Nvidia skrotar VGA för Geforce "Pascal"

Permalänk
Medlem

Känns som att det hade varit bra att i alla fall ha kvar stödet så länge man använde dvi på korten. Tror inte det kan ha rört sig om någon större kostnad och då är det ju synd att mista kompatibilitet med äldre (men användbara) skärmar, projektorer osv. Använder själv en sekundär 4:3 skärm som bara stöder vga.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood:

Naje, vill inte köra cf, har fått köra cf på min reserv dator och jag klarar mig bättre utan!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Att köra 1.3 på gränsen av 60Hz innebar att om kablar eller något inte var helt 100%, så fick de problem, något personalen på Sweclockers också förklarat i sina 4K tester.

Njae... Du tänker på DisplayPort 1.2.
Av grafikkort är det endast Nvidias nya 10xx samt Amd:s Polaris som kommer att kunna köra DP 1.3.
Brasklapp, Nvidia skriver "DP 1.2 certified. 1.3 & 1.4 ready", vad nu det betyder?)

Så, några tester med 4k-skärmar som körts via DP 1.3, har omöjligtvis gjorts av Sweclockers.
OK?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Jag hatar VGA och DVI. Att tvingas skruva fast en för sin ingång? Nej DisplayPort och HDMI där bara pluggar man in fast en respektive DP låses den fast iaf.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Njae... Du tänker på DisplayPort 1.2.
Av grafikkort är det endast Nvidias nya 10xx samt Amd:s Polaris som kommer att kunna köra DP 1.3.
Brasklapp, Nvidia skriver "DP 1.2 certified. 1.3 & 1.4 ready", vad nu det betyder?)

Så, några tester med 4k-skärmar som körts via DP 1.3, har omöjligtvis gjorts av Sweclockers.
OK?

Hmm.
1.2a var det nog ja, som hade så dåligt 60Hz stöd, inte 1.3.
Det var ju 30Hz i början med 4k.. och jävligt konstigt.

Okej, min miss.
Men problemet med just 1.3 var ju att köra så hög klocka, något som verkar ha bidragit till varför den inte kom.

1.4s stöd var dock ändå komprimeringen, som gör det möjligt att köra samma kablar med mer data, och då få mer marginal mot problemen i 1.2.

Permalänk
Skrivet av jacozz:

Själv förstår jag inte ens varför man egentligen ska behöva ha HDMI, när Display Port är en bättre standard med högre specs. Antagligen beror det på att HDMI till skillnad från DP har nån slags inbyggt drm-stöd, vilket elektronikbranchen gillar såklart
Någon som kan förklara detta i detalj?

För att DP inte alltid finns?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

För att DP inte alltid finns?

Jo
Men man undrar varför alla TV-tillverkare föredrog HDMI framför DP från början? Kanske har med ljudöverföringen att göra? Kanske nåt DRM-relaterat? Kanske nåt annat?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag hatar VGA och DVI. Att tvingas skruva fast en för sin ingång? Nej DisplayPort och HDMI där bara pluggar man in fast en respektive DP låses den fast iaf.

Vadå tvingas?. VGA bör skruvas men är inte ett måste.
DVI sitter bättre än VGA och har ännu mindre behov av att skruvas in.
Har du någonsin sett en DVI eller VGA port på bärbar dator där man kan skruva dit skärm kabeln?

HDMI och DVI sitter båda bra med enbart friktion i många fall enligt vad jag har sett.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Vilka Nvidiakort har haft VGA? Har inte sett något någorlunda modernt kort med VGA på länge, utan det är DVI+HDMI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Vilka Nvidiakort har haft VGA? Har inte sett något någorlunda modernt kort med VGA på länge, utan det är DVI+HDMI

dom har haft vga stöd genom dvi porten

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mynameislol:

Tycker synd om Sony FW-900 användare, jag trodde att jag skulle bli en av dom, men jag antar väl att jag får vänta på en oled skärm istället då

