Hjälp mig hitta hållbara argument för att skippa giftemål. Sambon tjatar...

Permalänk
Medlem

Hjälp mig hitta hållbara argument för att skippa giftemål. Sambon tjatar...

Tjena!
Min sambo är väldigt sugen på att gifta sig. Jag har aldrig förstått grejen och mig gör det varken till eller från. MEN!
Jag vägrar kasta pengar i sjön på bröllopsfest eller dyl.

Ska jag gifta mig så ska de va så att vi åker till rådhuset, skriver på lite papper, sen hem o slänga sig på soffan. Typ. Mitt argument är alltså pengar i första hand.

Vi äger boende tillsammans o har barn, så fine, klart vi kan gifta oss. Men vill slippa att göra en sån stor grej av det.

Hon köper inte mitt resonemang. Hon kompromissar isf. med rådhus o sen fest för de närmaste. Men de e pengar i sjön enligt mig själv.

Ända utvägen känns som att isåfall försöka stryka planerna helt, då ett giftemål tydligen måste kosta pengar.

Hjälp mig nu snälla med lite hållbara argument för att bara gå till rådhuset o sen gå hem För jag vet att det gör desamma för min del om vi är gifta eller inte. Men hon vill både gifta sig och slösa pengar.

Permalänk
Medlem

Fest för de närmaste låter inte så dyrt.

Själv gifte jag min när min bankkille tyckte det när jag och min numera fru just köpt hus och fått vårt första barn. Gifte oss hemma och sen drack vi kaffe med vittnena, gick säkert loss på närmare 20:-

Permalänk
Medlem

Nu är du lite egoistisk.
Hon vill ha en fest för att fira en av de lyckligaste dagarna i sitt liv,
och du vill gå hem och äta knäckebröd.

Ordnar ni festen själva behöver den inte ens kosta så mycket som din dator.

Permalänk
Avstängd

Var inte så snål, låt tjejen få sina drömmar gå i uppfyllelse! Hur mycket skulle det gå på? Det finns ju idioter som lägger uppåt miljonen på bröllop och det kan jag hålla med om är lite smått sinnessjukt men det låter ju som att din sambo har ganska modesta önskemål.

Har ni det extremt knapert?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Tjena!
Min sambo är väldigt sugen på att gifta sig. Jag har aldrig förstått grejen och mig gör det varken till eller från. MEN!
Jag vägrar kasta pengar i sjön på bröllopsfest eller dyl.

Ska jag gifta mig så ska de va så att vi åker till rådhuset, skriver på lite papper, sen hem o slänga sig på soffan. Typ. Mitt argument är alltså pengar i första hand.

Vi äger boende tillsammans o har barn, så fine, klart vi kan gifta oss. Men vill slippa att göra en sån stor grej av det.

Hon köper inte mitt resonemang. Hon kompromissar isf. med rådhus o sen fest för de närmaste. Men de e pengar i sjön enligt mig själv.

Ända utvägen känns som att isåfall försöka stryka planerna helt, då ett giftemål tydligen måste kosta pengar.

Hjälp mig nu snälla med lite hållbara argument för att bara gå till rådhuset o sen gå hem För jag vet att det gör desamma för min del om vi är gifta eller inte. Men hon vill både gifta sig och slösa pengar.

Det låter inte som att hennes förslag kommer bli speciellt dyrt. Ta tjuren vid hornen och gift dig med henne. Det verkar vara något som hon gått och tänkt på länge så gör det för hennes skull, då är det knappast att kasta pengar i sjön. Du låter mest envis och lite fånig nu. Många tjejer går och dagdrömmer om giftemål redan som barn. Låt henne få det.

Det är i vart fall mitt förslag.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Inaktiv

Asså problemet är att du inte är emot giftermålet i sig utan mer att du inte vill spendera pengar på det. Detta gör det väldigt svårt att argumentera för att inte gifta sig då ditt ändå mål är att inte spendera pengar på det.

Jag själv vill inte göra det p.g.a. att det skapar obligatoriska plikter gentemot varandra.

