Permalänk
Medlem

DNS strul

Står följande efter att min dator stängts av genom att slå av grenkontakten; det går inte att kommunicera med enheten eller resursen primär dns-server.

Datorn är uppkopplad via kabel från modemet till datorn med kabel. Inga andra datorer är uppkopplade på det modemet. Har fungerat helt okej tills nu. Dock säger den att det finns IP-adress konflikter. Hur kan det komma sig när det bara är en dator som är uppkopplad?

Tacksam för snabb hjälp.

Microsoft Windows [Version 6.1.7601]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\Users\dator>
C:\Users\dator>ipconfig/all

IP-konfiguration för Windows

Värddatornamn . . . . . . . . . . : Gaming
Primärt DNS-suffix. . . . . . . . :
Nodtyp. . . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP-routning aktiverat . . . . . . : Nej
WINS-proxy aktiverat. . . . . . . : Nej
Söklista för DNS-suffix . . . . . : Home

Ethernet-anslutning Anslutning till lokalt nätverk:

Anslutningsspecifika DNS-suffix . : Home
Beskrivning . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8168D/8111D Family PCI-E Gigab
it Ethernet NIC (NDIS 6.20)
Fysisk adress . . . . . . . . . . : 6C-62-6D-00-A7-B1
DHCP aktiverat. . . . . . . . . . : Ja
Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja
Länklokal IPv6-adress . . . . . . : fe80::8483:759f:7ec6:64ed%11(Standard)
IPv4-adress . . . . . . . . . . . : 83.233.75.222(Standard)
Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lånet erhölls . . . . . . . . . . : den 18 augusti 2014 00:03:44
Lånet upphör. . . . . . . . . . . : den 18 augusti 2014 03:03:44
Standard-gateway. . . . . . . . . : 83.233.75.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 82.209.169.93
IAID för DHCPv6 . . . . . . . . . : 241984109
DUID för DHCPv6-klient. . . . . . : 00-01-00-01-1A-17-CB-BD-6C-62-6D-00-A7-B1

DNS-servrar . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
NetBIOS över TCP/IP . . . . . . . : Aktiverat

Tunnelanslutning: Anslutning till lokalt nätverk*:

Tillstånd . . . . . . . . . . . . : Frånkopplad
Anslutningsspecifika DNS-suffix . :
Beskrivning . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
Fysisk adress . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP aktiverat. . . . . . . . . . : Nej
Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja

Tunnelanslutning: isatap.cust.bredband2.com:

Tillstånd . . . . . . . . . . . . : Frånkopplad
Anslutningsspecifika DNS-suffix . : Home
Beskrivning . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter
Fysisk adress . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP aktiverat. . . . . . . . . . : Nej
Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja

Tunnelanslutning: 6TO4 Adapter:

Anslutningsspecifika DNS-suffix . : Home
Beskrivning . . . . . . . . . . . : Microsoft 6to4 Adapter
Fysisk adress . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP aktiverat. . . . . . . . . . : Nej
Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja
IPv6-adress . . . . . . . . . . . : 2002:53e9:4bde::53e9:4bde(Standard)
Standard-gateway. . . . . . . . . :
DNS-servrar . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
NetBIOS över TCP/IP . . . . . . . : Inaktiverat

/Johan

Permalänk
Medlem

Byt DNS-server från 192.168.0.1 till ex 8.8.8.8 & 8.8.4.4

Permalänk
Medlem

Du får en publik ip men använder en intern privat adress för dns. Om du går in och ställer om dns server på din dator till 8.8.8.8 så borde ditt nät fungera, iaf som temporär lösning.

Permalänk
Medlem

Löser detta konflikten med IP-adresser? Internet hoppade igång när jag satte DNS servern till 8.8.8.8. Startar om datorn nu för att se om internet fortsätter att fungera. Tack för snabba svar.

Permalänk
Medlem

Problemet är åter när datorn startas om. Den försöker identifiera nätverk. Hamnar på oidentifierat och ingen åtkomst till internet.

Edit:

Internet kom igång med hjälp av felsökaren. Dock kvarstår IP krockarna. Finns det någon lösning på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freiden:

Står följande efter att min dator stängts av genom att slå av grenkontakten;

/Johan

Va?
Tänker du döda din dator?
Stäng av datorn på rätt sätt!

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Rekordmedlem

Varför låter du inte dhcp sätta adressen till dnsservern ? Att ange det manuellt är mest dumt och Google dns är dessutom troligen långsammare än din isp och Google och open dns vill dessutom kartlägga dig för att sälja reklam

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

...Google dns är dessutom troligen långsammare än din isp och Google och open dns vill dessutom kartlägga dig för att sälja reklam
http://ladda-upp.se/files/2014/b113739.png

Precis.
GoogleDNS och OpenDNs bör man bara använda vid felsökning och aldrig använda vid "skarp" drift.

Din tråd borde klistras: http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Va?
Tänker du döda din dator?
Stäng av datorn på rätt sätt!

Nej du. Är otroligt oskyldig. Den pälsbeklädda fyrbente som är skyldig....

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför låter du inte dhcp sätta adressen till dnsservern ? Att ange det manuellt är mest dumt och Google dns är dessutom troligen långsammare än din isp och Google och open dns vill dessutom kartlägga dig för att sälja reklam
http://ladda-upp.se/files/2014/b113739.png

Jag har ingen aning om hur jag ska göra. Jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få. Men internet började fungera när jag satte adressen manuellt, efter tips jag fick här i tråden. Fungerade inte innan.

Sen undrar jag fortfarande varför jag har IP-addresser som krockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freiden:

Nej du. Är otroligt oskyldig. Den pälsbeklädda fyrbente som är skyldig....

haha, okej.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Rekordmedlem

Man har autorutorna ikryssade så borde allt funka automatiskt.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-tcp-ip-sett...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man har autorutorna ikryssade så borde allt funka automatiskt.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-tcp-ip-sett...

Jag har ändrat tillbaka till det nu och internet fungerar.

Det jag funderar på är dock IP-adress krockarna som jag inte kan förstå. Bara en dator som är kopplad till modemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freiden:

Jag har ändrat tillbaka till det nu och internet fungerar.

Det jag funderar på är dock IP-adress krockarna som jag inte kan förstå. Bara en dator som är kopplad till modemet.

Har du bara en dator kopplad direkt i ditt modem och den gäller på IP-konflikter tycker jag du ska prata med operatören för då har de något fel hos sig.

Permalänk
Rekordmedlem

Får du larm om adresskonflikter när du använder dhcp eller var det bara när du satte en statisk ip? Om det larmar när du kör dhcp med endast en dator så är det som sagt nått galet hos operatören.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Får du larm om adresskonflikter när du använder dhcp eller var det bara när du satte en statisk ip? Om det larmar när du kör dhcp med endast en dator så är det som sagt nått galet hos operatören.

Skrivet av jocke92:

Har du bara en dator kopplad direkt i ditt modem och den gäller på IP-konflikter tycker jag du ska prata med operatören för då har de något fel hos sig.

Japp, bara en dator som via kabel är kopplad till modemet. Problemet var från början när jag började använda stadsnätet. Återkom när datorn stängdes av på fel sätt.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat vad du har för ip när den larmar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför låter du inte dhcp sätta adressen till dnsservern ? Att ange det manuellt är mest dumt och Google dns är dessutom troligen långsammare än din isp och Google och open dns vill dessutom kartlägga dig för att sälja reklam
http://ladda-upp.se/files/2014/b113739.png

Google DNS kan vara snabbare för en del.

Man kan ladda ner namebench om man vill testa vilken DNS som är snabbast. För mig var min ISPs DNS server bäst, men google DNS var bara 3.7% långsammare. Så kan nog vara

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat vad du har för ip när den larmar ?

Nej, vet ej hur man gör då.

Permalänk
Rekordmedlem

Öppna en kommandotolk och kör
ipconfig /all
då kan du läsa en massa info om nätverket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Öppna en kommandotolk och kör
ipconfig /all
då kan du läsa en massa info om nätverket.

Okej, då gör jag det nästa gång det krockar.

Permalänk
Medlem

har gjort namebench testet. Visar sig att Google tydligen är snabbast.

Permalänk

Om du testat allt med ipconfiq och dns slumpning för att ställa om. Så finns ett program som heter Mrfixit som löser drivrutinsproblem. Om du har två routrar så läste jag att kan det bli konflikt med ip adressen. Då är det väl bara att stänga av den ena. Testa annars att släppa loss ipadressen med kommandotolken så skapas en ny tror jag skriv i start/ kommandotolken och där i ipconfig/ release. Jag hade några goda råd där men vet ej om det fungerar.

Permalänk
Medlem

Du är medveten om att du skrev i en ca 1 ½ år gammal tråd?
Kanske kan vara bra för andra att veta iof, tyckte bara det såg lite roligt ut!