Permalänk
Medlem

första "riktiga" cykeln ?

Halloj, på senare tid så har man börjat ta hand om kroppen & med det så fick jag extremt nostalgiska tankar om när jag cyklade bmx & mountain bike.

Men då var det ja..någorlunda budget grejor som bara skulle funka.

Nu är man ute efter en cykel men för andra behov, motion samt att jag ska kunna ta mig runt på den i en stadsmiljö.

5000kr max 6000kr (vet att det här är inte något annat än budget heller men ja..där ligger gränsen) & jag har fått tips om att beställa från tyska sidor men jag kan VERKLIGEN inget om vad som är bra eller hur man ska tänka om vissa grejor, som sagt den ska funka för motion samt att ta sig runt på.

skulle uppskatta ALLA former av tips, från köp till vad man bör tänka på & sidor som kan hjälpa med tips gällande begrep & osv

är 176cm kort om de skulle hjälpa något

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

XXL har ofta riktigt bra priser på sina White-cyklar

Max 6000 är i minsta laget däremot, så begagnat är kanske bästa alternativet. Det kommer dock kräva att du lägger ganska många dagar/veckor på research innan för att minska risken att bli blåst.

Permalänk

Ett tips är att besöka forumet på happyride.se - där finns många som kan tipsa om bra cyklar och hur/vad man ska köpa om man vill köpa från tex tyskland.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

finns mycket beg också som är nästan nytt som
http://www.blocket.se/stockholm/Nishiki_pro_sld_2016_snyggast...

skulle inte ge mer än 5k dock, 6 och den är i prima skick

ska du ha nytt kanske en hade passat bra till ditt ändamål
http://www.lannasport.se/sv/articles/1.3166.1635660/nishiki-c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

XXL har ofta riktigt bra priser på sina White-cyklar

Max 6000 är i minsta laget däremot, så begagnat är kanske bästa alternativet. Det kommer dock kräva att du lägger ganska många dagar/veckor på research innan för att minska risken att bli blåst.

Helst så vill jag ju ha nytt =/ & förstår att 6000 är i minsta laget, men jag skulle kunna ta en "dåligare" cykel för nu om de så betyde att jag vet hur cykeln har behandlats & vart den har kommit ifrån tex, har kollat på xxl & ser att "Merida" är väldigt billiga hur är de ? & vad skulle skillnaden vara på "white" & "merida" eller måste man vara cykel specifik då ?

Skrivet av Stefanp67:

Ett tips är att besöka forumet på happyride.se - där finns många som kan tipsa om bra cyklar och hur/vad man ska köpa om man vill köpa från tex tyskland.

ok tack :), ska kollas på!

Skrivet av agitax:

finns mycket beg också som är nästan nytt som
http://www.blocket.se/stockholm/Nishiki_pro_sld_2016_snyggast...

skulle inte ge mer än 5k dock

Befinner mig i Östergötland vilket har extremt dåligt utbud på blocket =/ & vad är ordet på gatan om cykeln du länkade som är ny ? & samt "Nishiki" är det något kändare märke?

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Tråkiga svar, om du inte riktigt vet vad du skall ha, så är internet inte jättebra, stor chans att du får en cykel du inte vill ha.

Har du ingen "riktig" cykelaffär i din närhet?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Tråkiga svar, om du inte riktigt vet vad du skall ha, så är internet inte jättebra, stor chans att du får en cykel du inte vill ha.

Har du ingen "riktig" cykelaffär i din närhet?

