AMD Radeon "Polaris" R9 480X och R9 480 i prestandatest

Permalänk

Jag är rätt sugen på att se vad AMD kan leverera. Men jag är skeptisk, kan gärna tänka mig att byta lag (sitter på en 780). Men det är något med AMD som lämnar en bitter smak i munnen. Känns som det är lägre kvalité rakt över... Samt att drivrutinerna verkar vara skräp jämfört med Nvidias kontrollpanel med massa smidiga saker osv.

Men de får gärna överraska mig. Men jag tror de kommer lägga sig 500-800 kr för högt i pris tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Jag är rätt sugen på att se vad AMD kan leverera. Men jag är skeptisk, kan gärna tänka mig att byta lag (sitter på en 780). Men det är något med AMD som lämnar en bitter smak i munnen. Känns som det är lägre kvalité rakt över... Samt att drivrutinerna verkar vara skräp jämfört med Nvidias kontrollpanel med massa smidiga saker osv.

Men de får gärna överraska mig. Men jag tror de kommer lägga sig 500-800 kr för högt i pris tyvärr.

Det beror ju på vad man är ute efter. Sprang på denna som tydligen baseras på siffror ur TechPowerups reviews... Ta den för vad den är, men det sägs ju att AMDs drivare "mognar"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dazelou:

Litet off-topic med igpu snack i en tråd om Polaris... men men..

Det översta kortet i testet verkar vara ett 970m men snarlik prestanda som ett gtx960. Eftersom inte 660 är hopplöst efter 960 (kan det senare vara rut 40-50% snabbare) så borde väl skull canyon vara mycket långsammare ändå? Det är dock litet svårt att hitta bra jämförelser... Skull canyon har i flera av de gpu-begränsade testerna en rent anemisk prestanda jämfört med 960.

Det är inte 970M inte den där Magnus-datorn, utan är faktiskt ett GTX 960. Dock ett MXM.

Skrivet av Yoshman:

Edit: El-giganten har faktiskt en modell med R7 360. Vem i h-v-t- betalar 9k för en dator med ett 360, det är tydligen ett "erbjudande" också....

Proshop hade en "gaming"dator för någonting mellan 13k och 18k med et R"9" 255...
https://www.proshop.se/Stationaer/Erazer-X510-Core-i7-4770K-3...
Tyvärr syns inte priset längre, men Prisjakt hjälper
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2858984

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

haha oväntat. Samma visa som med Fury, innan release var alla över hypade av AMDs "Superkort"
Sen får man se lite statistik så är dem sämre.

du vet väl om att 1080/Furyx presterar lika bra i Dx12?
så Nvidias superkort kan inte slå amds så kallade gamla hypade kort i en modern grafik motor?

AMD har varit tydliga med Polaris adresserar VR insteg på marknaden och Vega adresserar det högre segmentet.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Ingen som påstått att polaris är snabbast..
Kollar man på schemat från nvidia som du påpekar gp104 102 100 så hur ska man då dela upp korten i serien, då blir 104 undre mellanklass ur det här perspektiv. Sedan säger du att det är höst troligt att inte gp100 kommer som spelkort? Hur vet du det? Gp100 kan säkert delas in i olika segment..

GP100 är menat för beräkningar, inte grafik.
http://www.sweclockers.com/nyhet/22145-rykte-nvidia-gp102-ar-...

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av Flopper:

du vet väl om att 1080/Furyx presterar lika bra i Dx12?
så Nvidias superkort kan inte slå amds så kallade gamla hypade kort i en modern grafik motor?

AMD har varit tydliga med Polaris adresserar VR insteg på marknaden och Vega adresserar det högre segmentet.

haha, vi får väl se, kommer bli samma skit som vanligt. Sen får ju Fury spö i majoriteten av typ alla titlar av 1080, och för det andra så är inte 1080 Nvidias superkort.

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av Flopper:

du vet väl om att 1080/Furyx presterar lika bra i Dx12?
så Nvidias superkort kan inte slå amds så kallade gamla hypade kort i en modern grafik motor?

AMD har varit tydliga med Polaris adresserar VR insteg på marknaden och Vega adresserar det högre segmentet.

Du kan inte göra sådana generaliseringar kring DX12-prestanda. Ett av de största problemen med "low-level" APIer är att resultatet man får tenderar att variera långt mer mellan olika HW-implementationer än med APIer som ligger på högre nivå. Lågnivå APIer dras med ett problem man kallar "leaky abstraction" som kortfattat betyder att underliggande implementationsdetaljer har en icke önskvärd påverkan på resultat.

