Permalänk

Skärm 24 tum - köpråd

Hej på er!

Efter c:a 10 års frånvaro gick jag och byggde en dator igen. Men det är så otroligt mycket som har hänt sen dess att jag har svårt att tillgodogöra mig all info jag behöver för att kunna göra ett bra skärmköp. Jag har letat och läst/sett recensioner både här och på ställen som YT, Tom's hardware m.fl. Men det är svårt att tillgodogöra sig all info så nu ger jag upp och ber om hjälp istället.

Det jag har kokat ner det till att jag vill ha en 24" med DP. Det är de enda strikta krav jag har. Prislappen tänkte jag något upp till c:a 3000 kr. Det jag har svårare att avgöra är är det värt att satsa på G-sync? Vad är det för typ av skärm gäller idag? LCD, LED? Eller är SED något som är aktuellt? Är prislappen är lägsta laget med tänkte på riggen i övrigt? Vilken tillverkare har bäst skärmar nu för tiden? Jag har inte riktigt plats för något större än 24", men om jag får bättre (inte bara större) skärm om jag går upp till 26-28" till c:a samma pris? Är det något annat jag bör tänka på som jag inte har med här?

Riggen jag har är denna: http://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/139692

Tacksam för hjälp!
/Olov

Permalänk
Medlem

Nu har jag inget speciell skärmtips, jag hade nyligen en acer predator 24 men sålde den då jag vill ha större skärm.
Finns säkert bättre men den är hyffsat lågt i kurs.
Jag kan tipsa om 144hz det gör spelandet mycket trevligare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gehenna_P:

Det jag har kokat ner det till att jag vill ha en 24" med DP. Det är de enda strikta krav jag har. Prislappen tänkte jag något upp till c:a 3000 kr. Det jag har svårare att avgöra är är det värt att satsa på G-sync? Vad är det för typ av skärm gäller idag? LCD, LED? Eller är SED något som är aktuellt? Är prislappen är lägsta laget med tänkte på riggen i övrigt? Vilken tillverkare har bäst skärmar nu för tiden?

Det som gäller är att välja don efter person. Inte en viss tillverkare eller en viss teknik. Nu finns det iofs endast en grundläggande teknik och det är LCD med olika typer av paneltekniker. Men även att enbart gå på paneltekniken kan vara missvisande. 3000 kronor räcker idag till:

  1. en skärm med bra färgåtergivning och bra betraktningsvinklar, vanligtvis IPS/PLS/AHVA. Men det är stor skillnad mellan produkter. En viss panelteknik garanterar inte en viss kvalitetsnivå. Finns många produkter.

  2. en skärm med begränsad betraktningsvinkel men i gengäld hög kontrast, vanligtvis VA-tekniker som MVA eller A-MVA. Utbudet mer begränsat.

  3. en skärm som är klarar höga frekvenser i spel, 144 Hz men ger sämre färger och usel betrakningsvinkel. Gaming-skärm med TN-panel. Sällan trevliga att arbeta med.

  4. en billig skärm med TN-panel, som inte klarar 144 Hz. Du sparar pengar men får dagens sämsta bildkvalitet.

G-sync är en gamingfiness och ligger lite ovanför din budget. Runt 4000 får du ge för en gaming-TN-skärm av typ 3 ovan som har G-sync.

Så det är en fråga om vad du är ute efter. En generell skärm, en renodlad gamingskärm etc.

Permalänk

Tack för svaren!

Jag spelar en del, men jag tänker mig nog inte en renodlad spelskärm. Det är väl snarast en av kategori 1 skulle jag tro. Jag siktar inte på att köra 144Hz, men 100 eller ev. 120 är vore trevligt. Men lägger jag mig lågt med en prislapp runt 3000?

/Olov

Permalänk
Bildexpert 📺

@Gehenna_P: 3000 kronor räcker hyfsat till god bildkvalitet och skärmar med 2560x1440-upplösning och 60 Hz. Men det blir inte mycket till spelskärm ifall du vill upp i frekvens. Vill du behålla den nivån av bildkvalitet och samtidigt nå upp i frekvens mot 144 Hz behöver du kliva upp i prisnivå till Asus MG279Q eller motsvarande och därmed dubbla din budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Gehenna_P: 3000 kronor räcker hyfsat till god bildkvalitet och skärmar med 2560x1440-upplösning och 60 Hz. Men det blir inte mycket till spelskärm ifall du vill upp i frekvens. Vill du behålla den nivån av bildkvalitet och samtidigt nå upp i frekvens mot 144 Hz behöver du kliva upp i prisnivå till Asus MG279Q eller motsvarande och därmed dubbla din budget.

Hoppas det går bra om jag snor dig lite i den här tråden Laxpudding. Har egentligen en mängd skärmrelaterade frågor jag vill ställa som enbart går att ställa till någon som testat så många skärmar som du, men vi börjar med denna: Vad vet du om den här skärmen? http://www.inet.se/produkt/2200007/asus-23-vc239h#/moreinfo

Verkar vara en perfekt skärm för bildarbete och för att ha vid sidan om min gamingskärm. Dock saknar den många finesser som justerbar höjd osv, Displayport mm. Hade tänkt att köra den med HDMI, så det är egentligen inget problem. Vad vet du om bildkvaliteten på just den här skärmen? En fråga till: Om jag skulle lägga på lite kronor, låt oss säga min budget är upp till 3000, vilken IPS-panel hade du valt då? Detta är i syfte att ha skärmen som arbetsskärm för redigering, så ur framförallt bildkvalitetssynpunkt men även vilka bildkontaktsmöjligheter som erbjuds.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Bildexpert 📺

@Simonnice: Ingen aning om vad produkten du länkar till går för eller vad den är kapabel till. Det är en enkel IPS-baserad skärm till lågt pris och som produkt betraktat kan den skilja sig en hel del från andra modeller. Man inte kan förvänta sig prestanda i klass med de produkter som är dubbelt så dyra. Fast det kanske ändå är tillräckligt för just dig? Där måste man måste testa varje produkt för att få svar.

Jag skulle aldrig välja skärm baserat på en viss panel. Det är ungefär som att köpa en bil baserat på vad det är för motorblock. Det är ju hela produkten som är intressant, inte de enskilda komponenterna var för sig. Har du 3000+ kronor vet jag i alla fall att denna produkt svarar mot ganska höga krav:

http://www.sweclockers.com/test/21606-dell-ultrasharp-u2515h-...