Så att hitta ett rimligt argument i din situation är svårt.. Säg att hon får stå för det isf eller något sådant. Dock är ju dina pengar hennes och hennes dina efter giftermålet. (inte hundra procent sant men du fattar)

Permalänk

@pwntato:

Nu vet jag inget om er ekonomiska situation men en fest för de närmaste behöver inte kosta mer än nån hundring per person om ni gör i alla fall delar av jobbet själva vilket ni lär ha tid med om ni inte planerar något stort i kyrkan. Ett alternativ som jag varit med om framför allt utomlands där det ofta är otroligt många gäster är att brudparet får donationer för festen istället för presenter så det är ett tips om ni har det riktigt knapert.

Slutligen, jag håller med dig om att kyrkan kan man skita i, men att inte villa fira det med sina närmsta är bara skitsnålt och riktigt tråkigt av dig. Har ni det så knapert att ni inte har råd med en liten fest med de närmsta kanske ni ska vänta ett tag med bröllopet tills det ser bättre ut?

Permalänk
Inaktiv

Sätt er ner tillsammans och prata.

Vad vill hon ha exakt? Hur mycket kommer allt kosta? Gör en lista på vad allt som hon/du kan tänka er att ha då.
Tänk på att mycket kan man göra själv (tårta, låna kostym, Vara utomhus och gifta sig, osv...)

Ni båda måste tydligen tycka om varandra då ni redan har barn så varför inte kompensera?
Snål kan man vara men inte för snål, Man måste kunna leva också.

Kan det vara så att du är rädd för att gifta dig och drar till med att det är "dyrt"?

Permalänk
Medlem

Det största och viktigaste argumentet är väl att du inte vill gifta dig helt enkelt? Jag kände likadant innan jag hittade min kvinna, den RÄTTA vid 45 års ålder. Har aldrig velat gifta mig på grund av att det kostar, men nu längtar jag!! I Augusti smäller det med RIKTIGT bröllop, 80 gäster och massa fest där vi bjuder på allt 120k kommer det kosta totalt men det är värt varenda krona.

Du skall nog ta dig en funderare på om hon verkligen är kvinnan för dig när du tänker på din ekonomi före din kärlek.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Fest för de närmaste låter inte så dyrt.

Själv gifte jag min när min bankkille tyckte det när jag och min numera fru just köpt hus och fått vårt första barn. Gifte oss hemma och sen drack vi kaffe med vittnena, gick säkert loss på närmare 20:-

This!
Lite det jag är ute efter.

Men det ska lagas mat o så tycker hon. "De närmaste" enligt henne är min familj (skilda föräldrar, så 4 pers, + mina syskon med resp. 6 pers.) Samma gäller hennes familj. Sen ska de tydligen va bästa vän med familj, kusiner o hej o hå.

Ett par tusenlappar på bröllop är ett par för mycket. Kaffe o kaka räcker imo.

Permalänk
Medlem

@videopac: Vi har det rätt gott ställt. Så pengar finns, däremot är det inget jag vill prioritera i ekonomin.

Permalänk
Medlem

Nu missförstår nog vissa mig. Klart jag vill gifta mig. Det är det inget snack om. Men jag vill inte ha fest. Finns så mycket annat jag vill att pengarna går till. T.ex nya badrum, kök etc.

Sen tänker jag att det är väl lite fel att gifta sig "för hennes skull"..

Så ja, jag vill gifta mig med henne o dela allt, men vill inte göra en grej av det helt enkelt. Höll på o bli tokig under dotterns namngivnings-ceremoni med "de närmaste".

Permalänk
Medlem

Så kök o badrum går före henne alltså.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Är det bara ett par tusenlappar det handlar om och ni har det bra ställt tycker jag du gör en höna av en fjäder. Hon får väl jobba över lite på jobbet om du är för snål för att unna henne detta.
Det betyder ju uppenbarligen mycket för henne, så varför inte göra en lite uppoffring och visa att hon betyder något?
Hon har ju redan gjort en kompromiss genom att hoppa över en fin ceremoni och bara ha en liten mottagning för de närmsta, så du får väl för bövelen vara god och möta henne halvvägs?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Tjena!
Min sambo är väldigt sugen på att gifta sig. Jag har aldrig förstått grejen och mig gör det varken till eller från. MEN!
Jag vägrar kasta pengar i sjön på bröllopsfest eller dyl.