Antar att du tar "DX12 prestanda" här som att mena hur Ashes of the Singlularity presterar, det är en titel som väldigt mycket är tweakad för GCN. Jämför resultat med DX12 i Raise of the Tomb Raider (som faktiskt också är en titel som i grunden designats för XBO och därmed GCN), Fury X får stryk av 780Ti och 1080 är dubbelt så snabb.

Dold text

Folk har gnällt på Gameworks i DX11 trots att det i princip i 100 % av fallen inte varit Gameworks som orsakat problem utan problemen har helt orsakats av spelutvecklaren. Med DX12 (och Vulkan) finns däremot kolossalt mycket större möjligheter för grafikkortstillverkarna att göra saker som är väldigt specialoptimerat för en specifik krets.

DX12 kommer med största sannolikhet bli ett uppsving för PC-spel, men det finns en rad risker som kan ge rakt motsatt effekt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det blir minst lika intressant att se om AMD lyckats bättre med balansen mellan olika delar än tidigare kretsar. En akilleshäl för GCN så här långt är scener med väldigt många trianglar (t.ex. Raise of the Tomb Raider där man använder mycket tesseletion), just detta ska vara signifikant förbättrat i Polaris jämfört med tidigare CGN-kretsar.

När vi ändå spekulerar vilt, så skulle det betyda att NVIDIA tappar sitt tidigare triangel-försprång och att korten borde komma närmare varandra rent generellt. Fast det är ju rena spekulationer. Dock så kan tessellering begränsas i AMDs kontrolpanel för att motverka den fördelen och jag har för mig att en begränsning är satt som standard. Jag har inte ett AMD-kort, så jag vet inte definitivt om det är begränsat som standard eller om man själv får sänka nivån på tesseleringen.

Vi lever indeed, i spännande tider!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kelthar:

När vi ändå spekulerar vilt, så skulle det betyda att NVIDIA tappar sitt tidigare triangel-försprång och att korten borde komma närmare varandra rent generellt. Fast det är ju rena spekulationer. Dock så kan tessellering begränsas i AMDs kontrolpanel för att motverka den fördelen och jag har för mig att en begränsning är satt som standard. Jag har inte ett AMD-kort, så jag vet inte definitivt om det är begränsat som standard eller om man själv får sänka nivån på tesseleringen.

Vi lever indeed, i spännande tider!

Tesseleringen står normalt på "AMD-optimerat", vilket antagligen betyder att drivern kan dra ned på den för vissa spel, men att den annars inte dras ned.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Ingen som påstått att polaris är snabbast..
Kollar man på schemat från nvidia som du påpekar gp104 102 100 så hur ska man då dela upp korten i serien, då blir 104 undre mellanklass ur det här perspektiv. Sedan säger du att det är höst troligt att inte gp100 kommer som spelkort? Hur vet du det? Gp100 kan säkert delas in i olika segment..

Fast varför tycker du då att det är så hemskt att Polaris inte är mycket snabbare om du förstår att det är mellanklass? Du kritiserar Polaris 10 som om det vore det snabbaste AMD skulle uppbringa?

Och ja hur ver jag att GP100 inte kommer som spelkort? Jo för att GP102 högst troligt är snabbare på spel. GP100 har massa extra bagage som inte gör skillnad för spel. GP102 är GP100 fast där de skalat av FP64 och annat. Skulle GP100 och GP102 båda släppass skulle de utgöra ungefär samma prestandasegment, fast GP100 skulle vara dyrare att tillverka och varmare. Alltså, det gör att endast ett segment kommer finnas över GP104. Att påstå att 1080 är undre mellanklass är som att påstå att GTX 980 är undre mellanklass från förra generationen. Rent skitsnack med andra ord.

§1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast varför tycker du då att det är så hemskt att Polaris inte är mycket snabbare om du förstår att det är mellanklass? Du kritiserar Polaris 10 som om det vore det snabbaste AMD skulle uppbringa?

Och ja hur ver jag att GP100 inte kommer som spelkort? Jo för att GP102 högst troligt är snabbare på spel. GP100 har massa extra bagage som inte gör skillnad för spel. GP102 är GP100 fast där de skalat av FP64 och annat. Skulle GP100 och GP102 båda släppass skulle de utgöra ungefär samma prestandasegment, fast GP100 skulle vara dyrare att tillverka och varmare. Alltså, det gör att endast ett segment kommer finnas över GP104. Att påstå att 1080 är undre mellanklass är som att påstå att GTX 980 är undre mellanklass från förra generationen. Rent skitsnack med andra ord.

