Datorn stänger av sig väldigt långsamt?

Permalänk

Datorn stänger av sig väldigt långsamt?

Jo det är så att jag nyligen skaffade mig en SSD, då jag tyckte att det var på tiden.

På den så installerade jag Windows 10 och än så länge är jag nöjd med hastigheten. Dock så har jag ett litet problem. Det är så att varje gång jag ska stänga av datorn efter att det varit på under dagen, så kan det ta nästan 1 minut innan datorn stängt av sig helt. När jag hade Windows installerat på min HDD, så tog det runt en 10-15 sek.

Jag har prövat att stänga av de program jag har på i dolda ikoner, manuellt, innan jag stänger av datorn. Men det har inte hjälpt.

Sen en annan sak. Jag har också märkt att både tangentbordet och ibland musen, fortfarande lyser efter att datorn stängts av. Som sagt så är det för det mesta tangentbordet som lyser. Jag vet inte vad det kan vara, då jag inte har någon inställning i BIOS som säger att USB ingångarna ska vara på eller av efter avstängning.

Det är i den här ordningen som allting stängs av. Först stängs skärmen av, nästan på direkten. Sen så lyser tangentborder och musen ett tag till, tills de också stängs av (ibland). Och till sist så stängs själva datorn av, efter ca 1 minut.

Är det någon som har någon tanke runt det här? Man tycker ju att det inte borde ta såhär lång tid att stänga av datorn, speciellt inte med en SSD.

EDIT: Igår, när jag var tvungen att installera en uppdatering, så gick det väldigt fort att installera uppdateringen och direkt efter, så stängdes datorn av. Väldigt snabbt. Vilket är konstigt, då den aldrig gör det.

Permalänk
Medlem

Låter som att Win10 håller på och installerar uppdateringar.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

@Yorg: Hm. Väldigt ofta den gör det, i sånna fall. Förutom igår, när jag faktiskt såg att den installerade en uppdatering, så tar det alltid lika lång tid att stänga av.