Invandring i jobb, 25% efter 8år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag skulle gärna svara, men jag tänkte att den här tråden skulle få vara öppen ett tag till (inget OT alltså), hoppas det är okej.

Vi kan bli färre i Sverige, det är okej. Om vi antar att vi stoppar invandringen totalt imorgon, hur många år kommer det inte att dröja innan vi är nere på 9 miljoner invånare igen?

Invandring löser inte demografiska problem om gruppen i stort inte kommer i arbete, som är fallet med asyl- och anhöriginvandringen. Vi kommer säkerligen att behöva arbetskraft i morgon - precis som vi behöver idag - men för det behöver man inte ta emot hundratusentals människor med slumpmässiga meriter och utbildningar.

Det är väldigt svårt att få tillbaka pengar som göms utomlands och inget som man bara gör. Det är dessutom knappast summor som kan finansiera migrationen på sikt.

Logiken? Som jag skrev så skulle jag hellre se att vi donerade allt istället för att ta emot asylanter här. Då skulle vi inte behöva anpassa oss och vårat samhälle efter människor vars kulturer vi varken förstår eller vill ha. Vi skulle kunna skriva ner brottsligheten, förbättra oss vad gäller skola och få ett samhälle med mindre klyftor och mindre utanförskap.

Att det vi skulle ge inte räcker för att rädda alla, det förstår jag, men det skulle komma avsevärt fler till nytta än det gör idag. Det är kris i flyktinglägren idag och de behöver mer pengar där nu. Då bidrar Sverige väldigt lite på att försörja en asylsökande i över ett år innan vi ens har tid att pröva ärendet.

Men jag har för mig att jag läst inlägg från dig där du menar att vi under gällande ekonomiska förutsättningar går mot välfärdssamhällets kollaps. Lämnar vi ifrån oss samma summa pengar som immigrationen enligt dig kostar idag blir väl summa summarum samma kollaps? Det är oerhört enkelt att dra slutsatsen att det handlar mer om att du inte vill ha människor från vissa delar av världen här än om ekonomiska faktorer. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

När myndigheterna inte kan tillgodose boende och service till flyktingar anlitar de privata aktörer. Flyktingarna ska ju ha någonstans att bo när de kommer hit så jo, i nuläget är privata aktörer en nödvändighet.

Nu får du väl ändå ge dig. Vikten av sjukhus skulle likställas med Bert Karlsson och riskkapitalbolag.

Givetvis skulle dessa typer av verksamheter vara reglerade så att de som inte kan något om dessa verksamheter inte heller håller på med just detsamma. Alternativt kunde ju någon i de senaste regeringarna tagit en fundering över bostadsbristen i Sverige.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Men jag har för mig att jag läst inlägg från dig där du menar att vi under gällande ekonomiska förutsättningar går mot välfärdssamhällets kollaps. Lämnar vi ifrån oss samma summa pengar som immigrationen enligt dig kostar idag blir väl summa summarum samma kollaps? Det är oerhört enkelt att dra slutsatsen att det handlar mer om att du inte vill ha människor från vissa delar av världen här än om ekonomiska faktorer. Rätta mig om jag har fel.

Du läser mina inlägg som Fan läser bibeln. Du får ett sista försök:

Jag skrev att det vore bättre att skänka bort beloppet än att ta hit en massa asylanter.
Jag skrev att jag hellre ser att vi skänker bort en del av beloppet och återinvesterar resten i det svenska samhället.

Nej, jag tycker inte att dagens invandringsmodell gynnar svenskarna eller det svenska samhället. Jag tycker inte att vår kultur behöver berikas av invandrare från mellanöstern. Jag hittar ingenting i mellanöstern som jag tycker behövs i Sverige. Med det sagt så förespråkar jag inte att vi ska strunta i vad som sker när nere, men jag tycker att hjälp ska ske på plats och inte på migrationsverkets förläggningar i Sverige.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag skrev att det vore bättre att skänka bort beloppet än att ta hit en massa asylanter.
Jag skrev att jag hellre ser att vi skänker bort en del av beloppet och återinvesterar resten i det svenska samhället.

Jag har hållit en trevlig ton mot dig, så jag föreslår att du gör detsamma.

Har läst dina inlägg mycket noga men jag vill påpeka att det finns en paradox i dina resonemang och eventuella lösningar som faktiskt leder till samma effekter som du själv varnar för i dina inlägg.

