Nybyggt Skylake system. Felkoder moderkort: 23,24,25,26,27,28

Permalänk
Medlem

Nybyggt Skylake system. Felkoder moderkort: 23,24,25,26,27,28

Jag har precis byggt ihop ett Skylake system, med:
6700k
MSI z170a M7 Gaming
32gb ram
500gb samsung 850
H80i kylning
Just nu kör jag utan grafikkort, och bara med det integrerade.

Jag kommer förbi bios startup skärmen, men felkodsvisaren på moderkortet slutar aldrig fippla runt, även efter bootscreen.
Tycker det tar några sek för lång tid att få upp full screen loggo skärmen också.
Jag lyckades installera widows, (på första försöket) men efter tredje omstarten, så får jag felmeddelande från windows under uppstart med "blå skärm och :(" tecken som säger att det är något fel med boot disken.
Men även när jag hade widows igång och körde det och installera drivrutiner osv så slutade aldrig felkodsvisaren på moderkortet att lysa.
Den stod och pendla mellan 23, 24, 25, 26, 27, 28men pendlar till dom andra då och då.and något annat). Den står mer eller mindre konstant på 23, men pendlar till dom andra då och då. Utom under uppstart, där den verkar stå på 25 mest efter den kommit förbi bootscreen.
Jag har provat uppdatera bios och bara provat med en ddr sticka, samt nollställa bios. Men samma problem.

Några förslag på vad för fel det kan vara? (nej, inga moderkorts distanser som sitter fel.)
Eller är det RMA som gäller på moderkortet, eller kan det vara så illa att det är cpun?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

@zOlid:

Var du försiktig när du monterade CPU'n?
Börja med att montera bort kylaren och CPU'n. Kolla efter bödja pins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

@zOlid:

Var du försiktig när du monterade CPU'n?
Börja med att montera bort kylaren och CPU'n. Kolla efter bödja pins.

Japp.
Som alltid jätte försiktig.
Har enormt svårt att tänka mig att jag böjde något, eftersom jag satte ner den rakt ner och försiktigt, för att just inte göra det.
Plast skyddet satt kvar ända tills jag montera kylaren, och jag kollade pinsen innan jag satte i CPUn
Men kan öppna och kolla.
Sen när det är böjda pinns så brukar man inte ens få bild, utan bara reboot loop, eller 00 kod på moderkortet.

Inga problem med temperaturer iallafall, om någon undrar.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av zOlid:

Japp.
Som alltid jätte försiktig.
Har enormt svårt att tänka mig att jag böjde något, eftersom jag satte ner den rakt ner och försiktigt, för att just inte göra det.
Plast skyddet satt kvar ända tills jag montera kylaren, och jag kollade pinsen innan jag satte i CPUn
Men kan öppna och kolla.
Sen när det är böjda pinns så brukar man inte ens få bild, utan bara reboot loop, eller 00 kod på moderkortet.

Inga problem med temperaturer iallafall, om någon undrar.

Böjda pinnar kan ge alla möjliga problem, t ex att bara en minneskanal fungerar och man är låst till två av fyra minnesbanker. Men i övrigt fungerar felfritt.

När det kommer till din fråga, kolla vad felkod 23 står för och återkom.
Låter som att du har missat med mest grundläggande, slit ut allt förutom moderkort, CPU & Ram och testkör.
(Detta inkluderar alla externa periferi-enheter med (USB-mus och webbcam etc).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Böjda pinnar kan ge alla möjliga problem, t ex att bara en minneskanal fungerar och man är låst till två av fyra minnesbanker. Men i övrigt fungerar felfritt.

När det kommer till din fråga, kolla vad felkod 23 står för och återkom.
Låter som att du har missat med mest grundläggande, slit ut allt förutom moderkort, CPU & Ram och testkör.
(Detta inkluderar alla externa periferi-enheter med (USB-mus och webbcam etc).

Har försökt hitta vad 23an betyder men hittar det inte.
Sen pendlar det ju mellan andra siffror också :/

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av zOlid:

Har försökt hitta vad 23an betyder men hittar det inte.
Sen pendlar det ju mellan andra siffror också :/

Okej, synd att du inte hittar.
Felkoderna finns både i manualen och på MSIs hemsida. Du behöver inte förstå vad det betyder utan det räcker att du återkommer hit.

Du kan med fördel kolla övriga felkoder med, men felkoderna kommer från sekventiella bekymmer och är det 23 som är lägsta felkoden du får så är den oftast mest intressant.

Glöm inte det andra stycket jag skrev ovan. Kör ett så simpelt system som möjligt för att luska ut om det är en periferi-enhet eller om det är Ram/CPU/mobo som är problemet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Okej, synd att du inte hittar.
Felkoderna finns både i manualen och på MSIs hemsida. Du behöver inte förstå vad det betyder utan det räcker att du återkommer hit.

Som sagt, hittar inte just 23-28.
Det som står i manualen är dessa: (och där finns inte den med.)
Står post status, vilket jag vill tolka som "post boot" Men kanske har fel, och är samma koder även om den bootar?
Men som sagt, hittar inte dom jag söker.

Ska prova koppla ur allt.
Återkommer om 2min

Debug Code LED Table
Post Status
02,07 Power on CPU Initialization
03,08 Power on North Bridge Initialization
04,09 Power on South Bridge Initialization
0B Power on Cache Initialization
11~14,32~36,56~5A Early CPU Initialization
15~18,37~3A Early North Bridge Initialization
19~1C,3B~3E Early South Bridge Initialization
1D~2F,31,3F~4E,50~55 Early Memory Initialization
63~67,D0 Late CPU Initialization
69~6F,D1 Late North Bridge Initialization
70~77,D2 Late South Bridge Initialization
92~96,B5,D4 PCI bus Initialization
97,98,99,B2,D5~D7
Console Output/Input devices/Console initialization and
Load Option ROM (VGA, RAID, parallel ports, serial
ports……)
9A~A7,B4 Onboard devices Initialize and Detect (USB/ SATA/
SCSI……)
A8,A9,AB Start of Setup. BIOS setup if needed/ requested.
AD/AE Ready To Boot event/Legacy Boot event
CPU temperature Fully boot

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Drog ut allt, och samma sak, ibland står den på 20, ibland på 22, ibland på 23.
Så är inte samma kod hela tiden. Dock så kommer jag som sagt förbi bootscreen. Och får bild osv.
Inget pip dock.
Har ingen chassi högtalare, men dom sitter la integrerat på moderkortet nu för tin va?

DDR4 minnena är inte med päå officiella supoört listan för moderkortet, men det borde vara lugnt va?
Moderkortet indetifierar dom rätt osv iaf.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

@zOlid:

Var du försiktig när du monterade CPU'n?
Börja med att montera bort kylaren och CPU'n. Kolla efter bödja pins.

Skrivet av DavidtheDoom:

Böjda pinnar kan ge alla möjliga problem, t ex att bara en minneskanal fungerar och man är låst till två av fyra minnesbanker. Men i övrigt fungerar felfritt.

När det kommer till din fråga, kolla vad felkod 23 står för och återkom.
Låter som att du har missat med mest grundläggande, slit ut allt förutom moderkort, CPU & Ram och testkör.
(Detta inkluderar alla externa periferi-enheter med (USB-mus och webbcam etc).

Inga böjda pinns.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av zOlid:

Som sagt, hittar inte just 23-28.
Det som står i manualen är dessa: (och där finns inte den med.)
Står post status, vilket jag vill tolka som "post boot" Men kanske har fel, och är samma koder även om den bootar?
Men som sagt, hittar inte dom jag söker.

Ska prova koppla ur allt.
Återkommer om 2min

Debug Code LED Table
Post Status
02,07 Power on CPU Initialization
03,08 Power on North Bridge Initialization
04,09 Power on South Bridge Initialization
0B Power on Cache Initialization
11~14,32~36,56~5A Early CPU Initialization
15~18,37~3A Early North Bridge Initialization
19~1C,3B~3E Early South Bridge Initialization
1D~2F,31,3F~4E,50~55 Early Memory Initialization
63~67,D0 Late CPU Initialization
69~6F,D1 Late North Bridge Initialization
70~77,D2 Late South Bridge Initialization
92~96,B5,D4 PCI bus Initialization
97,98,99,B2,D5~D7
Console Output/Input devices/Console initialization and
Load Option ROM (VGA, RAID, parallel ports, serial
ports……)
9A~A7,B4 Onboard devices Initialize and Detect (USB/ SATA/
SCSI……)
A8,A9,AB Start of Setup. BIOS setup if needed/ requested.
AD/AE Ready To Boot event/Legacy Boot event
CPU temperature Fully boot

23-28 finns i första intervallet nedan. (Numreringen är hexadecimal).
1D~2F,31,3F~4E,50~55 Early Memory Initialization

Skrivet av zOlid:

Drog ut allt, och samma sak, ibland står den på 20, ibland på 22, ibland på 23.
Så är inte samma kod hela tiden. Dock så kommer jag som sagt förbi bootscreen. Och får bild osv.
Inget pip dock.
Har ingen chassi högtalare, men dom sitter la integrerat på moderkortet nu för tin va?