Tyvärr inte, finns ett ställe över gatan men det är ju sko,cykel, nyckel allt i ett butik där deras fulla utbud är tant cyklar som alla ser ut att komma ifrån 1950 talet, sen finns det ju Hagacykel eller vad de hade för namn som var lite större men de ville ju ha en avgift på 1500-2000kr om man skulle göra något vid namn "fit cykel" alltså de anpassar en för en själv, pengar som jag inte har & undrar varför en sådan tjänst skulle kosta så mycket... men iaf..nopp =/

egentligen så vill jag ju ha något som funkar mest för motion samt att ta sig runt på, går de sönder om 2-3 år så gör de mig inget, men de ä väl allt om vikt på cykeln o allt annat man har läst om som gör så man undrar lite, cyklar under 5000-6000 anses tydligen vara skräp och 5000-6000 är tydligen budget åt helvete, så man blir ju lite gälen =(

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nishiki är ett svenskt cykelmärke med tillverkning i Göteborg!
Pro sld är en vettig hoj, (har en själv) men den är inte värd 7k begagnad. Har du tur kan du hitta en ny - 15 hos en handlare billigare... Jag gav runt 6000 för min ny, då var det "förra årets modell".. Det är en hyfsad kompromiss mellan "racercykel" vardagscykel...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

@Xenoz: nishiki är kända, främst inriktade på racers fast den jag länkade är en hybrid. Scott, nishiki och cresent kända märken som har bra modeller i ingångs nivå för dig. Viktigt att tänka på när du väljer cyckel är främst din sittställning tycker jag har du bara använt skrotcycklar innan kanske inte lutad ställning känns bra för dig.

Här har du en sida också med ganska prisvärda cycklar, köpte cyckel där tidigare
http://www.chainreactioncycles.com/se/en

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Nishiki är ett svenskt cykelmärke med tillverkning i Göteborg!
Pro sld är en vettig hoj, (har en själv) men den är inte värd 7k begagnad. Har du tur kan du hitta en ny - 15 hos en handlare billigare... Jag gav runt 6000 för min ny, då var det "förra årets modell".. Det är en hyfsad kompromiss mellan "racercykel" vardagscykel...

hmm, svenskt tillverkat gillas ju starkt, lät typ super asiatiskt och exotiskt ju

ska kollas lite mer på!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

@Xenoz: nishiki är kända, främst inriktade på racers fast den jag länkade är en hybrid. Scott, nishiki och cresent kända märken som har bra modeller i ingångs nivå för dig. Viktigt att tänka på när du väljer cyckel är främst din sittställning tycker jag har du bara använt skrotcycklar innan kanske inte lutad ställning känns bra för dig.

Här har du en sida också med ganska prisvärda cycklar, köpte cyckel där tidigare
http://www.chainreactioncycles.com/se/en

hmm racer är sådan man cyklar lopp med då ? & hybrid lite av alla användningsområden (landsväg & urban?)

nishiki verkar mer & mer intressant

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ska gå o sova nu så kommer inte svara på ett par timmar men landsvägscykel funkar de generellt o ta sig runt på i stan oxå eller borde jag hålla mig till någon form av hybrid ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.evaldsmtb.se

Kollat här? Här verkar finnas några cyklar i din prisklass.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Vart bor du då?

Måtte ju finnas en riktig affär inom hyfsade avstånd.
"Merida" är billigt Kina skärp, håll dig ifrån.

Kan rek. Batavus!
Köpte 2st förra året, en hybrid/sport och en el-driven dam.
Kalasnajs!, vilken kvalitet!!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Xenoz:

ska gå o sova nu så kommer inte svara på ett par timmar men landsvägscykel funkar de generellt o ta sig runt på i stan oxå eller borde jag hålla mig till någon form av hybrid ?

På en landsvägshojj har du nästan aldrig några skärmar, reflexer, lysen och annat som krävs för att få framföra cykeln i skymning och/eller kväll.

