Acer Predator XB321HK är 32-tumsskärm i 4K UHD med Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceder_78:

Bra recension, bra video av Thomas. Känns att du börjar bli varm i kläderna framför kameran nu.

Bra att få ett "sweclockers" betygssystem på skärmen. Konstig modell dock, vem vill betala så mycket för en 60 hz skärm?

Och att det ens är "predator" märkt för 60Hz? Hade maked sense om det var högre Hz.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Så när Thomas pratade om i videon att ljuset skulle vara ett litet minus, vad skulle hända om man skulle köpa en sådan där slags svart skiva och sätta den på skärmen, sånt som man ser på ett sjukhus var det finns konfidentiell information exempelvis?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Det första videorna med Thomas vad lite pinsamma, men han lär sig väldigt snabbt. Inte lika yvigt och osäkert längre.

Permalänk
Inaktiv

Vad finns det för alternativ till den här, (som är bra), om man söker en 32" 21:9?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Om det varit 144Hz, hade jag blivit riktigt sugen. 11 tusen hade dock ändå känts som lite mycket att lägga på en skärm.
4 ms behöver dock inte vara något problem beroende på övriga tekniska specs.

Att få 144 fps på en 4k skärm blir inte billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Att få 144 fps på en 4k skärm blir inte billigt.

Stämmer, det blir ytterligare ett argument mot skärmen i dagsläget om den nu ens skulle haft 144hz.
60 hz känns dock alldeles för lite för min smak om man kör snabbare spel.

Så länge inte priserna går ner och prestandan på grafikkorten går upp enormt så lär jag hålla kvar vid min Predator XB270HU.
2560x1440 räcker gott och väl och framförallt klarar dagens grafikkort att driva det med hyfsat fps och tom 144 fps i lite äldre spel.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Så när Thomas pratade om i videon att ljuset skulle vara ett litet minus, vad skulle hända om man skulle köpa en sådan där slags svart skiva och sätta den på skärmen, sånt som man ser på ett sjukhus var det finns konfidentiell information exempelvis?

Det som händer är väl att man knappt ser något från sidan, känns väldigt onödigt att lägga pengar på IPS då.
Isåfall kan du lika gärna köpa en billig TN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Att få 144 fps på en 4k skärm blir inte billigt.

Nej men dom nya GTX1080* kommer förhoppningsvis upp i 80 fps, vi får väl se.
Men ja det krävs säkert dubbla kort om man ska få ut 144Hz.
Sedan blir det ju säkert 2 månader eller längre väntan på dom grafikkorten.

*man vet aldrig vad Nvidia hittar på, dom nya korten kan lika gärna heta GTX888 Lucky Edition. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Nej tack avstår i så fall hellre

Klicka på ABP-ikonen - välj Använd inte på Sweclockers.com.

Är du så pass känslig att du inte klarar av att se 2-3 annonser på sen sida du läser gratis så är det väl inte mycket att göra åt antar jag.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Bra video!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

60hz
4ms
och en prislapp på 11k

En spelskärm som spelarna inte kommer vilja ha gissar jag på

Om man inte är ute efter en 4K 32" skärm med G-sync i fall man vill blanda arbete med säg... MOBA eller RPG istället för FPS? Visst så hade man träffat en större marknad om den vore 144Hz men då hade den istället kostat mer också. Tycker att den ändå verkar intressant för de som kanske inte jagar det där enorma flytet (I MMORPGS t.ex. så är skillnaden försumbar).

Skrivet av ostlani:

Jag kommer att köpa ny skärm inom kort. Har suttit på 60hz, och aldrig över. Folk säger till mig att det är så sjukligt mycket trevligare med 144hz. Vad hade ni köpt, denna acer, eller t.ex. PG279Q?? Spelar det mesta. Kommer framöver införskaffa mig "gtx1080". Vet inte hur den kommer prestera i 4k dock.

