RPi, temperatur övervakning via rf?

Permalänk
Medlem

RPi, temperatur övervakning via rf?

Hej! Jag skulle vilja övervaka temperaturer i olika rum i en fastighet och har kikat på lite olika alternativ. Om man ska gå på något profesionellt färdigt paket så sticker priset iväg ordentligt, 30 000:-, började då kolla om det fanns något liknande för raspberry pi man kunde plocka ihop själv (rf receiver och temperatur sensorer) och hittade då open energy monitor. Problemet med open energy monitor är att allt ska upp i deras moln för att få grafer osv och det har inte jag möjlighet till då allt kommer köras på ett internt fiber nät utan uppkoppling mot internet.

Är det någon som vet om det finns några alternativ? Kan man by-passa deras moln service och köra en intern webserver på raspberryn?

Kan man kanske köra tellstick på pajjen direkt med några RF temp-givare?

Jag vill alltså mäta temperaturer i olika rum i en fastighet som är runt 500m2 så schysst täckning är viktigt
Vill även få dessa temperaturer presenterade och loggade i schysta grafer som jag kan komma åt ifrån weben (internt).

Tacksam för lite hjälp och vägledning!

Permalänk
Medlem

Det finns många alternativ, de två jag kollat på för hemmabruk är Domoticz och OpenHAB. Till dessa kan du antingen bygga egna sensorer baserade på tex ESP8266 eller NRF24L01 eller köpa en transceiver och färdiga mätare, tex Nexa eller Z-Wave.

Jag har själv valt att bygga mina egna sensorer, ESP8266 är en pytteliten mikrokontroller med GPIO och wifi som kan programmeras som en Arduino (bland många andra sätt). NRF-chippen ligger också på 2,4GHz men använder ett eget protokoll så man måste knåpa ihop en basenhet (se tex MySensors). Mina ESP kommer jag att kombinera med antingen DS18B20 (temp-givare) eller DHT22 (temp+fukt). Jag har inte bestämt vilken mjukvara jag skall köra på servern men det blir OpenHAB eller Domoticz, det verkar vara de som har bäst community. Man kan också hacka något eget med tex en RRD-databas om man bara vill logga och visa grafer.

Fördelen med dessa små chip är att de är billiga, från 20 kr på Ebay/aliexpress. Nackdelen är att de kräver lite handpåläggning för att funka men om man gillar att pilla med elektronik så är det ändå rätt kul. En annan nackdel med wifi är att de drar en del ström, som mest 200-300 mA, så utan ytterligare lite pyssel med deep-sleep så blir de inte långlivade på vanliga batterier. De färdiga lösningarna är bättre anpassade för detta men kostar från några hundra per mätare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda informationen till? Är det bara en rolig sak eller kommer du ha olika triggers/larm som baserar på sensorerna?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det finns många alternativ, de två jag kollat på för hemmabruk är Domoticz och OpenHAB. Till dessa kan du antingen bygga egna sensorer baserade på tex ESP8266 eller NRF24L01 eller köpa en transceiver och färdiga mätare, tex Nexa eller Z-Wave.

Jag har själv valt att bygga mina egna sensorer, ESP8266 är en pytteliten mikrokontroller med GPIO och wifi som kan programmeras som en Arduino (bland många andra sätt). NRF-chippen ligger också på 2,4GHz men använder ett eget protokoll så man måste knåpa ihop en basenhet (se tex MySensors). Mina ESP kommer jag att kombinera med antingen DS18B20 (temp-givare) eller DHT22 (temp+fukt). Jag har inte bestämt vilken mjukvara jag skall köra på servern men det blir OpenHAB eller Domoticz, det verkar vara de som har bäst community. Man kan också hacka något eget med tex en RRD-databas om man bara vill logga och visa grafer.

Fördelen med dessa små chip är att de är billiga, från 20 kr på Ebay/aliexpress. Nackdelen är att de kräver lite handpåläggning för att funka men om man gillar att pilla med elektronik så är det ändå rätt kul. En annan nackdel med wifi är att de drar en del ström, som mest 200-300 mA, så utan ytterligare lite pyssel med deep-sleep så blir de inte långlivade på vanliga batterier. De färdiga lösningarna är bättre anpassade för detta men kostar från några hundra per mätare.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för bra svar! Så man köper alltså ESO8266,en givare, batterimodul och bygger ihop? Måste man programera mycket själv? Måste man ha en receiver för dessa eller kan den prata med nya pajjens wifi rätt av? Vad är det för räckvidd? Vad kan batteritiden vara ungefär?

