Permalänk
Skrivet av fragwolf:

@Rouge of Darkness:
Inte plasten runt kontakten jag tänkte på utan i tv/projektor. Hade det varit ett problem annars så skulle nog flera enheter gå sönder. Har aldrig sett någon som stängt av en enhet innan de kopplat in den. Så efter par tusen ggr borde ju iaf Någon gått sönder iaf 1 gång.

jo men som tror de var mrqaffe sa tidigare.

det är en fråga om potientialskillnader mellan utrustningen.

generellt sett har man ju både datorn och skärmen på samma uttag vilket gör att de bägge delar fas, nolla, jord och därför är utjämnade redan men finns ju risk att så inte är fallet och då kan problem uppstå.

t.ex om den ena apparaten är jordad och inte den andra kan den t.ex ojordade ha en potentialskillnad som är betydligt högre än vad den jordade har vilket kan medföra att höga spänningspikar kan hoppa mellan kontakterna.

där av menar jag att om den är gjort i plast, stål, alu, u name it kvittar om de inte håller samma potential.

är inte en fråga om kortsluta kontakten utan att höga spikar hoppar mellan utrustningen för att de inte har samma potential mot varandra som kan vara så höga att det kan bränna komponenter osv.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om du kopplar in skärmar med dvi/hdmi/VGA ska datorn vara avstängd när det görs annars riskerar du strömspikar som kan sabotera elektroniken oavsett om katten var med i spelet eller inte.

du ska ALLTID stänga av datorn och skärmen ordentligt innan du kopplar in dessa kablar.

Där ser man, tanken hade aldrig slagit mig. Tack för den informationen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness:
Skulle också gissa på att de som får problem med sånt där är de som inte har jordade uttag. Annars har jag svårt att se det som ett problem. Jag själv skulle inte koppla in min stationära dator i ett ojordat uttag.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

@Rouge of Darkness:
Skulle också gissa på att de som får problem med sånt där är de som inte har jordade uttag. Annars har jag svårt att se det som ett problem. Jag själv skulle inte koppla in min stationära dator i ett ojordat uttag.

ja det är troligen sant en väldigt tråkigt att utmana ödet för en dag pluggar man in i ett uttag som bara har fuskjord från husägaren innan och poff dör grafikkort eller dator.

och har man en gång släppt ut den magiska röken är de ett helvete å fånga in och stoppa tillbaks den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Låt gå för DVI/VGA men HDMI? Då har jag samt typ alla jag känner haft tur tusentals gånger
Jag kör den klassiska: Har du någon källa på det?

Jag råkade ut för att kortsluta moderkortet när jag pluggade i en HDMI kabel från TV:n
Så nog visst går det.
Tyvärr.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 2500 - CPU: i7-4770k @stock - CPU Kylare: Pure Rock Be Quiet - GPU: Asus Strix GTX 970 - RAM: Kingston HyperX 16GB 1866Mhz - Nätagg: Fractal Design M Integra 550W

Permalänk
Medlem

kattastrof!

Permalänk
Medlem

Jag som Göteborgare har hört vitsen:
"Katt åt lampa, lös i magen"

Men jag har aldrig tidigare hört:
"Katt strök datorn, datorn strök med"

!

Permalänk
Medlem

om du kopplar in skärmar med dvi/hdmi/VGA ska datorn vara avstängd när det görs annars riskerar du strömspikar som kan sabotera elektroniken oavsett om katten var med i spelet eller inte.

du ska ALLTID stänga av datorn och skärmen ordentligt innan du kopplar in dessa kablar.

Tveksamt va, var har du fått detta ifrån ?

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Ska datorn vara avstängd om man kopplar in en skärm? Det var något nytt.

det står typ i varenda instruktionsbok till TV/skärmar/projektorer

Instruktionsbok? Det var något nytt.

Permalänk
Skrivet av hakd:

Tveksamt va, var har du fått detta ifrån ?

läs tidigare kommentare.
mrqaffe svarade med teknisk förklaring varför man inte ska göra det.

Skrivet av TuHack:

Instruktionsbok? Det var något nytt.

tro det eller ej det medföljer till den mesta elektronik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ja det är troligen sant en väldigt tråkigt att utmana ödet för en dag pluggar man in i ett uttag som bara har fuskjord från husägaren innan och poff dör grafikkort eller dator.

och har man en gång släppt ut den magiska röken är de ett helvete å fånga in och stoppa tillbaks den.

Tror även herr Thomas Ytterberg som testar skärmar sagt detta (@Laxpudding).

