Datorbygge fungerar dåligt. Datorn låser sig

Permalänk
Medlem

Datorbygge fungerar dåligt. Datorn låser sig

Hej,

Undrar om någon skulle kunna hjälpa till med det här problemet. Jag har inte lyckats lösa det trots upprepade försök. Jag har länkat till specifikationer för datorn nedan (skapat med Everest). Everest kände förresten inte igen moderkortet men det är ett MSI PC-MATE Z170A. Jag har uppdaterat alla drivrutiner man kan tänka sig till de senaste versionerna.

Beskrivning av problemet
VGA-debug-led på moderkortet blinkar lite när man startar datorn. Men startar gör den utan problem. Problemet är att datorn slumpmässig hänger sig, den fryser bilden liksom. Ingen BSOD eller något utan frysning bara som inte släpper förrän jag har startat om datorn med power-knappen. Har man ljud på samtidigt så blir det ett brummande ljud när frysningen kommer. Ingen debug-lampa på moderkortet lyser när datorn hänger sig. Det uppstår mest när jag t ex kollar på film, på dreamfilm t ex men även när jag spelar på slotmaskiner t ex stardust, vid de tillfällena är det mycket vanligt att den hänger sig. Den kan hänga sig vid övriga tillfällen också men det är inte lika vanligt.

Kan någon lista ut vad det kan vara för fel? Hoppas att det räcker med den där everest-dumpen men jag skickar ju mer information och tester om det skulle behövas.

Tackar på förhand!

Mvh

Specifikationer:
https://www.dropbox.com/s/b66l483ylmk10p1/Report.htm?dl=0

IPDT64:
--- IPDT64 - Revision: 3.0.0.23.W.MP
--- IPDT64 - Start Time: 2016-02-04 20:48:19

--------------------------------------------------------------------
Processor 1
--------------------------------------------------------------------
Intel(R) spbc Module Test
Module Version: 1.0.7.64b.W
Start Time: Thu Feb 04 20:48:19 2016
Test Result - PASS
..!!..Processor under test is verified as 'PRODUCTION'..!!..

Processor Manufacturer: GenuineIntel
Processor Brand String: Intel(R) Core(TM) i5-6600K CPU @ 3.50GHz

End Time: Thu Feb 04 20:48:19 2016
Total Time: seconds: 0
--------------------------------------------------------------------
Genuine Intel CPU Test
Module Version: 1.0.12.64b.W
Start Time: Thu Feb 04 20:48:19 2016
Test Result - PASS
Expected: GenuineIntel
Detected: GenuineIntel
End Time: Thu Feb 04 20:48:19 2016
Total Time: seconds: 0
--------------------------------------------------------------------
Temperature Test
Module Version: 1.0.12.64b.W
Start Time: Thu Feb 04 20:48:19 2016
Test Result - PASS
Expected: Greater than 1 degrees below max
Received: 79 degrees below max
End Time: Thu Feb 04 20:48:19 2016
Total Time: seconds: 0
--------------------------------------------------------------------
CPU Brand String Test
Module Version: 1.0.12.64b.W
Start Time: Thu Feb 04 20:48:19 2016
Test Result - PASS
Expected String Parts: As Defined in BrandString_LocalConfig.xml
Detected: Intel(R) Core(TM) i5-6600K CPU @ 3.50GHz
End Time: Thu Feb 04 20:48:19 2016
Total Time: seconds: 0
--------------------------------------------------------------------
Module - CPUFreq.exe did not create a results file.
--------------------------------------------------------------------
--- IPDT64 - Temperature Monitor Results
Temperature Monitor will begin when CPULoad Test starts
Temperature Monitor Stopped

--------------------------------------------------------------------

System Information
------------------
Processor Name: Intel(R) Core(TM) i5-6600K CPU @ 3.50GHz
Processor Information: Intel64 Family 6 Model 94 Stepping 3
Number of Physical Cores: 4
Number of Logical Cores: 4
Installed System Memory: 8 GB
Operating System: Microsoft Windows 10 Home 64-bit
Graphics Information: Intel(R) HD Graphics 530
System Product: Z170A PC MATE (MS-7971)
System BIOS: A.50
System Serial Number: Default string
--------------------------------------------------------------------

--- IPDT64 - End Time: 2016-02-04 20:48:19
--- IPDT64 - Result: Fail
--------------------------------------------------------------------
FAIL

Permalänk

@grenswe: har du själv byggt ihop datorn eller har du fått hjälp ?

om du nu just köpt dator-delarna varför behöver du Everest för att tala om vilka delar du har ?
dom delar som går att läsa i listan är ju

MSI PC-MATE Z170A
i5 6600k
Samsung SSD 850

dom delar som saknas är
Grafikkort ?
DDR4 minnen ?
Hårddiskar ?
nätagg ?
-------------------------------

har du installerat senaste Drivrutinerna från respektive tillverkare av dom delar som du köpt?
Realtek, Nvidia, AMD, Microsoft, MSI.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Det låter som om kylaren inte är korrekt installerad?

Meme /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@grenswe: har du själv byggt ihop datorn eller har du fått hjälp ?

om du nu just köpt dator-delarna varför behöver du Everest för att tala om vilka delar du har ?
dom delar som går att läsa i listan är ju

MSI PC-MATE Z170A
i5 6600k
Samsung SSD 850

dom delar som saknas är
Grafikkort ?
DDR4 minnen ?
Hårddiskar ?
nätagg ?
-------------------------------

har du installerat senaste Drivrutinerna från respektive tillverkare av dom delar som du köpt?
Realtek, Nvidia, AMD, Microsoft, MSI.

Hej,

Fick lite hjälp att välja delar men byggde ihop själv.

Tack för svaret! Jag har inget grafikkort än utan kör på det inbyggda. Och hårddisk har jag inte heller utan använder SSD:n som disk för OS.

Minne: http://www.inet.se/produkt/6110163/corsair-8gb-2x4gb-ddr4-213...

Nätagg: http://www.inet.se/produkt/6909730/fractal-design-tesla-r2-50...

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LNDL:

Det låter som om kylaren inte är korrekt installerad?

Den som jag satte dit så bra. Men ingenting tyder på överhettning tycker jag. Varför är du inne på det här spåret?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av grenswe:

Den som jag satte dit så bra. Men ingenting tyder på överhettning tycker jag. Varför är du inne på det här spåret?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

hur vet du att det inte är överhettning ?
hur mäter du temp ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Jag kollade med något program som jag laddade ner, glömt vilket det var. Men man kanske skulle kolla igen då? Hur skulle du föreslå att jag kollar temperaturen på CPU? (moderkortet har inbyggd GPU också som väl har en temperatur?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av grenswe:

@Grönahunden: Jag kollade med något program som jag laddade ner, glömt vilket det var. Men man kanske skulle kolla igen då? Hur skulle du föreslå att jag kollar temperaturen på CPU? (moderkortet har inbyggd GPU också som väl har en temperatur?)

Ladda ner programmet realtemp. Den mäter och ger ett realistiskt värde. Många andra program ger helt fel värden imo.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Ladda ner programmet realtemp. Den mäter och ger ett realistiskt värde. Många andra program ger helt fel värden imo.

OK Tackar, ska göra detta när jag är hemma ikväll!

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag har testat med realtemp nu. Tryckte på XS Bench och det blev såhär:

Är det något mer test jag ska göra?

Blir inte klok på det här problemet. Har uppdaterat alla drivrutiner och gjort allt som går. Det måste väl vara något hårdvarufel på något sätt. Ingen som har någon mer idé?

Mvh

Permalänk
Medlem

Har du testat o mäta tempsen när processorn måste jobba ?

Permalänk
Medlem

@Lanse: Hej Lanse, jag trodde det var det som "XS Bench" i Realtemp gjorde. Vet inte hur jag ska få den att jobba annars.

Permalänk
Medlem

@Lanse: Jag testade nu med ett program som heter HeavyLoad och temperaturen på processorn ser bra ut. Men jag ska testa att låta det stå på ett tag.

Är det någon som har någon annan idé om vad det kan vara. Känner att jag måste lösa det här nu. Håller på med en del webbutveckling och det funkar ju inte att skriva kod och sedan hänger sig datorn precis innan man ska spara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grenswe:

Är det någon som har någon annan idé om vad det kan vara. Känner att jag måste lösa det här nu. Håller på med en del webbutveckling och det funkar ju inte att skriva kod och sedan hänger sig datorn precis innan man ska spara.

Om du har tur så är det minnesfel, det är relativt vanligt när datorn bara fryser. Kör MemTest86 och se om du får några fel, i så fall är det bara att reklamera minnena. Om det inte är det som är problemet så blir det krångligare, men jag skulle i så fall först misstänka nätagg, sedan moderkort, och till sist precis vad som helst.

Har du förresten uppdaterat till senaste BIOS på moderkortet också? Det kan vara en bra idé att göra det annars.

Permalänk
Medlem

@perost: Tack för ditt engagemang! Jag har kört memtest och enl den så var det inget fel på minnet. Jag trodde jag hade senaste version av BIOS eftersom MSI Live Update inte visade några uppdateringar men sidan dit du länkade visade att det fanns en uppdatering till, A60.

Men då tänker jag ju att det kanske finns fler uppdateringar som MSI Live Update inte visar? Jag tyckte dock att det var smidigt eftersom det brukar vara så svårt att hitta rätt drivrutin om man ska hitta den själv. Hittar kanske till tillverkarens lista med drivrutiner men sen är det massa olika att välja mellan.

Man kan ju hoppas att BIOS-uppdateringen gjorde att felet försvann nu, men det är väl att hoppas på för mycket antar jag.

Har det någon betydelse i vilka uttag man sätter minnesmodulerna? Jag bara satte i dem utan att veta riktigt. Och så tänkte jag att det kanske kan vara SSD:n som gör att datorn hänger sig? Men den är också uppdaterad med senaste firmware.

Mvh

Permalänk

Som någon redan vart inne på så tror även jag att det låter som överhettning av GPU (grafiken), jag har själv haft det problemet med en dator jag hade tidigare. då hade fläkten börjat att gå sönder, slutade snurra, bytte fläkten och problemet var löst. men detta var på ett grafikkort.

EDIT: din inbyggda grafik är inte tillräcklig för det du gör med den, det är därför grafikkorten finns att köpa till. Moderkortets grafik är oftast klent byggt, oftast utan fläkt som kyler ned det.

Då bilden fryser sig så slutar Gpu att arbeta pga överhettning, därmed kyls den ned eftersom det inte finns nåt som värmer upp den. Och när du startar om datorn så är den tillräckligt kall för att fungera ett litet tag till igen tills den återigen blir överhettad och stänger ner sig för att skydda från härdsmälta.

Släng i ett grafikkort tillräckligt starkt för att arbeta med dina behov. eller dra ner dina inställningar. Är mitt tips för dig. Att få en stabil dator.

Felaktigheter
Permalänk
Medlem
Skrivet av grenswe:

Har det någon betydelse i vilka uttag man sätter minnesmodulerna? Jag bara satte i dem utan att veta riktigt.

Det brukar stå i manualen hur de bör sitta, men det bör inte påverka stabiliteten, bara prestandan.

Skrivet av grenswe:

Och så tänkte jag att det kanske kan vara SSD:n som gör att datorn hänger sig? Men den är också uppdaterad med senaste firmware.

Du kan testa att byta SATA-kabeln till SSDn, en dålig kabel kan ge alla möjliga konstiga problem.

Skrivet av Parasiterecords:

din inbyggda grafik är inte tillräcklig för det du gör med den, det är därför grafikkorten finns att köpa till. Moderkortets grafik är oftast klent byggt, oftast utan fläkt som kyler ned det.

Det var längesen som grafiken brukade vara inbyggd i moderkortet, nu för tiden är den inbyggd i processorn. Så grafikkortet delar kylning med resten av processorn.

Permalänk
Medlem

Har du kollat om du får några svar genom Händelseloggen?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av perost:

Det var längesen som grafiken brukade vara inbyggd i moderkortet, nu för tiden är den inbyggd i processorn. Så grafikkortet delar kylning med resten av processorn.

OK bra att du uppdaterade mig! Börjar bli gammal! dock så ändrar detta inget i min teori.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar och tips!

Men jag har haft realtemp igång samtidigt som jag har gjort det jag brukar göra när det hänger sig. Hade inte turen att ha realtemp igång samtidigt som det hängde sig dock. Och om nu GPU:n är i CPU:n, borde det inte vara så då att realtemp skulle visa detta? Men jag ska ha den igång så jag ser vad som händer, kanske bara är vid vissa tillfällen det blir överhettat. Men det är konstigt ändå för jag spelade CS:S på ganska höga inställningar, gammalt spel kanske, men ändå lustigt att det fungerade så bra om den inbyggda grafiken är dålig. Men jag har ju ändå planerat att köpa ett grafikkort så det kan jag ju göra och se om det går bättre då.

@FlashTec: Ja, jag har kollat detta men inga fel direkt som jag kan härleda till att datorn skulle hänga sig. Men det uppstår en rad fel vid just de tillfällena då den hänger sig.

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad, tagit bort meme-bild*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag hittade något annat som inte verkar stämma riktigt. Jag hade det här minnet: http://www.inet.se/produkt/6110163/corsair-8gb-2x4gb-ddr4-2133mhz-cl13-vengeance-lpx-roda#/specs. Men när jag kollar kompatibla minnen på det moderkortet jag har så finns inte det minnet med: https://www.msi.com/product/motherboard/support/Z170A-PC-MATE.html#support-mem. Men jag kanske ser fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grenswe:

Jag hittade något annat som inte verkar stämma riktigt. Jag hade det här minnet: http://www.inet.se/produkt/6110163/corsair-8gb-2x4gb-ddr4-2133mhz-cl13-vengeance-lpx-roda#/specs. Men när jag kollar kompatibla minnen på det moderkortet jag har så finns inte det minnet med: https://www.msi.com/product/motherboard/support/Z170A-PC-MATE.html#support-mem. Men jag kanske ser fel?

De minnena ska vara kompatibla utan problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Säkerligen så är det nog grafik-kapaciteten som fattas när datorn uppför sig på det här viset i 9 fall av 10. I det här fallet var det inte det. Jag ska berätta vad jag gjorde för att få bort frysningarna.

Problemet verkar uppstå med en viss kombination av hårdvara. Moderkort t ex MSI Z170A men även Gigabyte-moderkort t ex Gigabyte Z170XP tillsammans med Skylake.

Beroende på typ av RAM-minne och moderkort så kan man göra vissa inställningar i BIOS. Det är förstås olika för olika minnen och moderkort men för mig var det följande som hjälpte:

I BIOS:

  1. Ändra spänningen (voltstyrkan alltså) från 1.20V till 1.26V till minnena

  2. Ändra timing på minnena. Jag ändrade från 15-15-15-36 till 13-15-15-40

Fråga mig inte varför det hjälpte men jag har haft datorn igång nu i nästan en vecka och gjort allt som gjorde att datorn låste sig innan. Men nu har problemet försvunnit helt, inte en enda låsning.

Det som hjälpte mig och fick mig att komma fram till vad jag behövde ändra i BIOS var följande gigantiska forumtråd om just det här problemet:

http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-2830772/skylake-build-randomly-freezing-crashing.html

Så om någon mer har samma problem, gå in på länken ovan. Så kan man hitta vad man ska ha för inställningar förhoppningsvis. Man kan säkert testa sig fram lite med. De inställningarna som fungerade för mig var lite tur för jag hittade inte just min hårdvarukonfiguration i forumtråden så jag bara chansade på några timing-inställningar jag hittade där. Jag hade väl lite tur kanske

Men tack för alla tips jag har fått från er. Hoppas jag kan hjälpa någon tillbaka genom det här.

Mvh