Permalänk
Medlem

Ny Dator, Budget 15k~

Gamla datorn har nu kapsejsat så är på tiden att man inhandlar något nytt. Det jag för tillfället har som inte är trasigt att använda mig utav är följande. Kan tänka mig byta ut allt detta med om de behövs.

Chassi
Antec Three Hundred
Minne
Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB
HDD
1TB Western Green
CPU Fläkt (Har AMD socket, tror min medföljande Intel socket är borta )
Noctua NH-U12P SE2

Windows + DVD läsare finns

Bygger troligen själv, men om jag inte känner för de så får montering gå över budgeten

Vad skall spelas?
Rise of Tomb Raider, Klarar den Tomb Raider lär den klara i princip allt annat jag vill spela i dagsläget.

Har en 16:10 skärm som jag alltid kört med en upplösning på 1680 x 1050

Är inte jätte hajj på delar, men efter kollat liknande trådar så verkar något sånt här kanske vara passande.
Man kanske ska ta ett nytt chassi om de är dåligt med plats i mitt gamla, Samt en CPU fläkt om jag nu inte har Intel delarna kvar för montering för Noctuan..
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9094005/2016-01-29

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Hade dock inte snålat på moderkortet allt för mycket.
Vet att Inet hade ett MSI kort för lite extra.
Har ett snarlikgt H97 fast bara med PCI-E platser, riktigt nice faktiskt och inte get mig det minsta strul.
Annars som sagt dragit till med något lite vassare, mer påkostad VRM design om du ska klocka senare och lite modernare funktioner med tanke på att resten är bra grejor och moderkortet är knutpunkten för dom känns det dumt att snåla för mycket på det.

Glöm inte sweclockers fria frakt.

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Lite förslag på moderkort.
https://www.inet.se/produkt/1902696/msi-z97-pc-mate#/specs
Lite vassare ändå, hade nog satsat på det i din budget.
https://www.inet.se/produkt/1902661/gigabyte-ga-z97x-gaming-3...

Noctua monteringskitt för ALLA intel socklar som börjar på 115x så bara komplettera om du saknar detta.

https://www.inet.se/produkt/5322342/noctua-nm-i115x-mounting-...

Vad jag kunde hitta ska grafikkort på max 279mm gå in och dit var specat till 267mm så det ska passa annars ser jag inget problem.

Om du inte har en 120mm fläkt i sidan så hade jag komplimenterat med en sådan som utblås så du blir av med varmluften från grafikkortet.

Rekommenderar 4 pins PWM.
Typ sådan.
https://www.inet.se/produkt/5322023/be-quiet-shadowwings-120m...
Kan ju var värt att kika på dom gamla chassifläktarna, göra rent om dom är hela, har du missljud kanske det är dags att byta dom.

Du kan självklart återanvända gamla minnena om du vet att dom är hela.
Dock bör du undvika dom om dom kräver 1.65V eller mer för att gå i 1600Mhz vilket är vanligt på äldre DDR3.
Annars får du köra dom i 1333Mhz och det är kanske inte så roligt.
Du kan i så fall matcha upp dom med något så likvärdigt som möjligt för totalt sett mer ram.
Tex dessa för 16 eller 24Gb totalt minne. Bara stoppa en ny och en gammal i varje kanal så får du balanserat minne oavset.
http://www.inet.se/produkt/5308829/crucial-16gb-2x8gb-ddr3-cl...
http://www.inet.se/produkt/5308830/crucial-8gb-2x4gb-ddr3-cl9...

Hårddiskens SMART data bör du kika på och är den äldre än 4 år så hade jag bytte den.

Permalänk
Medlem

Bytade till de vassare moderkortet som du länkade.
Drog till med 3st chassi fläktar men kanske blir 2st, vet att min toppfläkt bråkat lite på senaste, Samt inte haft någon på sidan, så får bli en där denna gång. Den bakre skall jag ta en titt på och se om den är något att ha eller inte.

Brukar ha igång lite moddade Minecraft servers för ett par polare när vi känner för de och alltid hostat själv på datorn och kört klient på samma.
Ska man dra till med 24Gb ram eller lägga de 900kr~ på att få servern hostad nästan ett år istället kanske samt få polarna att paya lite för server hosten med kanske

Permalänk
Medlem

16Gb i ram räcker för spel. Om du är säker på att dina gamla är 1.5V @ 1600Mhz så kan du ju komplettera med 2x4Gb 1600Mhz till.

16Gb räcker för spel och minecraft server skulle jag tro, har spelat en del minecraft själv och en polare hostade den det sista på en Mac mini med 2 eller 4Gb ram tror jag.
Vi körde mods med hehe.

Ram är rätt billigt dock så om du vill ha 24Gb eller 16Gb är upp till dig. I min mening en liten summa i det hela.

Sedan om du vill ha 1866Mhz så kan man ju alltid sälja dom gamla för dom snabbare kommer klocka ner sig till hastigheten av dom långsammare så igen direkt poäng att mixa 1866Mhz med 1600Mhz ram.

Men jag är lite partisk för jag har alltid kört mycket ram då jag hatar lagg och lärde mig tidigt nyttan av mer ram så jag köper alltid så det räcker datorn ut och lite till.
Just nu har jag 32Gb och den datorn blir snart 4 år.

Såg att din låda hade 140mm i taket.
Kan vara värt att tänka på.
Ska du byta den bakre, den i taket och montera en i sidan så behöver du 2st 120mm och en 140mm.

Fördelen med en fläkt i sidan av grafikkortet är att man slipper att luften går upp via CPU kylaren och ut i top och baksida längs upp i lådan.

BeQuiet!, Noctua är bra fläktar då jag testat dessa, Corsair duger nog fint med dock ej testat, men håll dig till PWM fläktar alltså 4 pins då alla moderna moderkort primärt styr sådana och det ger lägre minimum RPM.

Men som sagt val av fläkt är mer personligt. Viktiga är måtten och kontakten.
Personligen tycker jag 1000rpm+ börjar bli högljutt så köper inget över 1500rpm.
Jag ställer alltid min och MIN och MAX RPM i UEFI/BIOS, går via mjuvkara från OS med så gör inget att fläktarna har ett maxvarv lite högre än man vill ha bara det inte är för högt för då blir dom svårstyrda tycker jag.

Hittade specifikationerna på inets sida via google för din lådan om du behöver mått och sådant.
http://www.inet.se/produkt/6900621/antec-three-hundred-svart#...

Permalänk
Medlem

Nya listan som jag glömde posta innan, något ändrad för tillfället då jag funderar på om man skulle dra till med ett nytt chassi när man ändå köper allt annat nytt. Är mest ute efter ett som kan ge goda möjligheter till luftkylning. Ljudnivå är inte direkt avgörande då man nästan alltid sitter med musik i lurarna. Får gärna vara duktigt på att förhindra att de kommer inte en massa damm i datorn med. Annars får man väl ta och köpa en sån här ruskigt sexig sak!
Hittade även lite tips på div olika material som folk använt som dammskydd vid fläktar som man skulle kunna testa.

Kollade lite på ett Fractal Design Define S, DVD läsarn jag har liggandes lär ju enbart användas till att dra in Windows och sen tillbaks in i garderoben. Gillade Fractals öppna inre design och verkade vara gott om plats för fläktar samt mycket trevlig kabeldragning efter ha sett Sweclockers review på det.

TL:DR Tips på chassi som har möjlighet till god kylning. Stort plus om de kan hålla damm o skit ute med då man har katt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9096737/2016-01-29

Permalänk
Medlem

Nuvarande låda lär ju räcka var det befattar kylning.
Byggt och underhållit flera Antec lådor med samma layout fast med färre fläktar, igen i sidan men med 2st 120mm där bak, top och bakkant.

Igen poäng att dra mer luft genom lådan än vad som passerar genom CPU och GFX kylaren.

Damm undviks bäst genom att ha datorn på skrivbordet, dam är tyngre än luft så det samlas alltid på golvet.

Frontfläktar attraherar alltid mer damm då det är mer koncentrerat flöde där.
Sedan beror mängden dam på mängden luft genom lådan och folk kör ofta med lite väl mycket luft genom lådan än vad som egentligen behövs.
Viktiga är att bli av med varmluften efter den passerat CPU eller GPU kylare annars blandar det upp sig med den friska inkommande luften och då tappar man "verkningsgrad" helt enkelt.
Sedan att temperaturen på luften in i GPU eller CPU fläkt är rumstempererad är ju viktigt för maximal kylning.
När det målet är nått är allt extra luftflöde genom chassit överkurs för det blir inte bättre än så bortsett från eventuella vinster av turbulent flöde på kylflänsar om sådan är exponerade i flödets väg.

Ska man ha filter och nytta av dom måste man ha fler fläktar in och övertryck annars är poängen borta då skiten hittar in en annan väg då igen låda är helt tät.

Själv kör jag helt utan filter på desktopen, kör enbart med så mycket chassikylning som krävs för att det knappt ska påverkare CPU och GPU temperatur.
Klarar mig med 1st Noctua 140mm som utblås med en i7 3930K @ 4Ghz och ett Referens GTX780 av blower modell.
Brukar räka med en extra chassifläkt om man har openair kylare för grafikkortet och den gör sig bäst som utblås i sidan.
Min CPU drar ändå med OC dubbelt upp jämfört med en 4790K.

Med sidan av tappar jag typ 2C på CPU'n så ja kan kvitta och jag ser inga direkt förbättringar att öka chassifläktens RPM i UEFI't heller över vad jag har nu. Sänker jag däremot så ser jag en försämring så det handlar om att hitta en balans.

Jag är inte så bra på lådor som är "väl ventilerade" då det inte är min grej riktigt.
Känns mest som folk slänger fler fläktar på ett problem dom ofta inte har från början sedan är dom nöjda för dom får så bra temperaturer med så många fläktar, trots att dom kanske fått lika bra med färre.Helt enkelt testart inte allt för många hur många dom behöver och var.

Sådan överkurs tilltalar inte mig lägre, höll på med sådant förr men det ger ytterst lite i dag.

Jag kör alltid med optimerade kylning för det som behövs och inget mer, minimerar ljudnivå och dam.

Dammfilter sänker alltid flödet och ofta rätt mycket och bidrar till högre ljudnivå och en merkostnad i antal fläktar.

Primära fördelen med väl ventilerade lådor är att man kan köra många 500-800rpm fläktar på rätt högpresterande komponenter och få det rätt tyst.
Men fler hål släpper ut mer oljud så en öppen låda låter ofta komponenterna mer i än en tillsluten låda.

Mitt gamla GTX570 gick 24/7 i 3+ år och hade en lite liten dammtuss i sig efter 3 år men stora problemet var snarare att passtan torkat på det kortet.

Du kan kolla denna videon, kanske hjälper dig lite med val av låda och fläktar och placering.

https://www.youtube.com/watch?v=8OmkmluAYAQ

En låda som intresserar mig ganska mycket just nu dock är Corsair 400Q och 400C så kolla in Sweclockers recension på den.

Permalänk
Medlem

Känns lätt att snåla på moderkort iom att "det inte ger extra prestanda" med ett dyrare, vilket är sant. Men moderkortet har potential att bränna din cpu eller börja ryka och bränna sina egna kapacitorer. Sen vill man gärna ha ett moderkort som kan leverera rejält med ström under stabil spänning till CPU så jag hade nog kört på ett Asus z97 istället.

Permalänk
Medlem

Ser väldigt bra ut, här har du lite annat.
Den OCZ ssd är på rea dessutom med väldigt bra pris. Detta är dock ett mITX bygge, men de beror på vad du ska ha datan till utseende eller prestandad. Då detta bygge är väldigt simpelt, men du har m.2 slot om du skulle vilja använda dig av det i framtiden. Minuset är ju att du kan inte köra SLI, men det såg inte ut så på de bygge du hade satt ihop eller på prestanda kraven. Chassit jag tog vad bara ett jag själv tycket ser bra ut samt enkelt att bygga i, sedan kommer ju Fractal Design med ett Define Nano S, som är ett mITX chassi av Define S men i mars dock.
Hoppas de kunde vara till hjälp!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9097360/2016-01-29

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren.
Datorn är enbart till för prestandan, bryr mig inte direkt om utseendet.

Borde inte en i7 klara sig längre i framtiden än i5an?
Ser dock att i5an du lista kör med nya 1151 socket så I sig så ett moderkort med 51 socket kanske är mer framtidssäkert än 50. Då den klarar DDR4 minnen med..

Så som jag har fläktarna just nu i Antec chassit är:
Top: Utblås, Bak: Utblås, Sidan: Satte för hålet på sido panelen för att försöka få ett mer jämnt flöde och få ut luften genom just fläktarna. Samt inte få in skit via sidan.
Noctua CPU fläkten suger in luft underifrån och ut mot topp fläkten.
Huruvida detta varit bra kylning eller inte har jag ingen aning om. Kan ta en bild på hur de sett ut och posta lite senare idag. Men datorn har klarat sig ok utan massa städning sen jag köpte den för ca en 6 år sedan. Har ju blivit någon storstädning då och då för att rensa fläktar och så.
Inte direkt brytt mig om ljudnivån, så har kört fläktarna på medium/high alltid nästan.

Någon skillnad på de 980 jag lista och de 980 du listade Noissue?
Samt har ingen aning om vad m.2 är

Är hopplös när de kommer till att välja mellan saker, Beslutsångesten är på Topp! Tackar

Permalänk
Medlem

vad va fel på det billiga gigabite moderkortet? va la z97? ser ingen mening med att gå från 800kr moderkortet till 1200kr moderkortet. enda skillnaden e la killernic å att man kan köra sli oxå. det billigare verkar inte ha sli stöd.

edit,dvs om man ska köra på ett 1150sockel(z97) mobo.

evga 980ti brukar vara det populäraste å bla de bästa oxå så ta det som e billigast bara.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Något sådant här då?
Skall ta och byta ut mina gamla fläktar då de varit med om en hel del
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9099602/2016-01-29

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

vad va fel på det billiga gigabite moderkortet? va la z97? ser ingen mening med att gå från 800kr moderkortet till 1200kr moderkortet. enda skillnaden e la killernic å att man kan köra sli oxå. det billigare verkar inte ha sli stöd.

edit,dvs om man ska köra på ett 1150sockel(z97) mobo.

evga 980ti brukar vara det populäraste å bla de bästa oxå så ta det som e billigast bara.

Killernic suger men det är mest deras mjukvara inte drivisarna så bara installera drivrutinerna sepparat utan allt extra lullul från moderkortstillverkarens sida.
VRM designen är rätt spartansk på dom billiga moderkorten, 3-4 faser så vill man överclocka lär det begränsa en och dom lär bli rätt ljumna.

Så det är lite mer skillnad än bara killernic vilket i sig inte är det man är ute efter. Intel eller tom dom bättre Reltec i dag duger fint.
Lite mer plats runt CPU socklen med för kylare vilket är nice. Dumt att snåla på moderkortet liksom.

i7 är normalt sett bättre än en i5. Även gamla i7 2600K står sig rätt bra mot nyare i5:or då det är extremt svårt att nyttja alla exekvieringsenheter i en modern kärna med en tråd och med skylake blir det ännu svårare då den har 4st ALU's mot tidigare 3st.

Permalänk
Medlem

Ligger runt budget även om jag tar ett Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3, Men låter de vara öppet för diskussion tills imorgon. Beställer troligen imorgon kväll.

Kom även att tänka på de du sa att jag behöver 2st 120mm och en 140mm fläkt, så bytat de så skall vara rätt nu!

Märkte att min pasta är slut och ser de kommit lite nya märken på marknaden, Någon som har bra tips på pasta?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9100834/2016-01-31

Permalänk
Medlem

Hänger inte riktigt med här. Du har en skärm med den upplösningen och så skall du köpa ett GTX 980Ti? Känns ju rätt overkill.. Hade gott ner i grafikkort och köpt en riktig skärm istället med högre upplösning eller en 144hz eller liknande.. Du kommer att sitta massvis med timmar framför din skärm, datorn som tråden diskuterat fram är super men det hjälper ju inte dig alls. Inte med den skärmen.. Ta en titt på

http://www.sweclockers.com/test/21094-msi-geforce-gtx-980-ti-...

Där ser du att ett sådant grafikort toppar 1080p, 1440p och 2160p. Varför då sitta på en 1080p skärm när det kan bli så mycket snyggare med en 1440 eller 2160?

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Overkill is what its about! Nah, men har för tillfället ingen dator förutom en laptop som klarar harpan + webbläsaren. En skärm går alltid att köpa vid ett senare tillfälle om jag så önskar.
Så känns inte lönt att lägga mindre pengar på en dator bara för skärmen inte kan leverera "bra" nog. Jag är jätte nöjd med en upplösning på 1680x1050, har klarat mig länge på de och inte direkt varit i behov av en större upplösning.
Samt föredrar 16:10 över 16:9, den lilla extra höjden gör mycket tycker jag. Men verkar tyvärr lite som att 16:10 är på väg att dö ut..

En 16:10 skärm med 1920x1200 är ca 2000kr, en med 2560x1600 går på ca 7000kr inga pengar jag vill lägga på en skärm just nu då jag har en helt fungerande skärm. Verkar inte finnas 144mhz skärmar i 16:10 heller, tog bara en snabb titt så kan ha sett fel. Så får kanske bli en 16:9 skärm i framtiden. Kommer kännas så långsmal när man sitter framför den!

Jag tackar för dina synpunkter och åsikter NightFred, kommer ha det i åtanke om skärmen skulle gå sönder