Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Dålig bild på undervåningen?

Kan nån förklara mitt underliga problem ?

Varför får jag störningar på min tv där nere men inte på övervåningen på både det digitala o analoga näten, men min tjejs tv funkar klockrent på bägge ställerna. Och hennes tv är 7år äldre än min.

Ska tillägga att tekniker har varit ute med sina instrument o mätt men hittar Inga störningar

Flyttad. Trådkapning.
Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Om du byter plats på tv:n uppe och nere då? Vad händer?

Permalänk
Medlem

Testa att ta bild med en bättre kamera på undervåningen så kanske det blir en bättre bild?

edit: Ok tack, nu blev tråden lite mer tydlig.. Om teknikerna inte kan hjälpa dig så vettefan. Som ovan, har du testat att byta tv uppe och nere för att se om det är tvn det är fel på?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av e@s:

Varför får jag störningar på min tv där nere men inte på övervåningen på både det digitala o analoga näten, men min tjejs tv funkar klockrent på bägge ställerna. Och hennes tv är 7år äldre än min.

Jag är övertygad om att det går draklinjer (enligt feng shui) i din källare och att din nyare tv är sämre skärmad för sådan strålning än din nyare dito.

Det kan också vara gammal hederlig elektromagnetisk strålning från någon elapparat (t.ex. ett relä i er uppvärmningsanläggning) som stör, men det verkar mindre troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe999:

Jag är övertygad om att det går draklinjer (enligt feng shui) i din källare och att din nyare tv är sämre skärmad för sådan strålning än din nyare dito.

Måste fråga, menar du allvar? Nä.. Nä, det gör du inte va?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Huset är helt nybyggt o de är ett 1.5 plans hus. Som sakt tjejens tv är minst 7år gammal och den funkar klockrent bade nere och där uppe.. Min funkar bara där uppe men får störningar där nere och den är max 3 år gammal..

Det roliga är att det började efter typ 5 veckor efter vi hade flyttat in.. och som sakt teknikern hittar ej några störningar varken uppe eller nere

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av e@s:

Huset är helt nybyggt o de är ett 1.5 plans hus. Som sakt tjejens tv är minst 7år gammal och den funkar klockrent bade nere och där uppe.. Min funkar bara där uppe men får störningar där nere och den är max 3 år gammal..

Det roliga är att det började efter typ 5 veckor efter vi hade flyttat in.. och som sakt teknikern hittar ej några störningar varken uppe eller nere

Baserat på din fylliga information så kan jag sluta mig till att det rör sig om draklinjer...

Jag antar att en tekniker varit och mätt signalen i era tv-uttag på både över- och undervåningen utan att hitta några störningar. Genom teknikerns mätningar kan ni vara säkra på att ni har en bra signal i bägge uttagen (givet att ni har ett uttag på övervåningen och ett annat uttag på undervåningen).

Givet att jag tolkat din information på ett riktigt sätt så finns alltså källan till störningen på din tv utanför det som kommer ur antennuttaget, vilket innebär att källan finns i dina draklinjer. Jag kan se två huvudmisstänkta sådana linjer: Nätuttaget (dvs din 220 volts kontakt i väggen) eller andra linjer (=elektromagnetisk strålning) som exempelvis genereras av andra apparater som ni installerade ca 5 veckor efter det att ni flyttat in. ...

För att utesluta den första huvudmisstänkta kan du låta tv:n stå kvar där du upplever problemen och dra en förlängningskabel från den kontakt där du inte upplever några problem. Finns problemen då kvar kan du vara säker på att draklinjerna är de som ger upphov till problemen. Då är det bara att sätta igång och leta efter källan till dina problem.

Permalänk
Medlem

Vad exakt menar du med störningar?
Det kan ju betyda allt ifrån pixlar/snö till frysningar i ett par sekunder av hela bilden heller en/flera ränder som finns hela tiden.

Hur tittar du på tv?
kort i tv´n heller box?
IPTV/kabel/antenn (boxer)/etc?
Om det är en box har du fler dvs en upp o en nere?
Har du i så fall provat den box du har där uppe där nere i stället?
Om box har du provat byta hdmi kabel heller bytt rikning på den du har? (ja det kan hjälpa om det är dålig passform i någon hdmi kontakt)
Om ej box har du provat att skifta kort modulen (vad dom nu heter? börjar lukta bränt just nu!) mellan dom två tv? (om det är moduler som går att byta vill säga)

Är det enbart med tv som du får störningar?
Heller är det med andra enheter med som tex bluray/dvd/dator/etc?

Får du det på alla enheter så skulle jag börja fundera på om det är nätdelen i tv´n som börjar ge upp du kanske får något lägre volt heller rippel/ojämn volt/etc där nere än vad du får där uppe (heller på olika faser) och därmed är gränsen nåd för nätdelen som börjar skicka ut lite för högt rippel/ojämn ström som kan ge störningar.

Det är då kondingarna som troligen börjar säga upp sig i nätdelen särskilt om det är en samsung tv som är ökända för att använda skit kondingar som börjar dö vid 2-3 års ålder.

En tanke till är att det kanske är dålig kontakt någonstans i tv´n och när den står där nere så kanske den inte står/hänger i exakt samma vinklar som där uppe och det kan ju då göra att chassit flexar lite och därmed rör sig ju även inehållet lite och nåt kan glappa/etc.
Det är ju lätt att kolla dock tryck/lyft lite på tv´n i olika hörn så den rör sig lite o se om det hjälper/blir värre OBS detta kan ju även göra att hdmikabel rör sig så var säker på att det inte är den som har dålig kontakt först (dvs rör den lite kolla om det hjälper/blir bättre utan att röra tv i sig och det kan ju givetvis vara i andra änden dvs tex tv boxen som kabeln har dålig kontakt).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Bildexpert 📺

Störningar på analog signal och digital signal ser olika ut. Brusigare bild respektive frysningar och blockighet från kombinationen av bitfel och komprimering.

Så yttrar sig felen likadant är det något annat och där är Grizzly666 inne på de frågeställningar du har. Går du på Joppe999:s ideér kan det vara så att du har en T-korsning riktad mot TV:n vilket riktar negativ energi. Detta bör neutraliseras genom att du hänger en kristall framför TV:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Går du på Joppe999:s ideér kan det vara så att du har en T-korsning riktad mot TV:n vilket riktar negativ energi. Detta bör neutraliseras genom att du hänger en kristall framför TV:n.

Bör helst täcka minst 50% av skärmen med för bästa effekt

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av grizzly666:

Bör helst täcka minst 50% av skärmen med för bästa effekt

Det är kvalitet som gäller framför kvantitet. Mörk kvartz, jade och liknande. Den måste inte hänga framför TV:n utan kan parera/suga upp den negativa energin innan den når TV-rummet.

Permalänk
Medlem

Tyvärr tror jag även att ditt badrum ligger i helt fel paritet mot husets chakra. Du får riva ut toan och använda rummet som förråd. Föreslår att du hädanefter bajsar i vasken.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Huset råkar inte vara byggt på en gammal indiankyrkogård då?

Permalänk
Medlem

Tanke; har du möjlighet att testa med en UPS mellan strömkontakt och tv?
Annars är ju Laxpuddings inlägg som regel guld, varvid jag också är nyfiken på hur störningarna yttrar sig?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Bildexpert 📺

Ha-ha! Nu börjar det spåra ur.

@e@s: Grundfrågan är vilka typer av störningar du upplever?

Permalänk
Medlem

Upplever du märkligt staplade möbler då och då? Detta låter nämligen som en typisk poltergeist. Om röster börjar komma från TV:n ska ni inte lyssna på dem, och rör för fan inte TV-skärmen för då vettefan vad som händer. En kusins, brors syokonsulent gjorde det en gång och har inte setts till sedan dess.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@e@s: Vore jätteintressant med en återkoppling från din sida. Hoppas du kommer framåt i felsökningen!

Samt - kom på att TV'n kanske är el-allergiker?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8