eGPU till min MBPr - behöver er hjälp

Permalänk
Medlem

eGPU till min MBPr - behöver er hjälp

Hej!

Har länge funderat på att koppla en extern GPU till min MBPr 2012. När jag nyligen läste att en annan forummedlem lyckats få ut 90-95% effektivitet från sitt GTX 970 gav det mig nytt hopp.

Kontaktade personen i fråga, och fick informationen att jag behöver följande:

  • En Thunderboltvagga (Thunderbolt till PCI-E)
    AKiTiO Thunder2 PCIe Expansion Box

  • Mer strömförsörjning, i form av en PSU. Dels för att kunna driva grafikkortet, men även för att Thunderboltvaggan kommer behöva mer än sina ~50W för att fungera som en full PCI-E 16x.

  • En egengjord Molexadapter. PCIe 6-pin extender till 5.5x2.1mm Barrel.
    För att försörja Thunderboltvaggan med 100W. (75W till PCI-E 16x och 25W till själva Thunderboltadaptern).
    5.5x2.5mm Barrel
    PCI-Express 6 Pin Extension Cable

  • En GPU, lämpligtvis GTX 970.

Bild på hur jag slutligen vill att det ska se ut finner ni här.

Nu till mina frågor:
1. Thunderboltvaggan är gjord för den nyare Thunderboltversionen (2), medan min Macbook har den äldre versionen.
Är det bakåtkompatibelt? Kommer jag förlora bandbredd på detta?
Jag ville minnas att Thunderbolt1 hade överföringshastigheter på 10 Gb/s medan version 2 dubblade detta. Efter en snabbgoogling hittade jag dock följande:
Whereas Thunderbolt 1 has 4 independent 10 Gb/s channels, Thunderbolt 2 combines these to give 2 20 Gb/s bidirectional channels. This leads to more efficient transfers, with less overhead, but the total bandwidth is unchanged.

2. Val av PSU?
Fick informationen att PSUn måste kunna leverera minst 250W på en 12v rail.
Skulle föredra om nätaggregatet håller sig relativt tyst, då jag ska ha det i ett "öppet chassi".

3. Val av grafikkort?
GTX 970 verkar vara det bästa valet. Vågar inte välja AMD då det redan sitter ett Nvidiakort i datorn. Kanske eventuellt vill pula lite i Nvidia Optimus senare för att få dem att samarbeta med varandra för att kunna visa bild även på laptopens skärm. Kommer inte spela i högre upplösning än FullHD, så 4 GB GDDR5 borde vara tillräckligt.
Vill helst att grafikkortet får plats inuti Thunderboltvaggan, så att det ser ut något såhär.
Vaggan verkar svälja kort på upp till 2 dm, och sålänge kortet inte är bredare eller djupare än normalt ska det inte vara några problem.
Idéer på kort?

4. Någonstans jag tabbat mig/något mer jag behöver tänka på?

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Red Onion:

Hej!

Har länge funderat på att koppla en extern GPU till min MBPr 2012. När jag nyligen läste att en annan forummedlem lyckats få ut 90-95% effektivitet från sitt GTX 970 gav det mig nytt hopp.

Kontaktade personen i fråga, och fick informationen att jag behöver följande:

  • En Thunderboltvagga (Thunderbolt till PCI-E)
    AKiTiO Thunder2 PCIe Expansion Box

  • Mer strömförsörjning, i form av en PSU. Dels för att kunna driva grafikkortet, men även för att Thunderboltvaggan kommer behöva mer än sina ~50W för att fungera som en full PCI-E 16x.

  • En egengjord Molexadapter. PCIe 6-pin extender till 5.5x2.1mm Barrel.
    För att försörja Thunderboltvaggan med 100W. (75W till PCI-E 16x och 25W till själva Thunderboltadaptern).
    5.5x2.5mm Barrel
    PCI-Express 6 Pin Extension Cable

  • En GPU, lämpligtvis GTX 970.

Bild på hur jag slutligen vill att det ska se ut finner ni här.

Nu till mina frågor:
1. Thunderboltvaggan är gjord för den nyare Thunderboltversionen (2), medan min Macbook har den äldre versionen.
Är det bakåtkompatibelt? Kommer jag förlora bandbredd på detta?
Jag ville minnas att Thunderbolt1 hade överföringshastigheter på 10 Gb/s medan version 2 dubblade detta. Efter en snabbgoogling hittade jag dock följande:
Whereas Thunderbolt 1 has 4 independent 10 Gb/s channels, Thunderbolt 2 combines these to give 2 20 Gb/s bidirectional channels. This leads to more efficient transfers, with less overhead, but the total bandwidth is unchanged.