Edit: Det är väl bra att du är tydlig och säger att du inte vill ha människor från Mellanöstern här istället för att gömma dig bakom ekonomiska resonemang och för den delen paradoxala lösningsmodeller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Edit: Det är väl bra att du är tydlig och säger att du inte vill ha människor från Mellanöstern här istället för att gömma dig bakom ekonomiska resonemang och för den delen paradoxala lösningsmodeller.

Det är ett tankeexperiment. Det är fullständigt otroligt att det svenska biståndet skulle uppgå till hundratals miljarder.

Det ekonomiska går först, men det finns förstås andra aspekter i det hela också.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nu får du väl ändå ge dig. Vikten av sjukhus skulle likställas med Bert Karlsson och riskkapitalbolag.

Givetvis skulle dessa typer av verksamheter vara reglerade så att de som inte kan något om dessa verksamheter inte heller håller på med just detsamma. Alternativt kunde ju någon i de senaste regeringarna tagit en fundering över bostadsbristen i Sverige.

Okej, jag ger mig. Bert Karlsson och kompani är djävulen själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ett tankeexperiment. Det är fullständigt otroligt att det svenska biståndet skulle uppgå till hundratals miljarder.

Det ekonomiska går först, men det finns förstås andra aspekter i det hela också.

Givetvis experimenterar vi med lösningsmodeller i diskussionen. Min intention var även att försöka bredda argumentationen samt se om du känner att andra lösningar med samma ekonomiska effekter i din mening är att föredra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om vi inte hade tagit emot en enda flykting hade vi med pengarna vi använder till flyktingar i sverige kunnat hjälpa ALL världens flyktingar med mat, tak, säng, skola, medicin etc.

Permalänk
Medlem

Shit. Blir överraskad varje gång jag hittar detta på SWEC.

Men vi gör så här. Lite fakta.

Själv hade jag status som flykting för en stund siden. Heltids anställd. ~50k i lön.
Sen tittar vi på alla invandrare / före detta flyktingar jag känner. Lågt räknad 200 styck. Alla är i heltidsarbete, konsulter, etc. Enligt taxeringskalendern för 2016 :), om jag kör lite stickprover, så ligger dom flesta över 25k brutto i månaden.

Sen tar vi arbetsinvandrare som jag känner, som kommer från nyinvigda EU länder. Arbetar med städ, som bilmek, kör lastbil, UPS, DHL. Gemensamt för dessa är att de har varit i Sverige under 2 år.

Så ni kan se varför är mitt syn på invandringen lite annorlunda.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Själv hade jag status som flykting för en stund siden. Heltids anställd. ~50k i lön.
Sen tittar vi på alla invandrare / före detta flyktingar jag känner. Lågt räknad 200 styck. Alla är i heltidsarbete, konsulter, etc. Enligt taxeringskalendern för 2016 :), om jag kör lite stickprover, så ligger dom flesta över 25k brutto i månaden.

Sen tar vi arbetsinvandrare som jag känner, som kommer från nyinvigda EU länder. Arbetar med städ, som bilmek, kör lastbil, UPS, DHL. Gemensamt för dessa är att de har varit i Sverige under 2 år.

Då har du tur som känner många som har kommit i arbete.
Fakta är just den att 25% kommer i jobb efter 8 år och det är inte ekonomiskt hållbart.
Det är tur att våra politiker har börjat vakna nu.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson:

om vi inte hade tagit emot en enda flykting hade vi med pengarna vi använder till flyktingar i sverige kunnat hjälpa ALL världens flyktingar med mat, tak, säng, skola, medicin etc.

källa på det?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Måste det tvunget vara bra för tillväxten att hjälpa människor i nöd?

Sedan kan jag säga så här, det kommer en del som inte är i absolut nöd och ja de tar platser från dem som verkligen behöver hjälp. Men jag tycker som sagt inte att man måste tjäna pengar på allt, speciellt inte på att hjälpa människor som flyr från krig.

Svensk ekonomi går riktigt bra nu. Konsumtionen och tillväxten ökar rejält. Vi har råd att hjälpa människor. Däremot är det viktigt att se till att EU tar sitt ansvar i den här frågan så att det inte bara är vi och tyskarna som drar det tunga lasset.

Har bara två frågor i detta.
Säger absolut inte, att man inte ska hjälpa andra människor i nöd men...
Vilket krisdrabbat land gränsar till Sverige?
Så vitt jag vet, så finns det inget land som gränsar till Sverige där krig råder, innan man kommer till Sverige så har man passerat flera länder där det råder fred.

Sverige ha råd?
Sverige som måste låna pengar för att finansiera sin EU avgift?
Eller jämföra med Amsterdam som har nästan lika högt BNP på gräsförsäljning som hela Sveriges bnp.
Sveriges BNP ligger närmast Nigeria i tabellen, med endast 2Miljarder kr över.
Försvarsmakten som knappt finns längre för budget nedskärningar.
Och regeringen som utlyser gång på gång att budgeten inte håller?
Lyxfällan är väl ett till exempel på hur det brukar se ut i ekonomin i folkhemmen i detta land.
Så jag undrar lite, vart är Sverige rikt någonstans?

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zeleni:

Jag känner invandrare som inte arbetar, betyder det att inga invandrare arbetar?

Låt oss hålla oss till fakta och statistiska undersökningar i den här diskussionen istället, faktum är ju att förvärvsfrekvensen för utomeuropeiska flyktingar ligger under 50% idag enligt SCB, alltså en arbetslöshet på över 50%.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jag känner invandrare som inte arbetar, betyder det att inga invandrare arbetar?

Låt oss hålla oss till fakta och statistiska undersökningar i den här diskussionen istället, faktum är ju att förvärvsfrekvensen för utomeuropeiska flyktingar ligger under 50% idag enligt SCB, alltså en arbetslöshet på över 50%.

Det är besynnerligt att du i samma veva som du vill att andra ska hålla sig till fakta och statistik presenterar en siffra utan hänvisning och att du därtill gör en grundlös tolkning av siffran.
En förvärvsfrekvens på mindre än 50 % betyder inte en arbetslöshet på över 50 %. Personer som studerar, är sjukskrivna eller föräldralediga förvärvsarbetar inte, men de är inte arbetslösa.

Fakta och statistik betyder inte mycket om man inte kan göra korrekta tolkningar.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

TILLBAKA TILL TRÅD!!!

Vi har nu sett information som svart på vitt går tvärtimot vad våra kära politiker drömmer om.
Men den informationen är inte delad till allmänheten.
Allt är bra på olika saker, även skit utsmetad på asfalt kan anspelas till nåt bra.

Trådens grund är källor, vars hittar ni information!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Eftersom vi har tillgång till informationen så är den per definition tillgänglig för allmänheten. Konspiratoriska allusioner kan vi lämna därhän, men visst är det lämpligt att gå tillbaka till ämnet.

Vad är lösningen på den låga anställningsgraden för utlandsfödda?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Vad är lösningen på den låga anställningsgraden för utlandsfödda?

Att lägga bidragsmodellen på en procentsats baserat på vad de själva har betalat in i skatt via lönesedeln. Har de betalat in 0 kronor via lön == 0 kronor i bidrag. Resultat == problemet löser sig själv inom det närmaste. Inga övriga ingrepp krävs.

Hade jag haft problem med jobb så hade jag sökt jobb någon annanstans i världen. I första hand i Skandinavien(exkl. Finland, klarar inte av språket), därefter Storbritannien, Polen samt Tyskland. Jag hade sökt inom närområdet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Huzzbutt:

Det är besynnerligt att du i samma veva som du vill att andra ska hålla sig till fakta och statistik presenterar en siffra utan hänvisning och att du därtill gör en grundlös tolkning av siffran.
En förvärvsfrekvens på mindre än 50 % betyder inte en arbetslöshet på över 50 %. Personer som studerar, är sjukskrivna eller föräldralediga förvärvsarbetar inte, men de är inte arbetslösa.

Fakta och statistik betyder inte mycket om man inte kan göra korrekta tolkningar.

Du verkar ju gilla att pula igenom mycket statistik: http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Publiceringskalender/Vi...

Detta är ju åldrarna 20-64, där många svenskar studerar eller skaffar barn, ändå ligger förvärvsfrekvensen för etniska svenskar på cirka 85%, och cirka 50% för utomeuropeiska invandrare. Jag skulle hålla med dig om att jag misstolkar statistiken, om det inte vore för att utomeuropeiska invandrare i princip alltid legat på denna nivå. Detta innebär alltså att svenska arbetare står för kalaset istället för att deras skattepengar går tillbaka till dem själva, som det är tänkt.

Men visst, invandrarna kan ju lalla runt på SFI och AMS i 10 år (eller 25) och räknas som "sysselsatta", och nästan "arbetandes" enligt sjuklövern som i min mening mäter arbetslöshet på ett väldigt konstigt sätt. Människor som inte förvärvsarbetar har inte ett riktigt jobb och är en belastning för samhället. Fas 3 eller dylikt är bara att sopa allt under mattan med i praktiken verkningslösa skattemedel. Läs: Bortslösade, vill marknaden inte ha "jobben" har de heller ingen plats där.

Visst kan förvärvsfrekvensen betyda att man utbildar sig på exempelvis universitet för att sedan börja arbeta och betala skatt, vilket ju gäller för svenskar, men inte för utomeuropeiska invandrare i någon större utsträckning. De är ju redan läkare och ingenjörer sedan barnsben har jag fått höra.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna svara, men jag tänkte att den här tråden skulle få vara öppen ett tag till (inget OT alltså), hoppas det är okej.

Vi kan bli färre i Sverige, det är okej. Om vi antar att vi stoppar invandringen totalt imorgon, hur många år kommer det inte att dröja innan vi är nere på 9 miljoner invånare igen?

Invandring löser inte demografiska problem om gruppen i stort inte kommer i arbete, som är fallet med asyl- och anhöriginvandringen. Vi kommer säkerligen att behöva arbetskraft i morgon - precis som vi behöver idag - men för det behöver man inte ta emot hundratusentals människor med slumpmässiga meriter och utbildningar.

Det är väldigt svårt att få tillbaka pengar som göms utomlands och inget som man bara gör. Det är dessutom knappast summor som kan finansiera migrationen på sikt.

Logiken? Som jag skrev så skulle jag hellre se att vi donerade allt istället för att ta emot asylanter här. Då skulle vi inte behöva anpassa oss och vårat samhälle efter människor vars kulturer vi varken förstår eller vill ha. Vi skulle kunna skriva ner brottsligheten, förbättra oss vad gäller skola och få ett samhälle med mindre klyftor och mindre utanförskap.

Att det vi skulle ge inte räcker för att rädda alla, det förstår jag, men det skulle komma avsevärt fler till nytta än det gör idag. Det är kris i flyktinglägren idag och de behöver mer pengar där nu. Då bidrar Sverige väldigt lite på att försörja en asylsökande i över ett år innan vi ens har tid att pröva ärendet.

Finns det något självändamål med en minskad befolkning där en stor andel är äldre som på något sätt ska tas om hand och försörjas?

"Skriva ner brottsligheten", för det förekommer ju inte några infödda som begår brott. Niklas Lindgren eller Anders Eklund?

Skolan (som den är idag) har problem med föräldrarna, inte främst barnen. Men det verkar curlinggenerationen ha svårt att ta till sig.

Nej, jag tycker inte att dagens invandringsmodell gynnar svenskarna eller det svenska samhället. Jag tycker inte att vår kultur behöver berikas av invandrare från mellanöstern. Jag hittar ingenting i mellanöstern som jag tycker behövs i Sverige. Med det sagt så förespråkar jag inte att vi ska strunta i vad som sker när nere, men jag tycker att hjälp ska ske på plats och inte på migrationsverkets förläggningar i Sverige.

Perfekt, varför upphör vi då inte med arabiska siffrorna och algebra? Romerska siffersystemet är klart bättre och enklare än det arabiska.

Skrivet av Playboy_1338:

Så vitt jag vet, så finns det inget land som gränsar till Sverige där krig råder, innan man kommer till Sverige så har man passerat flera länder där det råder fred.

Sverige ha råd?
Eller jämföra med Amsterdam som har nästan lika högt BNP på gräsförsäljning som hela Sveriges bnp.
Lyxfällan är väl ett till exempel på hur det brukar se ut i ekonomin i folkhemmen i detta land.

Försvarsmakten är ett exempel på utgifter som skulle kunnat vara lägre och mer ändamålsenlig, men tyvärr så är det ju inte direkt en myndighet känd för effektivitet (som många andra). Trafikverkets prestigeprojekt Förbifart Stockholm får budget på 21 miljarder kronor och löser inte några problem.
BNP, enligt CIA factbook så ligger Nigerias BNP över Sveriges, men är det verkligen relevant att jämföra BNP med en nation som har en befolkning som är 20 gånger större? BNP(PPP) är väl mer relevant?
Lyxfällan är ett lysande exempel på idioter som får TV-tid. Har man låga/inga inkomster så kan man ju inte dra på sig utgifter som är större. Det ingick i hemkunskapsundervisningen tidigare, konsumentekonomi. Men nu är det "någon annan" som ska ansvara. Märks inte minst på curlinggenerationen och att kostnader för försörjningsstöd har exploderat.

Skrivet av Veni:

Att lägga bidragsmodellen på en procentsats baserat på vad de själva har betalat in i skatt via lönesedeln. Har de betalat in 0 kronor via lön == 0 kronor i bidrag. Resultat == problemet löser sig själv inom det närmaste. Inga övriga ingrepp krävs.

Hade jag haft problem med jobb så hade jag sökt jobb någon annanstans i världen. I första hand i Skandinavien(exkl. Finland, klarar inte av språket), därefter Storbritannien, Polen samt Tyskland. Jag hade sökt inom närområdet.

Men då antar jag att det skulle gälla alla i Sverige? Eller skulle staten/kommunerna fortfarande få ta hand om de övriga som uppbär försörjningsstöd osv?

Varför har vi då bidragsmöjligheter till bostäder, avdragsmöjligheter avseende privata utgifter (lån, reseavdrag osv?)

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Entusiast

@Henrik21

Jag vet inte om du missförstod något, men det blir inte enklare att försörja en åldrande befolkning genom att släppa in en masa människor som går på bidrag och inte arbetar. Tråkigt, men så är det. Tror heller inte på din teori om curlinggenerationen då svenska elever legat stabilt i skolan sedan nittiotalet med en 91% frekvens för behörighet till gymnasiet, enligt Skolverket är det invandrarelever som drar ner siffrorna. Kolla själv, ska stå på deras hemsida.

Angående bidrag och svenskar, så tycker jag personligen att bidrag alltid ska komma med krav på motprestation; utbildning, arbete etc. Men vi bor hur som helst i ett land som vi betalar skatt till, och då är det ju rimligt med vår välfärd kan jag tycka att alla medborgare ges en viss ekonomisk förutsättning. Andra länders medborgare har ingen rätt till denna så länge vi bor i en värld baserad på nationalstater som man betalar skatt till. Då får de börja betala skatt i vår stat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Finns det något självändamål med en minskad befolkning där en stor andel är äldre som på något sätt ska tas om hand och försörjas?

"Skriva ner brottsligheten", för det förekommer ju inte några infödda som begår brott. Niklas Lindgren eller Anders Eklund?

Skolan (som den är idag) har problem med föräldrarna, inte främst barnen. Men det verkar curlinggenerationen ha svårt att ta till sig.

Nej, det finns inget självändamål, men det är ett problem som är enklare att hantera än hundratusentals människor som inte har en chans att ta sig in på arbetsmarknaden.

Menar du på fullt allvar att jag påstår att det inte finns någon inhemsk brottslighet? Självklart hade den inte försvunnit, men det är lika självklart att den hade minskat.

Att du behöver gå tillbaka 2500 år i tiden för att hitta något från regionen som vi behöver och använder oss av är lite min poäng.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Eller 34% efter 15år. (SCB diarienummer 2016:37)
Hållbart Sverige vi lever i.
Vi ser ökad oro och ökade tryck på alla instanser.

Men enligt politikerna så är invandring räddning för vårat framtida problem ex pension å brist på arbetskraft.
Talar man om invandring blir man raskt stämplad med rasist-kort eller att man bara läser höger media och/eller bara negativ.

Merparten av EU backar idag, ekonomi/arbetskraft/skulder.
Men EU ska vara tillgod för alla så därför har dom nu gjort upp med Turkiet att ha det landet som nån soptipp med kompensation värt en spottstyver.
Den summan det landet får för att ta hand om dessa är % knappt mätbart gentemot vad det kostar oss i Sverige.

Är så in i h-vete less på all nonchalans å glans lögner som läggs åt höger å vänster.
När i självaste glödröda helvete ska vi få sanningen samt politiker som verkligen jobbar för hållbart Sverige?!

Ena dagen läser man i svensk media vi ska göra "positiva" saker.
Andra dagen ser man på annan media (svensk/utländsk/blogg/forskning m.fl) nåt som går tvärtimot.
Pratar/skriver nån nåt så spårar det alltid ut för väldigt få har fakta å därav går man mest på känsla.
Men är det inte det vi betalar skattemedel för? Är det inte det vi abonnerar på för att få in direkt insyn i div system?

Ekonomiska sidor är mycket konkreta utan massa lögner.
Vi Sverige å merpart av EU ligger i en oerhörd ansträngd ekonomisk kris.