Ska jag gifta mig så ska de va så att vi åker till rådhuset, skriver på lite papper, sen hem o slänga sig på soffan. Typ. Mitt argument är alltså pengar i första hand.

Vi äger boende tillsammans o har barn, så fine, klart vi kan gifta oss. Men vill slippa att göra en sån stor grej av det.

Hon köper inte mitt resonemang. Hon kompromissar isf. med rådhus o sen fest för de närmaste. Men de e pengar i sjön enligt mig själv.

Ända utvägen känns som att isåfall försöka stryka planerna helt, då ett giftemål tydligen måste kosta pengar.

Hjälp mig nu snälla med lite hållbara argument för att bara gå till rådhuset o sen gå hem För jag vet att det gör desamma för min del om vi är gifta eller inte. Men hon vill både gifta sig och slösa pengar.

Känns lite komiskt att kolla din sign där du ändå har komponenter för flera tusen men kan inte tänka dig att lägg ut pengar på människan du påstås älska? Tycker det låter som ett konstigt argument att du inte vill "slänga ut" pengar.

Men det är ju min högst personliga åsikt.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Nu missförstår nog vissa mig. Klart jag vill gifta mig. Det är det inget snack om. Men jag vill inte ha fest. Finns så mycket annat jag vill att pengarna går till. T.ex nya badrum, kök etc.

Sen tänker jag att det är väl lite fel att gifta sig "för hennes skull"..

Så ja, jag vill gifta mig med henne o dela allt, men vill inte göra en grej av det helt enkelt. Höll på o bli tokig under dotterns namngivnings-ceremoni med "de närmaste".

Kör Kickstarter med din släkt då! fund my bröllop!

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det största och viktigaste argumentet är väl att du inte vill gifta dig helt enkelt? Jag kände likadant innan jag hittade min kvinna, den RÄTTA vid 45 års ålder. Har aldrig velat gifta mig på grund av att det kostar, men nu längtar jag!! I Augusti smäller det med RIKTIGT bröllop, 80 gäster och massa fest där vi bjuder på allt 120k kommer det kosta totalt men det är värt varenda krona.

Du skall nog ta dig en funderare på om hon verkligen är kvinnan för dig när du tänker på din ekonomi före din kärlek.

"Ekonomi före din kärlek" är väl knappast relevant här? I Sverige är hela rättssystemet i samband med giftermål/samboförhållande vinklat till fördel för kvinnan, plockar man bort hela "löftet inför en sagofigur" i och med borgerlig vigsel innebär det hela att man sätter sig själv i rättsligt underläge mot en annan person. Än värre om man gör så utan äktenskapsförord.

Nu var det dock det ekonomiska TS hade problem med, vilket motparten kan respektera lika mycket som många här anser att TS borde respektera en "flickdröm". Det är knappast snålhet att inte vilja slänga pengarna i sjön.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

"Ekonomi före din kärlek" är väl knappast relevant här? I Sverige är hela rättssystemet i samband med giftermål/samboförhållande vinklat till fördel för kvinnan, plockar man bort hela "löftet inför en sagofigur" i och med borgerlig vigsel innebär det hela att man sätter sig själv i rättsligt underläge mot en annan person. Än värre om man gör så utan äktenskapsförord.

Nu var det dock det ekonomiska TS hade problem med, vilket motparten kan respektera lika mycket som många här anser att TS borde respektera en "flickdröm". Det är knappast snålhet att inte vilja slänga pengarna i sjön.

Menar du att kosta på sin kärlek, mamman till sina barn pengar är att kasta pengar i sjön? Han har INGA problem med pengar enligt honom själv och datorn han har kostar lika mycket som en bra bil, vad hade du för argument menar du?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@KingCobra
Det går före bröllop. Inte henne. Att jag i princip avsäger mig hälften av min egendom för att jag vill gifta mig är väl mycket nog? Hon drar vinstlotten även om de blir Nescafé snabbkaffe o ballerina till 4 pers

Permalänk
Medlem

Jag är lite "Hård" mot dig nu pwntato det erkänner jag men du verkar väldigt osäker när du argemunterar, tex när du skriver "avsäger mig halva min egendom". Det gör du väl inte? eller hade du tänkt lämna henne om ett par år?
Det är ju ER egendom vilket den i praktiken redan är (det ni köpt till hemmet efter ni blev sambo).
Du offrar ingenting utan FÅR så mycket att göra din kärlek lycklig

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Man behöver inte argumentera om giftermål vill inte den ena partnern så är det bara att respektera de.
En fråga kan hon ge hållbart argument för giftermål då ??

