Permalänk
Medlem

Katt kortslöt datorn (?)

Hej!

Idag så flyttade jag ner min dator till källaren och allt gick fint tills jag skulle koppla in min sekundära skärm. Datorn var igång och fungerade som den skulle. När jag kopplade in så kommer katten o stryker sig mot mig och datorn, jag puttar genast iväg katten. Några sekunder senare så kommer katten från andra hållet och stryker sig ännu en gång, och datorn blir helt svart och går inte att starta.

Då är min fråga, har katten kortslutit datorn och moderkortet? Eller har endast nätaggregat strukit med? Känns lite konstigt att något sådant skulle kunna kortsluta datorn.

Mina komponenter är:

Nätagg: Corsair cx600w
I5 3570K
Asus P8B75-M
Amd 7850 1gb
Sandisk SSD
Corsair 8GB ram

Visa signatur

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner både vita och svarta!

Permalänk

om du kopplar in skärmar med dvi/hdmi/VGA ska datorn vara avstängd när det görs annars riskerar du strömspikar som kan sabotera elektroniken oavsett om katten var med i spelet eller inte.

du ska ALLTID stänga av datorn och skärmen ordentligt innan du kopplar in dessa kablar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om du kopplar in skärmar med dvi/hdmi/VGA ska datorn vara avstängd när det görs annars riskerar du strömspikar som kan sabotera elektroniken oavsett om katten var med i spelet eller inte.

du ska ALLTID stänga av datorn och skärmen ordentligt innan du kopplar in dessa kablar.

Ska datorn vara avstängd om man kopplar in en skärm? Det var något nytt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Jaha det var mer än vad jag visste.

Alltså skärmen var redan inkopplad när katten kom och jag var inte i kontakt vid datorn just vid kortslutningen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

det står typ i varenda instruktionsbok till TV/skärmar/projektorer

Skrivet av Zyter:

Alltså skärmen var redan inkopplad när katten kom och jag var inte i kontakt vid datorn just vid kortslutningen.

tror snarare på att något hände pga att datorn var igång när du försökte koppla in skärmen.
man kan ha tur och inget händer en man vet ju aldrig.

tror inte katten har något med saken att göra.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

om du kopplar in skärmar med dvi/hdmi/VGA ska datorn vara avstängd när det görs annars

Låt gå för DVI/VGA men HDMI? Då har jag samt typ alla jag känner haft tur tusentals gånger
Jag kör den klassiska: Har du någon källa på det?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Zyter: "Har min katt tagit sönder datorn genom att stryka sig mot den?"

Vad tror du själv? Egentligen?

Har du gjort några felsökningsåtgärder, typ testat att koppla ur skärmen igen?

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Låt gå för DVI/VGA men HDMI? Då har jag samt typ alla jag känner haft tur tusentals gånger

säger sig väl själv eftersom HDMI är egentligen en DVIkabel utan kabellås och några extra kablar för ljud.

ska försöka hitta var det är jag hittat det
vill minnas att det var i någon TVinstruktion.

har alltid för vana att stänga av innan jag börjar koppla hur som helst så inget jag tänkt på innan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Nej har inte gjort det än, eftersom allt är svart o ingenting händer när jag trycker på startknapp etc.

Eftersom det blev svart när katten var vid närheten av datorn så är det första som jag tänker mig har hänt, sa inte att katten kortslutit den..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

säger sig väl själv eftersom HDMI är egentligen en DVIkabel utan kabellås och några extra kablar för ljud.

ska försöka hitta var det är jag hittat det
vill minnas att det var i någon TVinstruktion.

har alltid för vana att stänga av innan jag börjar koppla hur som helst så inget jag tänkt på innan.

Vi är flera här som undrar om du har någon källa på ditt påstående.
Tänker du tillfredsställa oss med ett svar eller är det bara rappakalja du kommer med?

Permalänk
Medlem

Känns som att katten gett datorn en esd-stöt. Eller bara en tillfällighet och något annat hänt

Så datorn reagerar inte alls när du trycker på knappen?

Permalänk
Skrivet av Jaevel:

Tänker du tillfredsställa oss med ett svar eller är det bara rappakalja du kommer med?

tat lugnt... dude... är länge sen ja läste detta så minnet sviker mig lite ver det var ja läste detta men rätt säker då inte skärmkablarna är plug n play som t.ex USB.

Kjell håller med mig iaf.
http://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/hembio/sam...

men letar vidare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@jocke92:

Nej helt död.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyter:

@jocke92:

Nej helt död.

Har du några delar att byta för att felsöka? Typ annan nätdel är det första jag provat. Samt plockat bort grafikkortet och köra integrerat

Permalänk
Rekordmedlem

Katten har iallafall inte kortslutit något, det finns troligen 2 teknisk möjliga alternativ, det har uppstått en urladdning/ljusbåge eller liknande när du kopplade med spänning på, det är ju rätt vanligt att det händer när man koppla mot en dator eftersom de flesta inte jordar allt på ett korrekt sätt.