Frågor får svar som får fler frågor Tacksam iallafall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Vad ska du använda informationen till? Är det bara en rolig sak eller kommer du ha olika triggers/larm som baserar på sensorerna?

Informationen kommer användas till bl.a driftoptimering och övervakning för rätt komfortvärme. Kommer ha så att den larmar om det blir för kallt/varmt osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Informationen kommer användas till bl.a driftoptimering och övervakning för rätt komfortvärme. Kommer ha så att den larmar om det blir för kallt/varmt osv.

Det låter som om du behöver pålitlig information. Då skulle jag rekommendera kabel fram till sensorerna och undvika batteri.

Kolla på 1-wire
https://www.m.nu/paket-temperaturrh-c-24_56.html

Då kan du bygga slingor och blanda sensorer.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Tack för bra svar! Så man köper alltså ESO8266,en givare, batterimodul och bygger ihop? Måste man programera mycket själv? Måste man ha en receiver för dessa eller kan den prata med nya pajjens wifi rätt av? Vad är det för räckvidd? Vad kan batteritiden vara ungefär?

Frågor får svar som får fler frågor Tacksam iallafall!

Japp, det är lite lego över det. En lödkolv och lite experimentlusta är också bra att ha. Jag stångades ett bra tag med ett av de rekommenderade programmeringsspråken (LUA) och slet mitt hår över kompilator, syntax och knasiga felmeddelanden. Sen bytte jag till Arduino-kompilatorn och började progga C istället, det var mycket lättare.

ESP8266 snackar helt vanlig 802.11-wifi, precis som din vanliga router och en RPi, så det är inte speciellt svårt att få dem att kommunicera. Räckvidden beror på vilken modell av ESP-modul man väljer, det finns flera med uttag för extern antenn om man behöver det. Det finns folk som fått det att fungera på ett antal hundra meters avstånd med den inbyggda PCB-antennen och flera kilometer (!) med extern riktantenn. http://forum.mysensors.org/topic/479/the-new-esp8266-wifi-mod...

Om du har eluttag i närheten av dina mätpunkter kan du använda vanliga "väggvårtor" (nätadaptrar) och en spänningsregulator för att få rätt spänning. Beroende på hur täta mätningar man gör, vilket batteri man använder och övriga inställningar mm har folk fått vanliga batterier att räcka 6-12 månader.

Skrivet av BrusE:

Det låter som om du behöver pålitlig information. Då skulle jag rekommendera kabel fram till sensorerna och undvika batteri.

Kolla på 1-wire
https://www.m.nu/paket-temperaturrh-c-24_56.html

Då kan du bygga slingor och blanda sensorer.

Kabel har sina fördelar, trådlöst har sina.

Det finns många faktorer som påverkar vilken teknik man väljer. Går det att lägga kabel till alla mätpunkter? Är det många mätpunkter på många platser blir det snabbt dyrt med kabel. Å andra sidan påverkas en wifi-signal av avstånd, materialet i väggar och bjälklag och andra störningar.

Själv har jag valt wifi för att jag inte har möjlighet att lägga kabel till alla mina tänkta mätpunkter men det är inga kritiska mätningar utan bara ren nyfikenhet, blir det någonsin minusgrader i garaget? Hur fuktigt är det på vinden? Hur bra isolerad är boden?

Det är lite pyssel med ESP men åas är de väldigt billiga. Jag har hållt på rent praktiskt i någon månad men handlar man på Aliexpress så tar det några veckor varje gång, det gäller att tänka efter vad man behöver och köpa på sig när man ändå handlar. Behöver man komplettera finns ju alltid Elfa men då springer pengarna snabbt iväg när priserna är 10-20x högre än ebay/ali.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Det låter som om du behöver pålitlig information. Då skulle jag rekommendera kabel fram till sensorerna och undvika batteri.

Kolla på 1-wire
https://www.m.nu/paket-temperaturrh-c-24_56.html

Då kan du bygga slingor och blanda sensorer.

Klart att kabel vore det bästa men då sticker det iväg i pris och arbetstimmar om man ska dra ett par hundra meter kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Japp, det är lite lego över det. En lödkolv och lite experimentlusta är också bra att ha. Jag stångades ett bra tag med ett av de rekommenderade programmeringsspråken (LUA) och slet mitt hår över kompilator, syntax och knasiga felmeddelanden. Sen bytte jag till Arduino-kompilatorn och började progga C istället, det var mycket lättare.

