Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Driva Raspberry Pi 2 från ATX-moderkort

Permalänk
Medlem

Driva Raspberry Pi 2 från ATX-moderkort

Fick en idé att jag skulle köra en RPi inne i min ATX-dator och funderar på bästa sättet att leverera ström till den.
Vad jag hittat så kommer det ej fungera att koppla den direkt till USB-kontakt på moderkortet då dessa levererar max 0,5A.

Nån som testat att driva en USB-device med ström från SATA-kontakt eller molex?

Permalänk
Rekordmedlem

Borde inte vara nått problem att ansluta via en molex.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

funkar fint. googla på det så hittar du mer info.

Permalänk
Medlem

Jag driver en Raspberry Pi 2 med USB från en Qnap NAS, inga problem!

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av knm:

Fick en idé att jag skulle köra en RPi inne i min ATX-dator och funderar på bästa sättet att leverera ström till den.
Vad jag hittat så kommer det ej fungera att koppla den direkt till USB-kontakt på moderkortet då dessa levererar max 0,5A.

Nån som testat att driva en USB-device med ström från SATA-kontakt eller molex?

Av ren nyfikenhet - vad är ändamålet för din RPi?

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara några problem. Bara se till att det är 5V som levereras. Men varför inte testa med USB uttaget och se om det räcker? Beror ju helt på vad du ska göra med den och om du ska ha annat inkopplat i RPi som även de drar ström.

Permalänk
Medlem

@WalterEgo:

Du har inga problem med rainbow square under boot av Pi:en eller så?

Permalänk
Medlem

@Belzer:

Jag har inte kommit nått mer än att jag vill driva den med ström från min stationära dator