Microsoft stöder endast Windows 10 för Skylake och kommande processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Okej, så du har bevisat nu då att du inte själv läste hans inlägg, vad jag kan se är det 3 länkar, varav en är till hans egen tråd, en till en SweC artikel, (vilket är artikeln jag pratade om) och någon annan länk till någon annan sida (men den har ju inte att göra med SweClockers medlemmar så då skiter vi i den). Nog för att jag oftast inte håller med Strejf men du får väl ändå läsa hans inlägg innan du börjar attackera med massa skit.

Lycka till med att få dom att läsa nåt ordentligt. Dom bedriver närmast ett personligt hat mot honom. Sorgligt att se, creds att han står på sig. Det svider tydligen extra hårt att en del försöker lyfta fram det positiva med ett OS istället för att enbart fokusera på det negativa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Okej, så du har bevisat nu då att du inte själv läste hans inlägg, vad jag kan se är det 3 länkar, varav en är till hans egen tråd, en till en SweC artikel, (vilket är artikeln jag pratade om) och någon annan länk till någon annan sida (men den har ju inte att göra med SweClockers medlemmar så då skiter vi i den). Nog för att jag oftast inte håller med Strejf men du får väl ändå läsa hans inlägg innan du börjar attackera med massa skit.

Suck. Undersökningen han gjort och som han hänvisar till finns inte i den här tråden. Som jag har försökt säga tusen gånger nu så finns den inne i forumet under kategorin "Operativsystem". Där har circa 300 personer (vilket är 0,11% av Sweclockers medlemmar) svarat och självklart är inte dessa besökare av just den underkategorin statistiskt användbara för att utläsa vad alla Sweclockers registrerade medlemmar har för OS på sin burk.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Uppgradera nyss till Win 10 från Win 7 efter läste artikeln och alla kommentarer. Stängde av alla informations-skickande funktioner och annat mög. Förhoppningsvis slippa lite av övervaknings-biten.
Efter 3 timmars användande börjar jag mer och mer gilla systemets uppbyggnad, framförallt flyter det bättre och känns i särklass mer systematiskt uppbyggt. Återstå att se efter en längre tid hur jag upplever det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Uppgradera nyss till Win 10 från Win 7 efter läste artikeln och alla kommentarer. Stängde av alla informations-skickande funktioner och annat mög. Förhoppningsvis slippa lite av övervaknings-biten.
Efter 3 timmars användande börjar jag mer och mer gilla systemets uppbyggnad, framförallt flyter det bättre och känns i särklass mer systematiskt uppbyggt. Återstå att se efter en längre tid hur jag upplever det!

Systematisk uppbyggt? Med två olika kontrollpaneler?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Suck. Undersökningen han gjort och som han hänvisar till finns inte i den här tråden. Som jag har försökt säga tusen gånger nu så finns den inne i forumet under kategorin "Operativsystem". Där har circa 300 personer (vilket är 0,11% av Sweclockers medlemmar) svarat och självklart är inte dessa besökare av just den underkategorin statistiskt användbara för att utläsa vad alla Sweclockers registrerade medlemmar har för OS på sin burk.

.

Självklart fattar jag det, men uppenbarligen har inte du, trots att jag sagt det upprepande gånger, att han länkar till en artikel, alltså, han grundar inte bara sin egna tråd efter sitt påstående. Gå tillbaka till tråden där diskussionen började så ser du själv.

Sen kanske du ska sluta snöa in dig på hur många som är med och svarar, då det inte är faktorn som spelar roll (om man nu inte har en extremt liten undersökning på färre än 100 pers) utan faktorn som spelar roll är urvalet.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Någon vecka efter release, det har säkert skett en hel del förbättringar sedan dess. Men samtidigt var jag tvungen att ominstallera hela Adobe Master Collection för att programen uppenbarligen inte var "up to date" och Windows bestämde sig för att radera allt.

Visa signatur

mehp

Permalänk
Skrivet av ares93:

Systematisk uppbyggt? Med två olika kontrollpaneler?

