Permalänk
Medlem

Bredband och Ip-telefoni utan Inteno?

Hej!
Jag har fiber från Telia installerat hösten -07 i min villa. När fibern installerades fick jag en Fiber2home omvandlare samt Inteno XG6745 VLAN delare och en telefonbox av modell Vood 322.

Det jag skulle vilja göra nu är att ta bort Inteno delaren ur kedjan. Jag använder ip-telefoni utöver vanlig datatrafik.
Sätter jag min router direkt i fiber2home boxen så får jag ju internet, kan jag på något sätt ansluta Vood 322 direkt till routern istället?

Jag har en Netgear R7000 router.

Tack på förhand för förslag.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Laptop: Macbook Pro M4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Hej!
Jag har fiber från Telia installerat hösten -07 i min villa. När fibern installerades fick jag en Fiber2home omvandlare samt Inteno XG6745 VLAN delare och en telefonbox av modell Vood 322.

Det jag skulle vilja göra nu är att ta bort Inteno delaren ur kedjan. Jag använder ip-telefoni utöver vanlig datatrafik.
Sätter jag min router direkt i fiber2home boxen så får jag ju internet, kan jag på något sätt ansluta Vood 322 direkt till routern istället?

Jag har en Netgear R7000 router.

Tack på förhand för förslag.

Jag har ingen aning vad som går att göra i Netgears mjukvara men rullar du på openwrt så kan du nog lösa det.
Du behöver skapa en bryggrupp som innehåller dels wan.vlan855 och dels en av LAN-portarna (som ska vara otaggad).

Permalänk

Gissar på att det ej går eftersom du ska ha specifik publik IP till ATA? Möjligen om du kan brygga port på RGW ifs men beror väl på ISP i guess.

Permalänk
Medlem

Så, uppdatering.

Efter lite testande och diskussioner med Telia så kom vi fram till att Telias Vood 322 kan kommunicera via det vanliga data vlanet utan problem. Det enda som kan hända är att man KAN få störningar i telefonen vid samtal.

Kör därför nu Fiber2Home direkt in i wanporten på min R7000. Lanport 1 går till min switch och i Lanport 4 sitter Vood 322. Allt fungerar utan minsta problem. Inga störningar på telefonen heller.

Så varför ville jag ha bort Inteno boxen?
Jo, jag kan meddela att jag har sänkt min "svarstid från 5 till 3ms"
Och när jag spelar onlinespel (CS:GO) så har min ping sjunkit från 15-25 till 7-15.

Mycket nöjd!

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Och när jag spelar onlinespel (CS:GO) så har min ping sjunkit från 15-25 till 7-15.

Mycket nöjd!

Det låter extremt märkligt eftersom Intenon är en switch och dessa har normalt en fördröjning som kan räknas i mikrosekunder.
Och det låter även märkligt att 2ms lägre fördröjning genom en burk ger upphov till 10ms lägre fördröjning end-2-end, var kommer de extra 8 ifrån?

Permalänk
Medlem

Jadu, ingen aning faktiskt. Men detta är de verkliga siffrorna jag kan se.
Jag upplevde att jag hade sämre ping och svarstider än kompisar med likadan lina. Gjorde därför ett test innan och fick dessa resultaten redan då. Var därför jag ville få bort Inteno lådan.

Telia misstänkte att det var något Inteno boxen och ville ge mig en ny, jag ville helst bli av med den helt. Vilket jag nu blev.

Kan inte förklara det, men av någon anledning fungerar det. Jag är supernöjd iallafall..

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Så varför ville jag ha bort Inteno boxen?

En ping skillnad på 10ms gör ingen skillnad alls för en människa har inte så snabb reaktionsförmåga. En 1ms delay 144hz monitor uppdaterar i typ 8ms.

Permalänk

Fan vad härligt att det löste sig. Inteno-boxar är ett jävla helvete, alltid.

Jag gick förbi bakgården på en återvinningscentral en gång. Där stod en container fylld till bristningsgränsen, med enbart Inteno-boxar. Vidriga produkter från ett lika hemskt företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

En ping skillnad på 10ms gör ingen skillnad alls för en människa har inte så snabb reaktionsförmåga. En 1ms delay 144hz monitor uppdaterar i typ 8ms.

Mycket möjligt att man inte märker det. Men man vill ju ha så bra förutsättningar som möjligt.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE