Panik! Nybyggd dator ger ingen bild, trots att delar snurrar och lampor lyser

Permalänk
Skrivet av Mytos:

Nope, den är det inte. Cmos jumper är mycket mindre, det handlar om en pytteliten plastbit som sitter löst på några pins.
Det finns ju illustrerat i manualen till ditt moderkort också:
https://www.msi.com/Motherboard/support/H110I-PRO.html#down-m... (notera kartan som visar vart allt sitter på ditt moderkort).

https://onedrive.live.com/redir?resid=EF80421529570D00!3552&a...

Jag fick inte med någon plupp, så jag lånade en som jag hittade i den gamla datorn (blå). Är det så man ska göra?

Well, det hjälpte iaf inte. Faden vad jobbigt. Tänk så ÄR något verkligen defekt? Moderkort, processor, ram?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk

Sitter och funderar på om de där stiften kanske ändå är böjda trots allt. Vad tycker ni? Det ser ut som om de pekar åt olika håll om man tittar på vardera sida om uppdelningen mellan de två stiftområdena.

https://onedrive.live.com/redir?resid=EF80421529570D00!3559&a...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Sitter och funderar på om de där stiften kanske ändå är böjda trots allt. Vad tycker ni? Det ser ut som om de pekar åt olika håll om man tittar på vardera sida om uppdelningen mellan de två stiftområdena.

Jag kan inte se något fel på dina bilder i alla fall. Stiften ska ju vara böjda, och de är böjda åt olika håll på olika delar av sockeln. Om ett eller flera stift blivit böjda fel så brukar det vara rätt uppenbart, t.ex. som på bilden på denna sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

https://onedrive.live.com/redir?resid=EF80421529570D00!3559&a...

Det lättaste är om du fotograferar pinnarna i infallande ljus. Det krävs två bilder för att se om någon pinne är böjd.

Såhär:
http://i.imgur.com/NRrISzp.jpg
http://i.imgur.com/hVW9clK.jpg

Permalänk

Ok, jag får nästan ta och ge upp och inse att någon komponent är trasigt. Jag har ju provat båda ram-stickor var för sig, i båda uttag, utan att det hjälpt. Är det rimligt att därför utgå från att det INTE är ram-stickorna det är fel på, utan snarare moderkort eller cpu? Vad tror ni?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Ok, jag får nästan ta och ge upp och inse att någon komponent är trasigt. Jag har ju provat båda ram-stickor var för sig, i båda uttag, utan att det hjälpt. Är det rimligt att därför utgå från att det INTE är ram-stickorna det är fel på, utan snarare moderkort eller cpu? Vad tror ni?

Det troligaste är i så fall moderkortet i första hand, och i andra hand att minnet inte är kompatibelt med moderkortet (inte särskilt sannolikt, men att båda stickorna skulle vara trasiga är nog mer osannolikt). Sist skulle jag misstänka processorn, men troligtvis fundera lite på t.ex. nätagget först, eftersom processorer nästan aldrig går sönder så länge man inte misshandlar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag kan inte se något fel på dina bilder i alla fall. Stiften ska ju vara böjda, och de är böjda åt olika håll på olika delar av sockeln. Om ett eller flera stift blivit böjda fel så brukar det vara rätt uppenbart, t.ex. som på bilden på denna sida.

Kan vara betydligt svårare än så upptäckte jag för typ en månad sen. Men jag har verkligen suttit och detaljinspekterat hans bilder(som duger väl trotts bara en vinkel) och ser inte en hint om en böjd pin så jag tror ändå att du har rätt i att problemet ligger på annat håll. Vilket förvånade mig då jag öppnade tråden med förväntan att det skulle vara just en böjd pin.

