Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

Läste att MS lägger ner wifi sense för mobiler pga för hög utvecklingskostnad och för få som använder det, så den lär ju ryka för datorer med

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Hedersmedlem

@issue: Källa?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Det där problemet hade aldrig jag i Win7... Är det för att Microsoft har tagit över ägarskapet av datorerna i Win10?

Har man ett admin-konto, ska man själv vara admin och inte Microsoft.

Typ samma problem i Windows 8. Och nej, jag hade inte problemet i 7 heller. Å andra sidan körde jag alltid utan UAC där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Läste att MS lägger ner wifi sense för mobiler pga för hög utvecklingskostnad och för få som använder det, så den lär ju ryka för datorer med

Försvinner uppenbarligen mer eller mindre i Insider Preview Build 14342.

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/05/10/announ...

Citat:

We have removed the Wi-Fi Sense feature that allows you to share Wi-Fi networks with your contacts and to be automatically connected to networks shared by your contacts. The cost of updating the code to keep this feature working combined with low usage and low demand made this not worth further investment. Wi-Fi Sense, if enabled, will continue to get you connected to open Wi-Fi hotspots that it knows about through crowdsourcing.

Permalänk
Medlem

Shit! Har just upptäckt win+x. Extremt användbart.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

@FabriciusRex: Välkommen till Windows 8(.0) *winkyface*

Permalänk
Medlem

@Reyintaz:

Aha. Hoppade över 8.0 helt och hållet och gick från win7 till win10.

Visa signatur

Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Aha. Hoppade över 8.0 helt och hållet och gick från win7 till win10.

Då missade du Microsofts bästa version av Windows, 8.1 Update 1! Win+X menyn går även att konfigurera mha verktyg ifrån bland annat WinAero.com.
http://winaero.com/comment.php?comment.news.30

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FabriciusRex:

Shit! Har just upptäckt win+x. Extremt användbart.

Också åtkomligt via högerklick på start.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är för att jag kör Developer Preview (Fast Ring), men jag upplever urusel prestanda i Windows 10. Jag kan inte ha mer än ett fåtal flikar öppna i en webbläsare förrän det börjar bli segt som sirap. Nu har jag ingen monster-PC direkt, jag kör med en AMD A6-6400K, men med 16 GB RAM och SSD borde det vara fullt tillräckligt för att visa ett antal webbsidor samtidigt i alla fall.

Funderar på att installera om och gå ifrån DP, för att se om det blir bättre med den stabila versionen, men jag har för mig att det var ganska segt redan innan jag gick över till DP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Då missade du Microsofts bästa version av Windows, 8.1 Update 1! Win+X menyn går även att konfigurera mha verktyg ifrån bland annat WinAero.com.
http://winaero.com/comment.php?comment.news.30

Det behövs ingen applikation för att konfigurera om den menyn, det är bara att lägga in eller ta bort genvägar i en mapp:

http://www.askvg.com/exclusive-customize-new-quick-access-men...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av miklon:

Jag vet inte om det är för att jag kör Developer Preview (Fast Ring), men jag upplever urusel prestanda i Windows 10. Jag kan inte ha mer än ett fåtal flikar öppna i en webbläsare förrän det börjar bli segt som sirap. Nu har jag ingen monster-PC direkt, jag kör med en AMD A6-6400K, men med 16 GB RAM och SSD borde det vara fullt tillräckligt för att visa ett antal webbsidor samtidigt i alla fall.

Funderar på att installera om och gå ifrån DP, för att se om det blir bättre med den stabila versionen, men jag har för mig att det var ganska segt redan innan jag gick över till DP.

Tycker själv tvärt om, känns rappare än Windows 7 och kan ha hur många flikar som helst, typ.
Kanske är flash-element som gör att det slöar ner? CPU:n är väl inte den snabbaste tror jag?

Permalänk
Medlem

@walkir: Tack för tipset!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

http://techworld.idg.se/2.2524/1.658402/windows-10-uppdaterin...

