Cryorig visar skrivbordschassit Taku

Permalänk
Melding Plague

Cryorig visar skrivbordschassit Taku

Cryorig ger sig in i chassiträsket på årets Computex, där modellen Taku fångar många besökares blickar med sin aluminiumkonstruktion och rena designspråk.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som chassit är mycket dåligt anpassat för dess storlek då det finns mycket oanvänd yta. Med bättre layout ser det ut som ett mATX kort skulle kunna få plats istället för mITX

Permalänk
Medlem

Fan va alla företag ska va giriga 120 dollar känns rimligt för de chassit men 200 kommer ju inte göra produkten populär direkt

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Ganska snyggt, men skärmen hamnar ju för högt upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Känns som chassit är mycket dåligt anpassat för dess storlek då det finns mycket oanvänd yta. Med bättre layout ser det ut som ett mATX kort skulle kunna få plats istället för mITX

Håller helt med om att det verkar vara utrymmesslöseri. Varför SFX och inte ATX på PSU, massor av plats där och mATX borde fungerat hyfsat enkelt även om det inte ger så mycket i just detta format då det nog skulle vara svårt att få in två instickskort ändå, kanske ett lågprofil och ett liggande kanske.

Med det sagt, jag skulle väldigt gärna ha detta, var verkligen stiligt (och min fru höll med) och jag gillar att ha skärmen lite högre upp så skulle passa mig väl. Min oro blir ljudnivå, i dagsläget har jag datorn bakom en trälucka under skrivbordet, att flytta upp den skulle ändra ljudbilden en hel del (nya komponenter skulle nog hjälpa hålla ner ljudet dock, i7 2600K genererar värme i idle..)

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Snyggt!
Frågan är ju hur bra ventilerat det är, samt hur låg ljudnivå man kan hålla? Blir ju lite extra känsligt när man sitter så nära chassit. Löser man detta på ett bra sätt så är det en intressant produkt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,8 Ghz Moderkort: Asrock Extreme 4 GPU: MSI Geforce GTX 660ti PE. PSU: be quiet! Pure Power L8 630W SSD: A-DATA Premier Pro SP900 128GB. HDD: WD Caviar Blue 500GB + Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv

Jag får nog till viss del hålla med med de som tycker den innehåller lite väl mycket outnyttjat utrymme. Mycket för att göra plats åt grafikkort kanske. Kortet som sitter i just denna är ett R9 Nano vilket är ett ovanligt litet kort, speciellt med tanke på dess prestandaklass:

Får hoppas vi får se något mer av Cryorigs Ola, personligen tyckte jag den var den klart intressantare av de båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag får nog till viss del hålla med med de som tycker den innehåller lite väl mycket outnyttjat utrymme.

skulle precis säga att denna låda var otroligt dåligt platsoptimerad

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

@Olegh: Sänk den då

Permalänk

Ni som säger att det är outnyttjad plats i chassit, vill ni att det ska va mindre så tangentbordet inte går att skjuta in? Tjockare så en atx-psu får plats?
Det jag kan tycka är att ett sfx-l psu borde få plats..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Enda kommentaren jag har angående utrymmet är att de gott kunde fått in ett SFX-L agg istället för SFX. I övrigt är det ju inte mycket att göra om man tänker lite. Vad är nyttan med att vålda in ett mITX-moderkort? Fördelarna skulle ju vara fler SATA-portar och PCIe-platser men de går ju inte att använda för det finns inte plats för mer SATA-enheter eller expansionskort. Kanske hade gått att göra om så det går in ett par extra 2,5"-enheter men känns inte som att det är så användbart om du får in en 2,5" SSD och en 3,5" HDD. Mer än så lär ju inte vara relevant i den typen av chassi. Speciellt inte om man får in en M.2 på moderkortet också. Hade varit intressant med en version med slot-in-läsare i fronten. Borde gå att få in då de är så tunna.

Är lite delad till avsaknaden av portar i fronten också. Det är väldigt skönt med en eller två USB-portar i fronten för USB-minnen och liknande. Det är så drygt att gräva bakom datorn för sånt men det går ju att lösa med en hubb.