ESP8266 snackar helt vanlig 802.11-wifi, precis som din vanliga router och en RPi, så det är inte speciellt svårt att få dem att kommunicera. Räckvidden beror på vilken modell av ESP-modul man väljer, det finns flera med uttag för extern antenn om man behöver det. Det finns folk som fått det att fungera på ett antal hundra meters avstånd med den inbyggda PCB-antennen och flera kilometer (!) med extern riktantenn. http://forum.mysensors.org/topic/479/the-new-esp8266-wifi-mod...

Om du har eluttag i närheten av dina mätpunkter kan du använda vanliga "väggvårtor" (nätadaptrar) och en spänningsregulator för att få rätt spänning. Beroende på hur täta mätningar man gör, vilket batteri man använder och övriga inställningar mm har folk fått vanliga batterier att räcka 6-12 månader.
Kabel har sina fördelar, trådlöst har sina.

Det finns många faktorer som påverkar vilken teknik man väljer. Går det att lägga kabel till alla mätpunkter? Är det många mätpunkter på många platser blir det snabbt dyrt med kabel. Å andra sidan påverkas en wifi-signal av avstånd, materialet i väggar och bjälklag och andra störningar.

Själv har jag valt wifi för att jag inte har möjlighet att lägga kabel till alla mina tänkta mätpunkter men det är inga kritiska mätningar utan bara ren nyfikenhet, blir det någonsin minusgrader i garaget? Hur fuktigt är det på vinden? Hur bra isolerad är boden?

Det är lite pyssel med ESP men åas är de väldigt billiga. Jag har hållt på rent praktiskt i någon månad men handlar man på Aliexpress så tar det några veckor varje gång, det gäller att tänka efter vad man behöver och köpa på sig när man ändå handlar. Behöver man komplettera finns ju alltid Elfa men då springer pengarna snabbt iväg när priserna är 10-20x högre än ebay/ali.

Intressant, finns det prylar att få tag på via elfa alltså? Tänkte om man skulle köpa där först och se om det funkar för att då köpa bulk på ebay/ali.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant tråd!

Jag har funderat lite på att få ihop nåt som kan mäta och logga temp och fukt under golvet i huset, kanske 2-8 punkter per rum. Tänker mig kanske kabel från mätpunkterna i ett rum och till nån form av burk och sen trådlöst till en central burk för hela huset.

Kan ESP8266 hantera flera sensorer och sen agera som "multisensor"-sensor och skicka vidare värdena? Hur funkar DHT22? Jag tänker då mest på tillförlitlighet och precision.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Intressant, finns det prylar att få tag på via elfa alltså? Tänkte om man skulle köpa där först och se om det funkar för att då köpa bulk på ebay/ali.

ESP8266 finns tyvärr inte hos Elfa men allt annat gör det. Jag skulle istället rekommendera M.nu eller Electrokit för det första inköpet, dels har de allt du behöver och dels kan de sina grejer om det är något som strular. Du kan t.ex. börja med en Huzzah från M.nu eller ett startpaket från Electrokit. Förutom detta behöver du en programmeringskabel eller -kort, t.ex. en sådan här: FTDI-kabel 3,3 V (electrokit) (OBS! Datapinnarna måste hålla 3,3 V, med 5V bränner du chippen!)

Sen behövs naturligtvis lite annat småplock, typ spänningsregulator (jag använder några LM1117-3,3), ett kopplingsdäck eller experimentkort, några kondingar och motstånd samt tempgivare, de vanligaste heter DS18B20 och finns både vattentäta och icke-tätade (TO-92).

Skrivet av Hurtigbullen:

Mycket intressant tråd!

Jag har funderat lite på att få ihop nåt som kan mäta och logga temp och fukt under golvet i huset, kanske 2-8 punkter per rum. Tänker mig kanske kabel från mätpunkterna i ett rum och till nån form av burk och sen trådlöst till en central burk för hela huset.

Kan ESP8266 hantera flera sensorer och sen agera som "multisensor"-sensor och skicka vidare värdena? Hur funkar DHT22? Jag tänker då mest på tillförlitlighet och precision.

Ja, det går bra. Onewire-protokollet i DS18B20 klarar utan problem 10-20 givare så länge man håller total kabellängd under ett par hundra meter. I värsta fall får man sänka värdet på pullup-motståndet för att signalerna skall nå fram. Du kan sedan loopa igenom givarna en efter en och begära mätning. Nöjer man sig med 0,5 graders upplösning på en DS18B20 kan man mäta 5-8 gånger per sekund och givare, dvs har man 5 givare kan man loopa igenom samtliga en gång per sekund. Med högre krav stiger tiden, max upplösning är 0,06 grader och då tar det 750 ms/givare att mäta. Noggrannheten är +- 0,5 grader mellan -10 - +85 grC, sen sjunker den något när det blir kallare.

DHT-givarna finns i några olika varianter, ffa DHT11 och DHT22. Skillnaden är främst noggrannheten, DHT22 är betydligt bättre. Normal noggrannhet är 2-5% fuktighet, 0,5 grC temperatur och mätning kan göras varannan sekund. Tyvärr använder DHT inte det vanliga onewire-protokollet så de behöver en ingång var på chippet men så länge man inte använder de allra minsta ESP-chippen är det inga problem att ansluta flera givare. Det finns även andra fuktighetsgivare, t.ex. HTU21D med I2C-kommunikation, men jag har ingen erfarenhet av dem.

Mitt eget upplägg är följande: Jag tänker placera ut 5-6 givare i huset och garaget, två av dessa blir temp/fukt och de andra rena temp-givare. En temp/fukt på krypvinden och en i garaget, en tempgivare vardera i sovrummet, vardagsrummet, boden och utomhus. Förutom utomhusgivaren kommer alla att ha varsin sändarmodul, utomhusgivaren placerar jag antingen tillsammans med garage-givaren eller den i boden, huvudsaken är att den hamnar något sånär i norrläge. Samtliga givare kommer att placeras i närheten av ett eluttag utom den på krypvinden där sådant saknas. Tanken är att använda ett 9V-batteri eller liknande till den och sedan köra den inbyggda deep sleep-funktionen i ESP-chippet för att spara ström. Förhoppningsvis behöver jag då inte byta batteri mer än 1-2 ggr/år. Alla givare skall skicka sitt mätvärde som ett MQTT-meddelande som skall loggas i antingen OpenHAB eller Domoticz, förmodligen på en RPi.

Jag har nyss lyckats få mina chip att prata med MQTT-servern och att skicka ett mätvärde. Nästa steg blir att fixa lådor till givarna och när jag har innermåtten på dem kan jag cadda färdigt mönsterkorten. Jag har några utkast på layouter men eftersom jag inte vet var monteringshålen hamnar har jag inte gått vidare med det. Förmodligen skickar jag filerna till Dirtypcbs.com för tillverkning, då får man ett tiotal små kort (max 5x5 cm) för $14 plus frakt.

Jag har köpt några av de enklare ESP-modulerna, ESP-01, som bara har två ingångar och tänkte sätta dem i en vanlig 2x4 pin-header på kretskortet. ESP-01 är ungefär 15x25mm stora och kostar från $2 på Aliexpress:

Jag tänkte nöja mig med hålmonterade komponenter, dels för att jag inte är speciellt haj på att löda fluglortar och dels för att det finns såpass gott om plats. Urtaget nere till vänster på mönsterkortet är anpassat för att få plats med ett 5,5x2,1mm-uttag i lådan för strömförsörjningen. Nackdelen med ESP-01 är att det är rätt krångligt att köra deep sleep då man måste koppla ihop några ben på chippet för att få det att fungera, ett av dessa ben är tyvärr inte anslutet till pin-headern så man får löda direkt på IC:n...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Tack för svaret!

Läste på lite. Vad jag förstår så använder inte DHT22 inte one-wire, utan man måste ha en ingång per givare, så jag antar att man måste hitta ett ESP kort då där alla ingångar är anslutna på kortet (har för mig att jag läste att det finns 8 st).

För min del handlar det om att försöka mäta upp fuktighet i isoleringen mellan plattan och det uppreglade golvspånet i huset. Tänker mig sätta ner sensorer medan jag ändå byter innergolv allteftersom. Mao kommer sensorerna inte gå att komma åt när väl innergolvet är på plats (iaf inte utan att riva upp innergolvet).

