Alternativ till Telias router - brygga och koppla in ny router eller en access point?

Permalänk

Alternativ till Telias router - brygga och koppla in ny router eller en access point?

Hej bästa forumare!

Vid min ingång för fibern har jag samlat alla enheter mycket snyggt, på väg ner i källartrappen vilket tyvärr inte är en optimal placering och Telias router orkar inte försörja hela huset. Jag har därför en accesspunkt på ovanvåningen via tråd men det är svårt för barnen, och faktiskt även sambon, att behöva byta wifi-anslutning utifrån vilken våning de är på. Om jag sätter en router bara tre meter ifrån nuvarande router-placering så är jag ute i hallen med fri passage även till ovanvåningen. Tänker mig därför nu att jag skulle koppla bort Telias router, bryggning?, och sätta en egen bättre router där. Sen kom jag att tänka på accesspunkt, skulle det funka lika bra som en router? Eller är en router bättre lämpad att hantera olika enheter och då egentligen vad jag ska välja? Det jag eftersträvar är alltså EN åtkomstpunkt för wifi med 2.4 och 5 ghz och fortsätta ha all annan utrustning som NAS mm kvar under trappen.

Har kikat på Tp-link touch med tanken att det då kan vara lätt att ordna wifi-åtkomst till barnens kompisar på besök via wps? Om det funkar att ansluta med wps till mobiler och surfplattor?

Tar gärna emot tips på vilken hårdvara jag ska köpa. Vill ha något som fungerar bra men utan att behöva betala mer än nödvändigt. Har idag Telias fiber 100/100. Kör digital-tv trådat. NAS fortsatt trådat i Telias router tänkte jag. I övrigt en laptop via wifi och tre surfplattor/mobiler.

Spännande att höra hur jag ska kunna få till ett bra wifi. /Magnus

Ps. Någon kanske undrar varför jag inte bara flyttar Telias router, tanken har slagit mig ☺, men jag vill ha alla andra enheter som NAS och extra hårddisk på sin gamla plats, vill inte ha dem synligt och framme i hallen. En ensam router eller accesspunkt kan jag acceptera ☺. Ds

Permalänk
Medlem

@Gördetsjälv:
Om du har en extra accesspunkt så kan du köra dessa på flera ställen i huset, överlappande. Är dessa konfigurerade så de använder icke överlappande knaler och har samma SSID så ska enheterna "seamlessly" koppla upp sig till den accesspunkten som är bäst för dem.

Själv kör jag en router med inbyggd accesspunkt och en extra accesspunkt på övervåningen. Det get mig bra wi-fi täckning i hela huset.

Permalänk
Skrivet av lizzard8:

@Gördetsjälv:
Om du har en extra accesspunkt så kan du köra dessa på flera ställen i huset, överlappande. Är dessa konfigurerade så de använder icke överlappande knaler och har samma SSID så ska enheterna "seamlessly" koppla upp sig till den accesspunkten som är bäst för dem.

Själv kör jag en router med inbyggd accesspunkt och en extra accesspunkt på övervåningen. Det get mig bra wi-fi täckning i hela huset.

Tack @lizzard8

Ska kolla vad min accesspunkt har för alternativ. Tror den är rätt enkel. Några tips på bra accesspunkt?

Mvh /Magnus

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om du bestämmer dig för att byta router så tänk på att Telia distribuerar IP-TV och IP-telefoni taggat med olika VLAN id. Detta betyder att du antingen måste skaffa en managerbar switch som du sätter först för att dela upp tjänsterna eller en router med stöd för VLAN tagging mellan WAN-porten och den inbyggda switchen. De flesta av de mer avancerade routrarna (1000kr och uppåt)har det. Asus ska vara bra har jag hört. Det brukar marknadsföras som stöd för IP-TV om det inte uttryckligen kallas VLAN stöd. Själv så kör jag en TP-link Archer C7 som jag har flashat in OpenWRT på. Inte direkt den mest användarvänliga lösningen men det funkar väldigt bra när det väl är konfigurerat. OpenWRT är väldigt roligt om man har intresse för att lära sig och pilla med det men det kan också vara extremt frustrerande.

/Ollle

Permalänk

@OlleDenStore: Stort tack! Som jag har förstått det kan man brygga Telias router och ha kvar tv ut där. Den ena routern kopplas då i en av portarna och sköter alla andra uppgifter, wifi-delen och kopplade nas osv. Men det är som sagt bara som jag läst. På Telias forum fick jag också tips om att sätta min befintliga accesspunkts adress till samma som min router men det har jag trott skapar konflikter? Har fått olika bud om det varför jag gick till gamla fina sweclockers ☺.
Förtydligar också min första fråga, om jag har bryggat Telias router och tar lina därifrån, är det då skillnad vad jag kopplar in för att få wifi i huset - en router eller en accesspunkt? Dvs har de olika funktioner?

Tack för svaret! MVH /Magnus

Permalänk

@Gördetsjälv: Det kan gå att sätta samma SSID och lösenord på router och AP och därmed få enheterna att själva hoppa över när den andra signalen blir starkare. Detta beror dock helt på den anslutande enheten och kan vara svårt att konfigurera. Denna artikeln förklarar det ganska bra.

Det är skillnad mellan router och accesspunkt. Sätter du telias router i bryggläge så stänger du troligen av funktionen NAT. Det är den funktionen som samlar alla anslutna enheter bakom ett externt IP-nummer. Eftersom man oftast bara får ett IP ifrån leverantören så kan det bli så att om du sätter accesspunkten direkt på den bryggade teliaroutern så får bara den enhet som ansluter först ett ip, och alla andra nekas eftersom de alla försöker begära IP hos telia som troligen bara ger dig ett.
Förutom NAT så stänger du också ner brandväggen och DHCP server. DHCP servern är den funktion i routern som delar ut IP-nummer internt till alla enheter. Det kan enkelt sammanfattas såhär. Du måste ha en router i nätverket för att kunna koppla in flera enheter som ska kunna se varandra. En accesspunkt måste ligga bakom någon slags router. Den routern behöver inte ha wifi men den måste ha NAT och DHCP-server.

Jag tycker inte om lösningen att brygga telias router av två anledningar.
1. Det blir en extra burk eftersom du då måste koppla på en annan router enligt ovan.
2. Telia har admin-rättigheter till sin egen router. Jag är obekväm med att någon annan än jag kan komma in i mitt nätverk utifrån. Men alla har kanske inte så stor foliehatt som jag

Permalänk
Skrivet av OlleDenStore:

@Gördetsjälv: Det kan gå att sätta samma SSID och lösenord på router och AP och därmed få enheterna att själva hoppa över när den andra signalen blir starkare. Detta beror dock helt på den anslutande enheten och kan vara svårt att konfigurera. Denna artikeln förklarar det ganska bra.

Det är skillnad mellan router och accesspunkt. Sätter du telias router i bryggläge så stänger du troligen av funktionen NAT. Det är den funktionen som samlar alla anslutna enheter bakom ett externt IP-nummer. Eftersom man oftast bara får ett IP ifrån leverantören så kan det bli så att om du sätter accesspunkten direkt på den bryggade teliaroutern så får bara den enhet som ansluter först ett ip, och alla andra nekas eftersom de alla försöker begära IP hos telia som troligen bara ger dig ett.
Förutom NAT så stänger du också ner brandväggen och DHCP server. DHCP servern är den funktion i routern som delar ut IP-nummer internt till alla enheter. Det kan enkelt sammanfattas såhär. Du måste ha en router i nätverket för att kunna koppla in flera enheter som ska kunna se varandra. En accesspunkt måste ligga bakom någon slags router. Den routern behöver inte ha wifi men den måste ha NAT och DHCP-server.

Jag tycker inte om lösningen att brygga telias router av två anledningar.
1. Det blir en extra burk eftersom du då måste koppla på en annan router enligt ovan.
2. Telia har admin-rättigheter till sin egen router. Jag är obekväm med att någon annan än jag kan komma in i mitt nätverk utifrån. Men alla har kanske inte så stor foliehatt som jag

Tack @OlleDenStore! Hmm, känns som det är bäst att börja tankegången från scratch. Om vi säger så här och tänker bort befintlig utrustning: Inkommande fiber 100/100 från Telia till en omvandlare i trappen som leder ner till källaren, alltså inte bästa placering för routern. Tvåplanshus. Har nätverksuttag i vardagsrum på nedre plan och två på övre plan centralt. Vad rekommenderar du /ni för lösning och utrustning för bra wifi på båda planen där barn och fru inte ska behöva välja wifianslutning aktivt. Med bra wifi menar jag snabb åtkomst ut på nätet för surf, Netflix, Spotify, ev något onlinespel då och då.

Edit: Fick tips om Ubiquiti ap https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap/ Skulle de vara ett bra alternativ och då behålla Telias router orörd förutom att stänga dess wifi?

Mvh /Magnus

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har hört bra grejer om Ubiquiti så de är absolut ett bra alternativ om du inte tror att du kan täcka in hela huset med en bra placerad router. Det som är häftigt med dom är att de har inbyggt stöd för roaming och en funktion de kallar Zero-Handoff. Tänk på att de är gjorda för att sitta i taket så du behöver hitta ett snyggt sätt att dra nätverkskabel upp dit, eller komma på någon annan bra placering. Varje enhet kommer med en PowerOverEthernet-adapter så strömadapter behövs inte utan det räcker med nätverkskabeln. Jag vet att de säljs på bl.a. Kjell & Co. Köper du dom där så har du 30 dagar på dig att prova så att det funkar och lämna tillbaka det om du inte är nöjd. Full disclosure: Jag jobbar deltid som säljare på Kjell

Jag tycker dock att du borde överväga att byta ut teliaroutern oavsett vad, bara för att den är så jävla dålig. Asus är som sagt ett bra alternativ och det finns en bra guide här på forumet i denna tråden. Du har rätt i att du ska fimpa wifi på routern om du kör Ubiquiti oavsett om du behåller telias router eller byter den.

/Olle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gördetsjälv:

Tack @OlleDenStore! Hmm, känns som det är bäst att börja tankegången från scratch. Om vi säger så här och tänker bort befintlig utrustning: Inkommande fiber 100/100 från Telia till en omvandlare i trappen som leder ner till källaren, alltså inte bästa placering för routern. Tvåplanshus. Har nätverksuttag i vardagsrum på nedre plan och två på övre plan centralt. Vad rekommenderar du /ni för lösning och utrustning för bra wifi på båda planen där barn och fru inte ska behöva välja wifianslutning aktivt. Med bra wifi menar jag snabb åtkomst ut på nätet för surf, Netflix, Spotify, ev något onlinespel då och då.

Edit: Fick tips om Ubiquiti ap https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap/ Skulle de vara ett bra alternativ och då behålla Telias router orörd förutom att stänga dess wifi?

Mvh /Magnus

Skickades från m.sweclockers.com

Om du bara har problem med dålig wifi och tycker att Telias router fungerar bra för övrigt så är lösningen flera accesspunkter. Den stora fördelen med Telias router är att den gör så att du bara har ett LAN: TV och Internet går i samma nät och du köra allt på samma kablar utan att behöva kladda med vlan.

Bryggar du Telias router hamnar du i läget att du får två olika nät: ett för internet och ett annat för TV. Du kommer att behöva två olika kablar (eller köra med vlan).

Jag hade löst ditt problem genom att behålla Telias router och kompletterat med två extra AP, en per våning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gördetsjälv:

Tack @OlleDenStore! Hmm, känns som det är bäst att börja tankegången från scratch. Om vi säger så här och tänker bort befintlig utrustning: Inkommande fiber 100/100 från Telia till en omvandlare i trappen som leder ner till källaren, alltså inte bästa placering för routern. Tvåplanshus. Har nätverksuttag i vardagsrum på nedre plan och två på övre plan centralt. Vad rekommenderar du /ni för lösning och utrustning för bra wifi på båda planen där barn och fru inte ska behöva välja wifianslutning aktivt. Med bra wifi menar jag snabb åtkomst ut på nätet för surf, Netflix, Spotify, ev något onlinespel då och då.

Edit: Fick tips om Ubiquiti ap https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap/ Skulle de vara ett bra alternativ och då behålla Telias router orörd förutom att stänga dess wifi?

Mvh /Magnus

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör så, med en ubiquiti AP kopplad till Telias router med wifi avstängt. Fungerar riktigt bra!

Permalänk
Skrivet av Gaist:

Jag kör så, med en ubiquiti AP kopplad till Telias router med wifi avstängt. Fungerar riktigt bra!

Tack @Gaist, så får det bli. Känns absolut enklast och jag kan dra ny kabel till AP för takinstallationen rätt enkelt från Telias router och jag kan behålla både nasar och hdd där de är.

Stort tack till alla på forumet som engagerar sig! Ha det kanon!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kapar en gammal tråd.
Det ni beskriver ovan med att stänga av wifi på Telias router och köra med ubiquiti AP, skulle detta fungera med Google WiFi. Alltså att jag stänger av WiFi på min Telia router och istället använder mig av Google WiFI? WiFi täckning i huset är inte helt optimal i alla rum.
Har dragit kablar in till TV/hemmabio redan och tar Telias TV genom routern idag.