Permalänk
Medlem

Budgetuppgradering

Hallå. Min svåger, som spelar en del... Ska ni följa med oss på LAN. Skoj! Han har en ganska gammal burk och skulle dela behöva uppgradera den för att ha lite bättre hemma men också för att kunna spela på Lanet. Han är småbarnsförälder precis som oss andra så tiden räcker inte till och därför känns det som om i dagsläget investera massa tusenlappar i en det uppgradering känns onödig, om några år så... Men fram tills dess behöva det någon form av nödlösning så man slipper verka usel i spel bara för att det laggar... Sparsmakat med information men här är vad som finns: Moderkort Asus 6pt v2 delux, cpu Intel I7, grafikkort geforce 250gt, nätagg 400w - någonting.

Tyvärr är det allt jag får fram från honom. Han är ingen hårdvaruguru direkt... Jag tänker mig såhär, bästa uppgraderingen för spel (prestanda/krona) måste ju vara ett begagnat grafikkort. Vad ska man leta efter? Kommer nätagget brinna upp om man fläskar på mer? Borde man satsa på ett nätagg + grafikkort?

Tack ifall ni kan hjälpa! Och jag ber om ursäkt ifall tråden hamnade fel och för att texten håller litterär och strukturell nivå som en femåring, skriver från mobilen...

MVH

J

Visa signatur

//John

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BrandBil:

Jag tänker mig såhär, bästa uppgraderingen för spel (prestanda/krona) måste ju vara ett begagnat grafikkort.

Helt klart, det tänker jag också.

Skrivet av BrandBil:

Kommer nätagget brinna upp om man fläskar på mer?

Det är mycket möjligt, vi måste måste veta exakt vilket nätagg som sitter i datorn för att kunna bedöma det. Dock tycker jag kombinationen i7 + GT250 skriker färdigbyggd märkesdator så jag misstänker att det är något ganska skräpigt.

400W är i teorin precis tillräckligt för dagens kraftfulla Nvidiakort om det är av väldigt bra kvalitet. 400 halvkassa W är att be om problem.

Permalänk
Medlem

250gt har bara 150W så kasnke är så att nätagregatet inte klarar så mycket mer, får man kolla på. Sen vill du säkert uppgradera minnet.
Kanske ett 750 Ti 2gb?
Ett GTX670 såg jag på marknaden idag, den drar lite mer men borde vara lungt.
Sen så kanske det är läge att uppgradera hårddisken? Köpa en SSD är ju lite av en framtidsinvestering ändå.

Permalänk

Då kvalitén på nätagget är något tvivelaktigt så skulle jag rekommendera ett begagnat och strömsnålt grafikkort, ex GTX 750 Ti eller GTX 960.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Då kvalitén på nätagget är något tvivelaktigt så skulle jag rekommendera ett begagnat och strömsnålt grafikkort, ex GTX 750 Ti eller GTX 960.

Precis vad jag också tänkte. GTX 660 borde också passa bra.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

håller med föregående 750ti gtx950/960 amds 370 bör ligga inom/under ungefär samma strömförbrukning som det är idag men vill man hitta billigare beg så är 660/7850/760/670 och liknande modeller fortfarande ganska bra och funkar rätt ok till det mesta

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Hallå. Nya fakta har framkommit. Nätagget är på hiskeligt höga 630w. Förändrar detta något? Märke okänt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

//John

Permalänk
Medlem

Ett "nytt" grafikkort är som sagt det som behövs mest.. Psu lär räcka för överklock på allt också.

Det där med att de ska börja brinna.. Inte så stor risk om du inte har konstant 100% load i ett dåligt fläktat chassi. Även då är inte risken så stor, större chans att psun stänger ner strömförsörjningen till komponenterna.

Edit: antar att nätagget är utav någorlunda kvalitet även om det är äldre..

Permalänk
Medlem

@BrandBil: Då kan du köra med de flesta grafikkort, jag hade nog siktat på ett GTX 750 Ti 2gb eller ett AMD R9

Permalänk
Avstängd

Beror på hur mycket pengar man vill lägga men lått oss säga det är en i7 950 eller så är dom inte så snabb idag så man behöver inte överdriva grafikkortet och hade jag byggt den för spel så hade jag siktat på beg kort som 660/7850/760/670/270x/370 som är billiga beg och bättre än 750ti t.e.x men även 260x/360/650ti är kort som klarar spel rätt bra med nedskruvade inställningar och med nått av dom är datorn bra nog att köra fallout 4 på lägre settings men sikta helst på modeller med 2gb vram

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Senaste budet är att köpa ett par 680Ti (SLi) och en tillhörande lite snabbare CPU för 700kr.