2. Val av PSU?
Fick informationen att PSUn måste kunna leverera minst 250W på en 12v rail.
Skulle föredra om nätaggregatet håller sig relativt tyst, då jag ska ha det i ett "öppet chassi".

3. Val av grafikkort?
GTX 970 verkar vara det bästa valet. Vågar inte välja AMD då det redan sitter ett Nvidiakort i datorn. Kanske eventuellt vill pula lite i Nvidia Optimus senare för att få dem att samarbeta med varandra för att kunna visa bild även på laptopens skärm. Kommer inte spela i högre upplösning än FullHD, så 4 GB GDDR5 borde vara tillräckligt.
Vill helst att grafikkortet får plats inuti Thunderboltvaggan, så att det ser ut något såhär.
Vaggan verkar svälja kort på upp till 2 dm, och sålänge kortet inte är bredare eller djupare än normalt ska det inte vara några problem.
Idéer på kort?

4. Någonstans jag tabbat mig/något mer jag behöver tänka på?

Tack på förhand!

Bump!

Hur har det gått? Har exakt samma funderingar som dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siXpounder:

Bump!

Hur har det gått? Har exakt samma funderingar som dig.

Har dessvärre inte lyckats få ett svar på hur mycket bandbredd jag kommer förlora i och med att jag endast har den äldre versionen av Thunderbolt.
Dock är jag beredd att testa. Har köpt några delar, och beställer resterande inom de närmsta dagarna.

Det enda jag fortfarande letar efter är ett lämpligt grafikkort i 2500-kronorsklassen. Fördelaktigen ett EVGA GTX 970 på grund av dess strömförsörjning, men har en känsla av att det kan ta några veckor att hitta en sådan säljare.

Permalänk
Skrivet av Red Onion:

Har dessvärre inte lyckats få ett svar på hur mycket bandbredd jag kommer förlora i och med att jag endast har den äldre versionen av Thunderbolt.
Dock är jag beredd att testa. Har köpt några delar, och beställer resterande inom de närmsta dagarna.

Det enda jag fortfarande letar efter är ett lämpligt grafikkort i 2500-kronorsklassen. Fördelaktigen ett EVGA GTX 970 på grund av dess strömförsörjning, men har en känsla av att det kan ta några veckor att hitta en sådan säljare.

Jag kan alltid köpa utrustningen av dig efteråt om du skulle tröttna eller inte få ut tillfredsställande (för dig) prestanda, sitter på en MBPr 13" 2015 och är mäktigt sugen emellanåt på att skaffa en lösning, dock med ett snyggt litet chassi som kan husera allt isf.

Vad är det du har skaffat hittills? Hittar flera EVGA GTX 970 på Prisjakt, kan du kanske upplysa mig om varför ett sådant inte kan funka för dig?

Permalänk
Skrivet av Red Onion:

Har dessvärre inte lyckats få ett svar på hur mycket bandbredd jag kommer förlora i och med att jag endast har den äldre versionen av Thunderbolt.
Dock är jag beredd att testa. Har köpt några delar, och beställer resterande inom de närmsta dagarna.

Det enda jag fortfarande letar efter är ett lämpligt grafikkort i 2500-kronorsklassen. Fördelaktigen ett EVGA GTX 970 på grund av dess strömförsörjning, men har en känsla av att det kan ta några veckor att hitta en sådan säljare.

Skrivet av siXpounder:

Jag kan alltid köpa utrustningen av dig efteråt om du skulle tröttna eller inte få ut tillfredsställande (för dig) prestanda, sitter på en MBPr 13" 2015 och är mäktigt sugen emellanåt på att skaffa en lösning, dock med ett snyggt litet chassi som kan husera allt isf.

Vad är det du har skaffat hittills? Hittar flera EVGA GTX 970 på Prisjakt, kan du kanske upplysa mig om varför ett sådant inte kan funka för dig?

