Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

HDMI 2.0b och den ständiga kabelfrågan

Permalänk
Inaktiv

HDMI 2.0b och den ständiga kabelfrågan

Vilka HDMI-kablar av idag klarar detta? HDMI 2.0b definierar ju inte en ny kabelstandard men vilka leverantörer har kablar certifierade för detta? LÄNK

SPEC:
HDMI 2.0b, which is backwards compatible with earlier versions of the HDMI specification, is the most recent update of the HDMI specification. It also enables key enhancements to support market requirements for enhancing the consumer video and audio experience.

What are the key advanced features enabled by HDMI 2.0b?

Enables transmission of High Dynamic Range (HDR) video
Bandwidth up to 18Gbps
4K@50/60 (2160p), which is 4 times the clarity of 1080p/60 video resolution
Up to 32 audio channels for a multi-dimensional immersive audio experience

Up to 1536kHz audio sample frequency for the highest audio fidelity
Simultaneous delivery of dual video streams to multiple users on the same screen
Simultaneous delivery of multi-stream audio to multiple users (Up to 4)
Support for the wide angle theatrical 21:9 video aspect ratio
Dynamic synchronization of video and audio streams
CEC extensions provide more expanded command and control of consumer electronics devices through a single control point
HDMI 2.0b does not define new cables or new connectors. Current High Speed cables (Category 2 cables) are capable of carrying the increased bandwidth.

Vill hitta 2 st kablar som är 2 meter. ena med mini HDMI i ena änden. Nån som vet?

Nordost Blue Heaven är INTE aktuella som förslag, även om jag blir lite sugen på deras Ethernetkabel

Ha en bra helg

Permalänk
Medlem

Som du själv skriver:

Citat:

HDMI 2.0b does not define new cables or new connectors. Current High Speed cables (Category 2 cables) are capable of carrying the increased bandwidth.

Det finns ingen "HDMI 2.0b"-certifiering. Det finns bara standard och high speed. (EDIT: med och utan ethernet också)

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s269217894&o=produkt_pr...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemonIllusion:

Som du själv skriver:
Det finns ingen "HDMI 2.0b"-certifiering. Det finns bara standard och high speed. (EDIT: med och utan ethernet)

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s269217894&o=produkt_pr...

Du läste aldrig länken va? http://www.hdmi.org/manufacturer/premiumcable/Premium_HDMI_Ca...

Permalänk
Medlem

Det stämmer mycket väl. I och med att dina två "detta":n i första stycket syftar på HDMI 2.0b, inte Premium-certifikation och den intetsägande länktexten tog jag för givet att den inte var vidare relevant.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Vilka HDMI-kablar av idag klarar detta? HDMI 2.0b definierar ju inte en ny kabelstandard men vilka leverantörer har kablar certifierade för detta? LÄNK

SPEC:
HDMI 2.0b, which is backwards compatible with earlier versions of the HDMI specification, is the most recent update of the HDMI specification. It also enables key enhancements to support market requirements for enhancing the consumer video and audio experience.

What are the key advanced features enabled by HDMI 2.0b?

Enables transmission of High Dynamic Range (HDR) video
Bandwidth up to 18Gbps
4K@50/60 (2160p), which is 4 times the clarity of 1080p/60 video resolution
Up to 32 audio channels for a multi-dimensional immersive audio experience

Up to 1536kHz audio sample frequency for the highest audio fidelity
Simultaneous delivery of dual video streams to multiple users on the same screen
Simultaneous delivery of multi-stream audio to multiple users (Up to 4)
Support for the wide angle theatrical 21:9 video aspect ratio
Dynamic synchronization of video and audio streams
CEC extensions provide more expanded command and control of consumer electronics devices through a single control point
HDMI 2.0b does not define new cables or new connectors. Current High Speed cables (Category 2 cables) are capable of carrying the increased bandwidth.

Vill hitta 2 st kablar som är 2 meter. ena med mini HDMI i ena änden. Nån som vet?

Nordost Blue Heaven är INTE aktuella som förslag, även om jag blir lite sugen på deras Ethernetkabel

Ha en bra helg

Använder för närvarande en 5m lång deltaco kabel till min UHD tv i 4K@60fps. Så det finns ingen anledning för dig att köpa nya kablar endast för hdmi 2.0b.

Visa signatur

\\ i7 6700k @ 4.5 Ghz \\ GTX 1080 @ 2000/14000 \\ 16gb 3000 mhz ram \\ Z170A-G45 Gaming MSI \\ Intel 600p 256gb m.2 nvme\\ intel 520 ssd 480gb \\ ADATA SP550 120gb \\ WD 3tb hdd \\ 2 st 1tb hdd (Seagate + WD) \\ ENTHOO EVOLV ATX GLASS \\ Fractal Design Newton R3 1000W \\

[img]http://valid.x86.fr/cache/banner/7vlpqw-4.png[/img]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vaoen:

Använder för närvarande en 5m lång deltaco kabel till min UHD tv i 4K@60fps. Så det finns ingen anledning för dig att köpa nya kablar endast för hdmi 2.0b.

Förstår jag dig rätt att dina kablar klarar nedanstående utan att vara certifierade?
Enables transmission of High Dynamic Range (HDR) video
Bandwidth up to 18Gbps
4K@50/60 (2160p), which is 4 times the clarity of 1080p/60 video resolution
Up to 32 audio channels for a multi-dimensional immersive audio experience

Hur vet du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Förstår jag dig rätt att dina kablar klarar nedanstående utan att vara certifierade?
Enables transmission of High Dynamic Range (HDR) video
Bandwidth up to 18Gbps
4K@50/60 (2160p), which is 4 times the clarity of 1080p/60 video resolution
Up to 32 audio channels for a multi-dimensional immersive audio experience

Hur vet du det?

Gissar att han vet att hans kabel uppfyller standardden för detta

Citat:

Current High Speed cables (Category 2 cables) are capable of carrying the increased bandwidth.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Gissar att han vet att hans kabel uppfyller standardden för detta

Svårt att säga ifall min kabel är upp till samma standard som en certifierad kabel men jag kan sätta upplösningen till 2160p@60Hz och välja mellan både YCbCr444 och full range RGB i nvidias kontrollpanel. Ifall kabeln klarar av 18Gbps eller "HDR video" vet jag inte.

Visa signatur

\\ i7 6700k @ 4.5 Ghz \\ GTX 1080 @ 2000/14000 \\ 16gb 3000 mhz ram \\ Z170A-G45 Gaming MSI \\ Intel 600p 256gb m.2 nvme\\ intel 520 ssd 480gb \\ ADATA SP550 120gb \\ WD 3tb hdd \\ 2 st 1tb hdd (Seagate + WD) \\ ENTHOO EVOLV ATX GLASS \\ Fractal Design Newton R3 1000W \\

[img]http://valid.x86.fr/cache/banner/7vlpqw-4.png[/img]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

Gissar att han vet att hans kabel uppfyller standardden för detta

Tack för din information om Deltacokabeln. Förstår jag dig rätt då att man alltid kan lita på leverantörer av utrustning, och att all certifiering är helt onödig.
Jämför gärna med Europeisk CE märkning och Kinesisk CE märkning som betyder China Export...

Skrivet av vaoen:

Svårt att säga ifall min kabel är upp till samma standard som en certifierad kabel men jag kan sätta upplösningen till 2160p@60Hz och välja mellan både YCbCr444 och full range RGB i nvidias kontrollpanel. Ifall kabeln klarar av 18Gbps eller "HDR video" vet jag inte.

Tack för ditt klargörande.
OK då kvarstår frågan om någon vet om det finns någon certifierad kabel att köpa.

Permalänk
Medlem

Finns så klart kablar som är testade för att garanterat klara 18Gbps t.ex den här men som det påpekas tidigare så ska vanliga High Speed HDMI kablar också klara det.
( personligen skulle jag nog undvika de allra billigaste varianterna) men givetvis finns det såna som uppfyller kraven också.

Stavar konstigt
Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X Kylning: Noctua NH-D15 Moderkort: ROG Strix B-450-F GPU: MSI GTX 1070 Armor OC Minne: 32 GB Corsair Vengeance PRO PSU: EVGA Supernova 650 G2 Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Tack för din information om Deltacokabeln. Förstår jag dig rätt då att man alltid kan lita på leverantörer av utrustning, och att all certifiering är helt onödig.
Jämför gärna med Europeisk CE märkning och Kinesisk CE märkning som betyder China Export...

Varför så vansinnigt dryg? Om nu standarden 2b ska vara bakåtkompatibel så får man väl förutsätta att den också är det. Det kommer inte tas fram en certifiering av 2b eftersom det inte ska behövas - om du misstror det så får du köpa kablar som har blivit testade. Det kommer garanterat att testas allt eftersom

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon76929:

Tack för din information om Deltacokabeln. Förstår jag dig rätt då att man alltid kan lita på leverantörer av utrustning, och att all certifiering är helt onödig.
Jämför gärna med Europeisk CE märkning och Kinesisk CE märkning som betyder China Export...

Tack för ditt klargörande.
OK då kvarstår frågan om någon vet om det finns någon certifierad kabel att köpa.

Supra mäter sina kablar i de längder de säljer terminerade.
4K Ultra: 4096 x 2160 @ 60 Hz, 1-10 meter kabel; 4096 x 2160 @ 24 / 30Hz, 12-20 meter kabel, samt 1080P @ 30Hz, 20-30 meter kabel
SUPRA HDMI HD5/HD5/s (version 2.0) med Ethernet och Audio Return, stödjer också nedan funktioner
Bandbredd 1100 MHz
TMDS Bandbredd 18 Gbit/s

Elektriska prestanda 6 - 30 meter kabel
Resistance: 82 Ohm/km
Capacitance: 42 pF/m
Karakterisk impedans 100 Ohm
Hastighetsfaktor 0,8 x C (ljushastigheten)

http://www.jenving.se/products/view/hdmi-hdmi-hd-a-v-10011009...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

Varför så vansinnigt dryg? Om nu standarden 2b ska vara bakåtkompatibel så får man väl förutsätta att den också är det. Det kommer inte tas fram en certifiering av 2b eftersom det inte ska behövas - om du misstror det så får du köpa kablar som har blivit testade. Det kommer garanterat att testas allt eftersom

Uttalande om min person bortser jag ifrån.
Vad det gäller bakåtkompatibilitet så innebär ju det enbart att källor av tidigare versioner fungerar med nuvarande standard inte tvärt om.
Nu är ju inte Wikipedia en bra källa men läs gärna --> LÄNK
Jag har aldrig ifrågasatt om standarden är bakåtkompatibel, utan frågat om någon kan rekommendera certifierade kablar enl HDMI 2.0b.
Varför så aggressiv?

Skrivet av mrqaffe:

Supra mäter sina kablar i de längder de säljer terminerade.

Tack för bra input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Uttalande om min person bortser jag ifrån.
Vad det gäller bakåtkompatibilitet så innebär ju det enbart att källor av tidigare versioner fungerar med nuvarande standard inte tvärt om.
Nu är ju inte Wikipedia en bra källa men läs gärna --> LÄNK
Jag har aldrig ifrågasatt om standarden är bakåtkompatibel, utan frågat om någon kan rekommendera certifierade kablar enl HDMI 2.0b.
Varför så aggressiv?

Inte det minsta aggressiv, då har du bommat betydelsen av det. Du ställer en fråga du själv svarar på men som du inte är nöjd med så förstår inte poängen med tråden.

Citat:

HDMI 2.0b does not define new cables or new connectors

Citat:

Does HDMI 2.0 require new cables?
No, HDMI 2.0 features will work with existing HDMI cables. Higher bandwidth features, such as 4K@50/60 (2160p) video formats, will require existing High Speed HDMI cables (Category 2 cables).

Och jag säger att du inte kommer få någon certifiering eftersom det inte behövs

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MsSmith:

Inte det minsta aggressiv, då har du bommat betydelsen av det. Du ställer en fråga du själv svarar på men som du inte är nöjd med så förstår inte poängen med tråden.

Och jag säger att du inte kommer få någon certifiering eftersom det inte behövs

Det går väl att diskutera certifieringar, de flesta mäter inte kablagen alls utan gissar, Supra mäter och garanterar att de fungerar enligt det de lovar och de lovar att kabeln klarar olika videoströmmar beroende på längd, det finns inga lagkrav på att kabeln ska vara certifierad men visst är det bra att den är det.
Bygger man en seriös hembio eller installerar tex ett konferensrum så är troligen kabelkostnaden en rätt liten del av totalkostnaden och att slippa oroa sig för att en kineskabel inte håller måttet är en skön känsla om man lagt några timmar på kabeldragning i väggarna.
Supra är inte billigast på marknaden eftersom de tillverkas i Sverige men de är ändå väldigt långt ifrån dyrast, kombinera det med att de troligen gör de bästa videokablarna på marknaden så blir de ett rätt vettigt val i många lägen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går väl att diskutera certifieringar, de flesta mäter inte kablagen alls utan gissar, Supra mäter och garanterar att de fungerar enligt det de lovar och de lovar att kabeln klarar olika videoströmmar beroende på längd, det finns inga lagkrav på att kabeln ska vara certifierad men visst är det bra att den är det.
Bygger man en seriös hembio eller installerar tex ett konferensrum så är troligen kabelkostnaden en rätt liten del av totalkostnaden och att slippa oroa sig för att en kineskabel inte håller måttet är en skön känsla om man lagt några timmar på kabeldragning i väggarna.
Supra är inte billigast på marknaden eftersom de tillverkas i Sverige men de är ändå väldigt långt ifrån dyrast, kombinera det med att de troligen gör de bästa videokablarna på marknaden så blir de ett rätt vettigt val i många lägen.

Kablar som går sönder brukar vara lätt att dra om (knyt en knut, dra genom eller adapter hane-hona) och även dyra kablar går tyvärr sönder när man böjer dem runt hörn och liknande. Men visst är det så att det är dumt att snåla in på just kablaget. Där med inte sagt att kabel billigare än Supras är sämre. Normalt borde man testköra kablarna på individnivå innan de dras in någonstans bara för att testa att de klarar förväntad kvalitet.

Däremot har @anon76929 en poäng - det verkar vara svårt att hitta kablar med den där QR-koden som ska sitta på god nog kvalitetskabel, vilket är lite synd.

Permalänk
Bildexpert 📺

Versionummer för HDMI-specifikationen ska inte blandas samman kraven på HDMI-kabeln. Samt det gamla vanliga "jag köpte XX meter nonamekabel och det fungerar för mig, ergo fungerar det för alla andra också.".

Nä, inte så enkelt. Kraven på kabeln varierar med vilken datorhastighet man ska köra på signalen. Där är det ganska enkel:

Standard-kabel: klarar minst 2 Gbit/s (720p/60 Hz etc.)
High Speed-kabel: klarar 18 Gbit/s (maximal specad hastighet, 4K/60 Hz 4:4:4)
HDMI "x.x-kabel": klarar godtycklig gräns, men det kan ofta vara tillräckligt, särskilt med lågt krävande signaler. Därför fungerar det för just dig.

1080p/60 kräver 4,5 Gbit/s. 4K/60 Hz kräver 18 Gbit/s. Med andra ord finns det ingen tvekan om vilken typ av kabel man ska använda, eller hur?

Premium High Speed är den nya märkningen som kommit till för att vara tydlig och använda en markör i form av QR-kod i syfte att minska förfalskningar. Vem som helst kan idag påstå att en kabel är certifierad för High Speed och det finns inget sätt för konsumenten att verifiera detta.

High Speed var en gång i tiden specad till 10,2 Gbit/s för det var den då högsta specificerade hastigheten. Men både Premium High Speed och en certifierad High Speed-kabel ska hantera samma datahastighet, 18 Gbit/s.

Permalänk
Inaktiv

Det får bli Suprakabel tills jag hittar något certifierat med mini HDMI <--> HDMI.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon76929:

Det får bli Suprakabel tills jag hittar något certifierat med mini HDMI <--> HDMI.

Det skulle inte förvåna mig om det är tekniskt omöjligt att klara kraven med en minikontakt, som du ser så går det inte att göra kabeln lika lång och uppfylla kraven vid lägre upplösningar när man använder minikontakter och det tyder ju på att kontakten är en rätt stor begränsning när det gäller att klara kraven på överföringskapacitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Det får bli Suprakabel tills jag hittar något certifierat med mini HDMI <--> HDMI.

Om du skulle vilja läsa mer om den nya HDMI speccen och kablar som klarar 4k@60fps så hittade jag denna tråd.

Visa signatur

\\ i7 6700k @ 4.5 Ghz \\ GTX 1080 @ 2000/14000 \\ 16gb 3000 mhz ram \\ Z170A-G45 Gaming MSI \\ Intel 600p 256gb m.2 nvme\\ intel 520 ssd 480gb \\ ADATA SP550 120gb \\ WD 3tb hdd \\ 2 st 1tb hdd (Seagate + WD) \\ ENTHOO EVOLV ATX GLASS \\ Fractal Design Newton R3 1000W \\

[img]http://valid.x86.fr/cache/banner/7vlpqw-4.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaoen:

Använder för närvarande en 5m lång deltaco kabel till min UHD tv i 4K@60fps. Så det finns ingen anledning för dig att köpa nya kablar endast för hdmi 2.0b.

Har du länk till den kabeln du använder? Deltaco har inga kablar som klarar 4K@60Hz.

Permalänk
Medlem

Hittade en 7m hdmi, dock då den billigaste - köpt för 5-6 år sedan. Då är den inte high speed? Går det att se/avgöra på nåt sätt vad det är för sorts modell och hastighet? Och alla Hdmi-kablar är bakåt-kompatibla men aldrig sas framåt-kompatibla?

Visa signatur

Kalle

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kalle9:

Hittade en 7m hdmi, dock då den billigaste - köpt för 5-6 år sedan. Då är den inte high speed? Går det att se/avgöra på nåt sätt vad det är för sorts modell och hastighet? Och alla Hdmi-kablar är bakåt-kompatibla men aldrig sas framåt-kompatibla?

Det går att mäta upp dess elektriska egenskaper om man har utrustningen som krävs och det finns kablar som klarar kraven på långa längder och med kortare längder av den kabeln har man stor marginal och klarar högre bandbredder än de som behöver användas idag så då kan man väl säga att de är "framtidssäkra".

Men i praktiken så är det få som ens mäter och försöker att garanterat uppfylla dagens standarder eftersom det är dyrt att mäta och kvalitetskontrollera kabel och ännu dyrare att tillverka kabel som har så snäv tillverkningstollerans att den därigenom kan uppfylla framtida krav som en bieffekt av det förutsatt att längden minskas.

Tekniskt sett kan du skaffa mätutrustningen om du vill men det handlar om instrument i miljonklassen så i praktiken kommer det nog inte att ske, du kan också anlita ett ackrediterat testcenter och kolla, inte lika dyrt men ändå så dyrt att de flesta tillverkare inte gör det.
http://www.hdmi.org/manufacturer/authorized_test_centers.aspx

I praktiken får du alltså gissa vad det är du har för verklig kabelprestanda eller förlita dig på tillverkarens tekniska data om de anger den i stället för att svamla floskler om vad kablaget har för egenskaper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.