Du har rätt, missförstod saken med GP102/100. Trodde det var skillda kretsar..
Jag har nog kastat baj*, det var dumt av mig .. Men vi får helt enkelt invänta lit mer resultat från AMD..
Edit: Jag vill disskutera hårdvaran som inionmer 2016-17 verkar vara stora spännande tekniska framsteg...

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag kanske är snurrig, men jag fick det till 20% lägre.

Jo 20% verkar nog mer rimligt.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem

@Barilla08:

drivrutinerna som sådana skulle jag snarare säga såhär om

Nvidia gör det bättre från start är min erfarenhet
AMD optimerar bättre över tid

så när ett kort "mognar" i en generation brukar AMD tjäna mest på det driver wise och då få ett försprång på sin nvidia dito.
absolut inte sämre drivare till mitt R9 290 idag än till ett GTX 780 från samma gen.

sant för följande generationer storsäljare bland annat.

6950 > 560ti
7970 > 680
R9 290 > 780
R9 390 > 970

smarast är nog att invänta vad AMD kommer med och därefter dra din slutsats. Det är alltid så jag gör, jag är inte färgad av det ena eller andra märket utan tittar på prestanda/krona i det prissegment jag är intresserad av. Blir troligtvis antingen ett GTX 1080 eller AMD motsvarande för mig i höst, beroende på vilket som ger mest för pengarna när jag klickar på köpknappen.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Jag är rätt sugen på att se vad AMD kan leverera. Men jag är skeptisk, kan gärna tänka mig att byta lag (sitter på en 780). Men det är något med AMD som lämnar en bitter smak i munnen. Känns som det är lägre kvalité rakt över... Samt att drivrutinerna verkar vara skräp jämfört med Nvidias kontrollpanel med massa smidiga saker osv.

Men de får gärna överraska mig. Men jag tror de kommer lägga sig 500-800 kr för högt i pris tyvärr.

Vilken sten har du legat under då? nvidias kontrollpanel från -95 skulle vara smidigare än AMD´s Crimson?? Vilka var det som släppte drivrutiner som fick deras kort att pajja i början på året, dessutom 3ggr i rad så de sparkade hela den utvecklings gruppen?

Jo, nvidia så klart och där skall du inte komma snacka om kvalite på drivisar för det har de inte haft på ett tag, samtidigt som AMD lyft sig i kragen och släppt riktigt bra optimerade drivisar som gör att deras kort går bättre på Gamewreck spel (t.ex. Fallout 4).

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Jag säger ju att avsaknad konkurens skapar en lirare som kan sätta sin prislapp..så länge man skapar nya generationer kort som går om i prestanda mot föregående modell så har man ju gjort rätt, man kan såldes sätta en prislapp som föregåndes generations kort hade även om man med nya korten har billigare tillverkningsprocess!
Jag hade hoppats på mer Amd och med deras 14nm process skulle pressa Nvidia ordentligt..

Du skrev även att det var AMD´s fel att Nvidia visar sitt giriga ansikte.

Edit: Däremot är jag inte förvånad över prissättningen såhär initialt!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

De flesta verkar klaga/gnälla på Nvidia och hylla AMD's prissättning...

Enjoy the Truth $$$ PER FRAME!

http://i.imgur.com/qQLReWL.jpg
Källa: LinusTechTips

MVH

Åh herregud du går inte och har Linus som referenskälla, är som Toms hardware i början av 2000-talet.Seriöst tack! Det pratas om att det skall komma en full yield Polaris 10 med 2500-3000 sp och kanske med GDDR5X som högsta mellankort

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Vi får verkligen hålla tummarna för att AMD får mer framgång hos OEM denna generation. Gjorde en liten högst ovetenskaplig undersökning, kollade hur förhållandet står sig mellan AMD och Nvidia hos "gaming-datorer" som säljs av El-giganten och Webhallen. Om jag inte missat något är det exakt noll system som har en AMD GPU från båda butikerna...

Det positiva ur ljuset av 480/480X är ändå att Webbhallens lista sorterad efter popularitet visar att 960 och 970 ligger i topp, så med rätt pris borde 480/480X kunna bli populära val. Framförallt innan Nvidia får ut 1060/1060Ti, blir också viktigt exakt var 1070 hamnar prismässigt och prestandamässigt.

Edit: El-giganten har faktiskt en modell med R7 360. Vem i h-v-t- betalar 9k för en dator med ett 360, det är tydligen ett "erbjudande" också....

Felet är att AMD har så lite reklam, dessutom som sagt behöver man ett starkare kort för PR (även det hjälpte inte i för sig).

