Nvidia X80/1080 lanseras... Info (prestandatest, överklockningsresultat m.m.)

Permalänk
Medlem

Någon annan som beställde EVGA 1080 ACX 3.0 (inte SC) från Komplett för 6599kr? Produkten är borta från deras sida nu men min order ligger kvar, hoppas det fortfarande gäller för mig. Skulle vara trevligt att få ett kort som är cirka 900kr billigare än alla andra, även om det är referens PCB.

Permalänk
Skrivet av Dockson:

Någon annan som beställde EVGA 1080 ACX 3.0 (inte SC) från Komplett för 6599kr? Produkten är borta från deras sida nu men min order ligger kvar, hoppas det fortfarande gäller för mig. Skulle vara trevligt att få ett kort som är cirka 900kr billigare än alla andra, även om det är referens PCB.

Vad underligt, får inte heller upp sidan. De har dock uppdaterat produktinformationen på sidan sedan sist ser jag. Sitter i samma sits som du, min order ligger kvar. Väntar med spänning, vi har trots allt fått en orderbekräftelse...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockson:

Skrivet av deviantart:

Vad underligt, får inte heller upp sidan. De har dock uppdaterat produktinformationen på sidan sedan sist ser jag. Sitter i samma sits som du, min order ligger kvar. Väntar med spänning, vi har trots allt fått en orderbekräftelse...

Sitter i samma båt. Man får hoppas att dom bara plockat bort det tillfälligt för att dom inte kan ta emot fler beställningar på det för tillfället.

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3080ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockson:

Samma här, står 15 juni på min order, vilket datum står det på din?

Permalänk
Medlem

@Dockson: Ja jag har min order kvar.
@Irdeto: 10 Juni här fast jag la en order hyfsat tidigt samma dag när det väl kom upp.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irdeto:

Samma här, står 15 juni på min order, vilket datum står det på din?

Har den 15e på min också

Permalänk
Medlem
Skrivet av lybo:

På tiden att ap Möller aka maersk(arbetsgivaren) idioterna börjar fatta att vi har något som heter fack i Sverige!

Snarare på tiden att stuveri-idioterna lär sig att sluta gnälla så jävligt och strejka för allt och ingenting.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Konstigt att bara en butik nu står listad med Evga Acx 3.0?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av versions:

vad jag vet har det här väl varit överklockning med det bios kortet har ur lådan? tänkte väl snarare på custom bios med ordentligt förhöjd spänning under vatten. om pascal visar sig skala bra med förhöjd spänning återstår att se.

gtx 1080 är hårdvaru låst till 1.25v, ingen custom pcb eller moddad bios i världen kommer kunna ändra på det dock.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

gtx 1080 är hårdvaru låst till 1.25v, ingen custom pcb eller moddad bios i världen kommer kunna ändra på det dock.

Fast det undrar ju jag om det är sant... Det är ju inte som om CPU'n har inbyggd VRM, så den tar var den får, och försöker köra på det. Man kan ha stoppat in parametrar som gör att den vägrar starta, eller stänger av sig, om den ser för hög spänning, men det är mer tveksamt om det är gjort. Sen är det ju fullt möjligt att nVidia ålägger sina partnertillverkare att ha designbegränsningar, och firmware spärrar som gör att man inte kan köpa kort som låter en gå högre, men det är ju en bra anledning till mods...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Tror inte så mycket på det där. Enligt källan (nån tysk sida) så säger de att de har testat med volt mod, externa kretskort, custom BIOS osv, men problemet är bara det att det inte finns några program för att göra ändringar i BIOS än. Allt som finns är program för att flasha BIOS. Så jag vet inte jag. Jag tar det med en nypa salt tills det har blivit ordentligt bekräftat.

Och är det förresten inte konstigt att ingen verkar ha konfronterat Nvidia för att få en officiell förklaring?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

va inget!

Permalänk
Avstängd

GTX 1070 verkar bli det mest prisvärda kortet (1080p, 2K) just nu enligt Hexus.

Bang, Watt and Efficiency Per Buck
(1080, 1070, TitanX, 980Ti, 980, 970, 780Ti, 680, 390, 390X, FuryX)

The tables below highlight a metric that should only be used as a yardstick for evaluating comparative performance and energy efficiency with price factored in.

The HEXUS Efficiency Score is a combination of Bang4Buck and Bang4Watt, we simply add the two to rate combined value for money and power efficiency.

Efficiency Score - FHD, QHD, UHD

Källa samt mer Information, Hexus:
Review: Nvidia GeForce GTX 1070 Founders Edition (16nm Pascal)
http://hexus.net/tech/reviews/graphics/93050-nvidia-geforce-g...

MVH

Permalänk
Avstängd

Närbilder på Zotac GTX 1080 PGF "Prime Gamer Force" Edition.

http://www.expreview.com/47466.html

MVH

Permalänk
Entusiast

Tråkigt att få reviews kör 3440x1440 som börjat bre ut sig. Jag kollar på både 2560x1440 och 3840x2160 och kör ett medel för att gissa mig fram...

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av -=Mr_B=-:
Skrivet av Gender Bender:

Vill ni ha mer info ang ämnet så läs gärna här: http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=407383&page=39
och då inläggen ifrån "chispy" han har även lagt med ett par länkar till hwbot där ämnet diskuteras vidare.

http://forum.hwbot.org/showthread.php?t=157414
http://forum.hwbot.org/showthread.php?p=448143#post448143
http://forum.hwbot.org/showthread.php?p=447987#post447987

Slutsatsen är då att skall man vattenkyla så är valet att köpa det billigaste 1080 man kan få tag på då man inte tjänar någonting på att köpa det dyraste kortet idag (MSI GeForce GTX 1080 Gaming X) men jag tycker att det kan finnas en poäng att titta på custom pcb om man inte skall vattenkyla sitt kort, då man kan få ett kort som iaf troligen går svalare och framförallt tystare än FE kortet.

Man kan så klart köpa precis vilket kort man själv vill men man bör vara medveten om att sitta och vänta på ett kort ifrån en tredjepartstillverkare inte kommer garantera en högre överklocknings hastighet än korten som fanns på "launch day".

Men för att förtydliga ordentligt: Jag tycker att 1080 verkar vara ett grymt bra kort, 2.1-2.2ghz är absolut inte en "dålig" överklockning på något sätt, och kortet är helt utan tvekan det absolut snabbaste single gpu kortet på marknaden. Men man skall komma ihåg att 1080 inte är "topp pascal" kortet, även om det är det bästa som går att köpa idag.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deviantart:

Var i kontakt med komplett om det. De har tagit bort den tillfälligt för att väldigt många beställde just det kortet. Ordrarna ska ligga kvar.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RaBlack:

GTX 1070 verkar bli det mest prisvärda kortet (1080p, 2K) just nu enligt Hexus.

Bang, Watt and Efficiency Per Buck
(1080, 1070, TitanX, 980Ti, 980, 970, 780Ti, 680, 390, 390X, FuryX)

The tables below highlight a metric that should only be used as a yardstick for evaluating comparative performance and energy efficiency with price factored in.

The HEXUS Efficiency Score is a combination of Bang4Buck and Bang4Watt, we simply add the two to rate combined value for money and power efficiency.

Efficiency Score - FHD, QHD, UHD

http://i.imgur.com/E0Li1Vj.jpg

Källa samt mer Information, Hexus:
Review: Nvidia GeForce GTX 1070 Founders Edition (16nm Pascal)

MVH

Haha "Efficiency Score" vilket skämt, känns ett rätt ruttet värde om det nu delvis ska visa pris/prestanda och lägger Titan X sådär högt. Hade vart kul om de hade haft ett Nano med där dock, är nog det AMD-kortet som hade lagt sig högst i den grafen.

Den graf som är intressantast av dom där är ju denna

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Tråkigt att få reviews kör 3440x1440 som börjat bre ut sig. Jag kollar på både 2560x1440 och 3840x2160 och kör ett medel för att gissa mig fram...

Instämmer! Jag gör precis likadant. Misstänker att det ligger aningen närmare 2560x1440 än 4K i frame rate?

Uppdatering: Hittade en av få recensioner och det ser ju lovande ut. Det verkar vara en perfekt kombination med 1080-kort och ultrawide-skärm.
http://techgage.com/article/nvidia-geforce-gtx-1080-review-a-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Skrivet av EuroMartin:

Instämmer! Jag gör precis likadant. Misstänker att det ligger aningen närmare 2560x1440 än 4K i frame rate?

Gör som så att ni kollar på 1440p och drar av 33% fps (d.v.s. fps x 0.66) så bör ni få en ungefärlig uppskattning av fps förutsatt att grafikminnet inte slår i taket när upplösningen skruvas upp med 33%.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Kontaktade Webhallen angående leveranser av ASUS Strix GTX1080, då på produktens sida står det "Nästa leverans beräknas till 2016-06-09.". Jag fick detta svar:

Citat:

Vi har fått beräknat utav ASUS hur många enheter vi kommer att få, och det kommer tyvärr vara lite under 20st vilket är mycket färre än vad vi har bokningar. Så bokad man i princip inte dag 1, så kommer man nog få vänta på senare leveranser.

Så att har ni beställt ASUS Strix GTX1080 på Webhallen kan det bli lång väntetid. Verkar som att det inte är stor volym på dessa kort vid lansering.

Visa signatur

Ryzen 5950X | 32GB DDR4 | Sapphire RX 9070 XT | LG OLED C2 42" | Arch BTW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Vill ni ha mer info ang ämnet så läs gärna här: http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=407383&page=39
och då inläggen ifrån "chispy" han har även lagt med ett par länkar till hwbot där ämnet diskuteras vidare.

http://forum.hwbot.org/showthread.php?t=157414
http://forum.hwbot.org/showthread.php?p=448143#post448143
http://forum.hwbot.org/showthread.php?p=447987#post447987

Slutsatsen är då att skall man vattenkyla så är valet att köpa det billigaste 1080 man kan få tag på då man inte tjänar någonting på att köpa det dyraste kortet idag (MSI GeForce GTX 1080 Gaming X) men jag tycker att det kan finnas en poäng att titta på custom pcb om man inte skall vattenkyla sitt kort, då man kan få ett kort som iaf troligen går svalare och framförallt tystare än FE kortet.

Man kan så klart köpa precis vilket kort man själv vill men man bör vara medveten om att sitta och vänta på ett kort ifrån en tredjepartstillverkare inte kommer garantera en högre överklocknings hastighet än korten som fanns på "launch day".

Men för att förtydliga ordentligt: Jag tycker att 1080 verkar vara ett grymt bra kort, 2.1-2.2ghz är absolut inte en "dålig" överklockning på något sätt, och kortet är helt utan tvekan det absolut snabbaste single gpu kortet på marknaden. Men man skall komma ihåg att 1080 inte är "topp pascal" kortet, även om det är det bästa som går att köpa idag.

Så i grund och botten så kommer uppgifterna alltså från der8auer? Ja i så fall låter det mer trovärdigt Men spärren på 1.25 är väl ändå bara ett problem för extremöverklockare som använder LN2 och som vill upp i sjukt höga spänningar? Så fort 1.08 spärren går att häva med custom BIOS så borde man väl åtminstone kunna nå 2.2-2.3 GHz på luft? För det verkar ju som att temperaturen inte är något hinder när de har klockat upp till 2.1.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon75480:

Haha "Efficiency Score" vilket skämt, känns ett rätt ruttet värde om det nu delvis ska visa pris/prestanda och lägger Titan X sådär högt. Hade vart kul om de hade haft ett Nano med där dock, är nog det AMD-kortet som hade lagt sig högst i den grafen.

Den graf som är intressantast av dom där är ju denna
http://hexus.net/media/uploaded/2016/5/ee656926-6aae-47eb-8b19-e1be99068f4d.png

Consequently, the tables below highlight a metric that should only be used as a yardstick for evaluating comparative performance and energy efficiency with price factored in.

1 the normalisation refers to taking playable frame rate into account. Should a card benchmark at over 60 frames per second in any one game, the extra fps count as half. This arguably diminishes the scoring potential of super-fast cards that can churn out 100fps-plus, but that's a nice luxury to have and, in a real-world sense, it would make sense to raise the resolution.

Similarly, should a card benchmark lower, say at 40fps, we deduct half the difference from its average frame rate and the desired 60fps, giving it a HEXUS.bang4buck score of 30fps. The minimum allowable frame rate, therefore, is 20fps but that scores zero.

2 the HEXUS.bang4watt score is a simple measurement of how much normalised performance the GPU provides when evaluated against system-wide power-draw that's shown in the table: the former is divided by the latter. We're using the peak system-wide power-draw numbers obtained by running Star Wars Battlefront

3 the HEXUS Efficiency Score is a combination of bang4buck and bang4watt, we simply add the two to rate combined value for money and power efficiency.

AMD RX480 4GB kommer kosta $199 och lär nog bli "PrestandaPris" kungen om INTE Nvidia kontrar (1060Ti/1060) och sänker priserna.

MVH

Permalänk
Medlem

Sugna på en riktig review?

Gigabyte 1080 Gaming X 8G

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Gigabyte 1080 Gaming X G8

Spännande. Just MSI Gaming X jag funderat på att köpa om jag köper ett 1080.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollese:

Kontaktade Webhallen angående leveranser av ASUS Strix GTX1080, då på produktens sida står det "Nästa leverans beräknas till 2016-06-09.". Jag fick detta svar:

Så att har ni beställt ASUS Strix GTX1080 på Webhallen kan det bli lång väntetid. Verkar som att det inte är stor volym på dessa kort vid lansering.

Till mig sa webhallen att endast 10st kort skulle komma in den 9:e..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Gigabyte 1080 Gaming X G8

Mer sugen på något som inte sätter begränsningar på kortet vad det gäller överklockning. Nu tillhör vi väl en promille av marknaden som intresserar sig för överklockning, men för mig är det avgörande om det blir ett 1080 eller inte. Hittills känns det väldigt luddigt men det indikerar på crappigt bios i korten.

Kan ju vara så att de haft problem och att kortet är 90% klart där drivrutiner och bios inte riktigt är på nivå, så hoppas jag är fallet iaf och att inte Pascal bara är ett grymt kort ur kartong men där det inte finns mycket mer potential att hämta.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Verkar som det inte går att överklocka 1080 så bra men låg ljudnivå och att det throttlar så lite som möjligt under normala förhållanden då man sitter framför datorn en varm sommardag är minst lika viktigt för mig. Prestandan lär ändå räcka till ett bra tag då man spelar i 1080p som jag gör.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

@fantomsmurfen:

Samma här:) vill ha svalt o tyst mitt Gigabyte 780Ti varvar upp som fan o de stör mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Mer sugen på något som inte sätter begränsningar på kortet vad det gäller överklockning. Nu tillhör vi väl en promille av marknaden som intresserar sig för överklockning, men för mig är det avgörande om det blir ett 1080 eller inte. Hittills känns det väldigt luddigt men det indikerar på crappigt bios i korten.

Kan ju vara så att de haft problem och att kortet är 90% klart där drivrutiner och bios inte riktigt är på nivå, så hoppas jag är fallet iaf och att inte Pascal bara är ett grymt kort ur kartong men där det inte finns mycket mer potential att hämta.

Antagligen gör vi det men samtidigt nämner många reviewers överklockning så jag tror det görs i lite större utsträckning än någon promille, eller vad tror du?

Vad jag läst spelar BIOS ingen roll. De har låst upp Power Limit osv men inget hjälper, 1.25v är helt enkelt max.

Jag sitter och hoppas på att det dyker upp lite tester på 1070 SLI då det känns mer vettigt just nu. Detta trots dåliga erfarenheter av SLI det senaste året.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9