SweKlockers - Vad har ni för klocka på er arm?

Permalänk
Musikälskare

Seiko Astron SSE005

Titanium och GPS

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flashen:

Seiko Astron SSE005

Titanium och GPS

http://i.imgur.com/jJ3HGRy.jpg

Funkar den där verkligen i Sverige på vintern?

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare
Skrivet av CyberVillain:

Funkar den där verkligen i Sverige på vintern?

Inga problem än så länge, underbar klocka imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Själv kör jag bara automater, men har ett undantag, Seikos första generationen av Premier Kinetic Perpetual. Använder den väldigt sällan så praktiskt att den håller tiden och man bara skakar den lite så återupptar den tiden

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

Har bestämt mig för att köpa en ny In house kaliber, har bara inte bestämt vilken, tips?

Ska du ha 100% in-house, och med en någorlunda måtta på vad det får kosta blir det i princip antingen Rolex eller Seiko som gäller, kanske Panerai. Om du är ute efter prisvärdhet och samtidigt inte vill tumma på kvalitén, skulle jag rekommendera Grand Seiko som kör allt in-house. Just Grand Seikos kvalité vad gäller finish på boett, visare, timmarkeringar osv är väldigt hög. Det är ändå rätt kul att japanska Seiko är bland de relativt få schweiziska klockföretag som kör in-house! Rolex är rätt trevliga och gör fina klockor, speciellt deras sportserie med Submariner mm, men jämför jag Grand Seiko och Rolex (har/haft flera) så kan jag inte komma ifrån att finishen är mycket bättre på Grand Seiko dessutom med priser som på en höft är drygt hälften mot vad en Rolex kostar.

Det finns givetvis andra företag som kör 100% in-house men då handlar det om priser som är riktigt höga, t ex klockor från Patek Philippe, Lange & Söhne, Vacheron Constantin mm. Kostar som en ny bil upp till en ny villa typ.

Sen finns det många företag, t ex Omega, Breitling, Tag Heuer osv som köper in generiska ETA urverk och modifierar dessa mer eller mindre för att sätta sin prägel på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Seiko Astron SSE005

Titanium och GPS

http://i.imgur.com/jJ3HGRy.jpg

Hur fungerar GPS på en klocka???

Permalänk

På min arm finns följande pjäs:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av newtoninja:

Ska du ha 100% in-house, och med en någorlunda måtta på vad det får kosta blir det i princip antingen Rolex eller Seiko som gäller, kanske Panerai. Om du är ute efter prisvärdhet och samtidigt inte vill tumma på kvalitén, skulle jag rekommendera Grand Seiko som kör allt in-house. Just Grand Seikos kvalité vad gäller finish på boett, visare, timmarkeringar osv är väldigt hög. Det är ändå rätt kul att japanska Seiko är bland de relativt få schweiziska klockföretag som kör in-house! Rolex är rätt trevliga och gör fina klockor, speciellt deras sportserie med Submariner mm, men jämför jag Grand Seiko och Rolex (har/haft flera) så kan jag inte komma ifrån att finishen är mycket bättre på Grand Seiko dessutom med priser som på en höft är drygt hälften mot vad en Rolex kostar.

Det finns givetvis andra företag som kör 100% in-house men då handlar det om priser som är riktigt höga, t ex klockor från Patek Philippe, Lange & Söhne, Vacheron Constantin mm. Kostar som en ny bil upp till en ny villa typ.

Sen finns det många företag, t ex Omega, Breitling, Tag Heuer osv som köper in generiska ETA urverk och modifierar dessa mer eller mindre för att sätta sin prägel på dem.

Vad jag förstått så är tex Omega 9300 in house helt och hållet medan 8500 är ETA fast inom gruppen.

Funderar på denna med 9300 kalibern

http://www.omegawatches.com/watches/speedmaster/speedmaster-5...

Eller kanske denna, men då är det med 8500 kalibern dock mer humant pris

http://www.omegawatches.com/watches/seamaster/aqua-terra-150m...

Jag har ett dressur från maurice lacroix med en inhouse modifierad ETA-kaliber. De har även några egna inhouse kaliber för drygt 100k, dock lite för konstiga i stilen för min smak

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

@CyberVillain:

Ah, du har rätt. Den modellen har in-house. Såg att de avsatt en separat avdelning/rum för tillverkning av 9300 kalibern hos ETA fabriken.

Längesen jag kollade på prisnivån på klockor men den första var grymt snygg, även om kronografer aldrig har lockat mig.

Hybrid-tillverkning eller vad man nu kan kalla det tycks vara vanligare också bland olika märken - att man i vissa modeller använder enbart in-house.

Permalänk
Medlem

Armbandsur

jag har en Samsung GEAR S med telefonkort i.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av newtoninja:

@CyberVillain:

Ah, du har rätt. Den modellen har in-house. Såg att de avsatt en separat avdelning/rum för tillverkning av 9300 kalibern hos ETA fabriken.