Finns bara två saker Intel och Nvidia, sen om det presterar skit är skit samma eller krånglar (för då är det inte intel/Nvidias fel oavsett vilket).

Väljer man AMD, får problem då är det AMD´s fel och aldrig köpa deras produkter mer.

Lite synd att det ska vara sån mentalitet, men är ju så inom mycket elektronik. Där X märke är skit oavsett prisklass.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam

@Broken-arrow: Ett ganska tydligt exempel är att om ett spel krånglar på Nvidias kort, anklagas ofta spelet för att vara buggigt, om det krånglar på AMDs, sägs ofta att drivrutinerna behöver uppdateras.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN:

Jo tycker att nvidia skulle åtminstone påpekat att det inte är en 100% load som i spel t.e.x, som det ser ut nu så är ju GTX 980Ti fortfarande riktigt bra i förhållande, speciellt med custom kylare.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Daark:

Typ alla i min klass och har hört från andra att man kan prata om Nvidia och de vet en del men så fort man tar upp AMD så blir de nedlåtande och inte förstår något eller varför man ska köpa AMD.

Du kan hälsa dem i din klass att jag har haft mitt 6950 i 4 år utan några som helst problem. En anledning till att köpa av AMD är att de brukar ha lägre pris än Nvidia med liknande prestanda.

Varför skulle man inte vilja ha ett 480X som drar mindre ström, är mindre i storleken och presterar som förra generationens toppkort från Nvidia (980) för ungefär halva priset av det 980 kostade när det släpptes?

Ser verkligen fram emot vad AMD har att komma med, dem verkar helt på rätt spår. Mindre strömförbrukning, väldigt små i storleken och presterar bra mycket mer än vad man vågat hoppats på. Ser ut som om 490/x/Vega kommer ge 1080 en bra match.
Round 1, FIGHT!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Torrent Compact Nätagg: RM 1000x CPU: i5 12600K GPU: RX 7900 XT Red Devil 20GB RAM: Corsair LPX DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem

Sitter själv på ett 290 och ska vänta på zen även om jag gjorde samma misstag med Bulldozer som var skräp.
Finns många AMD fanboys på Sweclockers som lever i självförnekelse, 480x & 480 är ekonomiskt självmord hur man än tittar på det.
AMD behöver marknadsandelar, 390-korten var ett skämt och Furry-seriens pris och prestanda var ett ännu större skämt för vad de ville lyckas med, "Furry" ett gigantiskt magplask!!!

Massan kanske ligger i mellansegentet men pengarna finns i övre mellansegmentet.
970 är 3 ggr större än hela 200-serien tillsammans på Steam och 960 är inte ens i närheten av 970.
AMD behövde ett 4850 eller iallafall ett 290, istället släpper de kort ingen på hela jorden bryr sig om.

Är inte AMD nya GPUer i höst det bästa som har hänt sen skivat bröd, säger pessimisten inom mig att det ser jävligt illa ut för AMD.
AMD har extremt dåligt rykte och vill de rätt till det ryktet måste de spöaskiten ur Nvidia och som det ser ut nu kommer det inte att hända.

Permalänk
Skrivet av RaBlack:

De flesta verkar klaga/gnälla på Nvidia och hylla AMD's prissättning...

Enjoy the Truth $$$ PER FRAME!

http://i.imgur.com/qQLReWL.jpg
Källa: LinusTechTips

MVH

Så du jämför Nvidia's toppkort mot AMD's mellankort? Vart på listan är 970 som det konkurrerade mot?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Torrent Compact Nätagg: RM 1000x CPU: i5 12600K GPU: RX 7900 XT Red Devil 20GB RAM: Corsair LPX DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Sitter själv på ett 290 och ska vänta på zen även om jag gjorde samma misstag med Bulldozer som var skräp.
Finns många AMD fanboys på Sweclockers som lever i självförnekelse, 480x & 480 är ekonomiskt självmord hur man än tittar på det.
AMD behöver marknadsandelar, 390-korten var ett skämt och Furry-seriens pris och prestanda var ett ännu större skämt för vad de ville lyckas med, "Furry" ett gigantiskt magplask!!!

Massan kanske ligger i mellansegentet men pengarna finns i övre mellansegmentet.
970 är 3 ggr större än hela 200-serien tillsammans på Steam och 960 är inte ens i närheten av 970.
AMD behövde ett 4850 eller iallafall ett 290, istället släpper de kort ingen på hela jorden bryr sig om.