Ska följa utvecklingen för det var sjukt snyggt och verkar rätt praktiskt. Jag är lite sugen och jag har fungerat på att skrota mitt ATX-torn och satsa på något litet nästa gång jag bygger dator.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Fan va alla företag ska va giriga 120 dollar känns rimligt för de chassit men 200 kommer ju inte göra produkten populär direkt

Unika designer kostar alltid mer än man tycker känns vettigt. Se bara på Lian Li som tar 12000kr för ett jävla skrivbord.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Om det inte ska lanseras innan q1/2 nästa år så kommer de säkert göra om lite och uppdatera layout. Rent spontant så känns det som de kommer släppa in sfx-l samt ett par 2.5-platser till, ser helt rimligt ut, med tanke på ganska mycket outnyttjat utrymme,

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara så bra ergonomiskt att sätta skärmen ovanpå datorn, ger för hög blick och ökad risk för torra ögon. däremot skulle jag kunna tänka mig något i denna stil för HTPCn.

Permalänk
Inaktiv

Rätt chassi för rätt användare. Jag har faktisk liggande chassi med skärmar stående på i jobbet och orsaken är att det är ett tiotal maskiner som står ett litet bord och jag vill pilla med dem alla.

Annars vill jag inte längre ha skärm stående på chassit som jag hade början av 90 talet, där mina rikare polare skaffade towerchassi.

Nå det kan som sagt finnas omständigheter då detta chassi är bra, inget för mig dock. Det är dock positivt med att företag kommer med nya idéer.

Permalänk
Medlem

Okej, men jag ser ju att plåten redan böjs på bilderna, så frågan är hur lätt skärm man måste ha.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Om Cryorig hade stoppat en SFX-L-nätdel och t.ex. ett ASUX Strix-grafikkort i lådan så skulle den inte se lika tom ut. R9 Nano är ett väldigt litet kort i jämförelse med vad som är vanligt där ute.

Cryorig har i intervjuer sagt att detta är en prototyp och att den slutgiltiga versionen kan komma att ha portar på fronten.

Jag ser inte höjden som ett problem. Ergonomiska rekommendationer brukar vara att skärmens överkant ska vara strax under ögonens höjd när man sitter upprätt och man brukar sällan kunna höja justerbara skärmfötter så högt. Det här är en låda framför allt för den som har ont om utrymme och inte skulle ha ställt en riktigt stor skärm på den ändå.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en säng.
#säng

Permalänk
Medlem

Tycker de ser rätt nice ut ändå!

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Snusfri

Skulle sitta som en smäck hemma hos päronen.
Finns stor chans att man byter ut deras CM Elite 120 mot ett sådant här när det börjar säljas.
Frågan är bara hur deras 27" Shimian skärm kommer att bli ovanpå chassit.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Skulle sitta som en smäck hemma hos päronen.
Finns stor chans att man byter ut deras CM Elite 120 mot ett sådant här när det börjar säljas.
Frågan är bara hur deras 27" Shimian skärm kommer att bli ovanpå chassit.

I värsta fall borde det nog gå rätt bra att skjuta in skärmens fot under chassit och sedan höja skärmen så den inte tar i överdelen.
Om skärmen nu har en fot som får plats under och går att höja dvs.

Permalänk
Medlem

Jag skulle använda den som HTPC helt klart
Snygg och stilren i TV bänken som är vit den med

Skulle dock vilja att det medföljer någon slags fjärrkontroll då med IR mottagare i fronten.
DVD läsare skulle vara bra då med..Kanske dyker upp vid lansering

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ni som säger att det är outnyttjad plats i chassit, vill ni att det ska va mindre så tangentbordet inte går att skjuta in? Tjockare så en atx-psu får plats?
Det jag kan tycka är att ett sfx-l psu borde få plats..

Skickades från m.sweclockers.com

Först tänkte iaf jag bara på möjligheten till bredare val av nätagg. Men efter din fråga här insåg jag att de flesta tangentbord passar rätt dåligt i utseende till detta chassi. Apples trådlösa tangentbord skulle nog funka bättre rent utseendemässigt och det har väl ingen numpad ändå vilket skulle göra att tangentbordet får plats under, även om chassit blir mindre i bredd.
Så för min del hade jag nog varit nöjd med båda alternativen :).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Är intresserad för möjlighet att modda för att montera det underifrån på skrivbordet. gärna om det finns någon snabblösning för att öppna dra ut lådan för rengöring/byte av hårdvara.

