min super dator kraschar då o då när jag spelar.

Permalänk
Medlem

min super dator kraschar då o då när jag spelar.

har en i7 6700k processor, gtx 980 strix, z170i pro gaming, DDR4 3000 16 GB och ändå så kraschar min dator och visar cache_manager blue screen några råd?

Permalänk
Medlem

Får du någon mer felkod än bara cache_manager?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Pröva också att köra windows update så att du vet att alla program är uppdaterade.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

@Captain_Spock: ja, det va en annan konstig grej, jag har försökt updatera, den har updaterat lite, men sen har den slutat, dvs windows update hittar inte mer uppdateringar, på min windows 7 laptop, så tar det evigheter att updatera, kanske en hel dag, men på denna windows 10, tog det knappt 3 minuter

Permalänk
Medlem

Du får felsöka del för del så du kan utesluta.
Har du överklockat så sätt tillbaka allt till original osv.
Vad har du för nätagg?
Sen kan det vara bra att installera om windows igen och se till att få in alla drivrutiner.

Permalänk
Medlem

@Wiinis: be quiet Pure Power L8 630W

fyfan ja orkar fan inte installera om datorn, hur felsöker jag windows update

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memmon:

@Wiinis: be quiet Pure Power L8 630W

fyfan ja orkar fan inte installera om datorn, hur felsöker jag windows update

tror inte du behöver installera om, utan w7 och w10 uppför sig olika.

Sätt tillbaka allt till original gällande bios/uefi.
Börja med att testa en minnesticka för sig.
Ta ur alla hårddiskar utom systemdisken och kör med den.
Ta bort grafikkortet och kör endast med processorn (kommer inte ihåg om den har inbyggt grafikkort)
finns säkert bättre sätt att felsöka på. men var systematisk så ska du se att det löser sig.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

@Wiinis: dom här, är dom enda som min dator har installerat
http://www.ladda-upp.se/bilder/zjtqgmbexfnutl/ uppdateringar
och när jag söker för updates, den söker i 3-5 sekunder och sen slutar

kan det vara för att ja har wireless ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memmon:

@Wiinis: dom här, är dom enda som min dator har installerat
http://www.ladda-upp.se/bilder/zjtqgmbexfnutl/ uppdateringar
och när jag söker för updates, den söker i 3-5 sekunder och sen slutar

kan det vara för att ja har wireless ?

Tror inte du behöver oroa dig för det, men installera om windows om du tror det har låst sig.

Permalänk
Medlem

@Wiinis: Jag tror, jag kom på problemet, har kopplat hdmi kabel i gpu, och sen in i dvi port i skärmen....tror därför datorn kraschar, får undersöka det imorgon

Permalänk
Medlem

Nej. Får du blåskärm är första steget att öppna rapporten i t.ex whocrashed och se vad det är för typ av problem. <--börja med detta, det är själva meningen med att få en felkod. Posta sedan här

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Nej. Får du blåskärm är första steget att öppna rapporten i t.ex whocrashed och se vad det är för typ av problem. <--börja med detta, det är själva meningen med att få en felkod. Posta sedan här

whocrashed är det ett program? som ja ska ladda ner?

ska göra det imorgon söndag, asså min data skärm är trasig, så ja har använt min tv med en hdmi kabel, och då crashar spelet, och ibland datorn, men sen när jag startar om datorn, så slutar det, men sen så startar det igen, en annan dag, då jag öppnar upp dator.
Jag misstänker TVn, men lite mer tips om whocrashed vad är det för nåt?

gissar på att det är den?
http://download.cnet.com/WhoCrashed/3000-2094_4-75205821.html

Permalänk
Medlem

Ja, det är ett program som analyserar blåskärmsrapporten och ger en hint om vilken sorts fel det är.
http://www.resplendence.com/download/whocrashedSetup.exe

Har svårt att se hur det som sitter i den änden av skärmkabeln skulle ge upphov till problemet.

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Crash Dump Analysis
--------------------------------------------------------------------------------

Crash dump directory: C:\Windows\Minidump

Crash dumps are enabled on your computer.

On Fri 2016-05-13 12:28:39 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\051316-6562-01.dmp
This was probably caused by the following module: dxgmms2.sys (dxgmms2!VIDMM_GLOBAL::GetPinnedAllocationInfo+0x62)
Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFFF8015CE1FD3A, 0xFFFFD000215CDF80, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
file path: C:\Windows\system32\drivers\dxgmms2.sys
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: DirectX Graphics MMS
Bug check description: This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

On Fri 2016-05-13 12:28:39 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: dxgmms2.sys (dxgmms2!VIDMM_GLOBAL::GetPinnedAllocationInfo+0x62)
Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFFF8015CE1FD3A, 0xFFFFD000215CDF80, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
file path: C:\Windows\system32\drivers\dxgmms2.sys
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: DirectX Graphics MMS
Bug check description: This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

On Mon 2016-05-09 09:15:43 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\050916-6828-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!KeBugCheckEx+0x0)
Bugcheck code: 0x34 (0x5115F, 0xFFFFD0002809C488, 0xFFFFD0002809BCA0, 0xFFFFF80026CA47F3)
Error: CACHE_MANAGER
Bug check description: This indicates that a problem occurred in the file system's cache manager.
This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Fri 2016-05-06 00:40:15 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\050616-7203-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!KeBugCheckEx+0x0)
Bugcheck code: 0xEF (0xFFFFE000CAFD3840, 0x0, 0x0, 0x0)
Error: CRITICAL_PROCESS_DIED
Bug check description: This indicates that a critical system process died.
There is a possibility this problem was caused by a virus or other malware.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

Conclusion
4 crash dumps have been found and analyzed. No offending third party drivers have been found. Connsider using WhoCrashed Professional which offers more detailed analysis using symbol resolution. Also configuring your system to produce a full memory dump may help you.

whocrashed

Permalänk
Medlem

asså spelen crashar oftast, ibland händer det att spelet crashar datorn också, men oftast är det spelet som crashar,

I vanliga fall som crashar datorn aldrig, bara när jag vill spela spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memmon:

asså spelen crashar oftast, ibland händer det att spelet crashar datorn också, men oftast är det spelet som crashar,

I vanliga fall som crashar datorn aldrig, bara när jag vill spela spel

Troll?

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

Det är DirectX som kraschar ser det ut som. Kan vara att drivrutinerna inte fungerar så bra eller så kan det även vara något minne som strular. RAM eller VRAM.
Börja med att uppdatera drivrutinerna för grafikkortet samt uppdatera / ominstallera DirectX. Se om det hjälper. Lycka till!

Visa signatur

🟢 Main: R9 9900X3D | Strix B850-I | 64GB | RX9070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Kör memtest för att kolla dina ram

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem

Kör memtest sedan också. Bara att googla hur du installerar det på USBsticka och boota ifrån det. Då ser du om det är RAM du behöver byta.

edit:Semmel hann före

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memmon:

@Wiinis: Jag tror, jag kom på problemet, har kopplat hdmi kabel i gpu, och sen in i dvi port i skärmen....tror därför datorn kraschar, får undersöka det imorgon

det orsakar inte blåskärmar...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Vad är det som är super med din dator? är ju en vanlig speldator?

kör memtest86+ och om du får errors testa att klocka dina minnen till 2133mhz i bios och se om det slutar spöka.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Troll?

Vadå troll? Skrev lite grammatik fel, jag menar, i vanliga fall, så kraschar datorn aldrig, bara när jag startar ett spel, så kraschar spelet, men kan hända att datorn kraschar också.
Men saken är, efter att jag startar om datorn eller efter att datorn kraschar, och startar om, då kan jag spela spelet normalt, utan problem i flera timmar.

jag ska uppdatera directx och lista ut hur ja kör ramtest

jag tror ramminnet är redan på 2133mhz i bios

geforce drivers är redan uppdaterade

Permalänk
Medlem

kan det vara nåt fel på windows 10? som får skit att börja crasha, fan ja saknar windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memmon:

@Captain_Spock: ja, det va en annan konstig grej, jag har försökt updatera, den har updaterat lite, men sen har den slutat, dvs windows update hittar inte mer uppdateringar, på min windows 7 laptop, så tar det evigheter att updatera, kanske en hel dag, men på denna windows 10, tog det knappt 3 minuter

Windows update på Win 7 tar evigheter pga:
1. Den har många 100-tal uppdateringar att kolla igenom.
2. Win 7 WU är entrådigt.. så 8 kärnor hjälper inte. Win 10 WU tror jag är 4 kärnig iaf.
3. MS verkar ha gjort något på senaste tiden som segar ner det ännu mer (medvetet eller omedvetet).

Bara att starta på kvällen och sen går du och lägger dig. På morgonen så är den redo att installeras.

Skrivet av Memmon:

kan det vara nåt fel på windows 10? som får skit att börja crasha, fan ja saknar windows 7

Om det är så, då är det en drivare, och den borde du då kunna hitta. Nvidia har haft några bråkiga drivare på senaste, så testa äldre / nyaste, och uppdatera inte, utan rensa bort allt gammalt och ta ner nyaste från NVidia själva och gör fullständig install. Varför jag misstänker detta är pga DX verkar vara delvis inblandat.

Sista notisen är, kolla ditt RAM med minnestest program.
Skylake är ökänd för minnes bråk och de har fått otaligt med nya BIOS rev pga av det. Det kan "nästan fungera" men blir fel då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

2. Win 7 WU är entrådigt.. så 8 kärnor hjälper inte. Win 10 WU tror jag är 4 kärnig iaf.
3. MS verkar ha gjort något på senaste tiden som segar ner det ännu mer (medvetet eller omedvetet).

Bara att starta på kvällen och sen går du och lägger dig. På morgonen så är den redo att installeras.

Om det är så, då är det en drivare, och den borde du då kunna hitta. Nvidia har haft några bråkiga drivare på senaste, så testa äldre / nyaste, och uppdatera inte, utan rensa bort allt gammalt och ta ner nyaste från NVidia själva och gör fullständig install. Varför jag misstänker detta är pga DX verkar vara delvis inblandat.

Sista notisen är, kolla ditt RAM med minnestest program.
Skylake är ökänd för minnes bråk och de har fått otaligt med nya BIOS rev pga av det. Det kan "nästan fungera" men blir fel då och då.

Asså det konstiga är, allt fungerar perfekt efter jag restartar datorn, eller om datorn restartar efter en crash, så funkar alla spel, på max grafik i många timmar som om inget har hänt, hur kan det vara minnet om allt fungerar på max?

Jag har avinstallerat nvidia drivers, helt, och sedan laddat ner nytt från nvidia hemsida, har testat installera directx men den säger att dom senaste directx är redan installerade

Permalänk
Medlem

https://support.microsoft.com/en-us/kb/929135

clean boot, för jag tror när min pc crashar, den gör en clean boot automatiskt, vilket gör att spelet fungerar som det ska

får testa det här när ja kommer hem sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memmon:

Asså det konstiga är, allt fungerar perfekt efter jag restartar datorn, eller om datorn restartar efter en crash, så funkar alla spel, på max grafik i många timmar som om inget har hänt, hur kan det vara minnet om allt fungerar på max?

Jag har avinstallerat nvidia drivers, helt, och sedan laddat ner nytt från nvidia hemsida, har testat installera directx men den säger att dom senaste directx är redan installerade

Kärnan ligger kompilerad i minnet. När du stänger av datorn så sparas kärnan ner på disk (fast start-up funktioner i Win 8/10). Om minsta lilla bit fel sker, så kommer nästa boot att bli bråkig då kärnan som läses in kan vara skadad. Vid nästa inläsning så läses denna in vid boot och du har instabilt system. När den kraschar så bygger den upp en "ny kärna" från scratch igen. Detta är varför Windows 8/10 kan boota snabbare än Windows 7, normalt sett, men det har sina risker/problem, speciellt på 99% stabil hårdvara.

Säger inte att minnesfel är "svaret på felet" utan att det kan vara orsaken. Som sagt, skylake har dessa problem och svårigheter. Testa sök på antalet med liknande delar som du som har minnesproblem eller krascher som visar sig vara just det. Bara denna månaden har jag sett dussin av dem på olika forum. (Finns typ bara nu 2-3 aktiva runt om i detta forum, bara här har du en som också envisades med att det omöjligt kunde vara minnesfel).

Tar en natt att testa, bara att låta den tugga och sen vet du om det är något i hårdvaran eller inte.

Skrivet av Memmon:

https://support.microsoft.com/en-us/kb/929135

clean boot, för jag tror när min pc crashar, den gör en clean boot automatiskt, vilket gör att spelet fungerar som det ska

får testa det här när ja kommer hem sen

Testa då, för nu, att stänga av fast startup i Windows. http://www.windows10update.com/2015/05/windows-10-tutorials-6...
Notera att detta inte kommer lösa felet, utan endast lösa symptomen. Du måste göra en ordentlig felsökning för att hitta felet. Det kan ev hjälpa dig lite tills du har tid att felsöka dock. Om det är minnesfel bör du dock fixa det snarast möjligt, för det kan korrupta både Windows och spel (och sparningar), dokument/bilder.. ja allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

MS hade en ganska omfattande störning som berörde hela Windows Update-tjänsten under ett par veckor. Just FYI

Visa signatur

🟢 Main: R9 9900X3D | Strix B850-I | 64GB | RX9070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

MS hade en ganska omfattande störning som berörde hela Windows Update-tjänsten under ett par veckor. Just FYI

Hmm. Kan ha varit extra bråkigt då möjligtvis, men jag pratar senaste kvartalet om inte halvåret tom.

Är något otroligt segt att uppdatera Win 7 maskinen, i allt förutom just "get Windows 10". Och Windows 10 maskinen bara öser uppdateringar, som inget hänt, så den fick jag stänga av när den bestämde sig för att uppdatera när man satt och spela.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag fixade problemet, ja hade gjort en "soft" overclocking med bios konsument vänliga guide till overclocking, ni vet, "1. vad ska du använda datorn till, spel eller multimedia, 2. tower fan, etc, så jag resetade hela bios, så har det gått bra än så länge