Men personligen har jag slarvat med detta. Har inte jordat lägenhet än (men ska fixa det), har inte förstört något än och den blå blixten känner jag igen. Kan säga att det känns rätt bra om man hamnar i mellan jordpunkterna.

Andra bör följa manualen dock (dumt att förstöra datorn/grafikkortet)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Bildexpert 📺

Så gott som varenda handbok (jag har inte räknat alla gånger, men bläddrat/skummat genom flera hundra i pappers- eller pdf-form) nämner att display och källa ska vara avstängda vid anslutning. Just på grund av den här typen av problem.

När det kommer till koppling mot TV-apparater och liknande är det ofta extra besvärligt på grund av att TV:n vanligtivs är kopplad till en centrallantenn, kabeltv eller liknande. Detta ger ytterligare en jord och det kan ge rätt rejäla stötar, blåa blixtar och trasig hårdvara i båda ändar. Jordavskiljare till antennsladden rekommenderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jordavskiljare till antennsladden rekommenderas.

Gäller detta endast om t.ex. tv'en är jordad eller rekommenderas det även med ojordad tv?
Om även vid ojordad tv, kan du ge en kort förklaring eller visa på information där man kan läsa vidare.

Tack på förhand.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av freevorn:

Gäller detta endast om t.ex. tv'en är jordad eller rekommenderas det även med ojordad tv?
Om även vid ojordad tv, kan du ge en kort förklaring eller visa på information där man kan läsa vidare.

Nej, jag kan inte förklara. Jag är inte elektriker och av någon anledning är alla elektriker jag frågat heller inte alls pigga på att förklara.

Jag kan endast empiriskt konstatera att spänningskillnader förekommer genom att det slår ljusbågar, man känner ström när man tar i chassin och inte minst stötar som känns så in i h-e. Plus det enkla faktum att hårdvara har gått sönder för mig och andra. Det var så jag insåg att detta är ett problem. :-/

Jordavskiljare hjälper mot detta i väldigt hög grad, eller tillfälligt dra ut antennsladden. Men för permanent lösning behöver man en jordavskiljare.

Det kan fortfarande uppstå jordrelaterade problem som exempelvis 50 Hz-brum och krypströmmar som skadar elektronik även utan att antennjord är inblandad. Därav den ständiga rekommendationen i handböckerna.

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Vad vissa skriver i ämnet fick mig att tänka på detta: #15612094

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

jag har då genom hela min dator karriär aldrig stängt av varken dator eller skärm vid inkoppling.. och har alldrig gjort sönder något... otur för dig tror jag,,

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

Tror detta är ganska starkt överdrivet, tror inte att jag bara haft tur de tusentals gånger jag kopplat in kablar på jobbet..

Enda gången vi haft problem med ström som går fel väg och bildskärmar är våra HP 27" elite-skärmar. De körde vi först via displayport, vilket tydligen många skärmar hade exakt samma problem, strömmen gick bakvägen via displayport och kortslöt skärmen. Vi fick byta alla till DVI/VGA för att det skulle fungera bra med den modellen.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Inaktiv

Man ska stänga av utrustningen innan man ansluter en HDMI/DVI kabel ja. Det står det i mängder av manualer. Sedan så kan det säkert fungera att ansluta medans grejerna är igång hundratals gånger, vilket jag själv gjort mängder av gånger. Men det korrekta sättet förblir med grejerna avstängda.

Permalänk

@Zyter: Det beror på. Var katten svart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av freevorn:

Tack på förhand.

Skrivet av Jan_Ajams:

@Zyter: Det beror på. Var katten svart?

Tänk på att du delar denna antennkabel med ev grannar, och om de tex har en defekt TV, och din är jordad.. så går allt genom din TV. Om din TV inte är jordad, och grannes inte heller är, och något blir fel på någon av dem, så lär en dator som kopplas in, och är jordad få en jädra smäll. Samma sak om din TV är ojordad och deras är... så kan ditt fel gå ut via din datorn (om den är jordad) eller via deras TV.

Som @Laxpudding säger så kan galvanisk avskiljare vara en livräddare och de är inte direkt dyra. http://www.kjell.com/se/sok?query=antenn+avskiljare
100kr... för att rädda TVn, Datorn och ev brand som kan och har uppstått för folk pga jordfel i TVn. Billig investering, utan tvekan. Även elsäkerhetsverket rekommenderar det.

Btw... @SolidReactor tack för dagens skratt

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av WoG:

Tror detta är ganska starkt överdrivet, tror inte att jag bara haft tur de tusentals gånger jag kopplat in kablar på jobbet..