Hallå hallå gott folk! Blir lite nekrofili här då jag återupplivar denna tråd men så får det vara

Angående val av gpu kan jag säga att en Akitio Thunder II endast tar ELSA GTX 970 samt GALAX GTX 970 "mini OC". Har ett sådant påväg till mig just nu, vilket kommer tillåta mig att stänga igen kabinetten. Mitt nuvarande Asus STRIX gör då inte det. Finns några kort som endast kräver att man bänder upp frontpanelen på kabinetten också. Kolla tråden nedan:
http://forum.techinferno.com/enclosures-adapters/7205-us%2418...

Angående bandbredd så klämmer en Akitio som mest igenom 16Gbps men thunderbolt 1 ligger på endast 10Gbps. Vet ej vad det blir i verkliga siffror men det finns det andra som gör. Kolla tråden nedan, scrolla ner till "2012-2013: Ivy Bridge (22nm). All these systems have 10Gbps-TB1 ports." Så hittar du andra med diverse datorer och grafikkort som också gör i TB1.

http://forum.techinferno.com/diy-e-gpu-projects/6578-implemen...

techinferno är by far det största forumet för dessa frågor. Men vi kan ju hänga i denna tråden och disskutera vidare också

Själv har jag en Akitio med ett Asus STRIX 970, ett Asus GTX 760 samt snart ett GALAX/KFA2 970 mini oc, strömförsörjt av ett Corsair AX 760 samt nu sedan igår en Dell DA-2 (fläktlöst och ger ca 220W). Detta går via TB2 till min 2014 MBPr 15" toppspeccad och med ny kylpasta Har ni några frågor så ask away.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av Red Onion:

..
Nu till mina frågor:
1. Thunderboltvaggan är gjord för den nyare Thunderboltversionen (2), medan min Macbook har den äldre versionen.
Är det bakåtkompatibelt? Kommer jag förlora bandbredd på detta?
Jag ville minnas att Thunderbolt1 hade överföringshastigheter på 10 Gb/s medan version 2 dubblade detta. Efter en snabbgoogling hittade jag dock följande:
Whereas Thunderbolt 1 has 4 independent 10 Gb/s channels, Thunderbolt 2 combines these to give 2 20 Gb/s bidirectional channels. This leads to more efficient transfers, with less overhead, but the total bandwidth is unchanged.

2. Val av PSU?
Fick informationen att PSUn måste kunna leverera minst 250W på en 12v rail.
Skulle föredra om nätaggregatet håller sig relativt tyst, då jag ska ha det i ett "öppet chassi".

3. Val av grafikkort?
GTX 970 verkar vara det bästa valet. Vågar inte välja AMD då det redan sitter ett Nvidiakort i datorn. Kanske eventuellt vill pula lite i Nvidia Optimus senare för att få dem att samarbeta med varandra för att kunna visa bild även på laptopens skärm. Kommer inte spela i högre upplösning än FullHD, så 4 GB GDDR5 borde vara tillräckligt.
Vill helst att grafikkortet får plats inuti Thunderboltvaggan, så att det ser ut något såhär.
Vaggan verkar svälja kort på upp till 2 dm, och sålänge kortet inte är bredare eller djupare än normalt ska det inte vara några problem.
Idéer på kort?

4. Någonstans jag tabbat mig/något mer jag behöver tänka på?

Tack på förhand!

Och för att svara på dina frågor i trådstarten:
1.
Japp, bakåtkompatibelt utan några problem, det enda du förlorar är lite bandbredd.

2.
Dell DA-2!! Bästa investeringen helt klart. Nu levererar det officiellt bara 220W men kan peaka 240 och igår spelade jag witcher 3 i 4k i 2 timmar och den har inte brunnit upp ännu så den bör räcka Skall ta och mäta lite under de kommande dagarna med en multimeter och se exakt vad som kommer ut ur nätaggregatet. Kanske också plockar fram ett oscilloskop och kollar ripple också, då atx-standarden endast tillåter 120mV och detta agg kanske ligger lite väl nära den gränsen.

3.
ett kort som inte är högre än 11.5cm, om vi skall vara petiga. Skiter du i höljet till kabinetten så kan du klämma i vad du vill, så länge det:
Håller sig inom tillåten strömförbrukning. Detta är endast låst till vilken psu du kör på.
Inte är 3-slots, då Akitio-vaggan endast tar 2 slots som mest. Går givetvis att modda dock.
Inte är ett AMD, specifikt 270X/280X då de inte är stabila för detta.

4.
Se till att köpa redig kabel om du behöver extra t.ex 5.5mm kontakten. 2.5mm RKUB är minimum.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Hur tycker du att den presterar i spel? Är själv sugen på att skaffa någon billigare speldator, men detta vore ju ett alternativ (även om det inte direkt blir så värst mycket billigare ).

Sitter på en Macbook Pro Retina, 13" mid 2014 med 16GB RAM.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Och för den som inte vill pilla får vänta på Thunderbolt 3 som fått officiellt stöd för externa GPU enligt standarden.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@Itchy Trojan:
Kul att du valde att blåsa bort dammet från tråden, och tack för svaret på frågorna Jag har beslutat att köra på med min Thunderbolt 1, så får vi helt enkelt se hur mycket prestanda jag förlorar.

@siXpounder:
Ursäkta att jag inte svarat dig förrän nu. Jag stötte på patrull när jag skulle hitta företag som skeppade till Sverige.
Nu har jag dock både thunderboltvaggan, en PSU och diverse kablar&adaptrar liggandes framför mig, så framsteg har gjorts.

I övrigt har jag beslutat att testa ett GTX 980 istället för 970. Med vetskapen om att det aldrig kommer få plats i thunderboltvaggan har jag inhandlat en PCIe-riser, som bör hitta hem i min brevlåda någon gång under kommande veckan. Slutprodukten för det hela lär således se ut något såhär. Lär få bygga en chassi kring det hela efteråt, men det är ett annat projekt.

Nu till en fundering jag stötte på nyligen, rörande val av grafikkort. Läste detta i en guide:
"EVGA branded NVIDIA cards are powered different internally so I do not need to power on the PSU at specifics times"
Det lät inte helt fel. Någon som vet varför, och finns det andra partnertillverkare med liknande lösningar?

Enligt den här guiden verkar det nämligen bara vara plug and play med ett EVGA-kort efter man fixat strömförsörjningen.

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Hur tycker du att den presterar i spel? Är själv sugen på att skaffa någon billigare speldator, men detta vore ju ett alternativ (även om det inte direkt blir så värst mycket billigare ).

Sitter på en Macbook Pro Retina, 13" mid 2014 med 16GB RAM.

Förvånansvärt bra skulle jag säga, effektiviteten ligger på ca 85-90% jämfört mot samma gpu tillsammans med min tidigare rigg (i7 3970X + Rampage IV Extreme) samt 90-95% med en i5 3570k.

Skrivet av iller:

Och för den som inte vill pilla får vänta på Thunderbolt 3 som fått officiellt stöd för externa GPU enligt standarden.

Precis, dock kommer det inte fastställas förrän 2016 sedan tar det nog ett år för någon att göra en vettig vagga till ett vettigt pris.
Vi får la se

Skrivet av Red Onion:

@Itchy Trojan:
Kul att du valde att blåsa bort dammet från tråden, och tack för svaret på frågorna Jag har beslutat att köra på med min Thunderbolt 1, så får vi helt enkelt se hur mycket prestanda jag förlorar.

@siXpounder:
Ursäkta att jag inte svarat dig förrän nu. Jag stötte på patrull när jag skulle hitta företag som skeppade till Sverige.
Nu har jag dock både thunderboltvaggan, en PSU och diverse kablar&adaptrar liggandes framför mig, så framsteg har gjorts.

I övrigt har jag beslutat att testa ett GTX 980 istället för 970. Med vetskapen om att det aldrig kommer få plats i thunderboltvaggan har jag inhandlat en PCIe-riser, som bör hitta hem i min brevlåda någon gång under kommande veckan. Slutprodukten för det hela lär således se ut något såhär. Lär få bygga en chassi kring det hela efteråt, men det är ett annat projekt.

Nu till en fundering jag stötte på nyligen, rörande val av grafikkort. Läste detta i en guide:
"EVGA branded NVIDIA cards are powered different internally so I do not need to power on the PSU at specifics times"
Det lät inte helt fel. Någon som vet varför, och finns det andra partnertillverkare med liknande lösningar?

Enligt den här guiden verkar det nämligen bara vara plug and play med ett EVGA-kort efter man fixat strömförsörjningen.

