Permalänk

HD med Pioneer VSX916?

Ursäkta om det här är fel forum, vet inte riktigt vart jag skall placera det...
Köpte nyligen en gammal Pioneer VSX916 hemmabio-förstärkare för 350 spänn och märkte efter köpet att den har komponent in- och utgångar. Frågan blir då om det går att klämma ur den 1080i/p eller inte? Jag hittar ingenting på nätet och skulle för att det skall fungera behöva beställa HDMI-YpBpR+RCA adaptrar för några hundralappar och har inte finansen att bara chansa. Eller är det bättre om jag bara använder den optiska ljudutgången direkt från TV:n och har en HDMI switcher med fjärrkontroll bakom TV:n?

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Hade du tänkt konvertera videosignalen först till komponent och sen använda receivern som växel och sen konvertera tillbaka till hdmi eller vad menar du ? En fungerande omvandlare kostar ca 1000kr och en bra från 2000 och uppåt om du inte hittar nått begagnat.
Det står i manualen att videobandbredden ligger -3dB vid 40 MHz och jag tror inte det räcker till mer än 720P eller 1080i men det är kanske nått @laxpudding kan svara på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Optiskt + HDMI-switch som du var inne på är nog bästa lösningen. Onödigt dyrt samt kvalitetsförluster att konvertera från digitalt - analogt - tillbaka till digitalt. För att inte tala om alla problem du kommer att få med HDCP....

Annars brukar äldre recievers hålla länge. De nyaste ljudformaten är inget måste enligt min mening och då är jag ganska insnöad på hemmabio.

Permalänk

@mrqaffe: Tack som fan! Kan ingenting om bandbredd och sånt.
@HellDildo: Då kör jag på optiskt och HDMI-switch istället!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det står i manualen att videobandbredden ligger -3dB vid 40 MHz och jag tror inte det räcker till mer än 720P eller 1080i men det är kanske nått @laxpudding kan svara på.

Tack!
Var hittade du manualen någonstans?

Permalänk
Skrivet av Dargor1993:

Tack!
Var hittade du manualen någonstans?

Första resultatet när jag googlade: http://www.manualslib.com/products/Pioneer-Vsx-916-S-320039.h...

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk

@apelipell: Tackar! Trodde det var en annan modell än min eftersom det var "-S" i slutet, hade väl fel haha. Tack iaf!