Fördelen som jag ser det med DHT22 är att man får ut både fukt och temp, men samtidigt är jag lite fundersam till hur man ska kapsla anslutningarna och om man ska bygga ner hela ESP enheten under golvet, eller ha ledare från givarna under golvet till ESP enheten.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen: Nej, DHT22 kör något annat protokoll än 1-wire så det ställer ju till det lite om man vill hålla storleken nere även om det finns ESP-chip med iaf 10 ingångar på kortet.

Jag googlade lite snabbt och det finns alternativ till DHT22, t.ex. BME280, HIH6120/HIH6130 och MTH01 som använder antingen I2C eller SPI (där SPI är bättre på längre kablar). Nackdelen med dessa givare är priset, de kostar 10 ggr mer än DHT22 och till skillnad från DHT-serien verkar de främst vara gjorda för inbyggnad i apparater snarare än miljömätning, jag hittar inga vettiga kapslingar.

Hur länge vill du kunna hålla koll på fukten? Snackar vi några månader eller flera år? Begraver du hela paketet så kommer det att dö inom ett halvår - ett år när batterierna tar slut. Nackdelen med att bara lägga ner sensorerna är naturligtvis att du får en liten dosa på väggen här och var men åas kommer du lätt åt att byta batteri eller uppgradera mjukvaran. På det sättet är du inte heller tvungen att göra klart allt utvecklingsarbete innan du börjar bryta upp golven utan kan lägga sensorerna, dra upp kabeln på lämplig plats och ansluta elektroniken när det lugnat sig.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

@Hurtigbullen: Nej, DHT22 kör något annat protokoll än 1-wire så det ställer ju till det lite om man vill hålla storleken nere även om det finns ESP-chip med iaf 10 ingångar på kortet.

Jag googlade lite snabbt och det finns alternativ till DHT22, t.ex. BME280, HIH6120/HIH6130 och MTH01 som använder antingen I2C eller SPI (där SPI är bättre på längre kablar). Nackdelen med dessa givare är priset, de kostar 10 ggr mer än DHT22 och till skillnad från DHT-serien verkar de främst vara gjorda för inbyggnad i apparater snarare än miljömätning, jag hittar inga vettiga kapslingar.

Hur länge vill du kunna hålla koll på fukten? Snackar vi några månader eller flera år? Begraver du hela paketet så kommer det att dö inom ett halvår - ett år när batterierna tar slut. Nackdelen med att bara lägga ner sensorerna är naturligtvis att du får en liten dosa på väggen här och var men åas kommer du lätt åt att byta batteri eller uppgradera mjukvaran. På det sättet är du inte heller tvungen att göra klart allt utvecklingsarbete innan du börjar bryta upp golven utan kan lägga sensorerna, dra upp kabeln på lämplig plats och ansluta elektroniken när det lugnat sig.

Måste börja med att tacka för tipset om ESP8266! Ser ut att vara nåt sånt som är lösningen för mig

Vad det gäller fukten så måste jag ha koll på den i 2 år eller längre eftersom det kan ta upp till 2 år för golvventilationen att torka upp plattan, isolering och reglar. Mao så kan det ta upp till 2 år innan jag vet om ventilationen har fungerat eller inte. Så att stoppa ner givare och dra upp kablar är nog rätt väg att gå.

Men jag ska inte spamma denna RPi-tråden om detta, utan startar kanske så småningom en egen tråd för det jag gör.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Vad finns det för varianter för att övervaka temperatur med RPi om man inte är lika bevandrad hårdvarumässigt som ni verkar vara? Finns det färdiga temperatursensorer som man bara kan plugga i den på något enkelt sätt?

Precis som TS är jag ute efter att mäta temperatur (kanske även fukt och CO2) i alla olika rum i huset, mest för att kunna presentera den samlade infon för nyfikenhet, och kunna använda det för att trimma in uppvärmningssystemet osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LimpFish:

Vad finns det för varianter för att övervaka temperatur med RPi om man inte är lika bevandrad hårdvarumässigt som ni verkar vara? Finns det färdiga temperatursensorer som man bara kan plugga i den på något enkelt sätt?

Precis som TS är jag ute efter att mäta temperatur (kanske även fukt och CO2) i alla olika rum i huset, mest för att kunna presentera den samlade infon för nyfikenhet, och kunna använda det för att trimma in uppvärmningssystemet osv.

Om man inte är ute efter att bygga egen hårdvara skulle jag nog släppa Raspberry:n helt och välja ett färdigt system, t.ex. Nexa. Det är relativt billigt (dyrare än egna prylar, billigare än Z-wave) och enkelt att komma igång med.

