Hur anses "specialized" & "scott" vara som märken då ? man lär få lägga ut lite mer verkar det som..iaf mot 7k sträcket oavsett vilket märke jag vill ha om jag vill ha någon form av kvalite.
Skrivet av andreas_dock:
Vart bor du då?
Måtte ju finnas en riktig affär inom hyfsade avstånd.
"Merida" är billigt Kina skärp, håll dig ifrån.
Kan rek. Batavus!
Köpte 2st förra året, en hybrid/sport och en el-driven dam.
Kalasnajs!, vilken kvalitet!!
Norrköping, varav enligt google iaf så verkar vi bara ha hagacykel eller cykelgrossisten (men menar du på att det är lite trubbel att beställa från internet gällande cyklar ?)
Skrivet av andreas_dock:
På en landsvägshojj har du nästan aldrig några skärmar, reflexer, lysen och annat som krävs för att få framföra cykeln i skymning och/eller kväll.
Så nej, som vardags hojj - håll dig till en hybrid!
Både sett till pappa blå, dina medtrafikanter och egen bekvämlighet
Aha ok, dock så är jag lite av en paranoid person så jag lär inte vara ute & cykla på kvällen =), kl 21:00 är ju senast jag är ute i princip, men hybrid > landsvägs atm iaf, då de verkar vara lite mer all around
Skrivet av Tegelbruket:
Letar själv cykel, mest för landsvägsåka fast vill kunna använda cykeln till allt så en hybrid känns självklar!
Dom flesta märkescyklar är nog någorlunda likvärdiga, samma märke på växlar och bromsar osv. Om den ena väger 2 kilo mer eller mindre spelar ingen roll för mig. Har kollat en del på Nishiki som verkar vara ett bra alternativ.
Om du köper beg så kolla upp ramstorleken ordentligt, det kan kännas ok vid en kort provtur fast det är fel storlek. Alla tillverkare verkar ha lite olika ideer om märkning,large,51cm,24" osv.
Om du är 176 så ska du ha en small eller medium enligt Nishiki, jag tycker att det är bättre att ta den mindre storleken.
Det är lättare att göra en cykel"större" än mindre.
Skärmar och pakethållare är ett krav för mig fast att det ser ultragubbigt ut,man vill ju kunna använda cykeln i Sverige.
Kan vara värt att kolla upp om det finns orginalskärmar,stöd och pakethållare till den cykeln som du hittar.
Crescents cyklar tex. har ett plus efter modellbeteckningen om det är skärmar och pakethållare dvs.City-utförandet.
Nishiki har ett orginalpaket med allt inklusive lyse.
Universalgrejor brukar passa lika illa till allt.....
pakethållare lär jag inte ha mycket användning för men skärmar skulle ju vara ett + om man kunde sätta på
hmm, jo jag är ju ganska kort så jag lär väl gå för den mindre ramen bara för att vara säker, jag antar att första cykeln är i princip bara för att lära sig allt & sen kanske bygga på den men vill ju inte ha skräp för det jo crescent & nishiki verkar vara de som är gött för nybörjade samt inom det priset också nämn är white men tydligen är merida inget bra så de åker ut, men har inte blivit länkad någo sida som säljer crescent än tror jag.
Skrivet av Aiwzor:
@Tegelbruket: Tips är att kolla på tillverkaren specialized. De har en modellserie som heter diverge där det finns möjlighet att montera riktiga skärmar på en (typ) landsvägscykel.
Äger själv en diverge Elite DSW och den kan man utan problem trampa Vätternrundan med. Den funkar också bra för pendling till jobb och dylikt. Kostar runt 15k vilket är ganska mycket om man jämför med vanliga hybrider men billigt sett till en renodlad landsvägscykel.
Lite för dyrt för TS, tror den billigaste modellen ligger runt 10k.
=(, hmm jo då blir de bara pasta på ett par månader om de ska köpas hehe :p, men du vet inte om de finns liknande modeller för 7k ? förstår att kanske allt inte blir EXAKT lika fint som din men kanske lutande åt de hållet
Skrivet av fizzdan:
Innan jag köpte min nishiki testade jag motsvarande modell från "Apollo".. Det man enkelt kan säga om vikt är en lättare ram är gjord av material av bättre kvalitet, och att tillverkaren ofta lagt mer energi på ramgeometri... Apollon kändes som att cykla på en militärcykel, jämfört med pro sld, och det skiljde knappt 1 kilo på dem.. Men det märktes direkt när man cyklade...
Skickades från m.sweclockers.com
hmm ok, tack! desto lättare i samma material oftast generellt bättre då ?
Skrivet av Baalex:
Jag gjorde så att jag beställde delarna separat. Det mesta från Länna Sport.
På så sätt fick jag ihop en riktigt bra hybridcykel som jag pendlar till jobbet med. Cyklar på landsväg, elljusspår, och löpspår med den helt utan problem. Ibland ut på rena skogsstigar för att det är kul mest. Roligt att montera och finjustera efter smak och tycke, samt att man kan själv välja vad man lägger budgeten på.
Ok, vart landade din på då ? (är det något rimligt för en person med min budget ?
Skrivet av twk:
Jag kan även jag rekommendera en racehybrid från Nishiki, typ PRO SLD. Prisvärd om du hittar fjolårets modell hos någon handlare. Jag har haft en sådan, fast med fälgbromsar, sedan 2009 och den fungerar fortfarande bra. Många hundratals mil på den hittills. Hittar du en hybrid från något annat bra märke som typ Scott eller Specialized till ett bra pris så är det också ett bra val!
Skickades från m.sweclockers.com
Ok, så nishiki,scott,specialized,crescent & möjligtvis white är de som är i huvet nu
hmm brukar gamla modeller säljas på rea på nätet till exempel ? undrar om man skulle kunna titta på en sån där PRO SLD, två personer har ju nämnt den så verkar väldigt intressant