Så nej, som vardags hojj - håll dig till en hybrid!
Både sett till pappa blå, dina medtrafikanter och egen bekvämlighet

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Letar själv cykel, mest för landsvägsåka fast vill kunna använda cykeln till allt så en hybrid känns självklar!
Dom flesta märkescyklar är nog någorlunda likvärdiga, samma märke på växlar och bromsar osv. Om den ena väger 2 kilo mer eller mindre spelar ingen roll för mig. Har kollat en del på Nishiki som verkar vara ett bra alternativ.
Om du köper beg så kolla upp ramstorleken ordentligt, det kan kännas ok vid en kort provtur fast det är fel storlek. Alla tillverkare verkar ha lite olika ideer om märkning,large,51cm,24" osv.
Om du är 176 så ska du ha en small eller medium enligt Nishiki, jag tycker att det är bättre att ta den mindre storleken.
Det är lättare att göra en cykel"större" än mindre.
Skärmar och pakethållare är ett krav för mig fast att det ser ultragubbigt ut,man vill ju kunna använda cykeln i Sverige.
Kan vara värt att kolla upp om det finns orginalskärmar,stöd och pakethållare till den cykeln som du hittar.
Crescents cyklar tex. har ett plus efter modellbeteckningen om det är skärmar och pakethållare dvs.City-utförandet.
Nishiki har ett orginalpaket med allt inklusive lyse.
Universalgrejor brukar passa lika illa till allt.....

Permalänk
Medlem

@Tegelbruket: Tips är att kolla på tillverkaren specialized. De har en modellserie som heter diverge där det finns möjlighet att montera riktiga skärmar på en (typ) landsvägscykel.
Äger själv en diverge Elite DSW och den kan man utan problem trampa Vätternrundan med. Den funkar också bra för pendling till jobb och dylikt. Kostar runt 15k vilket är ganska mycket om man jämför med vanliga hybrider men billigt sett till en renodlad landsvägscykel.
Lite för dyrt för TS, tror den billigaste modellen ligger runt 10k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tegelbruket:

Letar själv cykel, mest för landsvägsåka fast vill kunna använda cykeln till allt så en hybrid känns självklar!
Dom flesta märkescyklar är nog någorlunda likvärdiga, samma märke på växlar och bromsar osv. Om den ena väger 2 kilo mer eller mindre spelar ingen roll för mig. Har kollat en del på Nishiki som verkar vara ett bra alternativ.
Om du köper beg så kolla upp ramstorleken ordentligt, det kan kännas ok vid en kort provtur fast det är fel storlek. Alla tillverkare verkar ha lite olika ideer om märkning,large,51cm,24" osv.
Om du är 176 så ska du ha en small eller medium enligt Nishiki, jag tycker att det är bättre att ta den mindre storleken.
Skärmar och pakethållare är ett krav för mig fast att det ser ultragubbigt ut,man vill ju kunna använda cykeln i Sverige.
Kan vara värt att kolla upp om det finns orginalskärmar,stöd och pakethållare till den cykeln som du hittar.
Crescents cyklar tex. har ett plus efter modellbeteckningen om det är skärmar och pakethållare dvs.City-utförandet.

Innan jag köpte min nishiki testade jag motsvarande modell från "Apollo".. Det man enkelt kan säga om vikt är en lättare ram är gjord av material av bättre kvalitet, och att tillverkaren ofta lagt mer energi på ramgeometri... Apollon kändes som att cykla på en militärcykel, jämfört med pro sld, och det skiljde knappt 1 kilo på dem.. Men det märktes direkt när man cyklade...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde så att jag beställde delarna separat. Det mesta från Länna Sport.
På så sätt fick jag ihop en riktigt bra hybridcykel som jag pendlar till jobbet med. Cyklar på landsväg, elljusspår, och löpspår med den helt utan problem. Ibland ut på rena skogsstigar för att det är kul mest. Roligt att montera och finjustera efter smak och tycke, samt att man kan själv välja vad man lägger budgeten på.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Jag kan även jag rekommendera en racehybrid från Nishiki, typ PRO SLD. Prisvärd om du hittar fjolårets modell hos någon handlare. Jag har haft en sådan, fast med fälgbromsar, sedan 2009 och den fungerar fortfarande bra. Många hundratals mil på den hittills. Hittar du en hybrid från något annat bra märke som typ Scott eller Specialized till ett bra pris så är det också ett bra val!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

http://www.evaldsmtb.se

Kollat här? Här verkar finnas några cyklar i din prisklass.