Min rekommendation är att skippa pci-risern, den kan skapa problem. Om det endast är för att slippa bända upp vaggan så tycker jag att bända vaggan är bättre, vilket inte är så svårt. Om du har tillgång till en dremel eller sticksåg eller till och med en klassisk bågfil så kan du göra dig av med fronten utan att det ser fult ut också. Jag sågade av min front igår efter att ha haft den utböjd i flera månader. Oskärmade risers är känsliga för elektromagnetiska störningar, starkström, etc och även om de till synes inte påverkar prestandan så verkar folket på techinferno inte vara några stora fans av denna lösning, även om det är den enda lösningen för att få i ett stort kort utan att sabba garantin. Prova dig fram

Vad menas med att EVGA-kort strömförsörjs annorlunda från andra tillverkare? Mitt Asuskort har inte heller referens-strömförsörjning, det är inget nytt och inte heller något ovanligt.
Hans formulering känns shakey och jag vet inte riktigt hur han tänkt strömförsörja gpu'n även om kortet är i idle utan en psu.
Att inte strömförsörja Akitio-boxen är en dålig ide då chippet drar nästan 10W och thunderbolt från datorn ger som mest 9.9W vilket säkert räcker men känns dumt och onödigt att dra ström från maccen. Och som sagt pci-risers gör inte mycket för världen, bättre att bara ge akitio-boxen tillräckligt med ström från början istället. Här är det också viktigt att nämna att INTE ge grafikkortet och vaggan ström från olika aggregat då man likväl kan lida av ground loop. Löd på 5.5mm pluggen på nätagget bara

Avslutningsvis så vet jag inte var han har fått idén ifrån att EVGA kort skulle vara bäst för dessa ändamål. Jag har som sagt provat med 2 Asus-kort och snart också ett GALAX/KFA2, provar gärna med andras kort också. Om någon har info om EVGA's unika lösning så hade jag gärna velat veta

Ska ta och analysera hans lösning där, läste hans guide innan jag gav mig in på detta projekt men den gav inte mycket. T.ex så ser min boot-process annorlunda ut. (Ge vaggan ström, plugga i tb-kabeln, boota maccen in i win 8.1)

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

@Itchy Trojan: Alright, tack för feed-backen. Kan det orsaka någon permanent skada att använda PCIe-risern, eller är det bara att testa sig fram och att jag i värsta fall får prestandaproblem? Annars får jag sätta sågen i det

Yes, kommer ge vaggan ström från PSUn, låter som det vettigaste att göra.

Nej, jag begrep heller inte riktigt hur EVGA skulle underlätta i situationen. Men består din boot-process också bara av tre steg ser jag ingen mening att stirra sig blind efter ett EVGA-kort. Då återstår det bara att välja rätt grafikkort i djungeln av alla partnertillverkare, suck.

Permalänk
Skrivet av Red Onion:

@Itchy Trojan: Alright, tack för feed-backen. Kan det orsaka någon permanent skada att använda PCIe-risern, eller är det bara att testa sig fram och att jag i värsta fall får prestandaproblem? Annars får jag sätta sågen i det

Yes, kommer ge vaggan ström från PSUn, låter som det vettigaste att göra.

Nej, jag begrep heller inte riktigt hur EVGA skulle underlätta i situationen. Men består din boot-process också bara av tre steg ser jag ingen mening att stirra sig blind efter ett EVGA-kort. Då återstår det bara att välja rätt grafikkort i djungeln av alla partnertillverkare, suck.

Nepp, det tror jag inte. Men som sagt det är väldigt mycket data som går igenom dessa små kablar och det gör de även känsliga för störningar och annat kul som kan orsaka BSOD. Sätt sågen i det efter att du testat låter som en bra idé, med tanke på att du redan köpt risern samt att så fort du sågat sönder vaggan så stryks garantin på den.

Stirra dig inte blid på EVGA-kort. När du skall använda grafikkortet så låt psu'n vara på. Ser inte riktigt vitsen med att inte ha den igång samtidigt. Mitt AX760 är passivt kylt upp till typ 40% användning, och min Dell DA-2 låter inte hur mycket jag pressar det, men har du ett högljutt nätagg så fixa det istället för att stänga av det Det som kommer låta är din mac, min i7'a brinner typ upp varje gång jag startar gta eller witcher 3 så är det något jag är oroad över så är det den och inte grafikkortet

Om du inte väljer att gå på Msi-kortet så kör på ett kort som passar vaggan. Inte för att du behöver ha den stängd hela tiden, men om du t.ex skall flytta den eller behöver packa ner den så underlättar det ju att det är kompakt. Och det kortet jag har inkommandes (GALAX 970, kostade ca 3200kr) presterar lika bra som mitt gigantiska kort från Asus, så #whynot #yolo #swag.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Hej vänner!

Kände att det var dags för en uppdatering, jag har kopplat ihop allt och tagit mig modet till att slå på strömmen, so far so good

Ett okänt grafikkort hittades av enhetshanteraren, med en felkod som meddelade att drivrutinerna inte kunde installeras. Laddade ner de manuellt via Nvidias hemsida och gjorde en omstart. Nu hittades grafikkortet och markerades som ett GTX 980, och jag trodde därmed att jag hade fått allt till att fungera.

Här kommer det tråkiga: Grafikkortet var markerat med error code 12: cannot allocate resources. Min muspekare upphörde att fungera och så fort jag rörde min mousepad tjuter datorn som en stucken gris. Det hjälpte inte att koppla ut grafikkortet och starta om datorn, utan det fick bli att ta hjälp av Windows återställningsverktyg för att få bort problemet.

Sitter och läser guider på nätet för att se om jag kan ta mig runt problemet på något sätt. Håller verkligen tummarna över att det är ett mjukvarufel och inte någon fysisk begränsning i min dator.

Har någon erfarenhet om liknande problem eller teorier på hur jag ska nå en lösning är jag tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Tror jag hittat orsaken, tydligen var det ett vanligt återkommande problem för datorer med tillgång till mer än 4 GB RAM. Det står följande:
"the eGPU will be hosted in 32-bit pci-e space where you'll require TOLUD being 3.25GB or less"

Mitt TOLUD-värde verkar vara för högt och jag behöver således utföra något de kallar DSDT override via kommandotolken. Det finns en komplicerad guide till detta, som jag ställer mig lite tveksam att ge mig in på.

@Itchy Trojan: Hade du samma problem med code 12 eller var ditt bara plug and play?

Permalänk

@Red Onion nepp, mer eller mindre plug n play

Kan uppdatera med lite spännande nyheter!
Är inte riktigt redo att visa upp min vagga ännu, då den väntar på lite finputs och
kanske en omlackering efter att sticksågen och diverse borrstål gjorde sitt på den.

Men rätta mig om jag har fel men som jag förstått det så går det bara att få den interna
macbookskärmen att fungera om man har optimus aktiverat, som beskrivet här.
Well, just nu tror jag att jag passerat förbi det.

Återkommer med mer info om detta faktiskt stämmer eller det är en #hägring

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Även jag kan komma med lite positiva nyheter

Har sedan ungefär en vecka tillbaks fått mitt grafikkort att fungera. Då har jag haft allt liggandes på bordet likt bilden jag visade ovan. Allt rullade på fint, med undantaget att systemet crashade ungefär varannan timme.

Min gissning är att det berodde på PCI risern eller möjligtvis andra störningar grafikkortet plockade upp av att ligga på bordet. Så de senaste dagarna har jag roat mig med att sätta bågfilen i Akitioboxen och bygga in allt i ett kompakt datorchassi och samtidigt då eliminerat behovet av en PCI riser. Nu rullar allt på prima.

Har bara hunnit testa ett spel än, men där gick jag från ~40 fps till 144, så jag är supernöjd. Passade på att köra lite benchmarks också. Vet inte vad referensvärdet för ett GTX 980 ligger, men efter att ha jämfört lite från internet verkar jag fått en prestandaförlust på ca 20 % gentemot en stationär dator, vilket jag kan acceptera med tanke på att jag kör en eGPU via den äldsta versionen av Thunderbolt.

Permalänk
Skrivet av Red Onion:

Länge sedan sist, Red Onion och resten! Flyttade till ett annat land och det gjorde det lite svårt att jobba på min setup, mest för att jag inte haft någon sedan nu. Inhandlat en till skärm som jag inte har plats för, och sedan 30 min tillbaka så har jag fått allt att fungera med OSX 10.11 El Capitan.

Os X Kan inte ens visa alla skärmar samtidigt i sysinfo. RIP. Framtiden är här. Godspeed.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Min fråga till er är: Om ni nu måste bygga chassin till dessa externa GPU:er, varför inte bara bygga en komplett dator? Det blir lika smidigt men utan prestandaförlust...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Min fråga till er är: Om ni nu måste bygga chassin till dessa externa GPU:er, varför inte bara bygga en komplett dator? Det blir lika smidigt men utan prestandaförlust...

Skitbra fråga!

För mig handlar det om att ha en och samma dator för ALLT. Jag har haft ett flertal setup's där jag haft en ganska påkostad rigg hemma, och sedan en lättare laptop till allt annat. Men med tiden så insåg jag att det, för mig, inte fungerar så bra.

Nu studerar jag för tillfället inte, men när jag gjorde, så kunde redigerande av videomaterial vara något som jag behövde göra både hemma och ute i fält. Och med t.ex många av Adobe's program så har jag ytterligare 20+ plugins som jag kör, och en sådan installation är inte något man bara går utan. Och flytta filer mellan OS, modifiera installationsfiler etc pallar jag inte av dag ut och dag in.

Att ha allt samlat på en och samma plats underlättar väldigt mycket för mig. Visst kan externa diskar och molnlagring delvis lösa problemen, men det är bara extra timmar som spenderas på att vänta på saker att överföras eller installeras.

Sedan så är det också en kostnadsfråga. Jag har totalt spenderat ca 20k på min rigg(borträknat 10k för skärmar). Hade den bestått av en motsvarande stationär burk och sedan en instegs-mac, säg mba 13", så hade jag fortfarande hamnat på runt samma summa. Och det jag vinner på min lösning är pöwer när jag behöver det och allt annat resten av tiden. Samt att min externa gpu mäter ca 20x13x5cm vilket inte kan sägas om ens en konsoll. Och laptopen är tunnare än båda mina skärmar.

De flesta kan leva med två separata system, vare sig den portabla delen består av en surfplatta eller en laptop, men för mig så känner jag att allt måste finnas tillgängligt hela tiden för att det skall kännas rätt.

Gillar helt enkelt at kunna ta hela mitt digitala själv och dra någon annanstans med det.

1TB SSD FTW

EDIT: Och prestandaförlusten med ett GTX 970 Strix, testat med ett 3970X/ASUS Rampage IV Extreme och 16GB 1866 RAM, gentemot min nuvarande laptop, är ca 5-15% beroende på applikation. Knappt märkbart.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

Skitbra fråga!

För mig handlar det om att ha en och samma dator för ALLT. Jag har haft ett flertal setup's där jag haft en ganska påkostad rigg hemma, och sedan en lättare laptop till allt annat. Men med tiden så insåg jag att det, för mig, inte fungerar så bra.

Nu studerar jag för tillfället inte, men när jag gjorde, så kunde redigerande av videomaterial vara något som jag behövde göra både hemma och ute i fält. Och med t.ex många av Adobe's program så har jag ytterligare 20+ plugins som jag kör, och en sådan installation är inte något man bara går utan. Och flytta filer mellan OS, modifiera installationsfiler etc pallar jag inte av dag ut och dag in.

Att ha allt samlat på en och samma plats underlättar väldigt mycket för mig. Visst kan externa diskar och molnlagring delvis lösa problemen, men det är bara extra timmar som spenderas på att vänta på saker att överföras eller installeras.

Sedan så är det också en kostnadsfråga. Jag har totalt spenderat ca 20k på min rigg(borträknat 10k för skärmar). Hade den bestått av en motsvarande stationär burk och sedan en instegs-mac, säg mba 13", så hade jag fortfarande hamnat på runt samma summa. Och det jag vinner på min lösning är pöwer när jag behöver det och allt annat resten av tiden. Samt att min externa gpu mäter ca 20x13x5cm vilket inte kan sägas om ens en konsoll. Och laptopen är tunnare än båda mina skärmar.

De flesta kan leva med två separata system, vare sig den portabla delen består av en surfplatta eller en laptop, men för mig så känner jag att allt måste finnas tillgängligt hela tiden för att det skall kännas rätt.

Gillar helt enkelt at kunna ta hela mitt digitala själv och dra någon annanstans med det.

1TB SSD FTW

EDIT: Och prestandaförlusten med ett GTX 970 Strix, testat med ett 3970X/ASUS Rampage IV Extreme och 16GB 1866 RAM, gentemot min nuvarande laptop, är ca 5-15% beroende på applikation. Knappt märkbart.

Då förstår jag. Det låter dock för mig som om detta skulle vara mer omständigt faktiskt. Själv gillar jag mer konceptet att ha en smidig bärbar som fungerar bra till skolarbete och liknande, samt att ha en kraftfull burk hemma, som ändå döljs så att det inte spelar någon roll hur stor den är, till tyngre arbeten.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Då förstår jag. Det låter dock för mig som om detta skulle vara mer omständigt faktiskt. Själv gillar jag mer konceptet att ha en smidig bärbar som fungerar bra till skolarbete och liknande, samt att ha en kraftfull burk hemma, som ändå döljs så att det inte spelar någon roll hur stor den är, till tyngre arbeten.

Det är ungefär lika omständigt som att bygga egen dator för första gången, plus lite mekaniskt meckande för att krydda upp det. Anledningen till att det inte så straight forward att göra detta är mest för att Intel fram tills för bara några månader sedan aktivt stoppat utvecklingen av egpu-dockor, vilket lämnat 99% av marknaden till att hitta på sina egna saker. Resterande 1% är de som går och köper en Alienware-släptop och deras stora och fula Graphics Accelerator, som gör precis samma som detta. Till samma pris.

Allt detta kommer det dock bli ändring på i och med TB3. Inte nödvändigtvis för att det kommer ta oss långt förbi den nuvarande datagränsen på 16Gb/s men för att intel denna gång faktiskt har externa grafikkort som en av deras "potentiella användningsområden" i deras reklamblad. Intel pushar alltså egpu-konceptet som en säljpunkt. Det och att Microsoft nu officiellt har någon form av hot-plugg support för grafikkort med deras Surface Book. Sedan så blev det för bara några månader sedan väldigt enkelt att använda en egpu i OSX med mer eller mindre vilken modernare macbook som helst. Det kan jag personligen skriva under på.
Så det händer saker även på mjukvarusidan.

"Gamers can now connect plug ‘n’ play external graphics to a notebook to enjoy the latest games at recommended or higher settings."-Intel

I slutändan så tror jag dock den bara handlar om vad man har för datorvanor och hur omständig man själv vill bli med sina prylar. Jag har de senaste 6 åren skiftat mellan 5 laptops och desto fler stationära, och först nu har jag en setup som jag tro jag inte kommer göra mig av med i första taget. Det känns rätt

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Läst igenom tråden och blivit sjukt taggad, jag vill också bygga en eGPU.

Jag har byggt datorer när jag var yngre, men har noll koll på lödning osv som verkar ingå i bygget av en eGPU. Jag har iaf läst mig till att jag ska köpa följande prylar:

- AKiTiO Thunder2
- Galax GeForce GTX 970 Gamer OC
- 220W Dell DA-2 PSU
- En barrel plug och en massa sladdar för att bygga den här (https://sslcdn.techinferno.com/uploads/monthly_05_2015/post-1...)

Är det något jag missat?

Har ni tips på var det är smidigast att beställa chassi och grafikkort ifrån? Nätagget tänkte jag beställa via Ebay (från UK så jag slipper tullavgift)

Och var kan man få hjälp att bygga ihop sladden som ska försörja grafikkortet och barrel plug:en?

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av JagCesar:

- AKiTiO Thunder2
- Galax GeForce GTX 970 Gamer OC
- 220W Dell DA-2 PSU
- En barrel plug och en massa sladdar för att bygga den här (https://sslcdn.techinferno.com/uploads/monthly_05_2015/post-1...)

Var köper du kablarna, barrel plug finns om jag inte sett fel på eBay, även kablar?
Länka gärna, också väldigt sugen på att bygga en sån här

Permalänk
Medlem

@jnilssonn: Tjena!

Detta projekt föll mellan stolarna, men är nu redo att ta upp det igen

Var i Sverige håller du till? Jag är i Stockholm. Hade vart absolut bäst om vi tillsammans kan få igång prylarna, så vi vet att det inte är något fel på hårdvaran.

Allt gott!

/C

Permalänk

@JagCesar: Dessvärre håller jag till i luleå så det kommer bli svårt. Försök läsa till dig på techinfernos forum. Då måste installera windows, boota på ett visst sätt etc.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 9
Marknadsföring och annonsering

Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används. Ett annat exempel är platsannonser. För sådana hänvisar vi till vår särskilda jobbavdelning.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.