Den enda jag vet är att om den ena dör kan den andra leva vidare i orubbat bo sen vet jag inte fler fördelar ok vid skilsmässa ska man dela lika.

För vill inte båda gifta sig är det stor risk för skilsmässa inom 3 år
enligt dom som har forskat i det

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Är det verkligen dyrt fall du gör något för personen du älskar?
Vad är ett par tusen för ge henne ett minne?
Samtidigt om det är ekonomi så glöm inte bröllopsgåvor

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Menar du att kosta på sin kärlek, mamman till sina barn pengar är att kasta pengar i sjön? Han har INGA problem med pengar enligt honom själv och datorn han har kostar lika mycket som en bra bil, vad hade du för argument menar du?

"Inga problem med pengar" i den bemärkelsen betyder ju knappast att man inte skulle ha problem med att slänga bort pengar till höger och vänster. Tänk om det till och med är så att man hamnar i en god ekonomisk situation genom att inte lägga pengar på onödiga utgifter(!)?

När en liten fest för anhöriga närmar sig 10 personer redan i det tidiga planeringsstadiet så är det per definition inte längre en liten fest. Detsamma gäller när en liten fest börjar kräva budgetplanering för vilken mat som skall bjudas på.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

@KingCobra: fel formulerat kanske med "avsäger mig egendom" menar jag nog snarare att jag är beredd att dela den med henne. Jag hade inte varit beredd att dela t.ex fastigheter och likvida medel med en människa jag inte är säker på att jag vill spendera livet med såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

"Inga problem med pengar" i den bemärkelsen betyder ju knappast att man inte skulle ha problem med att slänga bort pengar till höger och vänster. Tänk om det till och med är så att man hamnar i en god ekonomisk situation genom att inte lägga pengar på onödiga utgifter(!)?

När en liten fest för anhöriga närmar sig 10 personer redan i det tidiga planeringsstadiet så är det per definition inte längre en liten fest. Detsamma gäller när en liten fest börjar kräva budgetplanering för vilken mat som skall bjudas på.

Precis så

Permalänk

Låt bli att gifta dig, har du såna funderingar så ska du inte slösa din tid eller vår tid.

Permalänk
Medlem

Era föräldrar kan väl gå in och betala kalaset.
Blir ju inte så dyrt om det delas upp..
Så gjorde min bror och hans fru.
Mina föräldrar stod för ½ kostnaden..
Blev en fin tillställning med god mat.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller poängen med ett giftemål, var inte tanken från början att fader skulle lämna över sin egendom(läs:dotter) till en annan man? Är detta verkligen något man vill uppmuntra i dagens samhälle?
Dessutom kostar det pengar att både gifta och skilja sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

"Inga problem med pengar" i den bemärkelsen betyder ju knappast att man inte skulle ha problem med att slänga bort pengar till höger och vänster. Tänk om det till och med är så att man hamnar i en god ekonomisk situation genom att inte lägga pengar på onödiga utgifter(!)?

När en liten fest för anhöriga närmar sig 10 personer redan i det tidiga planeringsstadiet så är det per definition inte längre en liten fest. Detsamma gäller när en liten fest börjar kräva budgetplanering för vilken mat som skall bjudas på.

Beroende på årstid kan man exempelvis vara och grilla någonstans.
Mat och dryck behöver inte kosta mer än 5-6k för 30 pers.
Och det behöver inte så mycket planering.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför hon skulle vilja gifta sig en en sådan snåljåp, men men ... Håll festen på någon lämplig servering där gästerna är välkomna att deltaga till kuvertpris i stället för bröllopsgåvor. Gästerna slipper fundera över vad de ska köpa, ni slipper fundera över kostnaderna. Problem löst.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8