Enda gången vi haft problem med ström som går fel väg och bildskärmar är våra HP 27" elite-skärmar. De körde vi först via displayport, vilket tydligen många skärmar hade exakt samma problem, strömmen gick bakvägen via displayport och kortslöt skärmen. Vi fick byta alla till DVI/VGA för att det skulle fungera bra med den modellen.

Det är antagligen ett annat problem relaterat till pinne 20 på displayport som är till för att mata 3,3 volt som strömförsörjning till signalomvandlare, extenders och liknande. En Displayportkabel ska inte ha pinne 20 kopplad eftersom detta får skärmen att mata ström till grafikkortet vilket kan ge alla sorters problem. I bästa fall att fläktar och lysdioder är aktiva i datorn (trots att datorn inte är strömmatad på något sätt) och i värsta fall trasig hårdvara.

Men det är en helt annan sak än jordproblemen som diskuteras här.

Jag har heller inte haft problem med att "hotplugga" på de kontor jag besöker och arbetar vid. Men där finns det ofta regelrätt framdragna uttag för datorbruk över lokalerna. Väldigt sällan jordrelaterade problem. Dessa lokaler och datorerna däri brukar heller inte vara anslutna till kabel-TV.

Men besöker du ett godtyckligt hem, villa, lägenhet etc. med "hemmafixade" uttag. Det kan vara rejäla stötar och blåa blixtar som väntar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Så gott som varenda handbok (jag har inte räknat alla gånger, men bläddrat/skummat genom flera hundra i pappers- eller pdf-form) nämner att display och källa ska vara avstängda vid anslutning. Just på grund av den här typen av problem.

När det kommer till koppling mot TV-apparater och liknande är det ofta extra besvärligt på grund av att TV:n vanligtivs är kopplad till en centrallantenn, kabeltv eller liknande. Detta ger ytterligare en jord och det kan ge rätt rejäla stötar, blåa blixtar och trasig hårdvara i båda ändar. Jordavskiljare till antennsladden rekommenderas.

Skönt att ha gått ifrån gamla antenn uttag så slipper man extra risk att saker ska gå sönder

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

Jag antar att det här med att koppla ur strömmen ur skärmen och datorn innan man stoppar in sladden, gäller även för andra prylar som är kopplade till 230v?

om man tex har en skrivare som är kopplad med USB och till 230v, måste man dra ur kontakten först då?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av morxy49:

Jag antar att det här med att koppla ur strömmen ur skärmen och datorn innan man stoppar in sladden, gäller även för andra prylar som är kopplade till 230v?

om man tex har en skrivare som är kopplad med USB och till 230v, måste man dra ur kontakten först då?

Om man kopplar ihop apparater som inte får ström från samma uttag, så skulle jag säga ja, annars inte. USB klarar ju hotswap och är konstruerade för det men det gäller främst möss och liknande som är fristående. Både skrivare och t ex externa diskar med extra strömförsörjning kan ju anslutas till annat uttag (med eventuella potentialskillnader).

Anslut alltid dator och tillbehör i ett och samma grenuttag (gärna ett bra APC med transientskydd t ex) så behöver du inte tänka på att få skadliga potentialskillnader mellan apparaterna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av freevorn:

Tack på förhand.

Tvapparater är sällan skyddsjordade men de blir alltså jordade genom antennkabeln, den jordpotentialen leds över till chassit och hamnar tex i kontakternas skärmanslutning.
Antennen har i de flesta fall inte samma jordpotential som bostaden pga spänningsfall i kablagen och det kan även hända annat som påverkar eftersom kablagen kan vara rätt långa.
Det gör att när man ansluter nått mot tvn så är det mycket stor chans att det uppstår en spänningsskillnad mellan apparaterna och att en ström flyter via skärmen, en vagabonderande ström har uppstått, https://sv.wikipedia.org/wiki/Vagabonderande_str%C3%B6m
Hur stor den blir är svårt att gissa men det händer definitivt att den kan skada halvledare tex i signalinterface.
Det har även uppstått bränder pga det här och man använder idag ofta antennuttag med galvanisk separation när man installerar kabeltv och i flerfamiljshus så att man bryter jordförbindelsen.
Datorer som är inkopplade i ojordade vägguttag har dessutom nästan alltid halva nätspänningen i chassit pga hur nätfiltret på de flesta switchade nätdelar ser ut.

Det är alltså mest lämpligt att koppla signalkablarna när prylarna är bortkopplade från elnätet, risken är mycket större att man skadar nått just när man kopplar signalkablar med apparaterna nätanslutna än när signalkabeln väl är kopplad och apparaten ansluts till elnätet, strömmen är för det mesta låg men potentialen kan vara relativt hög och om man då får en ljusbåge just när man kopplar och potentialutjämningen sker kan esd skador uppstå men apparaterna brukar klara av den lilla ström som flyter när allt väl är kopplat utan några större problem, ev kan det bli brum eller andra oljud i ljudsystem.
Det kan ev även bli störningar i tvbilden men det är mer ovanligt sedan analogtvn skrotades men det finns hursomhelst galvaniska isolatorer att köpa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tvapparater är sällan skyddsjordade men de blir alltså jordade genom antennkabeln, den jordpotentialen leds över till chassit och hamnar tex i kontakternas skärmanslutning.
Antennen har i de flesta fall inte samma jordpotential som bostaden pga spänningsfall i kablagen och det kan även hända annat som påverkar eftersom kablagen kan vara rätt långa.
Det gör att när man ansluter nått mot tvn så är det mycket stor chans att det uppstår en spänningsskillnad mellan apparaterna och att en ström flyter via skärmen, en vagabonderande ström har uppstått, https://sv.wikipedia.org/wiki/Vagabonderande_str%C3%B6m
Hur stor den blir är svårt att gissa men det händer definitivt att den kan skada halvledare tex i signalinterface.
Det har även uppstått bränder pga det här och man använder idag ofta antennuttag med galvanisk separation när man installerar kabeltv och i flerfamiljshus så att man bryter jordförbindelsen.
Datorer som är inkopplade i ojordade vägguttag har dessutom nästan alltid halva nätspänningen i chassit pga hur nätfiltret på de flesta switchade nätdelar ser ut.

Det är alltså mest lämpligt att koppla signalkablarna när prylarna är bortkopplade från elnätet, risken är mycket större att man skadar nått just när man kopplar signalkablar med apparaterna nätanslutna än när signalkabeln väl är kopplad och apparaten ansluts till elnätet, strömmen är för det mesta låg men potentialen kan vara relativt hög och om man då får en ljusbåge just när man kopplar och potentialutjämningen sker kan esd skador uppstå men apparaterna brukar klara av den lilla ström som flyter när allt väl är kopplat utan några större problem, ev kan det bli brum eller andra oljud i ljudsystem.
Det kan ev även bli störningar i tvbilden men det är mer ovanligt sedan analogtvn skrotades men det finns hursomhelst galvaniska isolatorer att köpa.

Är väll inte lika vanligt idag att man använder antenn uttaget på TV:en? Många kör separat box, antingen via marknätet eller satellit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Vi är flera här som undrar om du har någon källa på ditt påstående.
Tänker du tillfredsställa oss med ett svar eller är det bara rappakalja du kommer med?

Har själv pajjat ett hdmi uttag på en tv då jag skulle koppla in mitt xbox för några år sen för att jag inte stängt av.
Testa släcka lamporna och koppla in kabeln i ett mörkt rum så ser ni gnistor, har man däremot ingen strömkabeln i skärmen då man kopplar in hdmi/dvi kabeln så anser jag att det inte är någon fara, men har man ström i båda enheterna.....

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 7 5700X | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är väll inte lika vanligt idag att man använder antenn uttaget på TV:en? Många kör separat box, antingen via marknätet eller satellit.

Det spelar ingen roll eller förvärrar troligen problemet i så fall.
Du får ju fortfarande en galvanisk förbindelse fast med ännu högre resistans som kan ge upphov till ännu större potentialskillnader mellan jordpunkterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det spelar ingen roll eller förvärrar troligen problemet i så fall.
Du får ju fortfarande en galvanisk förbindelse fast med ännu högre resistans som kan ge upphov till ännu större potentialskillnader mellan jordpunkterna.

Okej, tack. Hur funkar det om man har TV över bredbandet då? För där är boxen/TV:n bortkopplad från antenn. Samt man har oftast TV och box på samma uttag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Om man kopplar ihop apparater som inte får ström från samma uttag, så skulle jag säga ja, annars inte. USB klarar ju hotswap och är konstruerade för det men det gäller främst möss och liknande som är fristående. Både skrivare och t ex externa diskar med extra strömförsörjning kan ju anslutas till annat uttag (med eventuella potentialskillnader).

Anslut alltid dator och tillbehör i ett och samma grenuttag (gärna ett bra APC med transientskydd t ex) så behöver du inte tänka på att få skadliga potentialskillnader mellan apparaterna.

jaha, så det gäller alltså olika uttag. då är jag med

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |