Det händer när du startar din dator

Permalänk
Melding Plague

Det händer när du startar din dator

Vad händer egentligen när du trycker på datorns På-knapp? Häng med när Jörgen Städje bjuder på en ordentlig genomgång av startprocessen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning detta!

Visa signatur

Sommardator 2015 = Chassi: Define R5 CPU: Intel i7 4790k 4,0Ghz RAM: 16 Gb Moderkort: Asus Z97-A Grafik: MSI Gtx 970 OS: Windows 8.1 Monitor: BenQ XL2411z

Permalänk
Medlem

En hel del visste jag sedan tidigare, dock inte allt. Tack

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad händer när en dator startar? Egentligen är den aldrig avstängd

Damn right, klart att datorn står på 24/7

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt bra artikel. Jag tycker att skribenten lyckats med det väldigt svåra konststycket att faktiskt lyckas förklara detta rätt komplexa tema på ett begripligt och så kortfattat sätt som möjligt utan att hoppa över något allt för väsentligt

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Lite konstigt att ta upp MBR när i princip allt kör UEFI med GPT nuförtiden.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv

Bra artikel! Denna ska jag läsa igenom senare ikväll.

Jag har även hört folk säga ju bättre dator ju längre uppstartstid.
T.ex en 30 000kr dator startar rätt så snabbt, medans en 300 000kr dator så ska först alla fläktar gå i 100% en viss tid innan nästa steg startar, vilket kan vara att diagnostisera hårddiskarna o.s.v. och innan maskinen är igår så har det gått en halvtimma.
Detta är självklart konfigurerbart och det beror på att ju dyrare maskin man har, ju viktigare saker brukar man köra på den och ju noggrannare kontroller vill man göra. När alla fläktar drar upp i 100% på en maskin i runt halvmångmiljonsklassen så brukar det dessutom dura skulle man starta en sådan i en vanlig lägenhet skulle grannen bunkra i väggen.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant!
Sen jag uppgraderade till Skylake så tar det minst 10 sek från det jag trycker på knappen tills min skärm tänds och den visar splash.
Jag har skrivit om det i en tråd här på forumet och också på ROG's forum.
Jag har fått svaret att det handlar om "memory training" och det är därför det tar sån ofantlig tid att starta datorn. Men jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur man kan ta ett sånt steg tillbaka.
Med Hasswell så fick jag splash nästan direkt och det tog knappt 5 sekunder att starta datorn från det att att jag decryptat disken.
Jag såg inget om memory training i artikeln så är därför nyfiken om det är något som kanske kan förtydligas?

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig varför plåten på baksidan av mitt Define R4 orsakar instabilitet av systemet? Något lär kortslutas, men förstår inte vad? Och heller inte att datorn ändå startar men går fruktansvärt ostabilt. Problemet försvinner så fort jag tar bort sidoplåten igen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Mycket intressant!
Sen jag uppgraderade till Skylake så tar det minst 10 sek från det jag trycker på knappen tills min skärm tänds och den visar splash.
Jag har skrivit om det i en tråd här på forumet och också på ROG's forum.
Jag har fått svaret att det handlar om "memory training" och det är därför det tar sån ofantlig tid att starta datorn. Men jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur man kan ta ett sånt steg tillbaka.
Med Hasswell så fick jag splash nästan direkt och det tog knappt 5 sekunder att starta datorn från det att att jag decryptat disken.
Jag såg inget om memory training i artikeln så är därför nyfiken om det är något som kanske kan förtydligas?

Artikeln tar bara "översiktligt" och kan byggas ut mer beror helt enkelt hur mycket du vill veta. Exempelvis så har du större process till hur processorn initieras och kontrolleras av en annan processor och lite java kod att den kör rätt firmware och att ingen har rört den förutom Intel själva som sedan kan välja att stoppa din processor att boota eller låta den fortsätta.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Keyboard not found - press any key to continue

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMac:

Keyboard not found - press any key to continue

Undrar dock hur många som faktiskt kräver tangentbord att fortsätta.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Bra artikel!

Angående batteriet i datorn så har jag inte varit med om att det är uppladdningsbart. Det sitter ju oftast ett 2032 knappcells-batteri som inte är uppladdningsbart.

När jag har mätt så har mina stationära datorer (t.om mitt Newton R3 600W) haft en strömförbrukning mellan 10w-20w (!) avstängd. Det är konstigt att TV inte får dra mer än 1w i avstängd men en dator får dra hur mycket som helst enligt reglerna.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Mycket bra läsning ! Mer av sådana här tekniska artiklar om specialområden önskas !!

Visa signatur

Core i7 2600@4Ghz - 16GB Corsair Vengenace@1600Mhz - 90GB Corsair Force3 SSD - WD 1TB HDD - EVGA GTX970@1501Mhz - Corsair TX650 PSU - AcerXB270HU 144Hz/GSYNC/1440p - Biltema högtalare med subwoofer. MSI P67A G45 MB *-*-* 11000 poäng Firestrike, 3050 poäng Unigine Heaven, default 2560x1440 *-*-* Windows 7 64. Byggd 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Mycket intressant!
Sen jag uppgraderade till Skylake så tar det minst 10 sek från det jag trycker på knappen tills min skärm tänds och den visar splash.
Jag har skrivit om det i en tråd här på forumet och också på ROG's forum.
Jag har fått svaret att det handlar om "memory training" och det är därför det tar sån ofantlig tid att starta datorn. Men jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur man kan ta ett sånt steg tillbaka.
Med Hasswell så fick jag splash nästan direkt och det tog knappt 5 sekunder att starta datorn från det att att jag decryptat disken.
Jag såg inget om memory training i artikeln så är därför nyfiken om det är något som kanske kan förtydligas?

Me min skylake setup är jag inne i Windows runt den tiden de tar för dig att få en post bild. Det är snarare ditt moderkort eller en eller flera bios inställningar du får titta på alternativt övrig hårdvara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TndB:

Me min skylake setup är jag inne i Windows runt den tiden de tar för dig att få en post bild. Det är snarare ditt moderkort eller en eller flera bios inställningar du får titta på alternativt övrig hårdvara

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en stor fördel när man köpt monterad dator än att själv bygga, bara ta och skicka in så får servicen göra allt skitjobb med att hitta vad felet är och vad som behöver bytas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Lite konstigt att ta upp MBR när i princip allt kör UEFI med GPT nuförtiden.

Tja, jag kör MBR då jag inte har UEFI. Därav bra att han även tar upp MBR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Det är en stor fördel när man köpt monterad dator än att själv bygga, bara ta och skicka in så får servicen göra allt skitjobb med att hitta vad felet är och vad som behöver bytas ut.

Sällan servicen hittar felet, hänt ofta att man lämnat in datorn, 2 veckor senare får man tillbaka den som fixat och första sekunden man startar så är det samma problem istället för att själv ta reda på felet och skika in delen och 3d senare få tillbaka en ny.

Vill man göra nånting rätt slutar det alltid med att man får själv göra det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Vilken härlig läsning, inte tagit mig igenom allt än men det var en givande artikel helt klart! Kul att skaffa sig lite kunskap om hur processerna funkar i lådan

Visa signatur

Wannabe gamer

Permalänk
Avstängd

Intressant läsning, men jag undrar hur mycket av det som togs upp fortfarande är relevant i en modern dator.
Numera har vi UEFI, GPT, SATA och AHCI, inte BIOS, MBR, PATA och LBA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Det är en stor fördel när man köpt monterad dator än att själv bygga, bara ta och skicka in så får servicen göra allt skitjobb med att hitta vad felet är och vad som behöver bytas ut.

Citerade du fel person eller? Och ang ditt påstående så tycker jag allt det är bättre att bygga det själv så man har full koll på allt och fixa det själv, har man däremot inte tålamod eller kunskap till det så visst då kan det kännas bekvämt att lämna in det till en valfri verkstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Damn right, klart att datorn står på 24/7

startade om min idag när jag la in nya drivers, var uppe i ~170 dagars uptime

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Undrar dock hur många som faktiskt kräver tangentbord att fortsätta.

Min gamla PC hade en bios inställning för vilket beteende datorn skulle ha. Standard var att kräva ett tangentbord, men det gick att ha av.

Vad det gäller MBR så körde jag ju inte GPT på den datorn, inget UEFI. Jag var väldigt rädd för GPT när jag började höra om det då jag trodde att om jag mixtrade med partitionstabeller och annat så kanske jag skulle råka använda ett för gammalt program som sabbade något. Windows 10 installerade ju sig direkt med GPT format (tack vare UEFI mode om jag förstått det rätt), det enda problemet är att jag förmodligen måste lista ut hur jag ska ta mig in i GPT boot partitionen och ställa in sånt så att linux bootar.
Jag är ingen expert på det än, men GPT verkar ju suveränt än så länge. Windows kör bara primära partitioner och logiska partitioner är inte ett måste på GPT om man har fler än 4 partitioner som jag förstår det.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

"Efter att du släppt knappen och fram till att Windows börjar hämtas in har det hänt en otrolig massa saker. Vi ska se på hur det går till i detalj."

Antar att detta gäller även om man inte kör Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Min gamla PC hade en bios inställning för vilket beteende datorn skulle ha. Standard var att kräva ett tangentbord, men det gick att ha av.

Vad det gäller MBR så körde jag ju inte GPT på den datorn, inget UEFI. Jag var väldigt rädd för GPT när jag började höra om det då jag trodde att om jag mixtrade med partitionstabeller och annat så kanske jag skulle råka använda ett för gammalt program som sabbade något. Windows 10 installerade ju sig direkt med GPT format (tack vare UEFI mode om jag förstått det rätt), det enda problemet är att jag förmodligen måste lista ut hur jag ska ta mig in i GPT boot partitionen och ställa in sånt så att linux bootar. Det är väldigt annorlunda mot hur jag brukade installera grub på bootsectorn förr på MBR diskar.
Jag är ingen expert på det än, men GPT verkar ju suveränt än så länge. Windows kör bara primära partitioner och logiska partitioner är inte ett måste för en vanlig hemanvändare längre, som jag förstår det.

UEFI boot partitionen (ESP) är av FAT32 som du lägger in bootloader filerna och säger sedan till UEFI vilken den skall boota. Så ta reda på vilken partition du har som ESP och sedan installera grub på den. Var dock nooga med att du har bootat i UEFI läge.

Var också försiktig med rm kommandot samt plötsliga strömavbrott när du skriver till UEFI då vissa tillverkare inte kan skriva UEFI firmware vilket resulterat till att folk lyckats bricka moderkortet helt.

Skrivet av star-affinity:

"Efter att du släppt knappen och fram till att Windows börjar hämtas in har det hänt en otrolig massa saker. Vi ska se på hur det går till i detalj."

Antar att detta gäller även om man inte kör Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Skillnader lär finnas beroende på vad för BIOS/UEFI och bootloader mm du har, dock så är detta forum Windows dominerat så tror inte att folk är intresserade vad som sker i detalj.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

UEFI boot partitionen (ESP) är av FAT32 som du lägger in bootloader filerna och säger sedan till UEFI vilken den skall boota. Så ta reda på vilken partition du har som ESP och sedan installera grub på den. Var dock nooga med att du har bootat i UEFI läge.

Var också försiktig med rm kommandot samt plötsliga strömavbrott när du skriver till UEFI då vissa tillverkare inte kan skriva UEFI firmware vilket resulterat till att folk lyckats bricka moderkortet helt.

Aha... Bra att veta. Menar du att om UEFI partitionen blir pajad så kan moderkortet sluta fungera? Jag trodde det räckte med att laga partitionen, installera om operativsystemen eller göra CMOS clear...
Det låter som att du menar att UEFI partitionen på något sätt påverkar själva UEFI, men UEFI partitionen är väl bara diskspecifik?

Men jag vet ju inte riktigt hur UEFI fungerar men det verkar vara mycket mer riskabelt än de gamla BIOS:en var.
Det där med UEFI mode är lite klurigt att veta om jag använder eller inte tycker jag.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd

"Det intressanta felmeddelandet brukar gå ut på tangentbordet inte är anslutet och att du ska trycka F1 för att fortsätta"... och hur fortsätter man då?

Gillar sådana här artiklar och hoppas på fler i framtiden. Kanske en special om MBR vs EFI.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Tack Jörgen!

Permalänk
Medlem

Bra skrivet! Jag välkommnar mer sådana här artiklar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Tänk att det går att få till en lång artikel om en sådan sak som uppstart av en dator. Kul!