Till trådskaparen:

Utan att försöka dumförklara så vill jag dubbelkolla det som någon annan frågade och som jag inte såg något svar på. Sitter cpu:n "pil mot pil" när du monterat den? Alternativt, använder du medföljande vagga? Det är basic, men det är bäst att börja där och bygga vidare.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det troligaste är i så fall moderkortet i första hand, och i andra hand att minnet inte är kompatibelt med moderkortet (inte särskilt sannolikt, men att båda stickorna skulle vara trasiga är nog mer osannolikt). Sist skulle jag misstänka processorn, men troligtvis fundera lite på t.ex. nätagget först, eftersom processorer nästan aldrig går sönder så länge man inte misshandlar dem.

Jösses! Jag kollade precis MSI:s webbplats, och mina stickor är faktiskt INTE med i listan. Kolla här: https://www.msi.com/Motherboard/support/H110I-PRO.html#suppor...

Mina stickor (2 x 8 GB) heter HX421C14FBK2/16, och det är alltså just de sista siffrorna som ställer till det. FuryX, 1,2 Volt, 2133 MHz, DDR, alla såna grejer stämmer, men några mystiska siffror på slutet gör att de inte finns med i listan. Kan DETTA vara orsaken?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Laffe:

Kan vara betydligt svårare än så upptäckte jag för typ en månad sen. Men jag har verkligen suttit och detaljinspekterat hans bilder(som duger väl trotts bara en vinkel) och ser inte en hint om en böjd pin så jag tror ändå att du har rätt i att problemet ligger på annat håll. Vilket förvånade mig då jag öppnade tråden med förväntan att det skulle vara just en böjd pin.

Till trådskaparen:

Utan att försöka dumförklara så vill jag dubbelkolla det som någon annan frågade och som jag inte såg något svar på. Sitter cpu:n "pil mot pil" när du monterat den? Alternativt, använder du medföljande vagga? Det är basic, men det är bäst att börja där och bygga vidare.

Jodå, jag har kollat pilen. Det går inte ens att lägga ner processorn om inte pilen stämmer. Och hm, vad är en vagga? Menar du den där spännsnordningen som pressar ner processorn i sockeln?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Jodå, jag har kollat pilen. Det går inte ens att lägga ner processorn om inte pilen stämmer. Och hm, vad är en vagga? Menar du den där spännsnordningen som pressar ner processorn i sockeln?

http://www.eteknix.com/asus-z170-lga-1151-motherboard-review/

Längst ner på den sidan ser du en serie bilder om "cpu holder". Vet personligen inte ens om det är standard att det följer med. Vet bara att ett par asus-kort har sådan.

Sen undrar jag om du plockat ut allt och kört utanför chassit på en bit kartong? Lite drygt när man monterat och dragit kablar, men det är bästa sättet att eliminera "osynliga" fel

Permalänk
Medlem

Om det inte fungerar med endast mobo+cpu+ram med allt bortkopplat, förutom grundläggande strömförsörjning, skulle jag utgå ifrån att ditt mobo är doa och skickat RMA.

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Jag tänker om du har testat byta input på skärmen, dvi, hdmi, etc. testa ny skärm eller tv. Har du tv och skärm ikopplad dra ur den ena.

Ta ur allt och börja om, sätt i det enda nödvändiga och testa igen. Här under är ett par bra bilder man kan ha för att felsöka. En av dom har bättre kvalitet och vet inte vilken så jag länkar båda. Kan behöva trycka upp bilderna och sen spara ner för att zooma.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Här är en bättre bild:

https://onedrive.live.com/redir?resid=EF80421529570D00!3543&a...

Som nu ser så sitter ena 4-pin i, den andra får inte plats och hänger därför fritt. Jag bytte förresten till standardkylaren för att lättare kunna koppla runt där inne.

RAM-stickorna har jag bytt kors och tvärs, en åt gången osv osv... Ingen aning om vad som kan vara fel

Ser ut att vara ett ganska stort gap mellan moderkortet och io-plåten kolla så att inga av metall "stiften" har råkat åka in i nån kontakt på moderkortet.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Hittar du på någon info om vilken bios version du har på moderkortet?,(på kartongen eller på bios kretsen på moderkortet) 3.0 verkar vara första och 3.2 senaste, finns 2 uppdateringar ute och båda har improved memory compatibility, tycker det låter som ett problem med inkompatibla minnen.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Har du testat att boota utan att ha USB istoppad? Samt utan att ha några diskar inkopplade?

// Lazze

Permalänk
Medlem

@Hybinette:

Jag skulle personligen försökt rensa CMOS innan jag pillar med annat. Kolla manualen. Där finns en tydlig bild var på moderkortet du rensar CMOS samt tydliga instruktioner hur du ska gå tillväga.

Jag skulle inte tro att RAMen är orsaken bara för att de inte står med på moderkortets lista över fungerande RAM. Det finns en nästan oändlig mängd RAM och moderkortstillverkarna kan av förklarliga själ inte sitta och testa varenda RAM på marknaden, därav ett urval. Dina RAM fungerar nog alldeles utmärkt.

När du trixar med moderkortet ta ut grafikkortet som jag sett sitta inne. Ju mindre komponenter ju bättre.

Har du kopplat in moderkortshögtalaren i moderkortet så du kan höra felmeddelanden via ljud?

Eventuellt kan du testa att ta ut SSDn då den inte behöver vara närvarande för att starta datorn.

Det är alltså dessa komponenter du bör arbeta med: Moderkort (med insatt högtalare), processor (med insatt kylare och fläkt), minst ett RAM (två RAM är det bästa då ett RAM kan backa upp det andra om det skulle gå sönder), PSU (som ger moderkort och processor ström) och datorskärm (förslagsvis inkopplad i moderkortet via DVI-D). När datorn fungerar ska det komma upp information på skärmen, med möjlighet att gå in i BIOS.

Om processor eller RAM är trasigt borde det fortfarande bli en koppling till skärmen som visar en blinkande understreck, även om jag antar att det kan variera. För mig låter det som att moderkortet bråkar och inte vill skicka signaler till skärmen av någon anledning.

Min åsikt är att du först och främst bör rensa CMOS. Se din manual för detta.

Permalänk

@AMD-Hippie: Just detta med att rensa CMOS lyckades jag dessvärre inte bli klok på, i alla fall inte genom att läsa manualen.

Så här ser mitt moderkort ut, med manualen inklippt: https://onedrive.live.com/redir?resid=EF80421529570D00!3560&a...

Den inkopplade ministiftkontakten (mindre stift än vanliga jumpers) sitter där, och visst går den att dra ut, men dels så räcker inte sladden att dra iväg till någon annan kontakt, och det finns heller inga andra ministift i närheten som den skulle passa i. Nere till vänster sitter den där JBAT1 som manualen pratar om. Men vad är det egentligen jag ska trycka dit? Någon sorts "hatt"? Jag har nämligen ingen sådan, fick iaf ingen med detta moderkort. Kan jag trycka dit vad som helst, typ HD AUDIO-kontakten? Och vilken ledd ska jag isf ansluta den?

Och ja, det här med minnena känns ju faktiskt orimligt att de inte skulle passa, med tanke på att de verkar vara bland de mest sålda DDR4-minnena just nu.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Du har fått frågan men inte svarat vad jag kan se. Är rätt antal moderkortsdistanser monterade? På bilderna ser det i mina ögon konstigt ut, men vinklarna omöjliggör en säker bedömning.

Dessutom är minst ett av pushpins-fästena till kylare inte 100% i rätt vinkel (och på en av bilderna helt fel). Med lite otur kan det röra sig så att kylaren släpper om ett tag. Försök se till att samtliga är rätt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Du har fått frågan men inte svarat vad jag kan se. Är rätt antal moderkortsdistanser monterade? På bilderna ser det i mina ögon konstigt ut, men vinklarna omöjliggör en säker bedömning.

Dessutom är minst ett av pushpins-fästena till kylare inte 100% i rätt vinkel (och på en av bilderna helt fel). Med lite otur kan det röra sig så att kylaren släpper om ett tag. Försök se till att samtliga är rätt.

Så här ser det ut nu:
https://onedrive.live.com/redir?resid=EF80421529570D00!3561&a...

I första rutan syns distansparen HDD LED och RESET SW, och de där bakom sitter garanterar rätt. I nedre rutan ser ni att jag bara har skärmen ansluten (har testat både DVI och HDMI, använder nu HDMI). I högra rutan visas alla anslutningar till PSU. Jag har nu bara processorfläkten ansluten, och den sitter ordentligt. Har hoppat över HD AUDIO, USB och SYSFAN.

Ja, det är alltså just en sådan pillemoj som jag inte har. Visserligen satt det en sådan i pappas gamla dator, och jag testade att använda den igår, men det hjälpte inte. :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Följer med spänning (!). Har samma problem. Efter att ha gjort i princip samma felsökning har jag även gjort ett rma. Känns trist. Man vill ju ba få igång skiten! Fast ett nytt moderkort är väl egentligen inte dåligt..

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Skrivet av inkui:

Följer med spänning (!). Har samma problem. Efter att ha gjort i princip samma felsökning har jag även gjort ett rma. Känns trist. Man vill ju ba få igång skiten! Fast ett nytt moderkort är väl egentligen inte dåligt..

Vi håller tummarna! Vad RMA:ade du? Moderkortet? Det lutar åt att jag också gör det i morgon bitti. De flesta verkar vara överens om att en CPU sällan går sönder såvida man inte gjort något uppenbart dumt, och att båda RAM-stickor skulle vara trasiga/inkopatibla känns orimligt.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Vad menas med "distansparen"? Moderkortet måste monteras på moderkortsdistanser annars kortsluts hela kortet och kan förstöras. Moderkortsdistanser kommer en och en:

Ett eller flera av kylarens pushpins är fortfarande helt fel. Läs på och rätta till annars kommer kylaren lossna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

@MultiMan: Jag harvade lite på känn med de där fästena (det som kallas pushpins?), men jag kontrollerade noggrant att de klickade igenom och fäste sig på andra sidan av moderkortet, och de är alla vridna i ett läge så att de inte kan dras ur. Sen att de alla kanske inte är helt symmetriska må vara. Hur som helst ligger moderkortet ner på en kartong just nu, så det är ingen fara.

Distanspar är vad jag kallar t.ex. "HDD LED", dvs en kontakt som trycks in i två stift. Kanske inte var rätt ord av mig. Iaf så sitter alltså HDD LED, POWER LED, RESET SW och POWER SWITCH på sina rätta platser.

Distanserna var inbyggda på mitt moderkort och ser ut så här:
https://onedrive.live.com/redir?resid=EF80421529570D00!3562&a...
Jag kollade för säkerhets skull att det inte skulle sitta några ytterligare distanser ändå, men inga sådana levererades, och dessa fast monterade distanser ser ändå precis ut som på mitt gamla moderkort där man var tvungen att pilla dit dem själv. Så nejdå, jag har inte kotrslutit något, inte medvetet iaf.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

"Harva på känn" funkar inte när man bygger datorer. Läs på exakt hur man ska göra, finns bl a videos om det på Youtube som jag länkat till tidigare och gör rätt. Ena fästet som jag ser är i princip helt vridet till upplåsningspositionen och kommer lossa förr eller senare.

Jag vet inte hur många datorer du byggt, men jag som byggt hundratals under 20 års tid förvånas över att många inte verkar vara mer intresserad av att lära sig exakt vad som är rätt och följa det, speciellt när sakerna inte fungerar. I det ingår även rätt vokabulär, annars blir ju instruktioner man läser lätt obegripliga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Koppla in pc speaker så får du"pip"signaler du kan googla på

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@[Molotov]:
Jag letar en sådan också. Var får man tag i dessa idag, jag hittar inte de på någon webshop förutom ej svenska butiker som jag inte tänkt beställa ifrån, exempelvis http://ja.aliexpress.com/popular/motherboard-speaker.html

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

@AMD-Hippie: Just detta med att rensa CMOS lyckades jag dessvärre inte bli klok på, i alla fall inte genom att läsa manualen.

Så här ser mitt moderkort ut, med manualen inklippt: https://onedrive.live.com/redir?resid=EF80421529570D00!3560&a...

Den inkopplade ministiftkontakten (mindre stift än vanliga jumpers) sitter där, och visst går den att dra ut, men dels så räcker inte sladden att dra iväg till någon annan kontakt, och det finns heller inga andra ministift i närheten som den skulle passa i. Nere till vänster sitter den där JBAT1 som manualen pratar om. Men vad är det egentligen jag ska trycka dit? Någon sorts "hatt"? Jag har nämligen ingen sådan, fick iaf ingen med detta moderkort. Kan jag trycka dit vad som helst, typ HD AUDIO-kontakten? Och vilken ledd ska jag isf ansluta den?

Och ja, det här med minnena känns ju faktiskt orimligt att de inte skulle passa, med tanke på att de verkar vara bland de mest sålda DDR4-minnena just nu.

Titta på sida 6 i manualen som tydligt visar vilka stift som är JBAT1. I någon påse som kommer med moderkortet ska finnas en liten "grej" (vet inte vad den kallas) som man trär på de två stift som hör till JBAT1. Det där med sladden har inte med saken att göra. Ingen sladd alltså!

PS. Dumt av mig; "grejen" kallas "jumper cap"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

@[Molotov]:
Jag letar en sådan också. Var får man tag i dessa idag, jag hittar inte de på någon webshop förutom ej svenska butiker som jag inte tänkt beställa ifrån, exempelvis http://ja.aliexpress.com/popular/motherboard-speaker.html

Ja du får nog ta från ali, ebay eller tradera eller nått.
Dom brukar följa med moderkorten annars, bara att folk inte kopplar in dom och sen försvinner dom.

Edit: ev kan jag ha nån extra som du kan få köpa för en symbolisk summa

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

@MultiMan: Jag kan förstå att jag framstår som en klumpig amatör på grund av hur jag uttrycker mig, inte minst för att jag inte kan i huvudet vad allt heter och därför kallar saker vid felaktiga namn. Till exempel det här med jumpers och distanser förvirrar mig, men det betyder inte att jag kopplar saker fel. Tvärtom är jag överförsiktig. När något ska anslutas så sitter jag och stirrar fram och tillbaka mellan skissen i manualen och kontakterna på moderkortet för att försäkra mig om att plustecken, bokstäver, siffror och fyrkantiga/rundade hörn på uttagen och allt vad det kan vara överensstämmer med varandra. Jag är visserligen amatör, men jag har tidigare byggt den här, den här och den här datorn utan några som helst problem, och ingen av dessa datorer krånglade någonsin.

Angående fläktfästen: Nu har jag sett till så att alla pilar är i samma läge (dvs. inte vridna åt det håll de pekar, eftersom detta enligt manualen avser riktningen då de ska lossas). Så här ser det ut: https://onedrive.live.com/redir?resid=EF80421529570D00!3563&a...
Jag har nu dragit lite försiktigt i alla fyra fästfötter och kan LOVA att de sitter som berget. På baksidan är plastbitarna genomstuckna, och det kommer en skruv genom alla (även om det inte ser ut så på de nedre).

I övrigt är det alltså så här det ser ut just nu, med allting avskalat: https://www.youtube.com/watch?v=A05TviVjQow
Känns som att det inte finns så mycket mer att pröva just nu...

Visa signatur