Längesen jag kollade på prisnivån på klockor men den första var grymt snygg, även om kronografer aldrig har lockat mig.

Hybrid-tillverkning eller vad man nu kan kalla det tycks vara vanligare också bland olika märken - att man i vissa modeller använder enbart in-house.

Många anser ju att hybrid-ur som 8500 räknas som in-house då Omega har har totalt insyn på produktionen och det sker i gruppens ETA-fabrik. För mig duger nog det Jag gillar båda. Den sista är ju lite mer åt dresshållet än den första. Jag håller med om kronograf, det är en onödig komplikation. Hade Aqua Terran haft 9300 hade jag köpt direkt. Nu måste jag fundera på om hybrid-lösning är gott nog.. decisions, decisions

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Det undrade jag också! Vadå GPS?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Skrivet av xcluzive:

Det undrade jag också! Vadå GPS?

GPS signaler är bara klock-signaler, simpelt beskrivet så är det ett Atomur i varje GPS satellit, man håller koll på att satelliterna är exakt där de ska vara och har ett system för att berätta för GPS mottagaren vart de är och var i relation till varandra.
Atomuren i GPS satelliter är extremt exakta och signalen lika så, därav används de ofta som referens för tid, även atomuren på jorden synkar ofta mot GPS systemen pga detta.
Så en klocka med GPS kalibrering tar emot dessa signaler och när den då har 3 eller fler signaler (går med färre men mer fel då) från GPS satelliter så kan den lista ut exakt off-set i relation till vart satelliterna rapporterar att de är, det är så man får ut position från GPS men du får även extremt exakt tid från detta dock är det UTC sedan 60 eller 70 talet vilket var innan "leap-seconds" så tiden som rapporteras idag är exakt 17 sekunder för lite, detta måste kompenseras i systemet som använder det (senaste korrigeringen med leap-sec var 2015 så en äldre klocka går troligen en sekund fel.

Synkningen sker troligen genom vanlig phase-lock, man tar då två signaler och korrigerar den ena tills båda stämmer, klockan gör detta troligen då och då för att ta bort eventuell drifting om den har en egen kristall eller så gör den detta kontinuerligt och när den tappar signal så faller det tillbaka på någon intern oscillatorkrets.

Den har alltså GPS men inte för att hitta vart du är men exakt vad tiden är där du är.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Kör med Oris, Mycket prisvärd klocka som är riktigt snygg (tycker jag)

Permalänk

@CyberVillain:

Den nedre är väldigt classy. Har du även funderat på nån lite sportigare variant av co-axial serien?

Permalänk

@micke7406: Oris gör mycket prisvärda och snygga klockor, håller med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikce:

Att en riktig karl använder klocka vet ju alla om, och några riktiga karlar måste det ju finnas här på SweClockers. Bild är inget krav, men mycket trevligt!

Själv så har jag en Tissot Goldrun på min högerarm (är vänsterhänt). Som fickur har jag en Longines som tyvärr ej går.

http://catland.se/nicke/dump/bilder/klocka001.jpg

Nu vill jag se era!

Har inte Bieber en snygg klocka?

En riktig karl skär ut en solklocka på armen, fyller såren med salt och förseglar allting med lite tejp. Om man är rädd för lite ärr så finns det bärbara solklockor

Permalänk
Medlem

En Pebble.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Ett annat tips på inhouse för vettig peng är kanske Orient? De har en del skoj modeller, i synnerhet om man ser till äldre ur. Sen finns det en hel hög med tyska ur som har gör sina egna verk och även klockor från hemmasnickrare. Finns också en hel del kina-klockor. Från Japan har vi förutom Seiko och Orient även Citizen som gör bra verk av relativt hög kvalitet sett till priset. Dessa verk återfinns även i väldigt många andra klockor från andra tillverkare.

Sen när man ser till ETA och Ronda samt andra tillverkare av verk till tredjeparts märken så är det bra grejer, men att säga att t.ex. Brietling kör ETA rätt av är lite orättvist då dessa verk är rejält omdesignade in-house. Du kan alltså inte köpa ett verk av ETA och få ett likadant verk som sitter i en Breitling. Samma sak gäller Panerai, som åtminstone förr, enbart körde Rolex verk i sina klockor, alltså inte "in-house". Rolex säljer inte heller sina verk till andra märken förutom till just Panerai och Tudor som de själva äger.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av newtoninja:

@CyberVillain:

Den nedre är väldigt classy. Har du även funderat på nån lite sportigare variant av co-axial serien?

Är väl ute efter ett sport/dress ur lite i stilen ovan. Jag gillade först den nedre (Aqua terran) men visarna tycker jag blir fulare och fulare desto mer jag tittar på klockan

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag har snöat in mig lite på Omega, jag vet Men Breitling är för plottriga för mig och Rolex har några snygga men de kostar typ 120 eller mer. Jag har satt min gräns vid 50

Nu har jag börjat snegla lite på De Ville också, denna tex med 9300 kalibern.

Eller denna med 8500

Den sista är dock lite väl lik en klocka jag redan äger

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av micke7406:

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/trwkiqvqjpkdef/

Skrivet av newtoninja:

@micke7406: Oris gör mycket prisvärda och snygga klockor, håller med!

Prisvärda?

Deras billigaste modell kostar 7000 kr och inte ens den har kvartz-ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Nyttig information! Kör inte Damasko också näst intill 100% också.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/trwkiqvqjpkdef/

Har exakt den klockan och en Oris Aquis. Vad jag vet så reguleras inte varje individuell klocka i Orisfabriken. Inte för att mina går dåligt. 😀Men när man ska köpa den så kan man ev be urmakaren kontrollera/regulera den samtidigt som man prutar lite. 😉

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

Har exakt den klockan och en Oris Aquis. Vad jag vet så reguleras inte varje individuell klocka i Orisfabriken. Inte för att mina går dåligt. 😀Men när man ska köpa den så kan man ev be urmakaren kontrollera/regulera den samtidigt som man prutar lite. 😉

Apuis är trevlig, Har även en Oris Culture med mörkblå tavla som används till kostym/kavaj.
Angående att dom inte reguleras har jag inte hört förut, Vart har du fått den infon ?
Brukar köpa mina klockor ifrån Uret.se och där kan man alltid pruta lite.

Permalänk
Medlem

Fitbit Surge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Prisvärda?

Deras billigaste modell kostar 7000 kr och inte ens den har kvartz-ur.

Du har mycket att lära om klockor. Dom är prisvärda för sin byggKvalité liknande klockor kan du betala x10 för.
quartz-ur används inte på kvalitets klockor, Det är väldigt sällan man behöver dra upp en mekanisk klocka då dom drar upp sig själva när dom rör på sig. (inte alla men de flesta). Sen är det ganska mycket mera arbete och Precision när man bygger en mekanisk klocka än quartz-ur.

Permalänk
Skrivet av FreakyLeo:

Ett annat tips på inhouse för vettig peng är kanske Orient? De har en del skoj modeller, i synnerhet om man ser till äldre ur. Sen finns det en hel hög med tyska ur som har gör sina egna verk och även klockor från hemmasnickrare. Finns också en hel del kina-klockor. Från Japan har vi förutom Seiko och Orient även Citizen som gör bra verk av relativt hög kvalitet sett till priset. Dessa verk återfinns även i väldigt många andra klockor från andra tillverkare.

Sen när man ser till ETA och Ronda samt andra tillverkare av verk till tredjeparts märken så är det bra grejer, men att säga att t.ex. Brietling kör ETA rätt av är lite orättvist då dessa verk är rejält omdesignade in-house. Du kan alltså inte köpa ett verk av ETA och få ett likadant verk som sitter i en Breitling. Samma sak gäller Panerai, som åtminstone förr, enbart körde Rolex verk i sina klockor, alltså inte "in-house". Rolex säljer inte heller sina verk till andra märken förutom till just Panerai och Tudor som de själva äger.

Orient, Citizen finns ju också absolut. Men jag tänkte kanske att han ville ha en lite exklusivare in-house.

Jo, Breitling modifierar ETA verken såpass att man kanske inte känner igen dem till slut, men det är ju i grund och botten fortfarande ETA verk man köpt in. Så jag skulle personligen inte kalla dessa för 100% in-house. Men det är lite av en gråskala!

Rolex och Panerai: Jag var tvungen att kolla upp detta för det är något jag inte hört förut. Det stämmer att Rolex designade och tillverkade Panerais klocka under 2a världskriget. Men idag har de väl ingenting med varandra att göra?

Permalänk
Avstängd

Själv kör man med Äppelklockan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Vad jag förstått så är tex Omega 9300 in house helt och hållet medan 8500 är ETA fast inom gruppen.

Funderar på denna med 9300 kalibern
http://www.omegawatches.com/fileadmin/Watches/Soldier/33192425104001.png http://www.omegawatches.com/watches/speedmaster/speedmaster-5...

Eller kanske denna, men då är det med 8500 kalibern dock mer humant pris http://www.omegawatches.com/fileadmin/Watches/Soldier/23113422102001.png http://www.omegawatches.com/watches/seamaster/aqua-terra-150m...

Jag har ett dressur från maurice lacroix med en inhouse modifierad ETA-kaliber. De har även några egna inhouse kaliber för drygt 100k, dock lite för konstiga i stilen för min smak

Skickades från m.sweclockers.com

Du har även Zenith Pilot GMT som är ganska trevlig och prisvärd, Men håller med om att Omega 9300 är ruggigt snygg och ett bra köp.