Det jag menar är att desktop är väldigt likt mobila gränssnittet vilket är såklart tanken men hela konceptet. M$ vill få en förenklad "system standard" bland alla deras konsumenter.
Så svar på frågan så ja precis, två kontrollpaneler ser jag som riktigt bra i mån av allt mer hybrida docknigsstationer (surfplattor med tangentbord och mus/pekplatta) hittar ut på marknaden och kommer troligtvis varsla ut traditionella laptops inom snar framtid. Win 8 var det få som gilla där gränssnittet var gjort för en pekplatta, nu har du valmöjligheten att "byta" mellan kontrollpanelerna för att underlätta en pekskärm respektive tangentbord och mus.
Äger också en WP telefon och med Onedrive aktiverat på båda enheterna verkar vara riktigt smidigt. Exempel som jag håller på och pillar med nu är att det är för mig bara att lägga in en bild jag tagit för att sedan ta ut den på datorn. Slippa kablar när man vill föra över lite bilder till datorn.
Såklart funkar det säkerligen lika bra med andra molnlagringstjänster, är dock väldigt lätt om du äger två M$ produkter då allt är redan intrigerat i form av app i telefonen och app på datorn. Jag brukar ta rätt mycket bilder och videos, med dagen telefoner har rätt begränsad lagring så att kunna lägga in alla bilder på molnet med ett knapptryck är för mig väldigt smidigt om du behöver frigöra utrymme på telefonen men vill inte radera något (ha det lättåtkomligt hela tiden) Sedan kan jag säkerhetskopiera över hela telefonen till molnet för att sedan återställa mina appar och inställningar, likt Apples lösning.

Permalänk
Hjälpsam

Ni överdriver lite.
Moderna processorer kommer att stödjas fullt ut, till 17 juli 2017, även på andra versioner av Windows.
Därefter kommer uppdateringarna begränsas, men MS kommer knappast ta bort någon funktionalitet.
Så än är det ingen fara på taket.
Att ny hårdvara inte stöds fullt ut på äldre OS är väl inget nytt?

Förstår inte all denna ilska om Windows 10.
Jag har själv uppdaterat alla mina datorer till Windows 10 och är helnöjd.
Ni som inte vill uppdatera. låt bli, så blir vi alla nöjda och glada.

Trenden går dock åt fler och fler datorer med Windows 10, jag tror att det kommer bli en stor uppdateringsvåg när gratisperioden närmar sig sitt slut, då bör också de flesta buggarna vara fixade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ni överdriver lite.
Moderna processorer kommer att stödjas fullt ut, till 17 juli 2017, även på andra versioner av Windows.
Därefter kommer uppdateringarna begränsas, men MS kommer knappast ta bort någon funktionalitet.
Så än är det ingen fara på taket.
Att ny hårdvara inte stöds fullt ut på äldre OS är väl inget nytt?

Förstår inte all denna ilska om Windows 10.
Jag har själv uppdaterat alla mina datorer till Windows 10 och är helnöjd.
Ni som inte vill uppdatera. låt bli, så blir vi alla nöjda och glada.

Trenden går dock åt fler och fler datorer med Windows 10, jag tror att det kommer bli en stor uppdateringsvåg när gratisperioden närmar sig sitt slut, då bör också de flesta buggarna vara fixade.

Handlar om att Microsoft vill ha kontroll på oss och det gillar vi inte. Windows 10 är bra men det finns lite problem med det, Ett finger i röven vill ingen ha men det finns medel så man kan skippa detta. Men ingen brådska Win7 funkar bra.

Visa signatur

[Fractal Design Define R5][Asus Prime X370-Pro][AMD Ryzen 7 1700X 3,4GHz+Noctua NH-U12S SE][Samsung 850 Pro 250Gb][Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) 3200MHz][ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC][Corsair RM750X]

Permalänk
Skrivet av Tedwallpro:

Det jag menar är att desktop är väldigt likt mobila gränssnittet vilket är såklart tanken men hela konceptet. M$ vill få en förenklad "system standard" bland alla deras konsumenter.
Så svar på frågan så ja precis, två kontrollpaneler ser jag som riktigt bra i mån av allt mer hybrida docknigsstationer (surfplattor med tangentbord och mus/pekplatta) hittar ut på marknaden och kommer troligtvis varsla ut traditionella laptops inom snar framtid. Win 8 var det få som gilla där gränssnittet var gjort för en pekplatta, nu har du valmöjligheten att "byta" mellan kontrollpanelerna för att underlätta en pekskärm respektive tangentbord och mus.
Äger också en WP telefon och med Onedrive aktiverat på båda enheterna verkar vara riktigt smidigt. Exempel som jag håller på och pillar med nu är att det är för mig bara att lägga in en bild jag tagit för att sedan ta ut den på datorn. Slippa kablar när man vill föra över lite bilder till datorn.
Såklart funkar det säkerligen lika bra med andra molnlagringstjänster, är dock väldigt lätt om du äger två M$ produkter då allt är redan intrigerat i form av app i telefonen och app på datorn. Jag brukar ta rätt mycket bilder och videos, med dagen telefoner har rätt begränsad lagring så att kunna lägga in alla bilder på molnet med ett knapptryck är för mig väldigt smidigt om du behöver frigöra utrymme på telefonen men vill inte radera något (ha det lättåtkomligt hela tiden) Sedan kan jag säkerhetskopiera över hela telefonen till molnet för att sedan återställa mina appar och inställningar, likt Apples lösning.

Hade köpt den idén med inställningar om den kommer upp när man just kör mobil/surfplatta. Dessutom saknar inställnigar mycket funktioner, lika så med vanliga kontrollpanel har dom förstört.

Så hade dom gjort som modern hade jag inte klagat. Sen måste MS fixa stöd för teman, jag tycker inte som det ser ut nu är snyggt. Gillar mer 3d teman.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Självklart fattar jag det, men uppenbarligen har inte du, trots att jag sagt det upprepande gånger, att han länkar till en artikel, alltså, han grundar inte bara sin egna tråd efter sitt påstående. Gå tillbaka till tråden där diskussionen började så ser du själv.

Sen kanske du ska sluta snöa in dig på hur många som är med och svarar, då det inte är faktorn som spelar roll (om man nu inte har en extremt liten undersökning på färre än 100 pers) utan faktorn som spelar roll är urvalet.

Vid all statistisk inhämtning gäller det att finna ett godtagbart statistiskt urval och det finner man inte i ett litet hörn av ett forum där specialintresse råder. Det är som att gå på bögklubb och fråga hur många som är bögar och sedan glatt utropa att "ja, alla i Sverige är bögar".

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hittar på? Hur många tror du egentligen man har med i undersökningar? 10.000? 100.000? Tänk lite innan du svarar.

Läs där det står hur många som är intervjuade:
http://www.tns-sifo.se/rapporter-undersokningar/senaste-under...

Ja, hittar på. Du har ingen koll på vad du yrar om. Jag har jobbat med marknadsundersökningar de senaste åtta åren. Hur många du har med i urvalet beror helt på vilka målgrupper, riksrep osv. Snälla, tänk efter lite innan du läser EN undersökningsrapport och sedan kan allt om statistik.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Kartläggning

@Mithras:

Det är väl ingen nyhet att Microsoft kartlägger oss, viss kartläggning till bra saker men det mesta bidrar tyvärr bara till "storebror" komplexet. Men det är inte svårare än att stänga av alla tjänster som rapporterar och de tjänster som inte går att stänga av blockerar man i brandväggen. Det tar mig sammanlagt 30min att spärra alla förfrågningar som Microsoft gör ut mot nätet då dom dyker upp lite olika. Men sen är allt frid och fröjd. Men att det inte ska behövas är en en annan diskussion som jag håller med om fullständigt.

Mvh/Alex

Permalänk
Medlem
Skrivet av asics:

@Mithras:

Det är väl ingen nyhet att Microsoft kartlägger oss, viss kartläggning till bra saker men det mesta bidrar tyvärr bara till "storebror" komplexet. Men det är inte svårare än att stänga av alla tjänster som rapporterar och de tjänster som inte går att stänga av blockerar man i brandväggen. Det tar mig sammanlagt 30min att spärra alla förfrågningar som Microsoft gör ut mot nätet då dom dyker upp lite olika. Men sen är allt frid och fröjd. Men att det inte ska behövas är en en annan diskussion som jag håller med om fullständigt.

Mvh/Alex

Visst kan jag stänga ner alla rapporter och tjänster, men det ändrar inget. Det visar inte mitt missnöje mot MS, det enda som visar att deras agerande inte är OK är att inte använda deras produkt. Dessutom skulle jag gissa på att den största majoriteten av användare inte vet hur man göra, eller ens att de behöver göra det.