Hur anses "specialized" & "scott" vara som märken då ? man lär få lägga ut lite mer verkar det som..iaf mot 7k sträcket oavsett vilket märke jag vill ha om jag vill ha någon form av kvalite.

Skrivet av andreas_dock:

Vart bor du då?

Måtte ju finnas en riktig affär inom hyfsade avstånd.
"Merida" är billigt Kina skärp, håll dig ifrån.

Kan rek. Batavus!
Köpte 2st förra året, en hybrid/sport och en el-driven dam.
Kalasnajs!, vilken kvalitet!!

Norrköping, varav enligt google iaf så verkar vi bara ha hagacykel eller cykelgrossisten (men menar du på att det är lite trubbel att beställa från internet gällande cyklar ?)

Skrivet av andreas_dock:

På en landsvägshojj har du nästan aldrig några skärmar, reflexer, lysen och annat som krävs för att få framföra cykeln i skymning och/eller kväll.

Så nej, som vardags hojj - håll dig till en hybrid!
Både sett till pappa blå, dina medtrafikanter och egen bekvämlighet

Aha ok, dock så är jag lite av en paranoid person så jag lär inte vara ute & cykla på kvällen =), kl 21:00 är ju senast jag är ute i princip, men hybrid > landsvägs atm iaf, då de verkar vara lite mer all around

Skrivet av Tegelbruket:

pakethållare lär jag inte ha mycket användning för men skärmar skulle ju vara ett + om man kunde sätta på
hmm, jo jag är ju ganska kort så jag lär väl gå för den mindre ramen bara för att vara säker, jag antar att första cykeln är i princip bara för att lära sig allt & sen kanske bygga på den men vill ju inte ha skräp för det jo crescent & nishiki verkar vara de som är gött för nybörjade samt inom det priset också nämn är white men tydligen är merida inget bra så de åker ut, men har inte blivit länkad någo sida som säljer crescent än tror jag.

Skrivet av Aiwzor:

@Tegelbruket: Tips är att kolla på tillverkaren specialized. De har en modellserie som heter diverge där det finns möjlighet att montera riktiga skärmar på en (typ) landsvägscykel.
Äger själv en diverge Elite DSW och den kan man utan problem trampa Vätternrundan med. Den funkar också bra för pendling till jobb och dylikt. Kostar runt 15k vilket är ganska mycket om man jämför med vanliga hybrider men billigt sett till en renodlad landsvägscykel.
Lite för dyrt för TS, tror den billigaste modellen ligger runt 10k.

=(, hmm jo då blir de bara pasta på ett par månader om de ska köpas hehe :p, men du vet inte om de finns liknande modeller för 7k ? förstår att kanske allt inte blir EXAKT lika fint som din men kanske lutande åt de hållet

Skrivet av fizzdan:

Innan jag köpte min nishiki testade jag motsvarande modell från "Apollo".. Det man enkelt kan säga om vikt är en lättare ram är gjord av material av bättre kvalitet, och att tillverkaren ofta lagt mer energi på ramgeometri... Apollon kändes som att cykla på en militärcykel, jämfört med pro sld, och det skiljde knappt 1 kilo på dem.. Men det märktes direkt när man cyklade...

hmm ok, tack! desto lättare i samma material oftast generellt bättre då ?

Skrivet av Baalex:

Jag gjorde så att jag beställde delarna separat. Det mesta från Länna Sport.
På så sätt fick jag ihop en riktigt bra hybridcykel som jag pendlar till jobbet med. Cyklar på landsväg, elljusspår, och löpspår med den helt utan problem. Ibland ut på rena skogsstigar för att det är kul mest. Roligt att montera och finjustera efter smak och tycke, samt att man kan själv välja vad man lägger budgeten på.

Ok, vart landade din på då ? (är det något rimligt för en person med min budget ?

Skrivet av twk:

Jag kan även jag rekommendera en racehybrid från Nishiki, typ PRO SLD. Prisvärd om du hittar fjolårets modell hos någon handlare. Jag har haft en sådan, fast med fälgbromsar, sedan 2009 och den fungerar fortfarande bra. Många hundratals mil på den hittills. Hittar du en hybrid från något annat bra märke som typ Scott eller Specialized till ett bra pris så är det också ett bra val!

Ok, så nishiki,scott,specialized,crescent & möjligtvis white är de som är i huvet nu

hmm brukar gamla modeller säljas på rea på nätet till exempel ? undrar om man skulle kunna titta på en sån där PRO SLD, två personer har ju nämnt den så verkar väldigt intressant

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Xenoz:
Det bör absolut vara rimligt med din budget. Jag landade på strax över 7 papp, men då la jag lite extra pengar på däcken och ramen för att passa mina behov bättre. Hade lätt kunna kapa priset till 5-6 tusen.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Ok, så nishiki,scott,specialized,crescent & möjligtvis white är de som är i huvet nu

hmm brukar gamla modeller säljas på rea på nätet till exempel ? undrar om man skulle kunna titta på en sån där PRO SLD, två personer har ju nämnt den så verkar väldigt intressant

Min köpte jag i butik, men de bör reas ut på nätet ibland också. Det finns en enklare modell som är billigare: http://www.cykelkraft.se/nishiki-comp-2015-vit-46902

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Min köpte jag i butik, men de bör reas ut på nätet ibland också. Det finns en enklare modell som är billigare: http://www.cykelkraft.se/nishiki-comp-2015-vit-46902

vad gör den "enklare" är de funktioner de har slipat av då ?

http://www.lannasport.se/sv/articles/2.3166.160042/nishiki-pr... , skulle möjligtvis kunna sträcka mig till de här, undrar om de går o hitta den för billigare dock hmm... men då blir det fattigt på ett tag men kanske är värt i längden..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

hmm, svenskt tillverkat gillas ju starkt, lät typ super asiatiskt och exotiskt ju

ska kollas lite mer på!

Ja, det är super asiatiskt. Vet inte varför folk säger annat än det. Nishiki är Japanskt, och det importeras till Göteborg. Så det är inte ett Svenskt märke. Det säger ju dock inte att det är dåligt för det, Nishiki är bra grejer, men det är inte Svenskt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Permalänk
Medlem

http://www.cykelkraft.se/nishiki-pro-sld-2015-silver#147=1036

Lite billigare i alla fall. Köpte denna från cykelkraft vid nyår. Då var det dock rea så jag fick den för 7175 Kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

vad gör den "enklare" är de funktioner de har slipat av då ?

http://www.lannasport.se/sv/articles/2.3166.160042/nishiki-pr... , skulle möjligtvis kunna sträcka mig till de här, undrar om de går o hitta den för billigare dock hmm... men då blir det fattigt på ett tag men kanske är värt i längden..

Jag har inte kollat så noga men det som brukar skilja är enklare komponenter och delar, tex växlar och bromsar, högre vikt etc.

Permalänk
Medlem

en till fråga gällande säkerhet, nu tänker jag inte lämna cykeln ute längre än 20-30 min vid ärenden, men om ni använder för vardagliga saker vad använder ni för lås & andra tips som är bra o veta ?

skulle ju bli galen om cykeln blev snodd....

Skulle kunna tänka mig att använda i princip 3 lås om de fick skiten o vara säker när jag är ute på ärenden...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Xenoz:

en till fråga gällande säkerhet, nu tänker jag inte lämna cykeln ute längre än 20-30 min vid ärenden, men om ni använder för vardagliga saker vad använder ni för lås & andra tips som är bra o veta ?

skulle ju bli galen om cykeln blev snodd....

Skulle kunna tänka mig att använda i princip 3 lås om de fick skiten o vara säker när jag är ute på ärenden...

Skaffa ett lås som når igenom bakfälgen och ramen annars snor dom hjulet för dig,bakhjul är hårdvaluta...