DDR4 minnena är inte med päå officiella supoört listan för moderkortet, men det borde vara lugnt va?
Moderkortet indetifierar dom rätt osv iaf.

Nej troligen inte.
Alla tecken tyder på minnesinkompatibilitet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

de är nya saker så kolla bios på tillverkarens hemsida kan vara en bov där med barnsjukdomar

Kika in på hemsidan Release Date 2016-02-23 Version 1.B
fixar
- Optimized Hynix A-die Memory
- Improved memory compatibility.
- Patched Ghost problem.
- Updated CPU microcode(0x7C).
- Improved PCIe SSD compatibility.

kan det vara nått av de som spökar??

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Enligt denna så visas temperaturen efter komplett boot.
CPU temperature Fully boot står det i manualen

https://forum-en.msi.com/index.php?PHPSESSID=kkd2e2aabetnjfjf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag har precis byggt ihop ett Skylake system, med:
6700k
MSI z170a M7 Gaming
32gb ram
500gb samsung 850
H80i kylning
Just nu kör jag utan grafikkort, och bara med det integrerade.

Jag kommer förbi bios startup skärmen, men felkodsvisaren på moderkortet slutar aldrig fippla runt, även efter bootscreen.
Tycker det tar några sek för lång tid att få upp full screen loggo skärmen också.
Jag lyckades installera widows, (på första försöket) men efter tredje omstarten, så får jag felmeddelande från windows under uppstart med "blå skärm och :(" tecken som säger att det är något fel med boot disken.
Men även när jag hade widows igång och körde det och installera drivrutiner osv så slutade aldrig felkodsvisaren på moderkortet att lysa.
Den stod och pendla mellan 23, 24, 25, 26, 27, 28men pendlar till dom andra då och då.and något annat). Den står mer eller mindre konstant på 23, men pendlar till dom andra då och då. Utom under uppstart, där den verkar stå på 25 mest efter den kommit förbi bootscreen.
Jag har provat uppdatera bios och bara provat med en ddr sticka, samt nollställa bios. Men samma problem.

Några förslag på vad för fel det kan vara? (nej, inga moderkorts distanser som sitter fel.)
Eller är det RMA som gäller på moderkortet, eller kan det vara så illa att det är cpun?

Vet inte om det kan vara till någon hjälp men om du försöker installera Windows 7 säger moderkortmanualen att du ska trixa i BIOSen för att få gång det.

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet så stödjer skylake processorerna endast DDR4 upp till 2133Mhz officiellt. Även fast det går i 99,9% av fallen att köra ram med högre frekvenser så skadar det ej att testa om du kan ställa ner frekvensen till 2133 från 2666Mhz. Jag hade tidigare problem med inkompatibilitet med en del ramminnen över 2133Mhz. Testa att sänka frekvensen och återkom!

Visa signatur

Motherboard: MSI Z170i Gaming Pro AC | CPU: Intel Core i5 6600K | CPU Cooler: Noctua NN-L9i | RAM: Corsair 8GB DDR4 2133Mhz Veng LPX RED | GPU: EVGA GTX 1060 SC 6GB | SSD: OCZ Trion 100 240GB | PSU: Integra SFX 450W | Case: Fractal Design Node 202

Screen: BenQ XL2420T 120HZ | Keyboard: Steelseries 6GV2 | Mouse: Steelseries Kana V2 | Headset: Kingston HyperX Cloud

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag har precis byggt ihop ett Skylake system, med:
6700k
MSI z170a M7 Gaming
32gb ram
500gb samsung 850
H80i kylning
Just nu kör jag utan grafikkort, och bara med det integrerade.

Jag kommer förbi bios startup skärmen, men felkodsvisaren på moderkortet slutar aldrig fippla runt, även efter bootscreen.
Tycker det tar några sek för lång tid att få upp full screen loggo skärmen också.
Jag lyckades installera widows, (på första försöket) men efter tredje omstarten, så får jag felmeddelande från windows under uppstart med "blå skärm och :(" tecken som säger att det är något fel med boot disken.
Men även när jag hade widows igång och körde det och installera drivrutiner osv så slutade aldrig felkodsvisaren på moderkortet att lysa.
Den stod och pendla mellan 23, 24, 25, 26, 27, 28men pendlar till dom andra då och då.and något annat). Den står mer eller mindre konstant på 23, men pendlar till dom andra då och då. Utom under uppstart, där den verkar stå på 25 mest efter den kommit förbi bootscreen.
Jag har provat uppdatera bios och bara provat med en ddr sticka, samt nollställa bios. Men samma problem.