Du kan t.ex. köpa någon av Tellsticks basenheteroch temp/fukt-givare. (OBS! Den billigaste Tellstick Classic kan inte ta emot sensor-värden, bara skicka kommandon, så köp inte den!). Med t.ex. Tellstick Net v2 behöver du ingen RPi utan kan använda en app direkt i telefonen för att titta på värdena.

CO2-sensorer är tyvärr rätt dyra, räkna med 600-700 kr/st.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv

Jag har byggt en hel del temperaturövervakare med Raspberry A+ och DS18B20. Som en kille tidigare skrev är det inte särskilt svårt, jag gjorde så den mailade mig när temperaturen översteg en viss nivå samt att temperaturerna sparades var 10:e minut i en fil sedan presenterades som en graf som man kunde zooma in och ut etc via en hemsida. Ett elegantare alternativ om man behöver många sensorer vore att antingen använda flera Raspberrys och spara på en "server" som sedan kombinerade data och presenterade, varnade eller att använda ESP8266 då de är billigare och drar mindre ström. Tyvärr har jag inte haft så mycket lycka med dem. Någon här kanske kan länka till en som är lätt att komma igång med? De jag köpte tyckte jag var mycket svår använda och programmera. Men jag har hört att man ska kunna köra python "lite" på dessa nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LimpFish:

Vad finns det för varianter för att övervaka temperatur med RPi om man inte är lika bevandrad hårdvarumässigt som ni verkar vara? Finns det färdiga temperatursensorer som man bara kan plugga i den på något enkelt sätt?

Precis som TS är jag ute efter att mäta temperatur (kanske även fukt och CO2) i alla olika rum i huset, mest för att kunna presentera den samlade infon för nyfikenhet, och kunna använda det för att trimma in uppvärmningssystemet osv.

Köper du en DS18B20 behöver du löda på en resistans enligt bilden under och sedan koppla in på VCC,GND och en PIN. Det är inte svårare än så. Är någon intresserad av en kod där den sparar temperaturen i en hemsida och presenterar den "snyggt" så kan jag ladda upp min här.

Permalänk
Medlem

Detta tycker jag verkar vara ett prisvärt alternativ:
https://www.itead.cc/sonoff-th.html

Gjorde en tråd om sonoff igår. Har själv köpt enbart switchar (modellen som saknar sensorer och enbart är en fjärrströmbrytare) men inte fått dem än. Ansluts till wifi-nätverk. Man kan byta firmware och köra eget system om man vill eller så kör man med det som den levereras med.

Min tråd: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1454334-sonoff-fjarrstr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Detta tycker jag verkar vara ett prisvärt alternativ:
https://www.itead.cc/sonoff-th.html

Gjorde en tråd om sonoff igår. Har själv köpt enbart switchar (modellen som saknar sensorer och enbart är en fjärrströmbrytare) men inte fått dem än. Ansluts till wifi-nätverk. Man kan byta firmware och köra eget system om man vill eller så kör man med det som den levereras med.

Min tråd: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1454334-sonoff-fjarrstr...

Jadu, när det går att köpa färdiga sensorer med inbyggd 230V-konvertering för en hundring är det ju knappt att det lönar sig att bygga eget (förutom att man lär sig en del under tiden). Med egen firmware är det ju enkelt gjort att ansluta till valfritt system istället för att vara tvungen att använda iTeads egen app.

Den här killen verkar veta vad han snackar om: http://tinkerman.cat/sonoff-th10-th16-sensors-displays-actuat...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Ett elegantare alternativ om man behöver många sensorer vore att antingen använda flera Raspberrys och spara på en "server" som sedan kombinerade data och presenterade, varnade eller att använda ESP8266 då de är billigare och drar mindre ström. Tyvärr har jag inte haft så mycket lycka med dem. Någon här kanske kan länka till en som är lätt att komma igång med? De jag köpte tyckte jag var mycket svår använda och programmera. Men jag har hört att man ska kunna köra python "lite" på dessa nu?

Ja, det finns en kompilator för MicroPython till ESP8266 men jag har inte använt det själv, bara Arduino (och några misslyckade försök med LUA).

Allra enklast är nog ESPeasy, det räcker med några få inställningar i koden för att få liv i dem. Man måste dock fortfarande ha en FTDI-kabel för att kunna programmera dem.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zarkov:

Ja, det finns en kompilator för MicroPython till ESP8266 men jag har inte använt det själv, bara Arduino (och några misslyckade försök med LUA).