Är du ute efter en skärm som ska uppfylla de exakta specsen som denna så borde du köpa denna. Vill du däremot spela FPS spel eller kan tänka dig en mindre skärm så gå för PG279Q.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Varför envisas SweClockers med att använda youplay? Jag kan inte ens se dom videoströmmarna.. YouTube, tack, då det alltid fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostlani:

Jag kommer att köpa ny skärm inom kort. Har suttit på 60hz, och aldrig över. Folk säger till mig att det är så sjukligt mycket trevligare med 144hz. Vad hade ni köpt, denna acer, eller t.ex. PG279Q?? Spelar det mesta. Kommer framöver införskaffa mig "gtx1080". Vet inte hur den kommer prestera i 4k dock.

Hade inte köpt Asus PG279Q i nuläget, för mycket kvalitetsproblem på den modellen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det tog lite emot när jag såg att den fått utmärkt. Men kan inte riktigt förklara varför jag kände så. Tror det beror på att den marknadförs som en "Gaming-skärm". Hade de förpackat den som en premium/proffs skärm med stilren design, hade jag nog mer accepterat betyget.

Tycker att speciellt 60hz rimmar illa med "Gaming-skärm", men även 4k eftersom många grafikkort idag och även imorgon ej kommer upp i 60fps i 4k..

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Tycker att speciellt 60hz rimmar illa med "Gaming-skärm", men även 4k eftersom många grafikkort idag och även imorgon ej kommer upp i 60fps i 4k..

Ja verkligen! För att "få" kallas gamingskärm borde det vara ett minimumkrav på hz med tanke på att FPS spelen är så stor del av spelutbudet. 100-120 hz borde vara ett grundkrav, sen måste inputlag och pixelsnabbhet spela in med. Att ha Tex 5 ms på pixlarna är inget vidare i ett snabbt fps.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Snusfri

Trevligt med en 4K skärm med G-sync.
Har kollat ett tag efter en 32+ 4K skärm med just G-sync.

Dock är priset lite väl högt för mig idagsläget men det verkar vara en riktigt bra skärm.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

60hz
4ms
och en prislapp på 11k

En spelskärm som spelarna inte kommer vilja ha gissar jag på

Varför inte? Skulle tippa på att G-sync i 60hz är ruskigt smooth, dessutom så lär det va få som kan utnyttja 4k i 144hz. Det är ingen skärm för pro gamern men men för casual entusiast-gamern så är den nog perfekt.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ja verkligen! För att "få" kallas gamingskärm borde det vara ett minimumkrav på hz med tanke på att FPS spelen är så stor del av spelutbudet. 100-120 hz borde vara ett grundkrav, sen måste inputlag och pixelsnabbhet spela in med. Att ha Tex 5 ms på pixlarna är inget vidare i ett snabbt fps.

60hz och 4ms låter som helt acceptabla kompromisser i mina öron. Vi pratar ändå om en 4K skärm. Den är "gaming" i mina ögon pga G-sync.

Sen, som en som inte spelar många sådana, så tycker jag "FPS-Gaming" kan få vara en subkategori för sig. 800x600-skärmar i 200Hz kanske?

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det som händer är väl att man knappt ser något från sidan, känns väldigt onödigt att lägga pengar på IPS då.
Isåfall kan du lika gärna köpa en billig TN.

Nee, inte behöver jag ny skärm, tänkte bara som en possible fix.

Finns ju också skärmar med svarta paneler som sticker ut från skärmens sidor.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Equilibrium: "Ljuset" som jag nämner handlar om hur reflexfiltret hanterar omgivningsljus och att varmgul inomhusbelysning slår som en brun hinna mot svärtan. Ett vanligt problem med så gott som alla matta reflexfilter.

Sätter du ett polariseringsfilter/avskärmningsfilter över skärmen är det jämförbart med att dra en svart nylonstrumpa över skärmen. Det kommer garanterat störa betydligt mer.

Permalänk
Medlem

Men så trevligt... synd bara att det inte går att läsa artikeln utan att stänga av adblock.

Permalänk
Skrivet av bonaqua:

Men så trevligt... synd bara att det inte går att läsa artikeln utan att stänga av adblock.

Fast så kanske du kan undanta Sweclockers domännamn i AdBlock om du uppskattar artiklarna de skriver så att de får in annonsintäkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Fast så kanske du kan undanta Sweclockers domännamn i AdBlock om du uppskattar artiklarna de skriver så att de får in annonsintäkter?

Baserat på kommentarerna så är detta inte så mycket en artikel som en video-recension...
Jag har tidigare uppskattat artiklar/skrivna recensioner.
Jag har inget intresse av att finansiera video-recensioner.