Läste att Samsung håller på att överge OLED. Men fick inte reda på om det var pekskärmar, TV eller display. Kanske redaktionen vet bättre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Mitt TitanX har en DVI-I port som kopplas direkt in till min FW900 med en DVI-A till BNC kabel. Nyheten är att Nvidia går bort från DVI-I som har kompabilitet med VGA. I framtiden så kommer Nvidia bara ha stöd för DVI-D som några av AMDs kort har i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

1920x1200 100Hz klarar min CRT FW900

Antagligen mycket högre.. med powerstrip gick "alla" skärmar i 125 hertz och en typisk kvalitetsskärm i 160-180hz. Smid? Ja! Det var tider det när man fick klocka PS/2 porten för att packetrate, skärmhertz och fps var högre än default pollrate på musen.

Satt faktiskt på en windows 98, kulmus, gammal chipteknik och crt-skärm i låga hertz för ett tag sedan i ett garage och jag vet inte om det var placebo eller om alla vägar idag runt operativsystemet, ner i drivare, ut i musen, tillbaka, in och ut eller par gånger i olika smygställen som inte fanns förr, iväg till grafikkortet, vidare in till någon digitalkrets, rita en pixel och börja om igen helt enkelt domineras av gammal teknik och fick mig att tänka; "helvete vad ett med muspekaren det här känns"

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

VGA, även DVI kan gå och självdö imo. Var det inte tanken att HDMI och det ännu bättre alternativet DP skulle ersätta allt? hmm.. Eller USB-C kanske i framtiden? "One cabel to rule them all" har väl sagts i mer än 20 år snart.

Nu tänker jag ut entusiast synpunkt. Gamla arbetsplatser med VGA skärmar finns ju fortfarande. Men det finns många alternativ kvar för att ersätta dessa grafikkort om de skulle paja.

Ingen rör DVI-porten så länge jag kör med min överklockade 1440p IPS monitor!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Mitt TitanX har en DVI-I port som kopplas direkt in till min FW900 med en DVI-A till BNC kabel. Nyheten är att Nvidia går bort från DVI-I som har kompabilitet med VGA. I framtiden så kommer Nvidia bara ha stöd för DVI-D som några av AMDs kort har i dagsläget.

Jaha, är väl lika bra att man går vidare från VGA-skräpet. Kanske slutar man tillverka skärmar med det också i framtiden.

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

Vadå tvingas?. VGA bör skruvas men är inte ett måste.
DVI sitter bättre än VGA och har ännu mindre behov av att skruvas in.
Har du någonsin sett en DVI eller VGA port på bärbar dator där man kan skruva dit skärm kabeln?

HDMI och DVI sitter båda bra med enbart friktion i många fall enligt vad jag har sett.

Kan ju säga att jag har sätt en VGA port på ett antal bärbara där man kan skruva den, till och med så att apple har det på om det är lightning till VGA adaptern!

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Jaha, är väl lika bra att man går vidare från VGA-skräpet. Kanske slutar man tillverka skärmar med det också i framtiden.

Att det finns miljoner som inte har råd eller tillgång till bättre det pissar du på?
Inte ont mot dig men fundera lite på hur många som fortfarande behöver VGA. ..

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockabilly65:

Att det finns miljoner som inte har råd eller tillgång till bättre det pissar du på?
Inte ont mot dig men fundera lite på hur många som fortfarande behöver VGA. ..

Allvarligt? HDMI och DVI är vad korten har idag och det gäller även datorskärmar. Det är ingen som behöver VGA till nya skärmar eller grafikkort.

Permalänk
Medlem

@TheBasicOne: det var som fan. Har tittat på en ocean av laptops men aldrig sett det.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna använda en sådan här och sedan en dvi - vga adapter för att koppla in sin crt med vga ingång?

https://www.komplett.se/product/846057/datorutrustning/kablag...

Eller måste man ha en sådan här?

https://www.komplett.se/product/781063/datorutrustning/kablag...

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ywap:

Skulle man kunna använda en sådan här och sedan en dvi - vga adapter för att koppla in sin crt med vga ingång?

https://www.komplett.se/product/846057/datorutrustning/kablag...

Det står inget om att adaptern har en ramdac, dock så har adaptern uppenbarligen enligt bilden ett DVI-I dual link uttag. Ramdacen är förmodligen begränsad till 165MHz, vilket ger dig den patetiska max upplösningen på 1080p i 60Hz. Det är bäst att du frågar kundservice innan du köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Det står inget om att adaptern har en ramdac, dock så har adaptern uppenbarligen enligt bilden ett DVI-I dual link uttag. Ramdacen är förmodligen begränsad till 165MHz, vilket ger dig den patetiska max upplösningen på 1080p i 60Hz. Det är bäst att du frågar kundservice innan du köper.

Tack för svar. 1080p i 60hz duger inte som du säger. Uppdaterade med en annan produkt men det finns inte mycket info om den heller.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ywap:

Tack för svar. 1080p i 60hz duger inte som du säger. Uppdaterade med en annan produkt men det finns inte mycket info om den heller.

Livet är allt hårt när man har gott om pengar att spendera på en marknad full av skit.

Själv har jag givit upp, det finns inte en enda vettig adapter på marknaden. Alla tillverkarna säljer samma skit. Chansen att tredjepartstillverkare lägger till en ramdac är nära noll. Jag får nog ta och köpa ett till Titan X innan jag gör min egna mjukvarulösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Livet är allt hårt när man har gott om pengar att spendera på en marknad full av skit.

Ja, det är tragiskt. Hade hoppats att jag aldrig skulle behöva använda något så uselt som en LED spelskärm

Bara att be till övre makter att någon tillverkare släpper kort med Dvi-i utgång då.......

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Läste att Samsung håller på att överge OLED. Men fick inte reda på om det var pekskärmar, TV eller display. Kanske redaktionen vet bättre.

Oled tv la dom ner för flera år sen, tror knappast dom lägger ner för mobiler som dom kört hårt på.

Oled tb från samsung kan komma tillbaka, men det får man se.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har 5 bnc ingång på mina monitorer men dom är väl också analoga antar jag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Antagligen mycket högre.. med powerstrip gick "alla" skärmar i 125 hertz och en typisk kvalitetsskärm i 160-180hz. Smid? Ja! Det var tider det när man fick klocka PS/2 porten för att packetrate, skärmhertz och fps var högre än default pollrate på musen.

Satt faktiskt på en windows 98, kulmus, gammal chipteknik och crt-skärm i låga hertz för ett tag sedan i ett garage och jag vet inte om det var placebo eller om alla vägar idag runt operativsystemet, ner i drivare, ut i musen, tillbaka, in och ut eller par gånger i olika smygställen som inte fanns förr, iväg till grafikkortet, vidare in till någon digitalkrets, rita en pixel och börja om igen helt enkelt domineras av gammal teknik och fick mig att tänka; "helvete vad ett med muspekaren det här känns"

Klocka PS/2 musen . Körde med MS 2.1A under alla år man spela seriöst.
Confa cfg var grejer med, sitta på matchserver o confa nätverksinställningar i konsollen.
Nu var de ett tag sen man spela nått FPS, men hade varit kul att få igång en rig om ja hittar nån fin CRT skärm.
Men som @anon185723 sa verkar de vara Titan X som blir sista kortet för oss som helst spelar på CRT, ja har inget emot 640x480 för online gaming så det räcker nog ett tag!

Var försiktig med Powerstrip bara . Livslängden på skärmarna hade iaf för mig en tendens att bli något kort, har smällt några skärmar och det ger minst sagt spänning i tillvaron!
En skärm slog de lågor om, antagligen en liten dammbrand och en skärm smällde så högt att de snudd på blev lite........
(Powerstrip var kung på få fart på skräpskärmar men kan inte rekommendera det då ja varit med om ovanstående! Vill nån ändå prova se då till att vara närvarande när den är igång och kom ihåg att dra ur kontakten först vid eventuell elbrand!)

