skulle vilja köra openbox men.....

Permalänk
Medlem

skulle vilja köra openbox men.....

Jag har årens lopp använt gnome2 och 3, unity en kort tid, kde plasma 5, xfce samt cinnamon. Känner mig nu sugen på att prova Openbox. Har installerat det några få gånger, men det stupar alltid på att de program jag sen installerar inte dyker upp i menyn.
Har läst att det finns något som heter menumaker som automatiskt ska hitta alla program, även dom jag själv installerar och lägga dom i en meny. Men det har jag aldrig fått att fungera av någon anledning. Säkert handhavande fel där.
Jag är väl lite för bekväm för att hålla på att skriva i xml filer utan vill åtminstone i början få det automatiskt. Frågan är egentligen enkel: Hur ska jag få menumaker att fungera, eller fungerar det programmet inte längre i dom nya distrubutionerna med Openbox

Permalänk
Medlem

https://wiki.archlinux.org/index.php/openbox#Menus

Där har du rätt lätta instruktioner för hur du kan få fungerande menyer i Openbox. Annars kan jag tipsa om ROFI eller dmenu, vilka båda är lätta att sätta upp, för dynamiska applikationslistor.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Alternativt kör LXDE istället. Det är uppbyggt med openbox i grunden.

Körde själv openbox för några år sedan men tröttnade på att själv lägga in alla programlänkar i xml-filen. Finns det vettiga automatiserade system för detta numera så kanske det kan vara intressant att testa igen. Så jag fortsätter följa tråden med intresse. Fördelen med openbox är att man kan anpassa sin egen skrivbordsmiljö från grunden men nackdelen att det lätt blir för mycket pillande med detaljer.

Permalänk

Ett tredje alternativ är att installera dmenu och lägga som en genväg på tangentbordet via xml. Då öppnar du bara dmenu skriver vilket program du vill starta. Du får förslag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Tack för länken Crazy Ferret, där stod exakt det jag redan läst om menumaker, men inte fått det att fungera, hm kan felet vara att jag inte körde med root terminalen? Tja skulle inte förvåna om det var det enkla felet jag gjorde.

Vad gäller lxde, så lade jag in det en kort stund, men jag fattade inte hur jag skulle få bort google docs.

Manjaro har ju också en Openrc, där både xfce samt openbox installeras.