Typ >

Skrivet av ericone:

Hej!

Jag har länge undrat över en grej. När jag ska plugga in en HDMI eller DVI-kabel till datorn från TVn blir det nästan alltid små blåa gnistror om ändan på kabeln kommer emot chassit. När jag pluggar in kabeln i DVI-utgången sprakar det blått mellan ändarna på kablen och DVI-kontakten. Det märkliga är att detta sker även om DVI/HDMI-kabeln inte är ipluggad någon annan stans! Och även om datorn är avslagen. Förstår ej detta fenomen.

Kan det vara skadligt för mitt grafikkort? Precis nyss blev det lite gnistor när jag skulle koppla datorn till TVn, och nu är jag orolig att grafikkortet fått sig en "kyss". Men ingenting märks i Windows än så länge.

Tycker detta är lite oroande. Någon som vet vad det här är för något?

Skrivet av Nioreh83:

Japp, om det är stor skillnad i potential mellan grafikkort och skärm kan det gå illa om man drar ur och stoppar i sladden medan båda är igång (eller tillochmed ikopplade). Bränt HDMI-portarna på en TV så. Slog gnistor ur kontakten när jag stoppade i sladden.

Helgläsning: När strömavbrottet kommer
Då kan det bli spänningsskillnader mellan signaljorden i de båda apparaterna, vilket resulterar i att det kommer att flyta en växelström emellan dem när de koppas samman.
Normalt kopplar man kanske samman en dator med en hifi-anläggning och har de olika jordpotential får du brum istället för musik. Kanske kan du till och med se en liten gnista när du sätter in ljudkontakten. Råkar du ha kontakten i ena handen och tar på den andra apparaten med andra handen, känner du av det.

http://www.sweclockers.com/artikel/18661-helglasning-nar-stro...

Det kan ha uppstått en ESD skada pga katten men det är osannolikt om datorn var stängd och närmast omöjligt om den var stängd och korrekt jordad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har mina katter strykandes runt datorerna hela tiden. De ligger till och med uppepå och gottar sig i värmen..
Har svårt att tro att den skulle kunnat påverka, om inte chassit är öppet utan sidopaneler eller att den buffade till datorn, så strömkabeln vickades till..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Katten har iallafall inte kortslutit något, det finns troligen 2 teknisk möjliga alternativ, det har uppstått en urladdning/ljusbåge eller liknande när du kopplade mer spänning på, bdet är ju rätt vanligt att det händer när man koppla mot en dator eftersom de flesta inte jordar allt på ett korrekt sätt.

Typ >

Det kan ha uppstått en ESD skada pga katten men det är osannolikt om datorn var stängs och närmast omöjligt om den var stängd och korrekt jordad.

se där fler som vet om det kanske ja slipper leta vidare var jag läst det?

tackar @mrqaffe slapp jag kanske leta arslet av mig inatt efter den informationen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Stod i min manual till min skärm att datorn ska vara avstängd innan man kopplar in datorn..Samma sak stod i manualen till min Samsung TV

Connect to PC
1. Connect the power cord to the back of
the Display firmly.
2. Turn off your computer and unplug its
power cable.

3. Connect the Display signal cable to the
video connector on the back of your
computer.
4. Plug the power cord of your computer and
your Display into a nearby outlet.
5. Turn on your computer and Display. If the
Display displays an image, installation is
complete.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har du några delar att byta för att felsöka? Typ annan nätdel är det första jag provat. Samt plockat bort grafikkortet och köra integrerat

Har tyvärr inte det, kan testa det integrerade grafikkortet.

Skrivet av mrqaffe:

Katten har iallafall inte kortslutit något, det finns troligen 2 teknisk möjliga alternativ, det har uppstått en urladdning/ljusbåge eller liknande när du kopplade mer spänning på, bdet är ju rätt vanligt att det händer när man koppla mot en dator eftersom de flesta inte jordar allt på ett korrekt sätt.

Typ >

Det kan ha uppstått en ESD skada pga katten men det är osannolikt om datorn var stängs och närmast omöjligt om den var stängd och korrekt jordad.

Ah alright, är datorn död om det är en så kallad ljusbåge?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyter:

Ljusbågen uppkommer eventuellt när du kopplar in exempelvis din HDMI-kabel i datorn, när den är påslagen.

Har själv gjort det många gånger på min laptop jag brukar ha till en projektor, men datorn dör ju aldrig...
Regeringen här hemma vill ju inte uppgradera skiten, utan är nöjd och jag vill inte hålla på med den.
Då får man ta fram alla kort ur ärmen och prova..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zyter:

Har tyvärr inte det, kan testa det integrerade grafikkortet.

