hur skall en extern hårddisk behandlas

Permalänk
Medlem

hur skall en extern hårddisk behandlas

har en stationär dator som jag tänkte koppla in en extern hårddisk till.
frågan är , är det bara o stänga av datorn som vanligt, och låta strömmen på den externa va på.
eller ska man stänga av datorn , o sen bryta strömmen på brytaren på grenuttaget så strömmen till den externa bryts också.
lite nyfiken bara.
har inte stängt av datorn på 5 år.

Permalänk
Rekordmedlem

Disken brukar stoppa när datorn stängs av men det går att stänga av nätdelen också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hade nog försökt stänga nätdelen också, eller dra ut den tom.

Problemet är ju att ditt nätaggregat i PCn har skydd mot överspänning, underspänning och även lite spikar. Billig nätadapter till en USB HDD har minimalt om ens något skydd, så tex åsknedslag mm kan lätt gå in USB hållet och ställa till med skit.

Dessutom så har dessa billiga nätdelar en begränsad livslängd, och det kan mer än ofta ske att de dör innan HDDn dör, vilket blir en bråkig/dyr historia.

Om disken ska vara backup, bör den inte ens vara nära datorn, eller i pluggad mer än när du tar backup. Men om den är bara enkel extra lagring så är det väl mindre problem.

Men glöm bara inte backup på allt du lagrar, för med vår/sommarens åska runt hörnet, crypto virus och rasande HDD så ligger allt på en ensam enhet i fara idag.

Permalänk
Medlem

Beror väl på vem du är och vad för information du har på disken samt vad du har för kvalitet på elen där datorn är. En UPS eller åskskyddad grenkontakt av bättre kvalitet skyddar tillräckligt för att kunna ha disken med bara avstängd powerknapp. Är det information som är väldigt värdefull eller känslig eller du är allmänt känd så kanske du ska lägga den i ett skåp för att skydda mot brand eller stöld.

Sedan bör du alltid ha backup på en separat disk, speciellt för att skydda mot all skit bakom tangenterna som uppstår.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Den ja har,e de separat ström på. Så när datorn är avstängd så är strömmen till den externa på.
Nu har nått me kabinettet pajat, så ja kopplade den direkt i datorn o disken funkar.
Frågan e ju om de e lönt o köpa ny kabinett till den.
Eller låta den sitta i datorn,o köpa en ny extern disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoj:

Den ja har,e de separat ström på. Så när datorn är avstängd så är strömmen till den externa på.
Nu har nått me kabinettet pajat, så ja kopplade den direkt i datorn o disken funkar.
Frågan e ju om de e lönt o köpa ny kabinett till den.
Eller låta den sitta i datorn,o köpa en ny extern disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade nog satt den i datorn och tittat på ny extern. Disken lär ha ålder på sig ändå, och även med nytt externt chassi så lär den inte bättre för det.

Permalänk
Avstängd

Jag har mängder med externa hdd och ännu fler "vanliga" interna hdd som jag kör i kabinett och externa hdd dockningsstationer och jag är alltid väldigt noga med att koppla ifrån disken via säker borttagning innan jag bryter strömmen till disken.
Sedan är en annan fråga om den externa hdd/kabinettet/dockningsstationen har en strömbrytare. Har fått en känsla av att livslängden på dessa strömbrytare är lite si och så varför jag helt enkelt efter att jag gjort en säker borttagning helt enkelt drar ur nätdelen från nätkontakten.

Hitintills har inget obehagligt inträffat.

Visa signatur

Besök gärna min egna sida BockenBruse.com
Mitt sista bilinköp TOYOTA YARIS VERSO -03 kanske ingen skönhet men ett bra transportfordon.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min externa disk inkopplad via USB 2.0 i tre år nu. Fungerar fint fortfarande, använder den som en lagringsdisk till div. prylar. Datorn stänger jag knappt av heller för den delen, kan gå flera veckor innan den stängs av - Inga konstigheter - men troligen inte bra. (WD for life)