Permalänk
Medlem

Dator ca 9000

Hej. Skapade en tråd för 1-2 veckor sedan, men jag har gjort en del ändringar sedan dess. Har bytt ut processorn från amd till intel och ett par andra små ändringar. Skulle vilja ha lite feedback på denna inköpslista, då jag tänkte beställa den inatt.

Permalänk
Skrivet av Keffler:

Hej. Skapade en tråd för 1-2 veckor sedan, men jag har gjort en del ändringar sedan dess. Har bytt ut processorn från amd till intel och ett par andra små ändringar. Skulle vilja ha lite feedback på denna inköpslista, då jag tänkte beställa den inatt.

http://i68.tinypic.com/mt5iir.png

Tjena. Rätt snabbt kan jag säga att nätaggregatet du har valt från CX serien borde du byta ut, dålig byggkvalité på dessa. Gjorde en kundvagn åt dig med några förändringar som ligger väldigt nära din budget. Välj alternativt billigare chassi så hamnar du på 9000.

Länk: http://www.inet.se/kundvagn/visa/9060020/2016-01-24

Felaktig länkning
Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | CPU: Ryzen 5 3600 @ 3,6GHz MoBo: ROG Strix B450-F Gaming
GPU: GTX 1660 Ti OC 6G | SSD: 860 EVO 1TB SSD
PSU: Fractal Design Integra M 750W

Citera för svar - Frakfritt: Inet

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Bytte ut nätagget mot ett Cooler Master G750M. Tänkte beställa allt från komplett då jag beställt from dem ett par gånger tidigare utan problem. Inet har inte heller R9 390 i lager, och har inte haft det på över en vecka. Känner att jag vill beställa allting från samma ställe. Såg att du hade valt en lite bättre processor, så jag bestämde mig för att lägga ett par hundra så jag får en i5-4690k istället.

Om någon vet var jag kan köpa billigt windows, så får ni gärna skicka en länk till mig. Krävs cd-skiva för att installera windows nuförtiden, eller går att lägga in på en omformaterad usb-sticka?

Kundvagnen ser ut såhär nu, och priset hamnade på 9979kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffler:

Tack för tipset. Bytte ut nätagget mot ett Cooler Master G750M. Tänkte beställa allt från komplett då jag beställt from dem ett par gånger tidigare utan problem. Inet har inte heller R9 390 i lager, och har inte haft det på över en vecka. Känner att jag vill beställa allting från samma ställe. Såg att du hade valt en lite bättre processor, så jag bestämde mig för att lägga ett par hundra så jag får en i5-4690k istället.

Om någon vet var jag kan köpa billigt windows, så får ni gärna skicka en länk till mig. Krävs cd-skiva för att installera windows nuförtiden, eller går att lägga in på en omformaterad usb-sticka?

Kundvagnen ser ut såhär nu, och priset hamnade på 9979kr.

http://i63.tinypic.com/a09quw.png

Du borde ta ett moderkort med Z97-chipset då du tagit K-modellen på processorn, plus lägg till en CPU-kylare (den medföljande är inte den tystaste)

Du kan installera OS via USB-sticka.

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Skrivet av Keffler:

Tack för tipset. Bytte ut nätagget mot ett Cooler Master G750M. Tänkte beställa allt från komplett då jag beställt from dem ett par gånger tidigare utan problem. Inet har inte heller R9 390 i lager, och har inte haft det på över en vecka. Känner att jag vill beställa allting från samma ställe. Såg att du hade valt en lite bättre processor, så jag bestämde mig för att lägga ett par hundra så jag får en i5-4690k istället.

Om någon vet var jag kan köpa billigt windows, så får ni gärna skicka en länk till mig. Krävs cd-skiva för att installera windows nuförtiden, eller går att lägga in på en omformaterad usb-sticka?

Kundvagnen ser ut såhär nu, och priset hamnade på 9979kr.

http://i63.tinypic.com/a09quw.png

Ta detta moderkort: https://www.komplett.se/product/815873/datorutrustning/moderk...
CPU-kylare: https://www.komplett.se/product/657097/datorutrustning/kylnin...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | CPU: Ryzen 5 3600 @ 3,6GHz MoBo: ROG Strix B450-F Gaming
GPU: GTX 1660 Ti OC 6G | SSD: 860 EVO 1TB SSD
PSU: Fractal Design Integra M 750W

Citera för svar - Frakfritt: Inet

Permalänk
Medlem

Bytte ut moderkortet till det du länkade, så nu känner jag mig nöjd. Slutpriset hamnade på 9849kr. Tack så mycket för hjälpen.

Permalänk

@Keffler:
Kul! Såg bra ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffler:

Tack för tipset. Bytte ut nätagget mot ett Cooler Master G750M. Tänkte beställa allt från komplett då jag beställt from dem ett par gånger tidigare utan problem. Inet har inte heller R9 390 i lager, och har inte haft det på över en vecka. Känner att jag vill beställa allting från samma ställe. Såg att du hade valt en lite bättre processor, så jag bestämde mig för att lägga ett par hundra så jag får en i5-4690k istället.

Om någon vet var jag kan köpa billigt windows, så får ni gärna skicka en länk till mig. Krävs cd-skiva för att installera windows nuförtiden, eller går att lägga in på en omformaterad usb-sticka?

Kundvagnen ser ut såhär nu, och priset hamnade på 9979kr.

http://i63.tinypic.com/a09quw.png

Inte ett av dom bättre aggen från coolermaster, men fungerar gör det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Inte ett av dom bättre aggen från coolermaster, men fungerar gör det.

Läst att det inte ska vara det bästa, men det verkar inte heller vara något större fel på det så jag chansar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffler:

Läst att det inte ska vara det bästa, men det verkar inte heller vara något större fel på det så jag chansar

Bör ju vara bättre ön cx i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Bör ju vara bättre ön cx i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Har för länge sedan ägt ett CX-agg. Har inte för mig att det var några problem. Över lag brukar Corsair göra väldigt bra produkter.

Har du nått exempel på varför det är dåligt?

Permalänk
Skrivet av larsalarsa:

Har för länge sedan ägt ett CX-agg. Har inte för mig att det var några problem. Över lag brukar Corsair göra väldigt bra produkter.

Har du nått exempel på varför det är dåligt?

Gjorde lite snabb research på reputabla Jonnyguru och fann följande. http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story6...

Kollade runt lite mer och fann att, framför allt de lite "lägre" aggen i serien (400-650) hade ett ganska dåligt rykte, men ingen av artiklarna som kom upp högst i sökningen benämnde det som ett dåligt agg i sin kategori. Helt enkelt bara inte riktat mot entusiaster, utan mer av en budgetprodukt med prissättning därefter 😊

CX 750 hade om jag förstod det en annan tillverkningsprocess så det var undantaget den svala kritiken. Mer info här: http://www.overclock.net/t/1431436/why-you-should-not-buy-a-c...

Finns säkerligen ännu bättre agg där ute, för samma peng – i och för sig. ✊🏼🙃

Ha en trevlig dag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsalarsa:

Har för länge sedan ägt ett CX-agg. Har inte för mig att det var några problem. Över lag brukar Corsair göra väldigt bra produkter.

Har du nått exempel på varför det är dåligt?

Den tiden är för bi. Corsair gör budget grejer nu mer.

Älsta cx var okej (men tror det var ett bra agg som lanserades), men byttes snabbt mot dåliga agg utan 80+ märkning och capxon caps rakt över (vart en del strul med serien).

Med nya cx M är bättre, men kör fortfarande capxon på sekundär sidan (inte optimalt).

Nu var det ett tag sen jag kolla på cx aggen, men även 750 ska byggs på samma plattform.

RM är annan udda serie agg, där 650 watt saknar en 5 volts lina och högre watt överhettar (fläkten i vissa fall hinner inte gå igång). Dom är dyra och byggde på budget plattform med, fanns ju bättre agg för samma pengar. Så corsair bytte ut det mot RMx.

Så lita inte på märket, även be quiet som vissa gillar. Gör endast mediokra agg ända upp till p10, enligt mig borde dessa försvinna från marknaden.

Har redan i tidigare trådar länkat flertalet personer med problem och nätaggs problem är det cx som sticker ut av alla märken (för utom rena budget agg för 300kr 500 watts agg då).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Den tiden är för bi. Corsair gör budget grejer nu mer.

Älsta cx var okej (men tror det var ett bra agg som lanserades), men byttes snabbt mot dåliga agg utan 80+ märkning och capxon caps rakt över (vart en del strul med serien).

Med nya cx M är bättre, men kör fortfarande capxon på sekundär sidan (inte optimalt).

Nu var det ett tag sen jag kolla på cx aggen, men även 750 ska byggs på samma plattform.

RM är annan udda serie agg, där 650 watt saknar en 5 volts lina och högre watt överhettar (fläkten i vissa fall hinner inte gå igång). Dom är dyra och byggde på budget plattform med, fanns ju bättre agg för samma pengar. Så corsair bytte ut det mot RMx.

Så lita inte på märket, även be quiet som vissa gillar. Gör endast mediokra agg ända upp till p10, enligt mig borde dessa försvinna från marknaden.

Har redan i tidigare trådar länkat flertalet personer med problem och nätaggs problem är det cx som sticker ut av alla märken (för utom rena budget agg för 300kr 500 watts agg då).

Skickades från m.sweclockers.com

Jag länkade lite tester i ett annat inlägg också!

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Har redan i tidigare trådar länkat flertalet personer med problem och nätaggs problem är det cx som sticker ut av alla märken (för utom rena budget agg för 300kr 500 watts agg då).

Skickades från m.sweclockers.com

En viktig grej att ta med i beräkningarna i sånna här analyser är att det troligen är otroligt många som äger just dessa agg. Ju fler som äger en produkt, desto större sannolikhet att den dyker upp med problem i en av trådarna här. Samma sak med BeQuiet! som är ett starkt om än ganska litet varumärke.

En anledning till detta kan vara att Pelle och Janne här på forumet nog är mer brydda om varumärket på sitt agg, att det inte är fult; än om detaljer och prestanda. Det gör i så fall att man i större utsträcknig köper billiga grejer. En hypotes, så klart...

Sen tror jag det är rätt vanligt att man snålar på agget (och köper budget när man kanske borde tatt ett dyrare) eftersom det inte direkt påverkar spelupplevelsen. Precis som många fortfarande snålar och skaffar sig HDDs.

Det vore onekligen intressant att se hur många procent av köpta CX som strular i jämförelse med andra produkter i kategorin!

Permalänk
Medlem

@Keffler:

Du vill ha en bra speldator och är beredd att lägga ner 10 000 på 1150 chipset.
Lägg till 1300 som är 1/9 av det du tänker lägga ner på nuvarande bygge och känn dig nöjd med kvalité på både MB, PSU och senaste 1151 chipset.

Det är en sak om det skiljer sig 5000kr, 10 000/15 000 eller 5000/10000. Men det är en annan sak att skippa senaste chipset och kvalité på grejerna för 1300kr.

Jag hade lätt kört med mitt paket om jag hade fått köpa en dator idag. Skulle även kunna överväga att lägga ner en tusing extra på en 6700K för att framtidsäkra mig och behålla god värde inför framtiden ifall jag bestämmer mig för att sälja datorn. Dessutom så är det skillnad mellan en överklockad 6600k och 6700k, speciellt om man kör mycket mmos. En överklockad 6700k mmmmm...bra grejer det.

Lycka till.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9085674/2016-01-27

Permalänk
Skrivet av Seunlau:

@Keffler:

Du vill ha en bra speldator och är beredd att lägga ner 10 000 på 1150 chipset.
Lägg till 1300 som är 1/9 av det du tänker lägga ner på nuvarande bygge och känn dig nöjd med kvalité på både MB, PSU och senaste 1151 chipset.

Det är en sak om det skiljer sig 5000kr, 10 000/15 000 eller 5000/10000. Men det är en annan sak att skippa senaste chipset och kvalité på grejerna för 1300kr.

Jag hade lätt kört med mitt paket om jag hade fått köpa en dator idag. Skulle även kunna överväga att lägga ner en tusing extra på en 6700K för att framtidsäkra mig och behålla god värde inför framtiden ifall jag bestämmer mig för att sälja datorn. Dessutom så är det skillnad mellan en överklockad 6600k och 6700k, speciellt om man kör mycket mmos. En överklockad 6700k mmmmm...bra grejer det.

Lycka till.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9085674/2016-01-27http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/9085674/2016-01-27

Att höja med 1300kr kan man göra i all oändlighet. Trådskaparen har en budget av en anledning. Personligen tycker jag allt under 15000 är en waste of time, men får ju respektera TS :).

Du skriver: speciellt om man kör mycket mmos. Hur då menar du då? Det torde väl bero på vilket mmo man spelar, tänker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsalarsa:

Jag länkade lite tester i ett annat inlägg också!

Såg det. Titta även på swec på 500 watts agget. Men poängen är att det tyvärr inte motsvarar ett långtidstest, man bör vara mer försiktig när man köper ett agg och väljer ett med bra caps (dugliga i alla fall och minst 105c på alla). Antingen Teapo eller japanska (helst 105c).

Skrivet av larsalarsa:

En viktig grej att ta med i beräkningarna i sånna här analyser är att det troligen är otroligt många som äger just dessa agg. Ju fler som äger en produkt, desto större sannolikhet att den dyker upp med problem i en av trådarna här. Samma sak med BeQuiet! som är ett starkt om än ganska litet varumärke.

En anledning till detta kan vara att Pelle och Janne här på forumet nog är mer brydda om varumärket på sitt agg, att det inte är fult; än om detaljer och prestanda. Det gör i så fall att man i större utsträcknig köper billiga grejer. En hypotes, så klart...

Sen tror jag det är rätt vanligt att man snålar på agget (och köper budget när man kanske borde tatt ett dyrare) eftersom det inte direkt påverkar spelupplevelsen. Precis som många fortfarande snålar och skaffar sig HDDs.

Det vore onekligen intressant att se hur många procent av köpta CX som strular i jämförelse med andra produkter i kategorin!

Jo precis, dessutom har Corsair fult gjort så agget inte ska gå sönder, men i stället är det din dator som grillas.

Oavsett vilken watt bygger hela CX M på samma plattform som tidigare CX agg (bara gjort den "bättre"). Sen när jag kolla sist var CX 750 M så dyr att man kan lägga vettiga pengar på RM x eller G2 i stället. XFX 550 var riktigt bra agg (tyvärr slutat säljas i sverige) kvalité rakt igenom, men folk ville hellre ha modulärt än kvalité.

Är oftast så man väljer billigt agg, för det är det sista man lägger in och troligen är budgeten tajt redan. Som jag sagt till många är att agget kan man föra över till nytt bygge och spara hel del pengar (kvalitésagg håller minst 5 år och många gånger 10 år).

Men tror vi har avhandlat allt angående CX nu (är det något mer är det bara ta upp det)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar