Bärbar högtalare inför sommaren

Permalänk
Medlem

Bärbar högtalare inför sommaren

Har börjat bli sugen på en högtalare att ha med sig ut igen på sommaren. Har haft två stycken tidigare somrar som jag byggt själv, men som jag inte blivit helt nöjd med och därför bara använt sommaren ut för att sen kassera eller bygga om till annat.

I år är det tyvärr inte ett alternativ att bygga eget, då jag bor i lägenhet och inte har någonstans att hålla på med arbetet, så det blir att köpa nåt färdigt i så fall.

Krav:

  • Batteritid 7h+

  • Bärbar - inte släpbar.

  • Bra ljud, dvs. både klar och fin diskant, men absolut viktigast är att det är rejält med bas, något som är ganska sällsynt på bärbara högtalare.

  • Budget ~2000kr, kan gå högre om det verkligen är värt.

  • 3,5mm är krav, bluetooth är starkt rekommenderat.

Den enda högtalaren jag har någon erfarenhet av är egentligen Harman Kardon Go + Play Wireless som jag hört på en studentkryssning där den spelade skjortan ur alla andra små fjuttiga högtalare folk hade med sig i backfickan. Det var riktigt imponerande med bas i den lilla lådan. Problemet är ju att det var i en smal korridor det lät så bra - jag vill ha samma bastryck utomhus, vilket jag tror kan vara ganska svårt. En annan nackdel är ju att den kör på 8x D-batterier, vilket är helt värdelöst då det inte går att hitta uppladdningsbara såna.

Någon som vet hur Harman Kardon Go + Play Wireless står sig utomhus? Några tips på andra högtalare som är bättre?

Sen till sist undrar jag även hur dessa högtalare står sig mot t.ex. en Boominator? Självklart är Boominatorn större, men hur är dom ljudmässigt jämförelsevis? Det kanske trots allt är bättre med att vänta tills jag kan bygga en egen högtalare, så jag får det som jag själv vill ha det?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

@morxy49:
Det finns ju någon typ av högtalare som man trycker dit på någon sorts ihålig låda som sedan används som resonanslåda för att få till en rejäl bas, jag kommer dessvärre inte ihåg vad den heter.

Edit.
Vibrationshögtalare hette det visst.

Permalänk
Medlem

Du ber om en liten högtalare och rejält med bas. Det råder ett fysikaliskt motsatsförhållande mellan dessa två, varvid du kommer behöva nöja dig med en kompromiss.

Har du tid så testar du på egen hand alla högtalare som har rätt funktioner/egenskaper och pris, annars är det bästa du kan göra att sätta din tillit till majoriteten i form av prisjakt-betyg el. dyl.

Permalänk
Medlem

Jag har föregångaren, tror enda skillnaden är bluetooth.
Den spelar på bra utomhus, men att få något rejält tryck är omöjligt med en bärbar högtalare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Med risk för att motsäga mig lite grann på punkt två där, att det ska vara bärbart - inte släpbart, så hittade jag precis den här: Andersson PLS 3.2.
Den är ju bokstavligt talat släpbar, men ser ändå ganska smidig ut, och specifikationerna ser riktigt lovande ut. 24h batteritid!

Sen är det ju Andersson... men enligt recensioner ska den ändå vara riktigt bra. Jag tycker den ser väldigt lovande ut!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Den var ju helt klart en lagom storlek, och extremt snygg också. Har en JBL On Tour som jag är ganska nöjd med, så jag vet att JBL gör bra grejer.

Frågan är ju dock basen? Hur står sig den utomhus egentligen?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

Den var ju helt klart en lagom storlek, och extremt snygg också. Har en JBL On Tour som jag är ganska nöjd med, så jag vet att JBL gör bra grejer.

Frågan är ju dock basen? Hur står sig den utomhus egentligen?

Den enda bärbara som kan leverera bas även utomhus. Den enda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Den enda bärbara som kan leverera bas även utomhus. Den enda.

NYNE Bass verkar ju ändå vara en bra konkurrent.
Den verkar ha bättre ljud än JBL xtreme, iaf enligt reviews.

Något att tänka på kan ju vara att xtreme har passiva baselement, medans NYNE Bass har en öppen port för basen. Det kan nog ge lite sämre bas utomhus kanske?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Var och lyssnade på JBL xtreme igår, och måste säga att jag är ganska missnöjd med ljudet. Visst fanns det bas, men ingen djupbas att tala om över huvud taget.
Nu vet jag ju själv att det är väldigt svårt, om inte till och med fysiskt omöjligt att få djupbas i en sån liten högtalare, men jag ser inte riktigt något behov av att köpa en portabel hötalare om den inte har någon djupbas.

Om det finns andra alternativ tar jag gärna emot dom. Kan offra lite större storlek om det skulle innebära bättre ljud.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Jag skulle rekomeneras Sonys lite mer brutala serie.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3113864 Sony SRS X77 tex. hade en sån förrut, riktigt bra! tyvärr vart den stulen.

EDIT: Bra batteritid är det också!

EDIT 2: Föreslog den största modellen i den serien, X88. Denna hade dock ej batteridrift.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

det ska vara bärbart - inte släpbart

Hur stor är du ? Definitionen på bärbart kan ju glida lite beroende på vem som ska bära ....
http://www.thomann.de/gb/loudspeakers_with_battery.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Haf%C3%BE%C3%B3r_J%C3%BAl%C3%AD...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@morxy49: inte ens Boominator har ljupbas. Du kommer aldrig hitta en bärbar/släpbar pryl som har någorlunda batteritid, är inom rimligt stor, som kan spela hyfsat högt och som har bas och dessutom för 2000 kr. Boominator offrar ljudvolym för mindre djupbas eftersom du ändå aldrig kommer få någon djupbas utomhus. Det är helt enkelt slöseri med resurser att ens försöka.

Till och med 20-kilosklumpar som denna JVC är särskilt bra på bas. Den kan spela rätt så lågt men inte med någon volym och med helt kass ljudkvalitét. (iaf föregångaren) https://www.netonnet.se/art/ljudbild/barbartljud/cd-spelare/j...

Jag personligen tycker min lilla Bose Soundlink Mini är perfekt för balkonger och tältsängar på Sweden Rock. JBL Xtreme vore ett ännu bättre alternativ idag om jag kunde leva med den enorma AC-adaptern som man måste släpa med sig när man ska på vanliga resor.

Så det låter lite som om du söker efter någon som, om det fanns, alla skulle köpa i ett nafs. Lite för bra för att vara sant helt enkelt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Jag skulle rekomeneras Sonys lite mer brutala serie.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3113864 Sony SRS X77 tex. hade en sån förrut, riktigt bra! tyvärr vart den stulen. kan du tänka dig att gå upp något finns deras värsta i den serien, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3052955 X88 för 2500kr.

EDIT: Bra batteritid är det också!

Värt att tillägga att x88:an inte har batteridrift.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av heatm:

Värt att tillägga att x88:an inte har batteridrift.

Ser man på, det antog jag bara (har aldrig kollat på den ordentligt).
Tackar för rättningen

Permalänk
Medlem

Är väl normalstor
Nej men den storleken som JBL xtreme har är ungefär maximalt för vad jag kallar bärbart. Något större kanske. Nu har ju JBL xtreme en axelrem också vilket helt klart bidrar till bättre portabilitet.

Skrivet av heatm:

@morxy49: inte ens Boominator har ljupbas. Du kommer aldrig hitta en bärbar/släpbar pryl som har någorlunda batteritid, är inom rimligt stor, som kan spela hyfsat högt och som har bas och dessutom för 2000 kr. Boominator offrar ljudvolym för mindre djupbas eftersom du ändå aldrig kommer få någon djupbas utomhus. Det är helt enkelt slöseri med resurser att ens försöka.

Till och med 20-kilosklumpar som denna JVC är särskilt bra på bas. Den kan spela rätt så lågt men inte med någon volym och med helt kass ljudkvalitét. (iaf föregångaren) https://www.netonnet.se/art/ljudbild/barbartljud/cd-spelare/j...

Jag personligen tycker min lilla Bose Soundlink Mini är perfekt för balkonger och tältsängar på Sweden Rock. JBL Xtreme vore ett ännu bättre alternativ idag om jag kunde leva med den enorma AC-adaptern som man måste släpa med sig när man ska på vanliga resor.

Så det låter lite som om du söker efter någon som, om det fanns, alla skulle köpa i ett nafs. Lite för bra för att vara sant helt enkelt.

Ja, det var ungefär det jag försökte få fram i min kommentar. Tyvärr så är det nog inte möjligt att få en högtalare in den storleken att spela djupbas, och av just den anledningen känner jag mig inte så sugen på att köpa en portabel högtalare över huvud taget. Det är inte högtalaren det är fel på, det är mig

Men jag får ta o lyssna på Sony SRS x77, även om den inte ser lika intressant ut pga. både trist och omtålig design jämfört med JBL xtreme (ömtålig för utomhus/slit-och-släng användande).

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Med risk för att motsäga mig lite grann på punkt två där, att det ska vara bärbart - inte släpbart, så hittade jag precis den här: Andersson PLS 3.2.
Den är ju bokstavligt talat släpbar, men ser ändå ganska smidig ut, och specifikationerna ser riktigt lovande ut. 24h batteritid!

Sen är det ju Andersson... men enligt recensioner ska den ändå vara riktigt bra. Jag tycker den ser väldigt lovande ut!

Vi har en sådan på jobbet (tung industri) i en öppen lokal. Den rockar på riktigt bra. Hur den låter ute i friska luften är svårt att säga men som sagt, i en öppen industrilokal så fungerar det utmärkt.
Batteritiden vet jag inget om för vi har kört enbart med nätdrift.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

Sony srs x77 skulla jag också ta
http://www.ljudochbild.se/test/hogtalare/grupptest_8-bluetoot...

10h batteri och den duger för en enklare utefest i trädgården.

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu