Permalänk
Medlem

Laser till fotoutskrifter?

Hej!

Jag skriver sällan ut på min skrivare men tycker det är jättebra att ha möjligheten. Problemet är att bläcket allt som oftast har hunnit torka och det tar tid, energi och pengar att lösa något som borde vara snabbt och enkelt.
Jag skulle vilja köpa en laserskrivare istället men hur är egentligen kvalitén på fotoutskrifter med en laser? Är det godkänt eller har det blivit riktigt bra? Jag har letat men hittar inte så mycket om just fotoutskrifter på färglaser. Någon som har länk till bra tester?

Många tack på förhand
Mvh/Andreas

Permalänk
Medlem

HP har utvecklat bläckstråletekningen till att hålla bättre, vara billigare och arkivbeständigt. Frågan är om de tagit ner dem till konsumentutskrifter

Permalänk
Medlem

Jobbar ju i branchen och kan säga att laser piskar bläck vilken dag som helst i kvalite och är ju arkivbeständigt, splix nämde dock HP som har sin 8000 serie som är outstanding just nu när det kommer till kostnads effektiva bläckstråleskrivare med högkvalitativa utskrifter.

Hursomhelst så torkar bläck om det inte används och varje rengöring förbrukar bläck...(kostar pengar)

Det finns mindre A4 skrivare till schyssta priser men om jag vore dig så skulle jag undvika konsument modeller och söka mig till en större återförsäljare och antingen köpa nytt eller begagnat för en mindre peng. Sidkostnaden går ned markant med en proffs skrivare och i längden så vinner man med billigare förbrukning (toner)

Så mitt tips är att besöka Sharp/Canon/office/Ricoh/Kyocera osv och kolla vad de kan erbjuda dif för lösning!

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

@splix: kvalitén är "bra", men inte i närheten av moderna bläckstråleskrivare. Hänger du samma bild, printad i en "normal" bläckstråleskrivare intill en utskriven på en rätt dyr och fin laserskrivare så får du backa 2m för att det ska börja bli svårt att se skillnad.

Kvalitén på papper är givetvis väldigt viktig och märks tydligast på fotopapper för bläckstråleskrivare.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

Jobbar ju i branchen och kan säga att laser piskar bläck vilken dag som helst i kvalite och är ju arkivbeständigt, splix nämde dock HP som har sin 8000 serie som är outstanding just nu när det kommer till kostnads effektiva bläckstråleskrivare med högkvalitativa utskrifter.

Hursomhelst så torkar bläck om det inte används och varje rengöring förbrukar bläck...(kostar pengar)

Det finns mindre A4 skrivare till schyssta priser men om jag vore dig så skulle jag undvika konsument modeller och söka mig till en större återförsäljare och antingen köpa nytt eller begagnat för en mindre peng. Sidkostnaden går ned markant med en proffs skrivare och i längden så vinner man med billigare förbrukning (toner)

Så mitt tips är att besöka Sharp/Canon/office/Ricoh/Kyocera osv och kolla vad de kan erbjuda dif för lösning!

Har du något tips på en överkomlig laserskrivare för foto som piskar skiten ur bläckskrivare vilken dag som helst?
Dom jag sett som ger "bra" resultat är det du använder i branschen, väldigt fina (och dyra) maskiner.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@johnny: Menar du att laser är bättre än bläck vid fotoutskrift?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Laser är bättre än Bläck vid fotoutskrift då laser håller kvalitén över tid och inte bleknar som bläck gör, om du tvivlar på mitt ord så ta med dig en högupplöst bild på en usb sticka och prova dig fram vart du än kan hitta en skrivare/mfp.

Gurk frågade efter en överkomlig laserskrivare med bra utskrifter, då mitt märke inte har konsument produkter så pekar jag mot Kyocera, Gurk har dock en poäng då det gäller pris men kostnaden per sida går ned kraftigt på bättre laser mfp's så i längden blir det bättre och billigare utskrifter.

Sen är ju frågan vad man tycker sig kunna betala för en skrivare, mitt tips är att inte stirra sig blind på köp priset utan fundera på hur många utskrifter man har per år och ta den kostnaden plus inköp på 5 år, billiga bläckskrivare kostar mer per år i användning än laser men HP 8000 serien kan nog vara bra för dig om du inte har allt för många utskrifter

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Rekordmedlem

Foton blir bäst med sublimering eller bläckstråleskrivare, skriver du sällan bör du inte välja bläckstråle då de torkar och blir väldigt dyra i drift, foton är oftast billigast och bäst att lämna in för att få utskrivna så köp en normal laser för textutskrift så bli du nog nöjdast i längden om du inte ska skriva ut mycket bilder relativt ofta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

jag gick pris över till Samsung färg laser från canon bläckstråle (canon pixma mp980)
använder du fotopapper för laser blir utskrifterna jäkligt bra, dock inte lika bra som bläckstråle, Men ska du inte skriva ut foton varje dag eller ställa ut så fungerar det kanon. (välj en med högupplösning på utskrifterna annars är risken att man ser varje ruta) tyvärr är dock laserskrivaren jag köpte stor (jäkligt stor) jag glömde kolla måtten utan gick på vad den klarade att skriva ut. kan tillägga att Samsung apparna till mobilen fungerar riktigt bra. Annars är hp trevliga med, jag har dock endast svart vit sådan. (min samsung heter clx6260 hp heter m425dw)

/Mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Många tack för input!
Egentligen skriver jag inte ut mycket foton hemma alls, lämnar nästan alltid in för tryck istället men det är det där akuta när man behöver skriva ut ett foto snabbt. Det måste inte vara kanonkvalitet men ändå ok. Ska se om man kan få testutskrifter och se hur det blir i praktiken.
Någon idé om vart man kan gå och skriva ut provfoton? MediaMarkt?