Det ironiska i detta är att jag inte har emot kartläggning i sig, tvärtom ser jag stor nytta i att kunna kartlägga folk till en ytlig gräns, för skräddarsydda produkter och reklam. Har inget emot när gymgrossistens nya kampanjer visas på min facebookfeed, det är bara bra.

När det dock gäller att ha kontroll över exakt allt jag gör min dator och skicka vidare informationen till myndigheter och statliga organisationer blir det ett stort problem. När de vill kontrollera att jag gör exakt som de vill så har vi ett problem. Jag vägrar acceptera en värld där storebror vet exakt vad vi gör och vi som privatpersoner ska helt enkelt "lita" på att storebror aldrig gör fel. Att leva med pistolhot och "lita" på att avtryckaren inte går av är fel sätt att leva på.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Lycka till med att få dom att läsa nåt ordentligt. Dom bedriver närmast ett personligt hat mot honom. Sorgligt att se, creds att han står på sig. Det svider tydligen extra hårt att en del försöker lyfta fram det positiva med ett OS istället för att enbart fokusera på det negativa.

Skickades från m.sweclockers.com

Även om jag tycker du har en bra poäng i ditt tänk, så är det också farligt att inte vara kritiskt, både mot sig själv och mot annat. Ser man allt positivt så blundar man också för problemen. Ser man allt negativt så får man alla problemen.
Tror vägen ligger lite mellan dessa två, där man måste vara kritisk till knäppa ändringar och händelser, men ändå försöka se lite positivt i dem, och det är inte lätt när man ibland dras med i åsikter (är själv skyldig till detta).

Finns en del som sett det riktigt positiva med denna nyhet, och det är de som typ fördelarna med att fokusera utvecklingen så man inte måste stöda allt gammalt. Men samtidigt är det inte bra att man som många gör, bara svamlar ur sig "uppgradera bara så blir allt bra" som om de vore troende i nån kyrka. Blind tro är farligt, och ofta orsaken till många krig och problem vi har i världen idag.

Tror ärligt att vi håller på att skjuta oss själva i foten med detta OS dock, om jag ska försöka se det lite objektivt.

MS har gett oss ett bra OS, ingen tvekan om det, jag har inget emot Windows 10 i sig som ett OS, förutom att det fortfarande är halvfärdigt på en hel del punkter, men det har alltid varit så tills de patchat en del.

Men Microsofts sätt att trycka ner det i halsen, att successivt tvinga oss att det ska vara okej att samla all data, att det är okej att alla måste oavsett vad de vill, uppgradera och att alla måste bara ge upp att använda något annat. Varför måste vi tvingas? Om nu detta OS är så bra... låt det tala för sig själv utan att alla andra alternativ stängs av (detta gjorde Win 7 tex). Om nu denna datainsamling är så bra, låt oss då välja själva att vi vill ha den och förklara för oss varför den är så bra.

Det är här min kritik viftar med rödflaggorna, för det oroar mig att vi är så lätta att köra över, och inser inte att vi nu sitter på ett OS:
- vi inte kan styra, MS tvingar in alla uppdateringar, bra/dåliga.
- vi måste försöka stänga av all övervakning på (även de äldre har fått detta, vilken är fel det med), men vi vet verken vad det används till eller ens verkar begripa hur omfattande den är. De ser allt, du gör, frågan är endast vad gör de med all info.
- MS kan uppdatera med exakt vilka funktioner och tjänster de vill, utan att du kan göra ett skit åt det mer än att säga "tack".
Jag vill inte tappa kontrollen över min hårdvara, därför är jag orolig.

Vi oroar oss så enormt för säkerhet, personlig integritet och så... och folk jämför ett "gammalt och osäkert" OS med ett modern OS som ska vara säkrare mot detta. Problemet är att vi oroade oss för 5 år sedan att vi skulle få in spyware eller andra program i våra datorer genom säkerhetshål. Idag installerar vi gladeligen ett OS som har tonvis med dessa spyware och inte bara tycker det är okej, utan även tycker att alla andra ska göra det samma, för vad? En gratis uppgradering? Är vi hjärntvättade, eller vad pågår?

Så folk jämför ett gammalt OS där risken finns att där är ett hål, som någon kan använda för att hacka din dator, lägga in mjukvara som kan spionera på dig, vs ett OS där alla dessa spion verktyg redan finns?! Extremt märkligt säkerhetstänk faktiskt...

Och jag säger detta som en användare som:
1. Har kört Windows 10 sedan Previewn hösten 2014.
2. Har uppgraderat Windows 7 och Windows 8 till 10, som nu är nergraderade igen.
3. Har tittat lite på trafiken och skit detta OS verkar hålla på med.
4. Har gått från att förespråka detta OS, till att vara tveksam pga allt skit bakom.

Det som oroar mig mest är just att man helt mister kontrollen med Windows 10, både uppdateringar, funktioner och en hel del inbyggda saker. Stor del av dessa kan man stänga av, och en stor del av det fanns redan i Windows 8 (skillnaden var att det var avstängt som standard då).

Mao.. jag försöker se det positiva, verkligen, men det skrämmer mig mer att många här inte kan ens se det negativa...

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Då vissa inlägg har varit och snuddat på §7:

Citat:

§7 Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Så fort den slutar vara sponsrad av NSA och inte har spionering på användaren som huvud "feature". Min dator och min data, MS har inget att göra med någon av de och ska ge fan i att spionera.

Jag ska värma en pizza i ugnen, kan jag låna lite folie av din hatt?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ja, hittar på. Du har ingen koll på vad du yrar om. Jag har jobbat med marknadsundersökningar de senaste åtta åren. Hur många du har med i urvalet beror helt på vilka målgrupper, riksrep osv. Snälla, tänk efter lite innan du läser EN undersökningsrapport och sedan kan allt om statistik.

Ja självklart beror det på, det är ju precis det som är hela grejen, att antalet personer som är med inte är det som är intressant är EXAKT vad jag har påpekat hela tiden så att du nu säger att jag "har ingen koll" när vi inte är oense är ganska konstigt. Tragiskt hur många här som inte verkar läsa ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Vid all statistisk inhämtning gäller det att finna ett godtagbart statistiskt urval och det finner man inte i ett litet hörn av ett forum där specialintresse råder. Det är som att gå på bögklubb och fråga hur många som är bögar och sedan glatt utropa att "ja, alla i Sverige är bögar".

.

Du har under hela diskussionen totalt ignorerat allting jag har sagt och bara svarat samma sak fast i olika formuleringar. Så är du överhuvudtaget intresserad av vad jag har att säga kan du börja med att läsa mina inlägg för det verkar du inte ha gjort så speciellt noga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithen2:

Jag sitter på Windows 10 just nu på min laptop, har inget annat än problem. Nyligen bestämde sig Win10 för att mina helt nya Adobe CC 2015 program var förlegade och tog bort dem utan mitt godkännande. Detta har tidigare hänt med vissa spel under Steam. Har hela dagen krånglat med .dll-problem med Adobes program. Testade även Win10 i en månad på min stationära Skylake-dator, hade jätteproblem med drivrutiner för grafikkort och processor, spelprestandan var överlag sämre eller likvärdig.
(Inga av dessa problem uppstår under Win7)

Jag "uppgraderar" när Microsoft får sin skit på banan igen och släpper nya funktioner som faktiskt bidrar till mitt dagliga användande.
Exempel: Action Center plingar varje gång jag får skräppost för att det inte kan kommunicera korrekt med gmail, hos vem felet ligger hos spelar ingen roll, funktionen fungerar inte.

Jag tycker det är konstigt att windows bestämmer vilka program som är kompatibla. Jag undrar vad de baserat den datan på. Många rapporter om problem med programvaran kanske? Har inte undersökt det. Jag tror dock att windows tog bort Fraps efter nån uppdatering :). Efter en googling så ser jag varför.

Adobe är ju inte så kända för att vara så skarpa på mjukvara. T.ex reader är ju nedlusad med så fantastiskt många säkerhetshål att ingen insatt människa skulle våga installera den. De kanske har förbättrat sig på denna punkten. Så det skulle inte förvåna mig om resten av deras mjukvara är av samma kvalité. Har CC på jobbet, men här har jag inte W10 av licensskäl, så jag har inte upplevt det heller. Tydligen så får användare problem med CC om de har AMD kort med nyare drivers. Kan vara därför Windows anser att CC är kasst.

