Microsoft släpper Anniversary Update till Windows 10 i sommar

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

De säger ju också att om en hackare kommer åt rådatat så är det värdelöst, hackaren behöver också tillgång till din enhet och ditt ansikte, öga eller finger.

Huvudfrågan var om MS får tillgång till rådatat eller inte; om kryptot är reversibelt för dem och de faktiskt lagrar representationen på sina servrar så har de tillgång till det. Om de vill. Eller om NSA vill.

Men som sagt, konspirationsteorier, konspirationsteorier...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har ännu heller inte fått Cortana men kan inte säga att jag skulle vilja ha hen omkring.

W10 är toppen från mitt perspektiv och jag tycker det är otroligt lustigt hur så många folk blir så upprörda över att ett företag erbjuder något gratis, visst pressar dom lite väl mycket ut W10 men om nu någon har problem med det kan man ju helt simpelt kringgå deras Update.

Och visst är det skrämmande med att M$ får ditt ansikte samt fingeravtryck men vad är det värsta som kan hända? Om ni nu inte helt ärligt tror att M$ är en cover up för Skynet...

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Personligen hoppas jag främst på stöd för tillägg i Microsoft edge, ingen aning om Microsoft har uttalat sig om detta dock..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 3570K, GTX 670 med Arctic Accelero twin turbo II, HyperX 8GB RAM 1600mhz, 128GB SSD, 1TB HDD, Phanteks Enthoo Evolv

Permalänk
Medlem

startmenyn som täcker halva skärmen. fantastisk design off the bat

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntLeth:

Personligen hoppas jag främst på stöd för tillägg i Microsoft edge, ingen aning om Microsoft har uttalat sig om detta dock..

Skickades från m.sweclockers.com

Finns redan i senaste Insider Preview-versionen.

Källa: https://blogs.windows.com/msedgedev/2016/03/17/preview-extens...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pobO:

startmenyn som täcker halva skärmen. fantastisk design off the bat

Tur att du kan göra den mindre då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Usling:

Det sitter nog långt inne innan någon större dist som Ubuntu ersätter bash med powershell, och det verkar mest osmidigt att ha två olika shells samtidigt. Ser faktiskt ingen som helst nytta med powershell i linux. MS är ju dock fria att skapa en egen Linux-dist byggd runt powershell. (Jag ser både Richard Stallman och Steve Ballmer vrida sig i plågor av bara tanken på nåt så groteskt och oheligt)

Jag sa inget om att ersätta Bash med PowerShell men att kunna erbjuda PowerShell som alternativ.

Finns säkert PowerShell skriptare som skulle vilja kunna fortsätta bygga skript i PowerShell under Linux istället för att lära sig något nytt.

Sen finns det säkert en hel del trevliga PowerShell skript där ute. Vore ju trevligt att kunna nyttja dom.

Sen skulle det underlätta arbete och administration i heterogenamiljöer. Dessutom använder många PowerShell för att deploya till Azure, etc.

Jag kodar både i Bash och PowerShell, och Microsoft har gjort något häftigt. PowerShell är annorlunda, det är objekt-orienterad istället för text-orienterat. Dessutom kan du nå allt som är den av .NET-ramverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Tur att du kan göra den mindre då.

off
the
bat

ja vet att du kan göra den mindre.
idiotdesign från start

Permalänk
Medlem

Säkert full

Den blir säkerligen full med massa ny spionskräp reklam o helvete som man får spärra

Permalänk
Medlem

Får jag med något nytt coolt Spel i Candy Crush anda då eller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det är oerhört naivt att tro att Microsoft ökat loggning av data med Windows 10, det som skett är att de blivit mycket mer transparenta om att de samlar data och gjort det betydligt enklare för användare att stänga av mycket av det.

Det hederligaste hade väl varit att ha det avstängt som standard och så kunde det vara "betydligt enklare för användare" att slå på det, om så önskas.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det hederligaste hade väl varit att ha det avstängt som standard och så kunde det vara "betydligt enklare för användare" att slå på det, om så önskas.

.

Grejen är ju att det är lika värdelöst som om Adblock Plus hade haft "Allow non-intrusive ads" avslaget från början, ingen hade satt på det för folk kollar inte inställningar för fem öre, kolla bara på forumet här och då är vi ändå klassade som entusiaster.

Permalänk
Medlem

Bash är inte linux kommandotolk. Bash är GNUs kommandotolk. Dock används GNU oftast tillsammans med linux. Skilj på GNU och Linux.
https://www.gnu.org/software/bash/

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Grejen är ju att det är lika värdelöst som om Adblock Plus hade haft "Allow non-intrusive ads" avslaget från början, ingen hade satt på det för folk kollar inte inställningar för fem öre, kolla bara på forumet här och då är vi ändå klassade som entusiaster.

Den liknelsen haltar ju betänkligt. AdBlock Plus har man för att man vill stoppa all form av ads. Windows har man inte för att man vill bli spionerad på.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Så de släpper säkert denna patch i samband med windows server 2016 också då.

Finns det några indikationer på att windows server 2016 också kommer att få bash stöd?

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

När kommer Cortana på svenska?

Permalänk
Medlem

Är det en update under huven som lägger till mer skräp likt spyware? Eller kanske bara jag som är lite konspiratör.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Citat:

En av dessa är att Microsoft samarbetar med Canonical, företaget bakom Ubuntu, och lägger till stöd för att köra Linux kommandotolk Bash i Windows 10. Denna funktion är dock främst tänkt för utvecklare och är därför inte lämpligt för vanliga konsumenter som vill köra Linux på Windows.

Det här är betyder sjuukt mycket för oss utvecklare.

Som jag har förstått det har de på Microsoft skapat någon typ av programvara som översätter linux syscalls till windows syscalls vilket gör att man kan köra bash och till och med installera program via apt-get. Man kommer kunna använda ssh, git, zsh, tmux, grep, ls osv på windows(!). Osäker på om även program som apache och nginx kommer fungera, men det skulle ju vara fantastiskt. Tydligen ska det också vara väldigt snabbt.

Får se om min nästa laptop blir en Macbook Pro eller en Dell XPS nu... Har lutat åt Mac pga bland annat unix terminal, men nu verkar det argumentet försvinna.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.