Om denna typ av blockering kommer expanderas så kommer jag helt enkelt titta efter andra ställen att hitta intressant information.

Irriterande annonser genom annons-nätverk som titt som tätt släpper igenom malware är orsaken till att jag använder adblock, och Sweclockers kan nog inte ge några garantier om att det aldrig kommer släppas igenom något som är skadligt för besökare.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ett par klargöranden och funderingar kring det som tas upp här:

"1. Skärmen har inte 144 Hz"
Vilken 4K-skärm har den kapaciteten idag? Det finns inget kommersiellt sätt att driva en 4K-skärm i mer än 60 Hz i dagsläget. Tekniken och produkterna är inte där ännu. Jag nämner det redan i inledningen i detta test, har tagit upp det i tidigare tester och klargör det i den här artikeln om pixelklockan vilken hastighet man får ut med dagens teknik.

60 Hz i 4K är den gräns vi ser med dagens bildpaneler och dagens kretsuppsättningar. Troligtvis också merparten av dagens grafikkort. Inte ens Displayport 1.3-standarden (vilket ännu inte existerar i färdiga produkter) ger oss 4K i 144 Hz. På det kommer också det enkla faktum att inte ens dagens kraftfullaste grafikkort orkar särskild långt i 4K-upplösning med moderna speltitlar. Ifall det 2016 är en kamp att nå upp till 60 Hz, hur kan man då vänta sig att använda 4K i 144 Hz?

"2. Gaming är mer än 60 Hz"
Bestämmer vem? Senast jag kollade forumet var det en och annan som spelar spel som inte kräver mer än 60 Hz. Eller har den prioritet jag nämner i artikeln av grafikkvalitet framför uppdateringsfrekvens. Har just du prioritet på att köra höga frekvenser är 60 Hz-skärmar helt enkelt inte rätt produktkategori för dig. Och med tanke på punkt 1 ovan är 4K-skärmar därmed också helt och hållet uteslutet i dagens läge.

3. 11.000 kr är för dyrt!
Jämfört med vad? Jämför med andra 31,5- och 32-tummare med motsvarande panelteknik och 4K/UHD-upplösning är priset för XB321HK inte högt på något sätt. Uppdaterade också artikeln med denna länk för er som är ovana med Prisjakt och liknande prisjämförelser.

Don efter person, svårare än så är det inte.

Permalänk
Entusiast

@Laxpudding:
För detta priset kan man köpa en Acer Predator X34. XB321HK måste kännas svår rekommenderad för allt annat än 4K bild/filmredigering. Vilken hade du köpt idag för allmänt datoranvändande inkl spel?

För er som larvar om Adblock, hoppa över artikeln bara då eller gå någon annanstans.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

@bonaqua: Dock måste verksamheten finansieras på något vis. Eftersom Sweclockers inte kräver att du betalar dem direkt utan istället får sina intäkter från annonsering så anser ju i alla fall jag att det inte är mer än rätt att undanta dem i adblocker.

Vidare, annonserna på Sweclockers är annorlunda jämfört med de som jag vanligtvis ser på alla andra sidor. Det är i princip alltid annonser för svenska (seriösa) elektronikbutiker så risken att det skulle vara malware är ju rätt obefintlig.

Sen att det är en videorecension, du behöver inte starta videon. Du kan läsa recensionen istället, den är likadan som vanligt. Att Thomas börjat göra videor är ju trevligt för de som hellre ser det och den vanliga recensionen finns kvar för de som uppskattar det.

Slutligen kan jag väl säga att jag tycker det är bra att de blockerar ut snyltgäster som tycker att de ska få allt gratis. Passar det inte så kan du sluta använda Sweclockers.

On topic: Trevlig recension som vanligt, Thomas. Man märker att många missade artikeln för ett tag sen om olika bildskärmsanslutningar, eftersom de tror att 4k kan köras i 120/144hz med nuvarande standarder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThurahT:

Varför envisas SweClockers med att använda youplay? Jag kan inte ens se dom videoströmmarna.. YouTube, tack, då det alltid fungerar.

Protip: Klippen laddas upp på YouTube också. Prenumerera på Sweclockers YT-kanal så finns de där med.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Firkraag:

@Laxpudding:
För detta priset kan man köpa en Acer Predator X34.

Ja, då ska du köpa en X34 ifall 21:9 och 5 megapixel bättre passar just dina behov jämfört med 16:9 och 8 megapixel. X34:ns existens gör inte XB321HK bättre eller sämre på något sätt - eller vicecersa. Don efter person.

Annars, fascinerande att det finns fler 34-tummare i 3440x1440 än vad det finns 4K/UHD i 31,5-32 tum. Också större spridning på prisbilden där gaming-egenskaperna lägger på många tusenlappar.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=l=s26317331...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ett par klargöranden och funderingar kring det som tas upp här:

"1. Skärmen har inte 144 Hz"
Vilken 4K-skärm har den kapaciteten idag? Det finns inget kommersiellt sätt att driva en 4K-skärm i mer än 60 Hz i dagsläget. Tekniken och produkterna är inte där ännu. Jag nämner det redan i inledningen i detta test, har tagit upp det i tidigare tester och klargör det i den här artikeln om pixelklockan vilken hastighet man får ut med dagens teknik.

60 Hz i 4K är den gräns vi ser med dagens bildpaneler och dagens kretsuppsättningar. Troligtvis också merparten av dagens grafikkort. Inte ens Displayport 1.3-standarden (vilket ännu inte existerar i färdiga produkter) ger oss 4K i 144 Hz. På det kommer också det enkla faktum att inte ens dagens kraftfullaste grafikkort orkar särskild långt i 4K-upplösning med moderna speltitlar. Ifall det 2016 är en kamp att nå upp till 60 Hz, hur kan man då vänta sig att använda 4K i 144 Hz?

"2. Gaming är mer än 60 Hz"
Bestämmer vem? Senast jag kollade forumet var det en och annan som spelar spel som inte kräver mer än 60 Hz. Eller har den prioritet jag nämner i artikeln av grafikkvalitet framför uppdateringsfrekvens. Har just du prioritet på att köra höga frekvenser är 60 Hz-skärmar helt enkelt inte rätt produktkategori för dig. Och med tanke på punkt 1 ovan är 4K-skärmar därmed också helt och hållet uteslutet i dagens läge.

3. 11.000 kr är för dyrt!
Jämfört med vad? Jämför med andra 31,5- och 32-tummare med motsvarande panelteknik och 4K/UHD-upplösning är priset för XB321HK inte högt på något sätt. Uppdaterade också artikeln med denna länk för er som är ovana med Prisjakt och liknande prisjämförelser.

Don efter person, svårare än så är det inte.

Bra svar Thomas.

Satt och läste igenom tråden och blev bara mer och mer irriterad på alla som skriker om 4k i 144 Hz. Finns ju för fan varken grafikkort eller kablar/utgångar som klarar att driva sådan upplösning.

Men för all del alla som gnäller. Sitt och uppdatera sidan på valfri datorbutik tills eran drömskärm dyker upp. Kommer bara ta ett par år. Och när den väl tyker upp har väl den första 8k skärmen i 60Hz släppts och då kan ni ju börja om igen...

Trist med folk som inte ens tar reda på den mest lättillgängliga information innan de öppnar käften.

Visa signatur

AMD PII X6 1055T@2,8GHz, Asus Crosshair IV Formula, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2, Corsair CMPSU-650HX, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9, XFX GeForce GTX 260 896MB, Crucial M225 128GB, 2x Samsung SpinPoint F3 1TB, Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nukezone:

@bonaqua: Dock måste verksamheten finansieras på något vis. Eftersom Sweclockers inte kräver att du betalar dem direkt utan istället får sina intäkter från annonsering så anser ju i alla fall jag att det inte är mer än rätt att undanta dem i adblocker.

Att undanta en site i adblocker är att exponera sig mot risker.
För ett väldigt aktuellt exempel på malware genom annonsnätverk, se http://arstechnica.com/security/2016/03/big-name-sites-hit-by...

Statiska bildannonser som serveras direkt från en site brukar inte ha några problem att visas trots att man använder adblock.
Sweclockers bör se sig om efter andra metoder att dra in pengar än att be sina besökare att sänka säkerheten på sina datorer.