Det enda jag har haft problem med var att NVIDIA inte fixat sina drivare, men jag använde de som Windows själv drog ned och det var inga problem med dem. Men jag har hört att NVIDIAs nya drivarpaket skall fungera, så jag kanske drar ned dem nån gång. Annars har jag fan inte haft ett enda problem, bara en helt underbar upplevelse...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du har under hela diskussionen totalt ignorerat allting jag har sagt och bara svarat samma sak fast i olika formuleringar. Så är du överhuvudtaget intresserad av vad jag har att säga kan du börja med att läsa mina inlägg för det verkar du inte ha gjort så speciellt noga.

Tvärtom är det du som verkar behöva läsa en gång till och ta dig en riktig funderare och det är du som säger samma sak om och om igen och pekar i helt fel riktning. Du läser mina inlägg som Satan läser Bibeln.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ja, hittar på. Du har ingen koll på vad du yrar om. Jag har jobbat med marknadsundersökningar de senaste åtta åren. Hur många du har med i urvalet beror helt på vilka målgrupper, riksrep osv. Snälla, tänk efter lite innan du läser EN undersökningsrapport och sedan kan allt om statistik.

Han (med det passande nicket "Friterad") har helt enkelt ingen aning om vad han pratar om och försvarar nu en helt förlorad sak.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag tycker det är konstigt att windows bestämmer vilka program som är kompatibla. Jag undrar vad de baserat den datan på. Många rapporter om problem med programvaran kanske? Har inte undersökt det. Jag tror dock att windows tog bort Fraps efter nån uppdatering :). Efter en googling så ser jag varför.

Adobe är ju inte så kända för att vara så skarpa på mjukvara. T.ex reader är ju nedlusad med så fantastiskt många säkerhetshål att ingen insatt människa skulle våga installera den. De kanske har förbättrat sig på denna punkten. Så det skulle inte förvåna mig om resten av deras mjukvara är av samma kvalité. Har CC på jobbet, men här har jag inte W10 av licensskäl, så jag har inte upplevt det heller. Tydligen så får användare problem med CC om de har AMD kort med nyare drivers. Kan vara därför Windows anser att CC är kasst.

Det enda jag har haft problem med var att NVIDIA inte fixat sina drivare, men jag använde de som Windows själv drog ned och det var inga problem med dem. Men jag har hört att NVIDIAs nya drivarpaket skall fungera, så jag kanske drar ned dem nån gång. Annars har jag fan inte haft ett enda problem, bara en helt underbar upplevelse...

Jag kör på ett nytt Radeon 390X med betadrivrutiner på min stationära, så det låtar ju inte speciellt lockande att testa Win10 igen
Laptopen har bara något integrerat Intelchip så jag vet inte vad problemet där är, oavsett vad det baseras på behöver jag inte ett OS som leker barnvakt, om det absolut måste får de väl varna mig om potentiella "fel" eller "faror", men fråga mig först! Allt annat är en dealbreaker, då byter jag till Mac...vilket jag verkligen hoppas att jag slipper.

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Tvärtom är det du som verkar behöva läsa en gång till och ta dig en riktig funderare och det är du som säger samma sak om och om igen och pekar i helt fel riktning. Du läser mina inlägg som Satan läser Bibeln.

.

Du har ju inte ens svarat på det jag faktiskt säger utan har upprepat dig hela tiden. Jag vet att Strejf har en egen tråd om saken, jag vet att det inte är bevis för någonting. Men jag har sagt till dig hela tiden att det inte är det enda som han baserat sitt påstående på, utan även en artikel från SweClockers som han länkar i ett av sina inlägg i den tråden. Kolla upp tråden igen så ser du själv, men uppenbarligen är du inte intresserad och du har numera tagit det hela till en personlig nivå och jämför mig med satan. Börja ta dig en "riktig funderare" på hur du beter dig, totalt ignorerar vad folk säger och kastar skit omkring dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du har ju inte ens svarat på det jag faktiskt säger utan har upprepat dig hela tiden. Jag vet att Strejf har en egen tråd om saken, jag vet att det inte är bevis för någonting. Men jag har sagt till dig hela tiden att det inte är det enda som han baserat sitt påstående på, utan även en artikel från SweClockers som han länkar i ett av sina inlägg i den tråden. Kolla upp tråden igen så ser du själv, men uppenbarligen är du inte intresserad och du har numera tagit det hela till en personlig nivå och jämför mig med satan. Börja ta dig en "riktig funderare" på hur du beter dig, totalt ignorerar vad folk säger och kastar skit omkring dig.

Det var otrevligt skrivet. Vad jag pratar om är den undersökning som Strejf själv har gjort och som han ständigt hänvisar till, trots att den är helt ovetenskaplig och totalt värdelös ur ett statistiskt perspektiv. Han borde sluta få det att låta som om den undersökningen står för Sweclockers medlemmar, ty det gör den inte.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vi ska kartläggas in i minsta detalj oavsett om vi vill eller inte.

Kommer själv köra på W7 fram till nästa sommar, om Valve fixar så att samtliga, eller majoriteten av spelen, på Steam har linux-stöd så kommer jag övergå till Ubuntu/SteamOS. Finns ingen anledning att hålla sig kvar vid Windows.

Känner precis samma sak. Nu när de tvingar på oss ett rörigt surfplatte-OS som ser handikappat ut är det helt överflödigt för ens lagring och arbete. De fina, logiska gamla fönstren finns där, men under det fula Metroskalet som inte går att ta bort. Gav verkligen skiten en chans då jag inte orkade börja formatera och ladda hem 80gb från Onedrive igen. Två dagar höll jag ut innan jag fick spader och återgick till 7.

Hoppas på att open source-alternativen kommer växa sig starka nu när det finns en uppenbar efterfrågan för skrivbords-OS. Om inte annat gör nog Apple det, som inte följt MS negativa trend... ännu.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Jag kanske har missat något så upplys mig gärna, hur skiljer sig OSet på plattorna från desktop versionen? :S

Det är nedlåst till att bara köra program från microsofts egen butik. Det saknar desktop-läget. Det är samma bas och i stort samma OS, men de har tagit bort nyckelfunktioner för att göra det till ett slags mobiltelefons-OS.

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderade ***

Jag har raderat en lång rad med inlägg med hänvisning till § 1.3. Sköt diskussioner som inte rör eller intresserar andra via PM. Involverade bör ta denna tillsägelse på allvar.

/KimTjik

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Jag tycker det är konstigt att windows bestämmer vilka program som är kompatibla. Jag undrar vad de baserat den datan på. Många rapporter om problem med programvaran kanske? Har inte undersökt det. Jag tror dock att windows tog bort Fraps efter nån uppdatering :). Efter en googling så ser jag varför.

Adobe är ju inte så kända för att vara så skarpa på mjukvara. T.ex reader är ju nedlusad med så fantastiskt många säkerhetshål att ingen insatt människa skulle våga installera den. De kanske har förbättrat sig på denna punkten. Så det skulle inte förvåna mig om resten av deras mjukvara är av samma kvalité. Har CC på jobbet, men här har jag inte W10 av licensskäl, så jag har inte upplevt det heller. Tydligen så får användare problem med CC om de har AMD kort med nyare drivers. Kan vara därför Windows anser att CC är kasst.

Det enda jag har haft problem med var att NVIDIA inte fixat sina drivare, men jag använde de som Windows själv drog ned och det var inga problem med dem. Men jag har hört att NVIDIAs nya drivarpaket skall fungera, så jag kanske drar ned dem nån gång. Annars har jag fan inte haft ett enda problem, bara en helt underbar upplevelse...

Spelar absolut ingen som helst roll hur bra adobe mjukvara är. Även om det var ett virus ska inte OS ta bort eller ändra saker utan att fråga användaren som är den som faktiskt äger och använder datorn. Om jag vill ha adobes mjukvara/virus på datorn är upp till mig och inte någon vid MS.

Win10 visar tydligt att MS anser att datorn och allt på den tillhör de och det är inte något jag kan gå med på. För att inte tala om inställningar som finns lite överallt, nollställning av de som handlar om privatlivet med "updates", spionering som feature (skicka text och ljud till MS låter ju bara så underbart vettigt).

Ingen människa med en lite självrespekt kommer tolerera att behandlas på detta vis.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Jag ska värma en pizza i ugnen, kan jag låna lite folie av din hatt?

Synd bara att det behövs ingen foliehatt. Det är fakta. Skype är NSA verktyg, win10 skickar det du skriver och säger till MS, automatisk uppladdning av dokument till onedrive och så vidare. Tror inte det finns någon spyware som är så utförligt på att spionera på sin användare och definitivt är det inte många spyware tillverkare som har så bra kontakt med NSA som MS har. MS får Google att se ut som om de bryr sig om användarens privatliv.