Allra enklast är nog ESPeasy, det räcker med några få inställningar i koden för att få liv i dem. Man måste dock fortfarande ha en FTDI-kabel för att kunna programmera dem.

Jag har en FTDI som jag använder till Arduino Mini Pros, fungerar ESPeasy till 07:an också? Dessa jag har och tyckte det var så mekigt att jag gick och köpte 5 Raspberry A+, nackdelen med dessa jävlar är att de är så opålitliga. Minneskorten blir nästan alltid korrupt efter några månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Jag har en FTDI som jag använder till Arduino Mini Pros, fungerar ESPeasy till 07:an också? Dessa jag har och tyckte det var så mekigt att jag gick och köpte 5 Raspberry A+, nackdelen med dessa jävlar är att de är så opålitliga. Minneskorten blir nästan alltid korrupt efter några månader.

ESPeasy fungerar på alla ESP-moduler vad jag vet, jag har kört det på ESP-01 och ESP-12.

Har du provat att köra RAM-disk på dina RPi? Då sker det mesta av skrivandet till RAM-minnet istället och sedan kan man göra en backup med jämna mellanrum till minneskortet eller en extern lagring.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zarkov:

ESPeasy fungerar på alla ESP-moduler vad jag vet, jag har kört det på ESP-01 och ESP-12.

Har du provat att köra RAM-disk på dina RPi? Då sker det mesta av skrivandet till RAM-minnet istället och sedan kan man göra en backup med jämna mellanrum till minneskortet eller en extern lagring.

Nej, det har jag inte gjort med den kan vara värt att testa. Tack!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Hugligan:

Jag har en FTDI som jag använder till Arduino Mini Pros, fungerar ESPeasy till 07:an också? Dessa jag har och tyckte det var så mekigt att jag gick och köpte 5 Raspberry A+, nackdelen med dessa jävlar är att de är så opålitliga. Minneskorten blir nästan alltid korrupt efter några månader.

Tror att kvalitén på de RPi som byggdes med första generationens systemkrets var lite undermålig. Har också haft massor med problem just med att minneskort blir korrupt där (lyckades nog aldrig köra längre än 2-3 veckor), det trots att jag testat alla möjliga minneskort som rekommenderades lite här och var.

Var därför lite negativ till RPi, kul pryl men gick inte att använda till något i praktiken då det inte var stabilt.

Började sedan leka med Arduino och ESP8266, köpte då också in lite mätutrustning för elektronik. Kom då att tänka på problem med RPi och började mäta upp spänningar på lite olika komponenter, min RPi hade absolut problem med att hela 3,3 V linan lång alldeles för lågt (och den ska vara relativt oberoende av strömförsörjning då den är 5,0 V). Medan Ardunio UNO och ESP8266 visade 3,30 V låg RPi runt 3,1 V, antagligen det som gjorde att minneskortet (som använder 3,3 V) blev korrupt med tiden.

Har nu köpt flera RPi3 och samma uppsättning minneskort som strulade med gamla RPi har nu rullat felfritt 24/7 under flera månader i två st RPi3. Kollar man 3,3 V linan är den verkligen 3,30 V. Så kvalitétsmässigt verkar det som RPi3 är ett fall framåt. Eller så hade jag bara otur med RPi och/eller tur med RPi3, men det var många andra med liknande problem på RPi och ser inte lika mycket klagomål för RPi2/3.

Det sagt. RPi3 är egentligt rätt rejäl overkill för att bara mäta temperaturer. Men då den har inbyggd WiFi tycker jag det är en lysande "hjärna" i ett system medan ESP8266 noder får agera datainsamlare. Kör själv NodeMCU, tycker Lua var väldigt lätt att komma igång med och har du använt NodeJS innan blir det ännu lättare då NodeMCU är väldigt likt NodeJS i sin övergripande arkitektur.

Använder DHT11, DHT22 samt 10k NTC-motstånd (finns en ADC-kanal inbyggd i ESP-12 som finns på Ali-express för $3-4 styck) som sensorer.

Är också väldigt enkelt att använda I2C via ESP8266, så är möjligt att lägga på extra ADC/DAC-kanaler, LCD-display och mycket annat den vägen.

Exempel och dokumentation för NodeMCU finns här.

Har i.o.f.s. inte använt ESP Easy så kan inte säga så mycket om det.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer