systemen till 60FPS så man är ju nyfiken hur hög FPS dessa når max och hur mycket högre strömförbrukningen är (är ju en orsak till att dom låst fps).

Anledningen till att låsa fps lär väl vara att få bra jämförelse mellan systemen... sen var den låsts och vilka kort som använts har ju såklart AMD valt med omsorg, men inget konstigt att låsa för att båda korten ska jobba lika hårt...

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis ett kort som faktiskt kommer byta ut AMDs nuvarande kort i den prisklassen då (eller billigare är ju aldrig fel )

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

~40w får jag det till.

Hur ser matten ut då?
Om ett kort har 90W TDP och inte eldar på i fullfart utan kör på låst FPS så drar det rimligtvis inte 90W kontinuerligt. Men vi räknar högt och antar att det drar 90W. Vilket är ett rimligt maximum då hela övriga systemet får samsas på 65W i det scenariot. Om då Polaris-datorn drar cirka 67W mindre hur mycket kan den då som mest dra? 90-67=?

Jag ser flera skäl till varför det är orimligt att ens räkna på hela 90W för nVidia-kortet. Men kan du se skäl till varför nVidia-kortet ska dra mer än 90W? Vad är ditt belägg för att det ska dra 67+40=107W, och hur övriga datorn med alla förluster bara drar 48W?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompanhuhu:

De har redan R9 Nano.

FTFY

Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

En möjlig anledning kan vara att en CPU från AMD skulle kunna ge upphov till kommentarer om hurvida systemen avsiktligen stryper kortet från NVIDIA genom att vara designad för AMDs grafikkort.

Edit: @Pudeln var snabbare.

Finns några som tror detta Fast man ska ju inte anklaga dessa (dom är ju bara felinformerade).

Skrivet av TheBasicOne:

Till att börja får jag ursäkta mig då, det finns en massa som slänger ur sig kommentarer utan att läsa allt (så känndes att du KANSKE inte gjort det ).

Frågan är hur mycket då 950 går upp i watt med, nu vet jag inte hur polaris beteer sig men som det ser ut nu är det NÄSTAN halva watt (uppskattningsvis, orkar inte räkna).
Men även om det är cappat eller inte till 60hz/fps så känns det roligt att saker händer med AMD!

Jo vet det Jo självklart kommer ju 950 dra mer ström, om man ska gå på detta https://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GTX_950_Gaming/28.htm... så ligger 950 på 112 watt, så 162 watt om resten drog 50 watt för 950 då. Om man ska spekulera lite låg i alla fall 950 nästan på max belastning.

Få se vad Nvidia lyckas med finfet.

Skrivet av Gender Bender:

Inte illa. AMD skulle verkligen behöva ett energisnålt kort. 2016 kommer bli ett grymt år för grafikkort.

Jo, dock har ju inte Nvidia visat vad dom har att komma med.

Skrivet av skewgen:

Anledningen till att låsa fps lär väl vara att få bra jämförelse mellan systemen... sen var den låsts och vilka kort som använts har ju såklart AMD valt med omsorg, men inget konstigt att låsa för att båda korten ska jobba lika hårt...

Jo självklart, men en annan vill ju veta prestandan på kortet

Tänkte sen också på dessa rykten om 14nm, kan det vara så att gpu:er för mobilt bruk kör 14nm och stationärt 16 nm?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pålis:

Kände samma sak

Visa signatur

-Filma inte med din mobil vertikalt-

Permalänk
Medlem

Angående processorvalet. Det är väl solklart att de vill tydliggöra skillnaden med ett system som i övrigt är så snålt som möjligt. Man blir inte så imponerad om det är 320 mot 387W.