Microsoft tvångsuppdaterar/fuluppdaterar användare på W7/W8 med fula knep.....
(Inte förvånad alls, utan det är det vi sagt hela tiden att de gör).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PowerNet:

Ja MS är fula och desperata men de har uppdaterat utan medgivande tidigare också.
Just nu har jag en "osynlig" startmeny, den försvann i nån uppdatering häromveckan men man kan trycka på winknappen och klicka där menyn borde finnas (men man ser bara det som är bakom) och menyn reagerar, en skum bugg de lyckats få till, fördelen är ju att man slipper reklamen i startmenyn de förvarnade om i artikeln du länkade

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hände häromdagen, stod i hörnet som tur väl att den tänkte uppdatera x datum. Så lyckades avbryta det som tur är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Har märkt att Windows numera vänsterställer texten på ikoner som inte är i lista. Det stör mig en smula. Går det att ändra tillbaka på nåt sätt?

Permalänk
Medlem

Finns det någon lista på vilka uppdateringar som installarerar spyware, keyloggers och dylikt?
Använder Windows 8.1

Det enda jag hittar är detta: https://www.hackread.com/microsoft-updates-spy-on-windows7-8-...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Vila i frid

@Baxtex Du kan aldrig vara riktigt säker på att W10 inte skickar data när du "ställer in" W10 att inte göra det i settings. Gäller även W7 och W8. Läs användaravtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

@Baxtex Du kan aldrig vara riktigt säker på att W10 inte skickar data när du "ställer in" W10 att inte göra det i settings. Gäller även W7 och W8. Läs användaravtalet.

Ryck nätverkskabeln eller sätt kondom på den du löser direkt problemet, bonus att du inte får trojaner och virus med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Givetvis inte, men man behöver ju inte göra det enklare för det. Att avinstallera några uppdateringar tar max några minuter.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jahapp, där uppdaterades laptopen precis när en kompis var inne i WoW. Fick inte valet att avbryta utan datorn bara startades om och installationen påbörjades.

Jag har inga större problem med Windows 10, in med lite ClassicShell-meny (den körde man ju på 7an också) och körde det redan på HTPCn och huvud-spel-PCn samt på ena jobb-PCn... men man vill ju gärna slippa få datorn omstartad och icke användbar en längre period när någon lånat den för en spelsession.

Ge mig lite fler Vulkan-spel så byter jag till KUbuntu på heltid vilken dag som helst nu!

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Baxtex:

Att avinstallera några uppdateringar tar max några minuter.

Att avinstallera de 20-talet versioner av *5583 man kan ha fått installerat över tid tar lite mer än ett par minuter, ungefär som att försöka bli av med Silverlight. Microsoft har ivfsh gjort det onödigt omständligt, nästan att man kan tro att det är med avsikt.

Permalänk
Inaktiv

Windows 10 är kanon bra.

Permalänk
Medlem

Bara det att man kan scrolla i ett fönster utan att första göra det aktivt är värt. (Vet att det finns ett fix till win7 då jag själv använde det. Men att ha det native slår det!)

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av issue:

Läste att MS lägger ner wifi sense för mobiler pga för hög utvecklingskostnad

...och nu verkar hela Microsofts mobiltillverkning gå i graven. http://www.dn.se/ekonomi/microsoft-uppges-slopa-mobilerna-100... dvs ännu mindre incitament att låta GUI't se ut som en avskalad mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

...och nu verkar hela Microsofts mobiltillverkning gå i graven. http://www.dn.se/ekonomi/microsoft-uppges-slopa-mobilerna-100... dvs ännu mindre incitament att låta GUI't se ut som en avskalad mobil.

Jo men det har ju varit väntat ganska länge nu.
Microsoft borde fundera på varför folk inte vill ha Windows mobiler samt många ej heller Windows 10

Man tycker ju att ett företag borde förstå att dom måste anpassa produkten efter vad folk vill ha, inte försöka anpassa massan efter vad företaget tycker att folk ska ha, har inte fungerat förut och kommer inte fungera i framtiden heller

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Fått problem med omstarter på sistone. Vet inte om det är någon logitech drivrutin för tangentborden som inte går in riktigt trots de påstår att de gör det i åtgärdscentret... Uppdateringar är satta för schemaläggning och inte automatiskt hittar inte vart man blockar uppdateringar helt?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Windows 10 funkar utan problem på min stationära dator för tillfället.

Det enda jag inte hittar är drivrutiner för mitt PCI ljudkort som är rätt gammalt men funkar bra. Det funkar men PCI 3d PCI Configuration programmet fattas det ljudutgångar samt mick inställningar. Det är C-Media Audio Controller.

Men kör micken från mitt interna istället och ljud ut från mitt PCI kort.