Europaparlamentet klubbar igenom ny dataskyddsförordning

Permalänk
Melding Plague

Europaparlamentet klubbar igenom ny dataskyddsförordning

Efter förhandlingar har EU enats om en ny dataskyddsförordning, som ger medlemsländerna ett enat regelverk och medborgare större kontroll över hur företag använder deras personuppgifter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur gäller det med Amerikanska företag med användare inom EU? De lär inte påverkas markant, visst?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Captain_Spock:

Hur gäller det med Amerikanska företag med användare inom EU? De lär inte påverkas markant, visst?

Borde väl gälla EU regler eftersom de säljer till EU-medborgare?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det är ett bra steg framåt. Nu kanske banhof vs post och telestyrelsen grejen läggs ner om vi har tur också. Dock finns det ju alltid kryphål och tolkningar. Bra försök som förhoppningsvis blir bra

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av infigo:

Det är ett bra steg framåt. Nu kanske banhof vs post och telestyrelsen grejen läggs ner om vi har tur också. Dock finns det ju alltid kryphål och tolkningar. Bra försök som förhoppningsvis blir bra

Brott skall väl dömas från gällande lag när brottet begicks? Således kan telestyrelsen nog leka sandlåda ett tag till för sakens skull.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Hur gäller det med Amerikanska företag med användare inom EU? De lär inte påverkas markant, visst?

Är det samma som det är idag på många lagar så berörs framförallt företag med europeisk registrering, alltså kontor. Kanske det har ändrats nu. Vill minnas att exempelvis Facebook har ett kontor i Dublin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Flytta över data mellan tjänster.

Jag tänker kommer det då att funka med spel, musik å film ifall man köper online?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xenobite:

Flytta över data mellan tjänster.

Jag tänker kommer det då att funka med spel, musik å film ifall man köper online?

Skickades från m.sweclockers.com

finns ingen chans att spelbolag som steam skulle tillåta det. dom skulle säkert hitta ett kryphål eller något att använda det för eller flytta ur EU då. för då kan jag tex köpa allt billigare på GOG eller uplay och sen bara flytta över till steam. dom hade förlorat stora summor pengar på det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xenobite:

Flytta över data mellan tjänster.

Jag tänker kommer det då att funka med spel, musik å film ifall man köper online?

Skickades från m.sweclockers.com

Ganska säker på att det finns undantag inskrivna i förslaget men att skriva alla dessa skulle leda till fem A4 sidor. Brukar vara så...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Är det samma som det är idag på många lagar så berörs framförallt företag med europeisk registrering, alltså kontor. Kanske det har ändrats nu. Vill minnas att exempelvis Facebook har ett kontor i Dublin.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast är det inte så att om ett företag verkar i ett land så måste företaget gå efter det landets regler. Facebook verkar i EU, och därför måste Facebook följa de regler som EU har. Men reglerna behöver ju bara följas i EU och inte USA så att säga.

PS. T.ex. Greenmangaming var ju tvungna att lägga på moms på deras EU site.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av xenobite:

Flytta över data mellan tjänster.

Jag tänker kommer det då att funka med spel, musik å film ifall man köper online?

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle inte tro att det täcker saker du köper licenser för utan snarare dina personliga uppgifter.

Du äger inte ett spel du köper på steam utan du köper en licens som ger dig rätt att installera och spela det.

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Medlem

Svensk lag är underställd den i EU. Därför finns det möjlighet att överklaga mål till EU-domstolen om det finns ett glapp mellan svensk och europeisk lag.

Därför finns det de (domare) som anser att regeringen och riksdagens enda uppgift är att ta fram och besluta om budgeten.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Brott skall väl dömas från gällande lag när brottet begicks? Således kan telestyrelsen nog leka sandlåda ett tag till för sakens skull.

Dock borde banhof få möjlighet i framtiden slippa lagra information och på så sätt finns mindre att bråka med telestyrelsen i framtiden

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
99:e percentilen

När de ändå är igång kan de väl klubba en lag som förbjuder precis varenda liten webbsajt man besöker att trycka upp "VI ANVÄNDER COOKIES …" i ens ansikte, så skulle jag bli jätteglad.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av xenobite:

Flytta över data mellan tjänster.

Jag tänker kommer det då att funka med spel, musik å film ifall man köper online?

Skickades från m.sweclockers.com

Citat:

4.7. Right to data portability
The Council Position at first reading sets out that, where processing of personal data is carried
out by automated means, data subjects have the right to receive the personal data concerning
them, which they provided to a controller in a structured, commonly used, machine-readable
and interoperable format and to transmit this data to another controller. Moreover, it is
specified that, where technically feasible, data subjects are entitled to have the personal data
transmitted directly from one controller to another. This further strengthens the data subjects'
control over their data. It also encourages competition amongst controllers.
However, this right to data portability does not apply to processing necessary for the
performance of a task carried out in the public interest or in the exercise of official authority
vested in the controller. Furthermore, where, in a certain set of personal data, more than one
data subject is concerned, the right of a data subject to receive the personal data is without
prejudice to the rights and freedoms of others.

Jag tolkar detta som att det är endast "personal data" som man har rätt att flytta. Svårt att se att användningsrättigheter till media skulle räknas som "personal data".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

När de ändå är igång kan de väl klubba en lag som förbjuder precis varenda liten webbsajt man besöker att trycka upp "VI ANVÄNDER COOKIES …" i ens ansikte, så skulle jag bli jätteglad.

Tveksamt att de klubbar igenom något sådant. Just nu är det iaf svensk lag på att sidorna måste skylta med denna information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

När de ändå är igång kan de väl klubba en lag som förbjuder precis varenda liten webbsajt man besöker att trycka upp "VI ANVÄNDER COOKIES …" i ens ansikte, så skulle jag bli jätteglad.

Är väl inte många år sedan det klubbades att varenda liten webbsajt skulle trycka upp just det i folks ansikte? Fast det var kanske på nationell nivå och inte EU nivå?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zicsoen:

Är väl inte många år sedan det klubbades att varenda liten webbsajt skulle trycka upp just det i folks ansikte? Fast det var kanske på nationell nivå och inte EU nivå?

Jo, det är EU som har bestämt det. EDIT: Det har påpekats att det är Sverige och inte EU som stiftat den aktuella lagen. En fullständigt vansinnig lag som har förstört användarvänligheten på webbsajter orimligt mycket mer än den har förbättrat någonting.

Lagen är dum i huvudet av den enkla anledning att de som förstår meddelandena redan vet att de flesta sajter använder cookies, och är de inte OK med det har de inaktiverat cookies i webbläsaren. Övriga användare förstår inte ens meddelandena och är ej heller intresserade av vad cookies är.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jo, det är EU som har bestämt det. En fullständigt vansinnig lag som har förstört användarvänligheten på webbsajter orimligt mycket mer än den har förbättrat någonting.

Lagen är dum i huvudet av den enkla anledning att de som förstår meddelandena redan vet att de flesta sajter använder cookies, och är de inte OK med det har de inaktiverat cookies i webbläsaren. Övriga användare förstår inte ens meddelandena och är ej heller intresserade av vad cookies är.

Kan bara hålla med. Med lite tur får man hoppas att åtminstone några av de ovetande tar sig tid och undersöker vad det faktiskt är.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Ja det var ju bra, men Sveriges söta lilla regering och riksdag anser ju att Svensk lag står över EU-förordningar så för oss lär det inte bli någon skillnad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Fast är det inte så att om ett företag verkar i ett land så måste företaget gå efter det landets regler. Facebook verkar i EU, och därför måste Facebook följa de regler som EU har. Men reglerna behöver ju bara följas i EU och inte USA så att säga.

Antog att detta var givet, kan hända att jag var otydlig med vad jag menade. Självklart appliceras enbart lagar i de länder/regioner som har dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@Alling: Det sätter ju press på hemsidor att inte ha cookies eftersom det förstör användarupplevelsen. Så istället för att alla spammar cookies hela tiden måste hemsideskaparna ta ett medvetet beslut om det är värt besväret eller inte. Innan har det inte ens varit på kartan att fundera på om man skulle ha cookies.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det var ju bra, men Sveriges söta lilla regering och riksdag anser ju att Svensk lag står över EU-förordningar så för oss lär det inte bli någon skillnad.

Såvida inte EU blir förbannade en gång för alla, och ger Sveriges regering hypermegadeath-and-destruction böter, det lär först vara då som dom fattar något.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

I praktiken är det bara en del större företag och statliga myndigheter som skyltar med att cookies användes och att man måste godkänna detta, resten struntar i detta.

Skulle också tro att av alla som bygger siter specielt med färdiga lösningar som tex wordpress inte ens vet om HUR man skulle kunna ta bort att siten använder cookies, eller ens skänker en tanke på att skriva info om att den använder detta.

Själv har jag inget problem med att en site använder vanliga cookies, dock SK tracking cookies borde förbjudas.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Inian:

@Alling: Det sätter ju press på hemsidor att inte ha cookies eftersom det förstör användarupplevelsen. Så istället för att alla spammar cookies hela tiden måste hemsideskaparna ta ett medvetet beslut om det är värt besväret eller inte. Innan har det inte ens varit på kartan att fundera på om man skulle ha cookies.

Sant, bra poäng. Men vad är alternativet?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Såvida inte EU blir förbannade en gång för alla, och ger Sveriges regering hypermegadeath-and-destruction böter, det lär först vara då som dom fattar något.
/Lifooz

Kommer inte hända.

Allt detta är by design. Good cop och Bad cop. EU villva Good cop.
Sverige har antagligen inofficiella skyldigheter till USA, därför är situationen som det är.

Brussel och Washington styr Sverige. Vi är en liten naiv satellitstat till flera makter sedan 2a Världskriget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Såvida inte EU blir förbannade en gång för alla, och ger Sveriges regering hypermegadeath-and-destruction böter, det lär först vara då som dom fattar något.
/Lifooz

Tyvärr lär det inte hända. De har ju redan gett mänskliga rättigheter fingret genom att ignorera det faktum att EU beslutat att datalagringsdirektivet strider mot dem, och EU rtckte väl mest på axlarna då.. Vilket är synd. När EU för en gångs skull åstadkommer något bra så blir det betydelselöst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xenobite:

Flytta över data mellan tjänster.

Jag tänker kommer det då att funka med spel, musik å film ifall man köper online?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Christley:

finns ingen chans att spelbolag som steam skulle tillåta det. dom skulle säkert hitta ett kryphål eller något att använda det för eller flytta ur EU då. för då kan jag tex köpa allt billigare på GOG eller uplay och sen bara flytta över till steam. dom hade förlorat stora summor pengar på det

Skrivet av Tumnus:

Ganska säker på att det finns undantag inskrivna i förslaget men att skriva alla dessa skulle leda till fem A4 sidor. Brukar vara så...

Förstår att detta blir svårt att lösa tekniskt, men helt ärligt, i en fri EU marknad där jag kan låta en tysk laga mitt staket, en spanjor bygga min nya vägg och en polsk planera mina blommor så varför skulle jag inte kunna välja vem jag vill ska ha hand om mina spel?

Skydda inte Steams monopol, tvinga dem till att göra sig förtjänt av den istället.

Sen är det en sak jag skulle hoppats att de lade in i detta. Ta bort företags möjlighet att bortförhandla rättigheter mot privatpersoner. Ta steam... 14 dagars ångerrätt. Ska inte gå att förhandla bort, oavsett vad de än gör.

Skrivet av Lifooz:

Såvida inte EU blir förbannade en gång för alla, och ger Sveriges regering hypermegadeath-and-destruction böter, det lär först vara då som dom fattar något.
/Lifooz

Så du menar att när vi skattebetalarna får betala för deras idioti, igen, så ska vi fatta att vi kanske inte borde välja dem igen?
För tills du personligen ger vite till politikerna själva, från deras egen ficka, så lär inget hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Förstår att detta blir svårt att lösa tekniskt, men helt ärligt, i en fri EU marknad där jag kan låta en tysk laga mitt staket, en spanjor bygga min nya vägg och en polsk planera mina blommor så varför skulle jag inte kunna välja vem jag vill ska ha hand om mina spel?

Skydda inte Steams monopol, tvinga dem till att göra sig förtjänt av den istället.

Sen är det en sak jag skulle hoppats att de lade in i detta. Ta bort företags möjlighet att bortförhandla rättigheter mot privatpersoner. Ta steam... 14 dagars ångerrätt. Ska inte gå att förhandla bort, oavsett vad de än gör.

skyddar steams monopol enda tills något annat företag gör ett lika bra program. utmanarna uplay och origin är sämre än steam var vid launch.
saken med din analys om vem som lagar och fixar vad. personen får fortfarande betalt för det. det hade varit en annan sak om steam skulle laga ditt staket gratis för att du köpt det hos uplay och det är samma business

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

skyddar steams monopol enda tills något annat företag gör ett lika bra program. utmanarna uplay och origin är sämre än steam var vid launch.
saken med din analys om vem som lagar och fixar vad. personen får fortfarande betalt för det. det hade varit en annan sak om steam skulle laga ditt staket gratis för att du köpt det hos uplay och det är samma business

Dummaste ursäkten någonsin. Om den är så bra, vf är du orolig för då? Då kommer snarare folk ta alla spel, inkl andra exklusiva till steam. Skydda aldrig monopol, då det ofta leder till en sämre tjänst.
Ex på det är att Steam numera låter dig "prova" spelen... tror du de kom på det själva? Nej.
http://www.geek.com/games/ea-decides-to-allow-refunds-for-ori...
Origin gjorde detta 2 år innan folk lyckades sätta press nog på steam att göra något åt det. Så monopol... = dåligt, för alla utom ägarna av monopolet.

Sen var det inte personer från länder på sig jag syftade på, men okej, kunde misstolkas, så låt mig förklara om:

Jag köper en vara från ett företag i Tyskland tex. Denna vara är tillverkad av Microsoft tex.
Varför nu detta tyska företaget har rätt att kräva att jag måste använda detta program, via dem, som trots allt är tillverkat, ger support och sköts av Microsoft, förstår jag inte.

Steam säljer spel, som är tillverkade av någon annan. Steam får betalt för denna tjänst via detta, vilket jag förstår. Men problemet är att som det är nu, "äger" jag inte spelet. Jag äger inte ens rättigheten att göra något med det. Trots att detta är samma spel tom uplay eller någon annan tjänst också säljer.

Mao. Sälj spelet, låt tillverkaren få betalt. Sen sälj tjänsten att ha dina spel i den tjänst du vill ha. Dvs om du köper ett spel hos låt oss säga G2A, Uplay eller någon annan, så borde du få lov att ta de spelen därifrån och anlita Steam för att ha dessa spel hos dem istället. På samma sätt kan någon som hellre vill ha sina Steam spel på Origin ha dessa där genom att göra samma sak.

Naturligtvis måste man acceptera en liten kostnad för att föra över spelets hantering. Men jag har redan betalt tex Steam för att ha mitt spel hos dem om jag köper det där, och jag har betalt för spelet, jag ska dock ha möjligheten att få lov att flytta det från dem också.

På samma sätt som jag kan anlita en firma från polen att plantera blommorna, köpta i Sverige, i samma trädgård som jag anlitade den tyska firma slå i mitt staket, där jag handlat staketet en butik i finland på rea. Naturligtvis får jag ju betala samtliga ställen för samtliga jobb, men jag ska ha full rätt inom EU att göra det.