Så hade ja hittat nått guldkorn till CRT skärm hade ja nog undvikit att köra den utanför spec.

Mitt problem med LCD är hur smetig bilden blir vid snabba rörelser.
Jag är hyfsat old school spelare som kör med piltangenterna och hög sens(ca 15varv ingame vid dragning av musen från sida till sida på en hederlig fyrkantig standard musplatta.)
Mitt problem med skärmar ja testat som inte varit CRT, då både 120Hz när de kom och 144Hz är att de inte hänger med när ja flickrar musen för att snabbt kika 180 grader och tillbaka som normalt för mig tar ungefär samma tid som karaktären är i luften när den hoppar i ett spel.

Det är möjligt att skärmar har blivit bättre så tar gärna emot tips på nån skärm som klarar mitt "test"!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bodox:

............
Det är möjligt att skärmar har blivit bättre så tar gärna emot tips på nån skärm som klarar mitt "test"!

I dag finns det gott om 120/144hz LCD-skärmar med strobed backlightning som fixar så att det inte blir super smetigt i rörelse. Dock så hänger inte pixlarna med och gör att man får se flera instanser samtidigt. Det blir kort sagt tydliga efterbilder vilket gör en disorinterad. Kan man leva med det och den sämra kontrasten så finns det alternativ i dag. Dock så fungerar fortfarande overdrive lägen för LCD-skärmar väldigt dåligt vilket ofta orsakar stutter.

Sweet Spot för min gammla 144hz xl2720z LCD var vid 100hz och då såg man fortfarande för många efterbilder av ufon i ufo i testet nedan. CRT är kort sagt fortfarande i en klass för sig när det kommer till att återge bild i rörelse. OLED är dock en värdig ersättare för stillbilder. http://testufo.com/#test=photo&photo=alien-invasion.png&pps=1...

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

@TheBasicOne: det var som fan. Har tittat på en ocean av laptops men aldrig sett det.

Kanske är lenovo som är speciella men deras l440 har det iaf. :)http://www.notebookcheck.net/fileadmin/_processed_/csm_lenovo_thinkpad_l440_left_closed_cf478f0087.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

I dag finns det gott om 120/144hz LCD-skärmar med strobed backlightning som fixar så att det inte blir super smetigt i rörelse. Dock så hänger inte pixlarna med och gör att man får se flera instanser samtidigt. Det blir kort sagt tydliga efterbilder vilket gör en disorinterad. Kan man leva med det och den sämra kontrasten så finns det alternativ i dag. Dock så fungerar fortfarande overdrive lägen för LCD-skärmar väldigt dåligt vilket ofta orsakar stutter.

Sweet Spot för min gammla 144hz xl2720z LCD var vid 100hz och då såg man fortfarande för många efterbilder av ufon i ufo i testet nedan. CRT är kort sagt fortfarande i en klass för sig när det kommer till att återge bild i rörelse. OLED är dock en värdig ersättare för stillbilder. http://testufo.com/#test=photo&photo=alien-invasion.png&pps=1...

Misstänkte det @anon185723.
Spelen har konstant gått åt det långsammare hållet med en trend att sensitivity bland spelarna går ner än mer, antalet som skulle dra nytta av snabbare kristaller är antagligen försumbar.
Kanske händer saker om VR får ordentligt fäste .

Får helt enkelt fortsätta hålla utkik efter bra skärmar, tråkigt nog tror ja de flesta går till tippen direkt idag. Har kikat lite på UFO sidan förut, denna är kul 340Hz. Men tycker det är svårt att översätta det man ser i UFO tester av nya skärmar mot känslan ingame, om du förstår vad ja menar?
Får ta o testa nån igen vid tillfälle med strobed backlightning.

Hoppas också på OLED. Möjligen om de sätter enskilda små LED bakom varje pixel kan man få upp svärtan på LCD, men belysa en hel panel var aldrig en speciellt bra ide.
Om du är intresserad av CRT projektorer tipsar ja att söka på Curt Palme, vet inte om ja får direktlänka men det finns mycket fakta där runt analog bild.