Några förslag på vad för fel det kan vara? (nej, inga moderkorts distanser som sitter fel.)
Eller är det RMA som gäller på moderkortet, eller kan det vara så illa att det är cpun?

Testa att byta plats på minnesstickorna. Ibland hjälper det.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

23-28 finns i första intervallet nedan. (Numreringen är hexadecimal).
1D~2F,31,3F~4E,50~55 Early Memory Initialization
Nej troligen inte.
Alla tecken tyder på minnesinkompatibilitet.

Ahh ok, det förklarar saken.
Ja det är la kanske minnet som inte lirar som det ska då.

Skrivet av Jygge:

de är nya saker så kolla bios på tillverkarens hemsida kan vara en bov där med barnsjukdomar

Kika in på hemsidan Release Date 2016-02-23 Version 1.B
fixar
- Optimized Hynix A-die Memory
- Improved memory compatibility.
- Patched Ghost problem.
- Updated CPU microcode(0x7C).
- Improved PCIe SSD compatibility.

kan det vara nått av de som spökar??

Har uppdaterat till den bios versionen redan.

Skrivet av zercher:

Enligt denna så visas temperaturen efter komplett boot.
CPU temperature Fully boot står det i manualen

https://forum-en.msi.com/index.php?PHPSESSID=kkd2e2aabetnjfjf...

Va? Så du menar att det skulle vara temperaturen den visar på displayen?
Dock hoppar den från 20-28 på en sekund. Genom alla siffror. Men det kan ju vara bugg bara ijuförsig.
Dock så strular ju widows kopian också. Kan prova installera om igen ijuförsig, och se om det hjälper.
Om man kommit förbi bios boot upp screen, har den godkännt allt då måntro, och kan inte visa felkoder längre, utan om den ska göra det så stannar den redan vid bios skärmen?

Skrivet av AMD-Hippie:

Vet inte om det kan vara till någon hjälp men om du försöker installera Windows 7 säger moderkortmanualen att du ska trixa i BIOSen för att få gång det.

Hittade den insällningen också, och det finns även en inställning för win 10, som jag slagit på redan.

Skrivet av robsen:

Såvitt jag vet så stödjer skylake processorerna endast DDR4 upp till 2133Mhz officiellt. Även fast det går i 99,9% av fallen att köra ram med högre frekvenser så skadar det ej att testa om du kan ställa ner frekvensen till 2133 från 2666Mhz. Jag hade tidigare problem med inkompatibilitet med en del ramminnen över 2133Mhz. Testa att sänka frekvensen och återkom!

Ska prova

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Testa att byta plats på minnesstickorna. Ibland hjälper det.

Provat alla 4, både med 1, 2, (i alla kombinationer) och 4.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zercher:

Enligt denna så visas temperaturen efter komplett boot.
CPU temperature Fully boot står det i manualen

https://forum-en.msi.com/index.php?PHPSESSID=kkd2e2aabetnjfjf...

Dock på bilden msi visar på det hela visar den små punkter när den visar temperatur. (vilket inte min gör) Kan ju dock vara en annan display sort bara. För min är grön utan punkter
Någon som har koll på om man ens kan komma förbi bios skärmen, om man har felkod?
Ska prova en om installation.

*Edit*
Än så länge verkar det fungera. Och.... (*****Pinsamt****) Det verkar som temperatur teorin stämde....
Även om den pendlar enormt fort ibland och svänger 5-10 grader på en sekund så verkar det vara rätt synkat med temperaturen.
Lite svårt och veta dock när den går från kod till temperatur utan mellanrum och pip.

Varför Windows tok faila efter 3 je starten kan jag inte svara på. Jag hoppas bara att det fortsätter fungera nu och inte händer igen.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem när jag satte ihop mitt första skylake bygge.
Det gick bra att installera windows 7 första gången därefter gick det att boota någon gång sedan fick jag felmeddelande om boot disk problem. Efter detta gick det inte att installera windows igen. Efter första delen av windowsinstallationen när RAM-disken skall skrivas till hårddisken gick det åt pipan varje gång. Efter byte till annat minnesfabrikat försvann alla problem. Skylake är känsliga vad gäller minneskompabilitet.