Låter som en vettig investering?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

//John

Permalänk
Medlem

@BrandBil: Tänk på att du behöver kablar till båda grafikkorten bara, inte säkert nätagget har det

Permalänk
Entusiast

680Ti? Finns inga såna... 680 2GB, 680 4GB, 690 eller 780Ti menar du kanske?

Permalänk
Medlem

Sorry gtx680 sli

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

//John

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrandBil:

Sorry gtx680 sli

Skickades från m.sweclockers.com

Nätaggregatet i datorn (400W) klarar inte ens av ett 680. Vad är det för CPU i datorn nu och vad för CPU är ni erbjudna att köpa?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

om han körde ett enkelt dxdiag eller nått så att man kunde få fram vilken sockel i7an var till tex när jag hade gamla i7 920 och 7970ghz så klagade inte många spel sitter fortfarande på samma gamla lga 1366 system och för 500kr för snart ett år sedan så fick jag min sex kärniga xeon som kör på mindre tillverknings blahaba kommer inte på ordet inte sovit inatt... Men kör ett måttligt klockat 290x som presterar lite mer än ett 390x på detta gamla system och spel som division och gta 5 osv med orb till youtube gaming på en 60hz 2560x1080skärm så klagas det då inte av spelen eller mina ögon. Men be han ta hem tex hwmonitor eller vad det heter så kanske man kan få lite mera info Grafikkortet är iallafall det som bör bytas rätt bums om det är nått avancerare spel som ska köras på annat än lägsta upplösningen tyvär. hoppas han har 8gb ram eller 6gb ram om det är tripple channel iaf men ett 7870 kanske vore nått endå presterar endå helt okey hade ett till min gamla fx 6100 processor och det funkade prima för nå år sedan dock var det den med tahiti kärnan men dom kostar inte mkt pengar nu och presterade över förväntan såg ett xfx 7870 tahiti för 450kr någonstanns här för nån vecka sedan från någon svensk sida begat

Visa signatur

Main:Gammalt x58 system = Mobo: Asus Rampage 3 Ex. CPU: Xeon 5660 2.6@4.4ghz GPU: Asus 290x Matrix Platinum, 1 ssd 120gb 2st wd blue 1tb 1st wd green 1tb 1st backup+ usb3 1tb. Corsair HX 650w. Fractal design R4, 24gb DDr3 1600mhz. Creative sb Z, Marshall major v,2. Phillips brilliance 29". Steambox + controller + 3 xbox 360kontroller. Netgear wndr4200 router. Noname mekaniskt tb + R.A.T 5 mus
Laptop Asus i3 2350 4gb ram o msi i5 450m 8gb 5870m, macbook 13,3 c2d 2,4ghz 4gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Nätaggregatet i datorn (400W) klarar inte ens av ett 680. Vad är det för CPU i datorn nu och vad för CPU är ni erbjudna att köpa?

Han skruvade upp burken och kollade, det är 630w som gäller.

MVH

J

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

//John

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BrandBil:

Han skruvade upp burken och kollade, det är 630w som gäller.

MVH

J

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket märke? Kan vara stor skillnad på dessa om det är rätt märke eller inte?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrandBil:

Han skruvade upp burken och kollade, det är 630w som gäller.

MVH

J

Skickades från m.sweclockers.com

630w av märket ace of sweden? rent åldersmässigt stämmer det överens med det brandfarliga ace of sweden.....

https://www.youtube.com/watch?v=4iwqurzOQpo

iallafall, köp ett GTX 660 för de är både strömsnålt och klarar alla nya spel.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

En snabbare i7 eller? högre klock betyder inte snabbare cpu. GTX 680 sli lär kräva ett nytt nätagg och är nog lite overkill. Bara ett 680 till och inget tror jag gör susen.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem

För framtiden.
Uppgraderingen blev ett Geforce 960 och det gjorde verkligen skillnad.
Tack för all hjälp

MVH

J

Visa signatur

//John