Vi ger snabbspår åt ena å andra hållet, nu senast ska det ges samhälls/socialistisk utbildning.
Men samtidigt ska arbetsgivaravgift höjas för unga f.o.m Juni 2016.
Skattemedel är till för ALLA svenskar. Detta ska inte vridas snett å inte användas torftigt för ej svenska invånare.
Annars ges det rätt att alla oavsett ges rättighet till gratis utbildning.
Eller som att vissa kommuner ger busskort för skattemedel till invandrare för att dessa ska ges ekonomisk möjlighet att ta sig ut, men inte till dom som FAKTISKT betalar skatt.

Vars är sanning å jämlikhet samt mest kontroversiella Sverige´s bästa?

Å ge f.a.n i att skriva rasistiska saker, man har rätt till synpunkter enligt svensk lag, men detta kan göras utan att använda "under bältet" metoder.
Edit: och ja jag är mycket kritisk till hur hela systemet går å haltar samt driver å ljuger om allt från litet till stort!

Nu gäller detta inte bara invandringen iofs. Men själv har jag alltid varit stolt över att vara Svensk eftersom olika regeringar här försöker se till att Sverige är ett föregångsland, istället för bara "bra nog". Vi ska ha flest invandrare per capita, flest kvinnor i styrelserna osv. Det känns bra.

Att övriga Europa nöjer sig med att vara mediokra länder, eller "bra nog" tycker jag kan få stå för dem.

Sen är det också så att väldigt många gånger så härrör upprördheten från saker man "läst", och sällan påverkas man själv.. Har tyvärr personer i mitt flöde som delar allt möjligt hemskt, helt okritiskt, och "titta som det har blivit i det här jävla landet!!"

Jaha... Och hur har du påverkats själv, personligen... Då blir det tyst...

Jag har faktiskt märkt av en sak, personligen, av invandringen.. Och det är att det är fler folk på bussen.. Jag har en CP-skada så jag har dålig balans och sitter helst på bussen då eftersom det knycker och slänger i svängarna ibland.. Och oftare är det invandrare som reser sig och ger mig deraa plats.. Utan att jag behöver säga något.. Det händer sällan med folk som "ser svenska ut".

Men som sagt.. Det är en personlig reflektion.. Finns säkert hövliga Svenskar som reser sig för folk som behöver sitta också, men av det jag upplevt så är det mindre vanligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vissa saker kan vara bra att ta med här.

Många pratar om att vi har plats för massor med invandrare, och rent fysiskt har vi massor med tomt utrymme i vårt land, där stora norrland är nästan lika glesbefolkat som månen. Men där passar det inte för invandrare att bo, eller i Värmland, eller på andra platser där de vägrar stiga av bussen eftersom de vill bo i ständerna och inte accepterar att få tak över huvudet, fri mat och ersättning varje dag när man kommer från krigsområden. Jag har aldrig varit flykting, men jag tror att jag hade varit enormt tacksam om jag faktiskt fick boende, mat, pengar när jag kom till ett nytt land och hade fått lämna mitt sönderbombade hem. Men alla är vi olika, som tur är?

Sen om vi ska kolla på alla som faktiskt arbetar i Sverige och bidrar till stadskassan, (nu hittar jag inte sidan på scb tyvärr) men siffran var omkring 3,5-4 miljoner. Då har vi tagit bort alla som går på dagis, skola, pensionärer samt olika program som finns för dölja arbetslöshet. Självklart bidrar företag dit med skatter med.

Men här, titta ut genom fönstret. Ser du vägen där, kanske skolan, järnvägen, dagis? Allt sånt bekostas av skattepengarna på de arbetande personerna. Vi skall även bekosta politiker som egentligen inte bryr sig om något annat än sig själva och sina pengar. Vi ska betala EU pengar. Vi har pensionsfonder för de som en gång arbetat och bidragit till den välfärd vi får skörda frukten av nu. Vi har sjuka som får ersättning från försäkringskassan, vi har folk som går på socialen.

Men vad sker, ser vägen bra ut? Behöver den lagas? Saknas det folk på hemtjänsten och maten är i minsta laget? Tågbanan har varit eftersatt i flertalet år. Finns det fler och fler trasiga leksaker på dagis? Är cancer längre en sjukdom, eller ska man arbeta för skicka in pengar i kassan?

Varför har det blivit så?

Det saknas pengar. Massor med pengar.
I mitt tycke är det då bättre att vi minskar invandringen, om vi gör det kommer andra länder ta emot dom. Andra länder kanske börjar förstå vikten av Dublin-förordningen när första land de kommer till skall hantera deras asylansökan. Vi behöver pengarna för att finansiera de medborgare vi har i landet, för den välfärd vi har byggt upp. Så vi kan få en till skola när klasserna redan är överfulla. En person till i vården, eller till din farmor som behöver hjälp av hemtjänsten. Pengarna behövs där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Sverige ha råd?

Spelar egentligen ingen roll vilka listor man tittar på så ligger Sverige bra till gällande rikedom, speciellt per capita som för övrigt är det bästa sättet att räkna på.

http://www.forbes.com/sites/ranisingh/2015/11/08/new-study-fi...

Många hänger upp sig på statsskuld. Detta är något alla länder använder sig av. Vi har en jämförelsevis låg statsskuld.

https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulden/Sverig...

Sedan är det kanske på plats att läsa på lite gällande den keynesianska modellen gällande länders ekonomi, som använts ganska flitigt av västerländska länder under tämligen lång tid.

Dock ska vi ha ordning i de offentliga finanserna, det har vi också haft historiskt sett förutom några plumpar i protokollet, exempelvis i början av 90-talet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson:

Vill du dela med dig av din fantastiska uträkning som ligger till grund för ovanstående påstående?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Du har ju en poäng där, i det att nyanlända förutom kurs i svenska borde få en gedigen kurs i Dubbelmoral. Jag menar, är det inte det som kännetecknar en "äkta svenskhet".

Ja exakt när verkligheten utanför deras by skulle bli verklighet här var det plötsligt väldigt otryggt för barnen i byn
En förskola skulle vara granne med boendet och skolelever skulle gå förbi där på väg till idrottsparken och barnen från det villaområde med dom flådigaste villorna skulle vara tvungna att gå utanför boendet på väg till skolan..Då helt plötsligt var det inte så tryggt längre..Snacka om dubbelmoral och skev människosyn..

Jag jobbar på den förskolan som skulle vara granne och jag och personalen var lite oroliga visst men man kan ju inte döma ut dom ensamkommande barn pga andra problem som finns i landet..

Jag tror själv att Mariefred hade varit en bra och lugn plats för dom och nära till sthlm.Men men förslaget blev nerlagt och anledningen som media skrev var brandskydds orsak..Kan ju stämma det med visserligen.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Nu gäller detta inte bara invandringen iofs. Men själv har jag alltid varit stolt över att vara Svensk eftersom olika regeringar här försöker se till att Sverige är ett föregångsland, istället för bara "bra nog". Vi ska ha flest invandrare per capita, flest kvinnor i styrelserna osv. Det känns bra.

Att övriga Europa nöjer sig med att vara mediokra länder, eller "bra nog" tycker jag kan få stå för dem.

Sen är det också så att väldigt många gånger så härrör upprördheten från saker man "läst", och sällan påverkas man själv.. Har tyvärr personer i mitt flöde som delar allt möjligt hemskt, helt okritiskt, och "titta som det har blivit i det här jävla landet!!"

Jaha... Och hur har du påverkats själv, personligen... Då blir det tyst...

Jag har faktiskt märkt av en sak, personligen, av invandringen.. Och det är att det är fler folk på bussen.. Jag har en CP-skada så jag har dålig balans och sitter helst på bussen då eftersom det knycker och slänger i svängarna ibland.. Och oftare är det invandrare som reser sig och ger mig deraa plats.. Utan att jag behöver säga något.. Det händer sällan med folk som "ser svenska ut".

Men som sagt.. Det är en personlig reflektion.. Finns säkert hövliga Svenskar som reser sig för folk som behöver sitta också, men av det jag upplevt så är det mindre vanligt.

Som @Valiumballong skrev så är Sverige knappast någon föregångsland i denna fråga. Snarare ser man på Sverige som ett misslyckande. Andra länder kommer inte följa efter, utan de kommer peka på Sverige när de hämtar argument till varför asylinvandringen är negativ, både för ekonomin och ett lands sociala förhållanden. Det är ju enkelt att göra inrikes, de kommuner som tar emot många flyktingar går dåligt, och bekostas av kommuner som inte gör det.

Med din retorik och "flest invandrare per capita"-dravlet, så kommer alla kommuner snart vara så, och vem ska då stå för kalaset? Okej okej, sätt åt alla skattesmitare, beskatta de smutsiga höginkomsttagarna hårdare etc. Förklara sedan för skattebetalarna varför de inte förtjänar att få tillbaka sin skatt i form av tjänster från staten, och hur andra länders medborgare som inte ens betalar skatt här förtjänar det så mycket mer.

Det finns ett samhällskontrakt, som man inte bara bryter hipp som happ. Jag förstår inte heller ditt vurmande för "högst invandrare per capita" som ett självändamål? Varför är det bra? Gäller det typiska argumentet att "mångfalden sitter i hudfärgen"?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att följa tex Tino Sanandaji på FB som kontrast mot de som fortfarande har huvudet djupt begravt i sanden och fortfarande under pågående massaker av Sverige ekonomiskt och kulturellt påstår att allt går finfint.

Han förklarar lugnt och metodiskt varför vår nuvarande migrationspolitik omöjliggör det vi tidigare känt som svensk välfärd. Vi behöver en sysselsättningsgrad runt 80% för att det ska funka och det är de grupper vi idag massimporterar långt ifrån. Även de som kom för 25 år sedan.

Men egentligen är en diskussion nu meningslös. Vi har sedan länge passerat the point of no return.

Så det är bara att anpassa sig till det nya, spännande Sverige. Där ekonomin är så bra att vi lånar 100 miljarder i månaden under en högkonjunktur och där kvinnor är så trygga att polisen råder dem att inte vistas ensamma ute kvällstid.

Ni som inte ännu ser utvecklingen kommer nog kanske vakna i sommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Sverige har ökat i BNP per capita. Enda gången den har gått ner var under krisen 2008.

Välfärden förstördes av girig högerpolitik. Välfärden är egentligen bara en fråga om skatt. Så nej jag vill inte att välfärden ska försvinna och är villig att betala lite mer skatt för det. Frågan är, hur många är redo att betala mer skatt för att hjälpa andra?

Lögn!

BNP/Capita sjunker som en sten, presentera uppgifterna på att BNP/Capita höjs eller backa på det.

Kommunister vill alltid höja skatten, till slut jobbar vi alla för matkuponger, men det har du inget emot va?

Nej just det, för själv sitter du gärna och sörplar skattepengar som en äkta kamrat, de som inte håller med kan ju råka försvinna precis som på den goda gamla tiden i Sovjet.

redigerat:
Vill gärna lägga till att utan belåningen skulle BNP sjunka som en sten, samt att Sveriges absolut största städer går back, Malmö får över 10 miljarder varje år i utjämningsbidrag för det enorma underskott. Nästa år kommer de få dubbelt så mycket bidrag, det kommer bli en rejäl fest sen när Sthlm och GBG ska ha lika mkt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ice Frontier:

Det kan vara värt att följa tex Tino Sanandaji på FB som kontrast mot de som fortfarande har huvudet djupt begravt i sanden och fortfarande under pågående massaker av Sverige ekonomiskt och kulturellt påstår att allt går finfint.

Han förklarar lugnt och metodiskt varför vår nuvarande migrationspolitik omöjliggör det vi tidigare känt som svensk välfärd. Vi behöver en sysselsättningsgrad runt 80% för att det ska funka och det är de grupper vi idag massimporterar långt ifrån. Även de som kom för 25 år sedan.

Men egentligen är en diskussion nu meningslös. Vi har sedan länge passerat the point of no return.

Så det är bara att anpassa sig till det nya, spännande Sverige. Där ekonomin är så bra att vi lånar 100 miljarder i månaden under en högkonjunktur och där kvinnor är så trygga att polisen råder dem att inte vistas ensamma ute kvällstid.

Ni som inte ännu ser utvecklingen kommer nog kanske vakna i sommar.

Det roliga är ju att dessa människor kommer stå där om ett par år och fråga sig "Hur blev det så här?". Hur ekonomin som helhet kommer påverkas är dock svårt att sia om. Vi kommer garanterat få problem med ett etniskt klassamhälle, men medelklassen och uppåt kommer nog ha det relativt bra oavsett.

Även om de såklart också märker av förändringarna, till slut. Nästan alla jag känner är beredda att lämna Sverige om det fortsätter så här, dock. Ingen uppskattar höga skatter om de inte ens går till folket.

Konstigt nog skulle alla dessa, inklusive jag själv, nog rankas som nationalister (rasister), eftersom vi är stolta över Sverige på grund av vad vi som nation åstadkommit. Däremot har vi ingen lojalitet mot en plätt med land, och om denna generation med sådan emfas ska fortsätta att trasa sönder allt hårt arbete som lett till landet vi lever i idag, så finns det inget som håller oss kvar.

Kanada/Australien, kanske USA om Bernie blir president och får igenom sin politik - är det som gäller då.

Visa signatur