@zOlid:

Visa signatur

I5-6600K, ASUS Z170 Pro Gaming, R9 390 Nitro 8GB, Crucial Ballistix Sport 2*4, Cooler Master G650M, Samsung 850 EVO 250 GB, Fractal Design R5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackea:

Jag hade samma problem när jag satte ihop mitt första skylake bygge.
Det gick bra att installera windows 7 första gången därefter gick det att boota någon gång sedan fick jag felmeddelande om boot disk problem. Efter detta gick det inte att installera windows igen. Efter första delen av windowsinstallationen när RAM-disken skall skrivas till hårddisken gick det åt pipan varje gång. Efter byte till annat minnesfabrikat försvann alla problem. Skylake är känsliga vad gäller minneskompabilitet.

@zOlid:

Ja, det verkar onekligen som det.
Har inte suttit med datorn något senaste 2 dagarn.
Men får se om det dyker upp igen.
Själva Windows installationen fungerade att göra om iallafall.
Sen om det håller är en annan femma.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jackea:

Jag hade samma problem när jag satte ihop mitt första skylake bygge.
Det gick bra att installera windows 7 första gången därefter gick det att boota någon gång sedan fick jag felmeddelande om boot disk problem. Efter detta gick det inte att installera windows igen. Efter första delen av windowsinstallationen när RAM-disken skall skrivas till hårddisken gick det åt pipan varje gång. Efter byte till annat minnesfabrikat försvann alla problem. Skylake är känsliga vad gäller minneskompabilitet.

@zOlid:

Det är nog datorsystem rent generellt, men speciellt ASUS moderkort i kombination med vissa Corsair minnen. Hade själv detta problem med en ValueSelect sticka, datorn vägrade att boota oavsett slot. Medans med en XMS3 sticka gick det perfekt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Detta är relativt normalt, även om det låter otroligt. Det är minnena som orsakar problemet.

Om du vill komma tillrätta med det, så för följande :

1. Ta ur batteriet från moderkortet.
2. Nollställ CMOS.
3. Ta ur all ram.
4. Sätt tillbaka batteriet.
5. Sätt i endast en sticka minne, OBS läs manualen vilka DIMM platser som skall fyllas först. Börja med den ojämna siffran i paret och sätt endast in en sticka. Var även noggrann med att stickan faktiskt sitter på plats, DDR4 är knepigare att få på plats än DDR3.
6. Starta datorn, bör fungera utmärkt. Kontrollera i BIOS att mängden minne är korrekt, aktivera XMP, spara ändringar och starta om.
7. Kontrollera att XMP är aktiverat i BIOS.
8. Installera Windows.
9. När Windows är installerat kan du stänga av datorn, sätta i ytterligare en sticka med ram.
10. Starta datorn, kontrollera minnesmängd, stäng av.
11. Gör om steg 10 tills alla stickor är installerade och du ser all ram i BIOS.

Obs, du kan behöva höja SA voltage för att det skall vara stabilt med alla stickorna, detta är något jag hade ändrat redan i steg 6. Det kan ha betydelse.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Min gjorde så med visade sig att minnena jag fick orkarde inte 2400mhz satte jag dem i 2133 så funkade trots att det va specade 2400

Fick minne från en annan batch sedan funkade det klockrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Det är nog datorsystem rent generellt, men speciellt ASUS moderkort i kombination med vissa Corsair minnen. Hade själv detta problem med en ValueSelect sticka, datorn vägrade att boota oavsett slot. Medans med en XMS3 sticka gick det perfekt.

Jo, det var Corsair minnen, konstigt nog samma RAM som sweclockers senaste vinterdator använde. Hade även samma moderkort som denna. Köpte denna kombo för att slippa minnesproblem, hjälpte föga. Den batch stickor jag fick var inte kompatibla.
Hoppas zOlids minnen funkar nu, var det nytt Bios som hjälpte?

Visa signatur

I5-6600K, ASUS Z170 Pro Gaming, R9 390 Nitro 8GB, Crucial Ballistix Sport 2*4, Cooler Master G650M, Samsung 850 EVO 250 GB, Fractal Design R5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackea:

Jo, det var Corsair minnen, konstigt nog samma RAM som sweclockers senaste vinterdator använde. Hade även samma moderkort som denna. Köpte denna kombo för att slippa minnesproblem, hjälpte föga. Den batch stickor jag fick var inte kompatibla.
Hoppas zOlids minnen funkar nu, var det nytt Bios som hjälpte?

Bios hjälpte inte för mig hade hjälp av någon på gigabyte igenom deras tråd på swec

Skickades från m.sweclockers.com