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen att de gjort helt egen design och skulle kunna tänka mig det på mitt skrivbord.
Men ventilationen är verkligen inte genomtänkt, nästan så man får ta och maila dem . De små hålen på ovansidan till insugen är alldeles för små så antingen kommer lådan bli väldigt varm eller så kommer de få göra större och fulare hål.
Det jag hade gjort är följande:
1. vänt nätagget upp och ner med insuget undertill så det får frisk luft lätt
2. byt plats på moderkortet och grafikkortet så man kan vända moderkortet upp och ner också.
3. Gör om pci risern så grafikkortet fortfarande kan suga luft underifrån.
4. Sätta ett stort filter undertill som täcker alla insugen.
5. någon typ av fläktlösning i sidorna/bak som kan dra ut den varma luften och skippa hålen i toppen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ortovox:

Jag gillar verkligen att de gjort helt egen design och skulle kunna tänka mig det på mitt skrivbord.
Men ventilationen är verkligen inte genomtänkt, nästan så man får ta och maila dem . De små hålen på ovansidan till insugen är alldeles för små så antingen kommer lådan bli väldigt varm eller så kommer de få göra större och fulare hål.
Det jag hade gjort är följande:
1. vänt nätagget upp och ner med insuget undertill så det får frisk luft lätt
2. byt plats på moderkortet och grafikkortet så man kan vända moderkortet upp och ner också.
3. Gör om pci risern så grafikkortet fortfarande kan suga luft underifrån.
4. Sätta ett stort filter undertill som täcker alla insugen.
5. någon typ av fläktlösning i sidorna/bak som kan dra ut den varma luften och skippa hålen i toppen.

Ja de är alla rimliga förslag. Montering av moderkortet åt andra hållet med kylflänsen under hade väl visserligen försvårat monteringen en hel del. Bättre att montera alla komponenter i chassit när detta ligger upp och ned. Hade väl blivit överflödigt med den utdragbara lådan i så fall.
Själv hade jag också föredragit detta, men det är kanske mindre troligt att konceptet kommer ändras så radikalt.

Men att vända nätagget för insug på undersidan bör inte vara några konstigheter iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja de är alla rimliga förslag. Montering av moderkortet åt andra hållet med kylflänsen under hade väl visserligen försvårat monteringen en hel del. Bättre att montera alla komponenter i chassit när detta ligger upp och ned. Hade väl blivit överflödigt med den utdragbara lådan i så fall.
Själv hade jag också föredragit detta, men det är kanske mindre troligt att konceptet kommer ändras så radikalt.

Men att vända nätagget för insug på undersidan bör inte vara några konstigheter iaf.

Utdragbara lådan är mest en lite fräck detalj som jag tror man ändå inte kommer använda mer än några enstaka ggr
Om jag får tid så funderar jag på att göra en kopia fast med mina förslagna förändringar + plus några till jag kommit på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ortovox:

Utdragbara lådan är mest en lite fräck detalj som jag tror man ändå inte kommer använda mer än några enstaka ggr
Om jag får tid så funderar jag på att göra en kopia fast med mina förslagna förändringar + plus några till jag kommit på.

Yepp. Tror inte heller det finns så mycket glädje att dra ut lådan. Sladdarna måste ju följa med varje gång dessutom. Antingen får man koppla loss allt varje gång vilket är pilligt eller så får man ha ett ormbo precis bakom chassit vilket troligen inte är så aktuellt för köpgruppen till detta chassi ;).

And yes, jag blev också sugen på egentillverkning direkt efter förra nyheten kring det här chassit men jag har varken utrustning eller kunskaper nog för att få aluminiumramen tillräckligt stilig så jag får nog snällt vänta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Det ända jag kan tänka på när jag ser den här är.

"I en liten hörna efter kassorna på Ikea Barkarby står Flenns.
Med det smått intensiva blå ljuset från kassa och skylt känner sig Flenns som Dr Manhattan.
Med ett monterings bordet nära till hands skall han som Dr Manhattan bygga... Datorer.
En yngre kille kommer in, han bestämde sig igår för att montera ihop sin Ola själv, men det fungerar inte.
Men hoppet kom snabbt tillbaka, det var enbart 6-pins kontakten till moderkortet som var felvänd.
Och precis... som Dr Manhattan... fick denne unge Nackskägg liv i sin kreation igen."
Fortsättning följer på Flenns nya äventyr vid slutet av Ikea kassorna.

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C