Flashback vBulletin [Frågor om profilering, informationssamlande, javascript och hur man förblir anonym]

Permalänk

Flashback vBulletin [Frågor om profilering, informationssamlande, javascript och hur man förblir anonym]

Möjligen ligger det här fel, men jag vill diskutera forumet Flashback. Antar att alla här snubblat in där nån gång.

Flashback är baserat på forummjukvaran vBulletin.

Flashback är troligen världens största vBulletin forum. Orsaken till att lilla Sverige har ett sånt stort forum är väl till stor del mediaklimatet i landet.

Nyligen har jag förstått att de gör ganska brutal profilering av användare, genom canvas fingerprinting eller olika javascript som gräver i personen konfigurerering. De kan inte ta reda på folks namn och försöker inte heller med det. Men de gör helt uppenbart mycket ugly och djupgående profilering med hjälp av javascript. IP address är bara början.

Det är fascinerande och jag undrar hur det görs? Vad är det för information man lagrar och hur skyddar man sig?

§3.1
Permalänk
Medlem
Skrivet av mandarinka:

och hur skyddar man sig?

Om det bara är javascript så borde NoScript klara av att stoppa det.

Permalänk
Medlem

https://panopticlick.eff.org/

^ Där kan du testa om du är unik av alla som gjort testet samt se vad som är unikt för dig. Är bland annat saker som plugins i webbläsaren, typsnitt på datorn, User Agent (där står vilken webbläsare + os du har).

Vidare kan man använda flash för att spara "super cookies".

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Skrivet av SIVOgrgB:

Om det bara är javascript så borde NoScript klara av att stoppa det.

Tror du det? De har internets vassaste profilering. Jag har aldrig kört Noscript men jag ska kolla det.
Jag ser Flashback som en slags testbana för privacy vid surfning. Kan man gå oförbemärkt där, så är man helt anonym. Jag upptäckte det här av en slump och nu vill jag lösa mysteriet.

En test att göra (naturligtvis emot Flashbacks regler, men skit detsamma, det pågår mycket värre saker där).
Skapa ett konto med Firefox tex. Använd en annan IP
Skapa ett annat konto med Chrome tex och en annan IP.

Posta två kommentarer i samma tråd, från de olika kontona.
En dag senare är du bannad för "missbruk av alternativa konton". Anledningen till att jag vet det är att jag råkade göra det av misstag - tappade inloggningsuppgifter och trodde inte det spelade någon roll. Jag råkar använda olika proxies i olika browsers för att jag är privacy - freak.

Det intressanta med det här är att det visar att man kan identifieras unikt trots att man använder olika browsers och IP. Med tanke på hur mycket trafik och postning de har där, så kan det knappast vara manuellt, så länge de inte har helt fanatiska mods. Det måste vara något automatiserat. Kan Flashback använda det så finns det så klart på andra sidor. Jag vill förstå hur det här funkar så att jag kan gardera mig för det på internet.

Permalänk
Hedersmedlem

@mandarinka *Rubrik förtydligad, tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mandarinka:

Jag ser Flashback som en slags testbana för privacy vid surfning. Kan man gå oförbemärkt där, så är man helt anonym.

Du blir aldrig helt anonym på internet, har aldrig hållit till på flashback men tvivlar start på att de är i närheten av internets "vassaste profilering". Google bl a, är nog några ljusår bättre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mandarinka:

En test att göra (naturligtvis emot Flashbacks regler, men skit detsamma, det pågår mycket värre saker där).
Skapa ett konto med Firefox tex. Använd en annan IP
Skapa ett annat konto med Chrome tex och en annan IP.

Det fungerar utmärkt för mig. Jag kör dock adblock med lite schyssta inställningar.

Flashback har nog ingen användaridentifikation som är häftigare än någon annan. Blockerar du alla javascript och kakor samt använder plugins för att fejka browserdata kan de inte känna igen dig, om du nu inte har samma IP.

Permalänk
Skrivet av Sony?:

https://panopticlick.eff.org/

^ Där kan du testa om du är unik av alla som gjort testet samt se vad som är unikt för dig. Är bland annat saker som plugins i webbläsaren, typsnitt på datorn, User Agent (där står vilken webbläsare + os du har).

Vidare kan man använda flash för att spara "super cookies".

Japp jag har gjort testen Min webläsare är unik. Enda sättet att skydda sig är att stänga av Javascript via No Script.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mandarinka:

Anledningen till att jag vet det är att jag råkade göra det av misstag - tappade inloggningsuppgifter och trodde inte det spelade någon roll. Jag råkar använda olika proxies i olika browsers för att jag är privacy - freak.

Det låter som att din proxy läkte IPn via javascript, flash player eller liknande

Testa med http://www.lagado.com/proxy-test och http://whatismyipaddress.com/webrtc-test

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Du blir aldrig helt anonym på internet, har aldrig hållit till på flashback men tvivlar start på att de är i närheten av internets "vassaste profilering". Google bl a, är nog några ljusår bättre.

Ja - de är bättre - men där blockerar jag ALLT. Försöker även använda andra sökmotorer så mycket som möjligt.

Intressant!
Jag kanske överdriver Flashbacks kompetens...
Det kanske är för att jag haft Javascript på som inget funkar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mandarinka:

Möjligen ligger det här fel, men jag vill diskutera forumet Flashback. Antar att alla här snubblat in där nån gång.

Flashback är baserat på forummjukvaran vBulletin.

Flashback är troligen världens största vBulletin forum. Orsaken till att lilla Sverige har ett sånt stort forum är väl till stor del mediaklimatet i landet.

Nyligen har jag förstått att de gör ganska brutal profilering av användare, genom canvas fingerprinting eller olika javascript som gräver i personen konfigurerering. De kan inte ta reda på folks namn och försöker inte heller med det. Men de gör helt uppenbart mycket ugly och djupgående profilering med hjälp av javascript. IP address är bara början.

Det är fascinerande och jag undrar hur det görs? Vad är det för information man lagrar och hur skyddar man sig?

Vore intressant att veta veta vad du har för underlag för det påståendet. Att sedan IP sparas är ju en självklarhet då folk blir bannlysta periodvis eller permanent. Man måste ju kunna skilja kontona åt på mer än namnet. Har du problem så använd en VPN. Idioti att inte använda en, även om man inte besöker flashback.

- VPN
- Stänga av WebRTC
- TOR
- Stänga av Flash
- Https only
- Selfdestructing cookies

Är några tips på hur du kan skydda integriteten. Är det dock så att du försöker gå runt flashback och skapa konto trots bannlysning så kommer du nog inte så långt. Många har försökt.

Permalänk
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Vore intressant att veta veta vad du har för underlag för det påståendet. Att sedan IP sparas är ju en självklarhet då folk blir bannlysta periodvis eller permanent. Man måste ju kunna skilja kontona åt på mer än namnet. Har du problem så använd en VPN. Idioti att inte använda en, även om man inte besöker flashback.

- VPN
- Stänga av WebRTC
- TOR
- Stänga av Flash
- Https only
- Selfdestructing cookies

Är några tips på hur du kan skydda integriteten. Är det dock så att du försöker gå runt flashback och skapa konto trots bannlysning så kommer du nog inte så långt. Många har försökt.

Japp, jag har en Cookie manager som förstör alla typer av cookies utom dem som blivit vitlistade.

Det jag slarvat med är javascript och flash. Nu ska jag börja använda Noscript och stänga av Flash.

Det här handlar inte om att jag vill posta på Flashback fastän jag blivit bannad, utan om hur de spårar användare och hur man kommer runt det. Flashback är ingen välgörenhet precis, så oroa dig inte för dem. Sajten är vinstdrivande. Jag besvärar dem inte. Däremot att jävlas med en sajt som denna, som finns till enbart för användarna är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Gäller väl som i övrigt med övervakning- och åsiktsdiktatur, att sålänge de inte är ute efter en spelar det väl inte så stor roll.
Fast det är ju lätt att säga för den som inte drabbas å andra sidan.
(Egentligen undrar jag bara varför Flashback är nere, Anonymous Sweden som tramsar sig p.g.a. Gotlandshändelserna? Något annat? Varför är Anonymous Sweden så politiskt aktiva där? Piratpartister? Skickar ju bara frågan vidare till varför Piratpartiet är som det är .. Men men. Helt off-topic.)