Idiotfråga, VGA eller displayport till DVI?

Permalänk
Avstängd

Idiotfråga, VGA eller displayport till DVI?

Lider av hjärnsläpp idag,

Min gamla stationära dator gav upp för någon månad sedan, köpte en bärbar för att ha en dator som fungerar medan jag sparar till en ny stationär, valet föll på en i mellanprisklassen, denna har en VGA port samt en HDMI port.min gamla skärm stödjer DVI och VGA (men inte HDMI direkt).

Jag hoppas att denna fråga är väldigt enkel, google gav mig förslag på konvertrar och att det går att ha lång längd på kablaget till datorskärmar.
Om jag vill använda en DVI kabel mellan, hur lång kan den vara och vad behöver jag använda emellan för att det skall fungera optimalt?
Endast bild data går genom kablaget, ljud går på en egen utgång (eftersom jag använder externt ljud).

Hur mycket försämras bildkvaliteten om jag kö en VGA kabel?

Skulle vilja ha minst 10-15 meter emellan dator och skärm om det går?
(i allafall 5-6 meter)

(funderar på att köra displayport på den kommande riggen, jag undrar varför man inte redan gör det idag... VGA används väl knappast idag annat än för en del typer av projektorer.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det finns kablar som "passivt" omvandlar hdmi - DVI. Kan inte svara för vilka avstånd den klarar, men det borde framgå i butik.

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Avstängd

Ok, det lät lovande, skall mest vara för TV och film, mm till mina föräldrar (tänkte det skulle gå att skifta mellan min och farsans dator när jag inte är där) så jag tror inte det är några extrema krav för detta.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Om jag vill använda en DVI kabel mellan, hur lång kan den vara och vad behöver jag använda emellan för att det skall fungera optimalt?

"The official DVI specification mandates that all DVI equipment must maintain a signal at 5 meters (16 feet) in length."
http://www.datapro.net/techinfo/dvi_info.html

Skrivet av Mizzarrogh:

Hur mycket försämras bildkvaliteten om jag kö en VGA kabel?

http://www.diffen.com/difference/DVI_vs_VGA

Permalänk
Avstängd

5 meter bör räcka i nödfall.
Tänkte mest man skulle slippa ljudet från laptopfläktarna som jag tycker är extremt irriterande när man tittar på film.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Mizzarrogh: HDMI och DVI är exakt samma signaler.

Bara olika kontakter där DVI har dubbla uppsättningen ledare om man skall köra högre frekvenser.

HDMI har stöd för Ljud och styrsignaler om man skall ha en fjärrkontroll från en receiver som styr en tv t ex.

Om du vill ha riktigt långa avstånd så kan du köra en Aktiv HDMI signal som har inbyggd signalförstärkning. Sedan omvandlar du denna HDMI-kabel till DVI.
Finns kablar som är upp mot 25m för runt 600-700kr.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Här har du billiga kablar som gör sitt jobb. Så slipper du adaptrar mellan som kostar en slant de med. http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?kid=522

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Avstängd

Perfekt!
Läste på litet mer, se om det lossnar i skallen igen snart...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Om du kör med en mellanklasslaptop spelar det väl knappast någon roll vilken sorts bildkabel du har, spelar inte ens någon roll för mig på min stationära burk. Köp en lång VGA-kabel bara.

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

@Mizzarrogh: Jag antar att du körde med DVI till gamla stationär dator? Allt du i grunden behöver är en enkel adapter DVI-HDMI: http://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-del... så kopplar du laptopen där din stationära tidigare stod. Kostar runt 50-lappen.

Permalänk
Avstängd

Jo, beklagar om jag skrev luddigt... jag har redan en DVI kabel som jag använt tidigare (dock är den litet kort) skall mäta och se om det räcker med adaptern, tittade just på adapters på google. Annars får det bli den långa kabeln i förra länken. supertack för alla svar!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
99:e percentilen

Nu ska du få lära dig precis hur det fungerar!

HDMI och DVI skickar digitala signaler. Båda använder en signaltyp som heter TMDS, och de är identiska (med avseende på bildsignal; HDMI har dessutom stöd för ljud). Tack vare att de använder samma signaler kan man använda en billig, passiv adapter för att omvandla i vilken riktning som helst, dvs från HDMI till DVI eller från DVI till HDMI.

DisplayPort skickar också digitala signaler, men av en annan typ som heter LVDS. Den är inte kompatibel med TMDS, så för att omvandla mellan HDMI/DVI och DP måste man ha en dyrare aktiv omvandlare gjord för just den riktning man vill omvandla i. Du kan alltså i regel inte använda en DP till DVI-omvandlare för att omvandla DVI till DP, utan den omvandlar bara från DP till DVI. DP har likt HDMI stöd för ljud, utöver bild.

VGA skickar analoga signaler. De står i bjärt kontrast till digitala signaler i det att de aldrig kommer fram helt oförstörda. Är skillnaden mellan signalen ut från datorn och signalen in i skärmen "tillräckligt stor" kommer vissa pixlar få fel färg. Man kan få allsköns flimmer, surrande bild och konstig suddighet på en analogt ansluten skärm. Därför bör man aldrig använda VGA. Då VGA är analogt krävs det även här en aktiv omvandlare för att omvandla till eller från HDMI/DVI eller DP, och precis som tidigare måste omvandlaren fungera åt det håll du vill omvandla.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Med långa kablar kan VGA ge färgförskjutningar.

Permalänk
Medlem

Vi kör HDMI -> DVI på 10M på jobbet i våra lektionssalar.
Där HDMI är för inkoppling av Extern dator, och DVI går vidare in i en KVM switch.
Tro till och med 15M på något ställe.

Eftersom det är digital signal så fungera det, eller inte fungera.
10 M med HDMI -> DVI är inget problem, och jag kan nästa lova att på 15M kommer det oxså fungera felfritt.
Känns dumt annars ifall ex Dustin säljer kablar som inte fungera?

https://www.dustinhome.se/product/5010310279/videokabel

Permalänk
Medlem

HDMI till DVI kabel 5m, 299kr Kjell o Co

Valfri HDMI kabel 7.5m, 10m, 15m + HDMI till DVI adapter.

Kör själv en 15m HDMI från slutsteg till projektor, ligger inklämd i kabelkanaler med mängder av högtalarkablar. Får inga störningar på bild från blu-ray spelare

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd

Tackar!
Jo, plockade ihop en bra kombo förut, tänkte beställa i morgon.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number