Är inte AMD nya GPUer i höst det bästa som har hänt sen skivat bröd, säger pessimisten inom mig att det ser jävligt illa ut för AMD.
AMD har extremt dåligt rykte och vill de rätt till det ryktet måste de spöaskiten ur Nvidia och som det ser ut nu kommer det inte att hända.

Förklara för mig hur kort som baseras från 7xxx-Fury mer eller mindre raderar ut motsvarande generationer nVidia ett år efter sista serien är släppt. Hur är det ett misslyckande, ge mig förstålig förklaring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Förklara för mig hur kort som baseras från 7xxx-Fury mer eller mindre raderar ut motsvarande generationer 1 år efter sista serien är släppt. Hur är det ett misslyckande, ge mig förstålig förklaring.

Ge mig en samanhängande fråga, ingen aning vad du vill få fram??

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Ge mig en samanhängande fråga, ingen aning vad du vill få fram??

Herregud du anklagar utan att kolla hur länge ett kort funkar. Ett 380/7950, 380x/7970 kör över ett 970 idag. Kolla fakta.

Edit: Det finns spel där 970 funkar bättre men då lider hela GCN serien.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flopper:

du vet väl om att 1080/Furyx presterar lika bra i Dx12?
så Nvidias superkort kan inte slå amds så kallade gamla hypade kort i en modern grafik motor?

AMD har varit tydliga med Polaris adresserar VR insteg på marknaden och Vega adresserar det högre segmentet.

Fury X presterade sämre innan AMD släppte bättre drivrutiner. GTX 1080 kommer få bättre drivrutiner också. Ditt så kallade "superkort" har inte börjat säljas än, men folk trampar och kastar skit på den redan, kanske mest p.g.a priset. Jämför man priset på Titan och GTX 1080 så är deras pris idag mycket bra. Sedan har vi även AMD's Radeon Pro Duo som kostar $1500 om man vill ha världens bästa kort (2 GPU). Så de som vill stödköpa AMD's grafikkort borde satsa sina pengar på Radeon Pro Duo och skita i Nvidias 1080 och blicka framåt tills Navi släpps.

DX12: Du vet väl att t.ex AoTS är ett spel inriktat mot just AMD's hårdvara sen lång tid tillbaka... Sen behövs inte ett "superkort" för att driva ett spel... de som gjort spelet har inriktat sig på AMD's mantle och sedan gått över till DX12. Därför presterar spelet mycket bra just på AMD's GPU'r men det går/gick att få upp prestandan med Nvidia's GPU'r också.

Publicerades den 2 feb. 2014
AMD rigged a benchmark (Most likely be request fo their PR) so it wil run REALLY bad on NVIDA hardware.

Klicka på LÄS MER om ni är intresserade.
https://www.youtube.com/watch?v=8efNtw-gkCA

AMD:
Get a free Ashes of the Singularity™ game code with purchase of a Radeon™ R9 380 Series graphics card!
http://shop.amd.com/en-us/promo?k=ashes&promo=ashes

Keep calm and carry on!

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Herregud du anklagar utan att kolla hur länge ett kort funkar. Ett 380/7950, 380x/7970 kör över ett 970 idag. Kolla fakta.

Vet inte om du trollar eller är seriös, ett 380x är inte i närheten av ett 970. Inte ens ett 390 "kör" över ett 970 är dock marginellt bättre, om det är kortet du pratar om.
http://www.sweclockers.com/test/21303-amd-radeon-r9-380x/16#c...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasmann1:

Så du jämför Nvidia's toppkort mot AMD's mellankort? Vart på listan är 970 som det konkurrerade mot?

Nä jag jämför inte... ville bara påpeka att folk är ilskna på Nvidias prissättning. 1080 har ett bra pris för prestandan man får... Sedan kan man ju jämföra deras nya kort med Titan, Radeon Pro Duo o.s.v. också och då ser väl priset mer lovande ut.

Om Polaris får det priset alla talar om så är det ett givet köp för många... ingen snack om saken. Det tjänar alla på, speciellt de med dataspels intresserade barn.

MVH

Permalänk
Medlem

Så fort båda har släppt sina nya generationer kanske det är dags att göra er SWEC världsberömda prestandaindex, låt säga 3 generationer tillbaks mot vad som spelas/nyttjas idag.

Permalänk
Avstängd

Polaris arkitekturen kommer släppas som max 480X inte 490 och uppåt... där tar Vega arkitekturen över.

Nvidia GeForce GTX 1070 Performance Leaked | AMD Polaris 10 480 & Other GPU Performance Leaks
PS: Vid 03:20 börjar snacket om AMD Polaris (Camp Red) m.m.
https://www.youtube.com/watch?v=MZVEpfXSouo

MVH