Nått verkar ha gått sönder men exakt vad får du felsöka dig fram till på vanligt sätt, börja med att kolla grafikkort och ingångsporten på monitorn, att "allt" har gått sönder är nog inte så troligt men det är inte helt omöjligt heller men det är mest troligt att de kretsar som sitter "närmast" är det som skadats så tex att hårddisken påverkats är ju inte så sannolikt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Yes alright, tack så mycket för svar. Får börja felsöka och sedan får vi se vad som är fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

se där fler som vet om det kanske ja slipper leta vidare var jag läst det?

tackar @mrqaffe slapp jag kanske leta arslet av mig inatt efter den informationen.

Håller med.

Menade inte att vara otrevlig, men man lär sig inte något när folk påstår en sak utan källa.

Permalänk
Medlem

De cirka 8000 ggr / vecka som jag kopplar i / ur projektor eller stor TV till min jobb-lappe har hitintills gått bra utan att stänga av något

// Lazze

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

De cirka 8000 ggr / vecka som jag kopplar i / ur projektor eller stor TV till min jobb-lappe har hitintills gått bra utan att stänga av något

// Lazze

ja man kan ju gå på tur.

jag föredrar att köra den säkra metoden.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tea42BBS:

// Lazze

Laptopen har dc matning eller går på batteri, den är inte i närheten av att skapa lika mycket potentialproblem som en felaktigt jordad stationär dator, de har oftast halva nätspänningen i höljet om de saknar skyddsjord pga det sätt nätfiltret är konstruerat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det beror lite på materialet runt kontakten. Tv å projektor har ju i regel plast som inte leder ström. Medans datorn som är av metall. När du stoppar i HDMIn så kan du komma åt chassiet som ibland har spänning på sig (esd blabla). Som gör att det kan pajja. Sen e det inte sannolikt. Borde bränt massa saker isf. Men prickar man kabeln i ganska noga så är det inga problem. Ett sätt att märka fenomenet som darkness menar är om du tar en stereoplugg ex från en förstärkare och tar på den med händerna så sprakar det å låter. Sen om du stöter till chassiet kan det låta förjävligt och skada delarna.
En kompis brände en krets på sin gamla stereo just pga det, vi kom åt pluggen i chassiet sen fick vi byta kretsen så funka det igen. Sen kan ju även katterna vara statiska ibland.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Det beror lite på materialet runt kontakten. Tv å projektor har ju i regel plast som inte leder ström. Medans datorn som är av metall. När du stoppar i HDMIn så kan du komma åt chassiet som ibland har spänning på sig (esd blabla). Som gör att det kan pajja. Sen e det inte sannolikt. Borde bränt massa saker isf. Men prickar man kabeln i ganska noga så är det inga problem. Ett sätt att märka fenomenet som darkness menar är om du tar en stereoplugg ex från en förstärkare och tar på den med händerna så sprakar det å låter. Sen om du stöter till chassiet kan det låta förjävligt och skada delarna.
En kompis brände en krets på sin gamla stereo just pga det, vi kom åt pluggen i chassiet sen fick vi byta kretsen så funka det igen. Sen kan ju även katterna vara statiska ibland.

tror du missade en vital del...

både stiften och chassit på kontakten är generellt sett gjorda i någon form av ledande metall så överslag mellan stiften i kontakten är även en del av anledningen till att utrustning ska vara avstängd och hälst också urdragen.

att det sitter plast runt kontakten shittar kwitta lika stor risk för överslag oavsett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Skrivet av Zyter:

Skrivet av Sisyfos:

Skrivet av Jaevel:

Skärmar ska definitivt vara avstängda och helt urdragna ur väggen när de pluggas i, oavsett kontaktstandard. Jordpotentialerna mellan dator och skärm kan skilja hundratals eller t.om. tusentals volt, och när du då famlar runt med vad som praktiskt taget är 1000 V likspänning kring "jacket" är det inte alls omöjligt att du bränner något. I nio fall av tio är jordplanen "nära" varandra i potential och ingenting händer (de flesta kretsar är också designade för att klara av det rätt bra) men min skärm och mitt grafikkort är alldeles för dyra för att chansa. Anledningen till att det avråds i ALLA manualer är förstås att det faktiskt händer att utrustning går sönder, och företagen ska inte behöva ta ansvar för det.

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness:
Inte plasten runt kontakten jag tänkte på utan i tv/projektor. Hade det varit ett problem annars så skulle nog flera enheter gå sönder. Har aldrig sett någon som stängt av en enhet innan de kopplat in den. Så efter par tusen ggr borde ju iaf Någon gått sönder iaf 1 gång.

Visa signatur

.