Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vill jorda några uttag. Vad får jag göra själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Med nödig kännedom får man byta ut till likadant nytt, du får alltså byta ojordat uttag till ett nytt ojordat uttag. Du får inte byt ett ojordat uttag till ett jordat.

Du får skaffa en så förlängningssladd som följde med mitt husköp, icke jordad stickprop men jordat uttag i andra änden.

Låter lika bra som kommunens dubbel hane som var till julgransbelysning.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

@Juicis
Det var inte klart för mig vad jag får eller inte får göra, därför frågade jag. Och om du hade läst mina senaste inlägg var det på sin höjd fråga om att dra kabel som jag skulle göra själv (samt skruva bort gamla uttag). Men visst, om du är för dum för dra egen kabel så kan du ringa en elektriker.

Bestämde mig för att ringa en elektriker ändå, eftersom att skillnaden i pris inte blir så stor då elektrikern ändå måste komma hit, och han kommer nog att dra kabeln finare än mig

Dum har inte med saken att göra när olyckan är framme och försäkringsbolaget frågar vad som har hänt, kvitton osv.... vad jag kan är totalt ointressant så jag länge jag inte har papper på det.
Så i det här fallet så är det snarare du som är dum... vänta bara tills du sitter i en egen villa och i ett renoveringsträsk!

och nej... jag läste inte dina senaste inlägg utan ditt första vilket fick mig att höja fingret direkt!
men jag misstänker att du inte har så mycket livserfarenhet....

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Rekordmedlem

Angående att delvis göra det själv men överlåta själva kopplingen till elektrikern så strider det i de flesta fall mot lagen eftersom >

6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.
Elinstallatörsförordning (1990:806)

Och de flesta hempulare har inget anställningsförhållande med elinstallatören och/eller dennes företag.

Angående kontrollera installationen så ska det ske en Kontroll före Idriftagning och den ska dokumenteras tex så här för att uppfylla god elsäkerhetsteknisk praxis.

1 § En starkströmsanläggning ska vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis så att den ger betryggande säkerhet mot person- eller sakskada på grund av el.
ELSÄK-FS 2008:1

Och de allra flesta har inte heller mätinstrument som kan användas för att mäta att en elinstallation är riktig, det går inte direkt att använda en multimeter utan det kräver betydlig bättre anpassade instrument än så.

Man få alltså bara byta ut vissa befintliga delar mot motsvarande delar utan att ha behörighet, man får inte ändra eller lägga till saker för då krävs det behörighet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

Får o får, det är väl ingen lag som hindrar dig. Vad du bör o inte bör är en helt annan femma.

Skickades från m.sweclockers.com

blir det något fel och det blir en brand och det kommer fram att man gjort det själv så blir det inga försäkringspengar,
sen är chansen att man blir åtalad för Allmänfarlig vårdslöshet..

Får o får om man tycker att man kan köra bil fast inte har något körkort, vad är det som hindrar dig ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

blir det något fel och det blir en brand och det kommer fram att man gjort det själv så blir det inga försäkringspengar,
sen är chansen att man blir åtalad för Allmänfarlig vårdslöshet..

Får o får om man tycker att man kan köra bil fast inte har något körkort, vad är det som hindrar dig ?

Om du läste mitt svar så har jag redan erkänt mitt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som många andra har sagt, strunta i att dra jord. Nog för att jag tror på dig till fullo.
Men det finns andra som inte gör det, och anmäls du så blir det otrevligt.
Du måste också äga lägenheten, annars måste även din hyresvärd kontaktas.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Lägenheten ägs av mig. Anledningen till jag vill dra jordat är att jag kommer att ha ett kylskåp i rummet och då det består till stor del av metall så känns det säkrare. Rummet i fråga, samt ett uttag i köket som är jordat, sitter på samma säkring. Så till själva elcentralen är redan jord draget.

@Lifooz
Jag har redan klargjort att jag kommer ringa elektriker (tredje gången nu). Syftet med tråden var att fråga om jag fick göra det själv, vilket jag alltså inte får.

Tack för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Lägenheten ägs av mig. Anledningen till jag vill dra jordat är att jag kommer att ha ett kylskåp i rummet och då det består till stor del av metall så känns det säkrare. Rummet i fråga, samt ett uttag i köket som är jordat, sitter på samma säkring. Så till själva elcentralen är redan jord draget.

@Lifooz
Jag har redan klargjort att jag kommer ringa elektriker (tredje gången nu). Syftet med tråden var att fråga om jag fick göra det själv, vilket jag alltså inte får.

Tack för all hjälp

Ok, då förstår jag. Haha jag hade nog för bråttom när jag läste.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

Om du läste mitt svar så har jag redan erkänt mitt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

jag brukar inte lusläsa alla inlägg,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Du kanske borde varit närvarande på lektionerna istället för att spela datorspel

Haha, det var jag;) Det var någonting sånt men det kanske inte var till just att jorda uttag. Studerar it nu så det vart ett stort skift^^

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s