Oneplus släpper flaggskeppet Oneplus 3

Permalänk
Medlem

Men PenTile är ju absolut inget problem alls för vanligt användande.. Endast om du vill använda telefonen för VR skapar det ett problem. Dock är det en väldigt liten procentuell del av den tid du aktivt använder telefonen, som du använder den för just VR, och ingen telefon är egentligen "bra" för det ändamålet i dagsläget..

Det som fattades från telefonen som jag helst hade velat se, är en 4k-skärm och plats för SD-kort.
4k kan jag leva utan, även om det vore lite skoj just för att leka lite med VR, så är det absolut inget krav, och för allt annat användande så är det inte så jäkla stor skillnad på en så pass liten skärm.
SD-kort hade varit trevligt, men samtidigt har jag inte ens fyllt minnet på min S3'a med ett 32gb SD-kort i, så det är inte heller något jag verkligen måste ha, utan mer kanske för lite framtidssäkring..

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

ser seriöst inte skillnaden mellan op2 och op3 om du räknar bort processorn och 2gb extra ram

Kamera, skärmen och fingeravtryckläsaren ska ju helt klart vara bättre. Sen tillkommer även NFC som saknades i 2:an samt nya DASH Charging som sägs ladda 60% av batteriet på 30 min. Sen kan man ju även tycka ett den ser bättre ut men telefonen i sin helhet är en stor skillnad från 2:an om du frågar mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

kan ju vara små irriterande att behöva välja varje gång man ska göra något som att ringa och smsa, kanske går att ställa om på ett smidigt sätt? typ trycka en symbol så switchar det tills man trycker igen så man slipper välja vid varje enskilt fall?

Precis så är det, du ställer in ett primärt, vill du ringa med det andra kortet kan du välja det manuell vid uppringandet.

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Medlem

Yay! /s
Gör den tunnare och gör en kamerabump på baksidan och minskar batteriet. Why?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

ser seriöst inte skillnaden mellan op2 och op3 om du räknar bort processorn och 2gb extra ram

Skillnaden är inte jättestor, men till skillnad från alla andra företag så har priset SÄNKTS.

3700 för den här telefonen är ett helt sjukt bra pris.

Jag har oneplus2, så känner inget större behov av att uppdatera, men för det här priset blir man nästan ändå sugen.

Oneplus2 kostade 4000 på lanseringsdagen, hur många andra företag ser du släppa uppföljarna till LÄGRE pris än tidigare flaggskepp?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nån som är det monsta insatt: Kör dom fortfarande invitesystemet tro?

Skönt att en tillverkare stannar på 1080p på flaggskeppet! Fan ska man med mer till? Hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk

Beställde en igår!

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Upplösningen är i snålaste laget för en "premium-lur". Även märkligt att det inte går expandera minnet men stöd finns för dubbla simkort. Föredrar i så fall Samsungslösning där dubbla simkort ELLER ett simkort + SD-kort kan användas. Även lite LOL på "dashcharge". det är bara Qualcoms standardlösning med ett annat namn. Fattar inte varför alla tillverkare ska ha egna namn på samma lösning.

Kameran kanske är bra men efter att ha vant mig med kameran i S7an så har jag svårt för andra kameror som helt enkelt tappar innomhus. Men den här kanske är bättre?

Ska bli kul att se hur luren står sig hur som helst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Nån som är det monsta insatt: Kör dom fortfarande invitesystemet tro?

Det står i artikeln att de slopat det.

Citat:

Skönt att en tillverkare stannar på 1080p på flaggskeppet! Fan ska man med mer till? Hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Bättre ljusstyrka på AMOLED då varje subpixel har en begränsad mängd ljus som kan genereras. Och så såklart VR. Jag lovar att du lär märka skillnad om du jämför full HD med Quad HD t. ex.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ozzed:

Det står i artikeln att de slopat det.

Bättre ljusstyrka på AMOLED då varje subpixel har en begränsad mängd ljus som kan genereras. Och så såklart VR. Jag lovar att du lär märka skillnad om du jämför full HD med Quad HD t. ex.

Fast Oneplus3 har en Optic (super) AMOLED, fast FullHD.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Skillnaden är inte jättestor, men till skillnad från alla andra företag så har priset SÄNKTS.

3700 för den här telefonen är ett helt sjukt bra pris.

Jag har oneplus2, så känner inget större behov av att uppdatera, men för det här priset blir man nästan ändå sugen.

Oneplus2 kostade 4000 på lanseringsdagen, hur många andra företag ser du släppa uppföljarna till LÄGRE pris än tidigare flaggskepp?

Har för mig att oneplus two kostade $329 vid launch medan oneplus three kostar $400? Konstigt att priset blir lägre i Sverige då... Sen tycker jag att priset är lågt överhuvudtaget, inte ens en Exchange rate på 10, vad är det som händer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

1080p på 5,5″ är inga problem (om man tycker att 5,5″ är en bra storlek). "1080p" PenTile på 5,5″ är däremot ett rätt saftigt skämt år 2016.

I en tid då OLED i princip undantagslöst medför PenTile blir det tyvärr tummen ner, trots att OLED per se är en makalöst bra teknik för mobilskärmar (och andra skärmar). Väljer utan tvekan 720p IPS RGB framför "1080p" OLED PenTile i dagsläget.

Vad är PenTile och vad gör det så dåligt?

Ja ,jag har läst Wikipedia artikeln om det utan att bli allt för mycket klokare.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Christley:

ser seriöst inte skillnaden mellan op2 och op3 om du räknar bort processorn och 2gb extra ram

Förutom det du sa så är det Amoled, dashcharge, kameran, NFC som skiljer dom åt som jag kan komma på.

Bryr man sig inte om det så är det inte så "stor" skillnad på Op1 och op2 heller,
eller någon gammal galaxy telefon.

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet med 1920x1080? Fullt tillräckligt för en mobil!

Permalänk
Medlem

Tycker inte Oneplus är värt det längre. Visserligen imponerande saker som t.ex hur snabb den enligt Oneplus ska vara på att ladda, och 6GB minne. Men vad gäller minnet så känns det extremt overkill. Redan 4GB är väldigt overkill. Hade hellre sett att dom gjorde lite som med skärmen, att man inte har långt högre upplösning eller i detta fall, mer minne än vad som behövs. Nu sitter man ju dock fortfarande på HTC One (2013) och är nöjd. Blir nog en ny lur nästa år

Permalänk
Medlem

Vilken härlig lur! Och designen har de verkligen fått till!

Om de inte skickat ut en systemuppdatering till min OnePlus 2 för ett tag sedan hade jag köpt OnePlus 3 direkt. Min OnePlus 2 blev ordentligt seg och började sluka batteri för några månader sedan. Detta problem försvann direkt när den nya systemuppdateringen kom.

Lite synd på så vis. Det blir nog att vänta på OnePlus 4 ändå.

Skrivet av Kureen:

Kamera, skärmen och fingeravtryckläsaren ska ju helt klart vara bättre. Sen tillkommer även NFC som saknades i 2:an samt nya DASH Charging som sägs ladda 60% av batteriet på 30 min. Sen kan man ju även tycka ett den ser bättre ut men telefonen i sin helhet är en stor skillnad från 2:an om du frågar mig!

Är inte biosensorn Fingerprint Cards? Dvs samma som i OP2?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Upplösningen är i snålaste laget för en "premium-lur". Även märkligt att det inte går expandera minnet men stöd finns för dubbla simkort. Föredrar i så fall Samsungslösning där dubbla simkort ELLER ett simkort + SD-kort kan användas. Även lite LOL på "dashcharge". det är bara Qualcoms standardlösning med ett annat namn. Fattar inte varför alla tillverkare ska ha egna namn på samma lösning.

Kameran kanske är bra men efter att ha vant mig med kameran i S7an så har jag svårt för andra kameror som helt enkelt tappar innomhus. Men den här kanske är bättre?

Ska bli kul att se hur luren står sig hur som helst.

Nej det är inte samma lösning, lol på dig själv för att du låtsas vara påläst.
https://oneplus.net/se/3/dashcharge

QC 3.0 dänger mest bara på en massa spänning, medan Dash Charge kör på mer ström. I övrigt så alstras också långt mycket mindre värme, något som är högst intressant ur hållbarhets- och användarsynpunkt.

Angående upplösningen så gör de helt rätt i min mening, i blindtest ser väl de flesta ingen skillnad ens, om man inte typ plockar fram förstoringsglaset? Då tar jag hellre längre batteritid, högre prestanda och ett lägre pris än en "placebo"effekt.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfisti89:

Förutom det du sa så är det Amoled, dashcharge, kameran, NFC som skiljer dom åt som jag kan komma på.

Bryr man sig inte om det så är det inte så "stor" skillnad på Op1 och op2 heller,
eller någon gammal galaxy telefon.

vad skiljer skärmen och kameran? vad kör op2 för skärm?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Christley:

ser seriöst inte skillnaden mellan op2 och op3 om du räknar bort processorn och 2gb extra ram

Är det roligt att vara kontroversiell? Alla komponenter är helt nya, designen är omgjord från plast med metallram till unibody i aluminium.

Vad mer ska man kräva? Inbyggd raketmotor?

Personligen ser jag ingen skillnad mellan denna och en Nokia 3310, båda går att ringa med!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av NodCommander:

Vad är PenTile och vad gör det så dåligt?

Ja ,jag har läst Wikipedia artikeln om det utan att bli allt för mycket klokare.

På en vanlig RGB-panel består varje pixel av tre subpixlar, formade som rektangulära stripes och placerade jämte varandra, så här: |||

En sådan konstellation av tre subpixlar räknas som en pixel. En skärm vars upplösning är specad till 1920x1080 har 1920 × 1080 = 2 073 600 sådana pixlar och 6 220 800 subpixlar.

På en PenTile-panel är inte subpixlarna arrangerade enligt det mönstret, utan till exempel så (RGBG):

Här tycker tillverkarna tydligen att de kan räkna en grön och en röd/blå subpixel som "en pixel"! (Jämför med en RGB-panel, där det krävs en röd, en grön och en blå subpixel för att räknas som en pixel. Det är naturligtvis även ett krav för att kunna representera andra färger än röda, gröna och gula nyanser.) Med det bedrägliga sättet att räkna på kan tillverkarna tydligen skriva ut en högre upplösning än panelen egentligen har: En RGBG-panel med "1920x1080" har bara 4 147 200 subpixlar.

Men det stannar inte där. PenTile ger upphov till andra bieffekter som försämrar bildkvaliteten: Kantutjämning på text fungerar inte alls, linjer som ska vara raka blir "taggiga" och färger blir "prickiga" eller "brusiga" på ett märkligt sätt.

PenTile är rakt igenom ett elände vars enda syfte är att lura ovetande konsumenter.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

1080p på 5,5″ är inga problem (om man tycker att 5,5″ är en bra storlek). "1080p" PenTile på 5,5″ är däremot ett rätt saftigt skämt år 2016.

I en tid då OLED i princip undantagslöst medför PenTile blir det tyvärr tummen ner, trots att OLED per se är en makalöst bra teknik för mobilskärmar (och andra skärmar). Väljer utan tvekan 720p IPS RGB framför "1080p" OLED PenTile i dagsläget.

Intressant! Jag har inte sett någon klaga på PenTile sedan Galaxy S3 då det var mycket snack om den tekniken. Då redogjorde alla recensenter osv för PenTile-teknikens nackdelar osv. Nu har jag inte sett det nämnas på flera år och jag har antagit att det är på grund av att upplösningen har skruvats upp tillräckligt för att det inte ska spela någon roll. Men du ser alltså fortfarande skillnad? I vilka användningsområden eller märker du det rent av i dagligt användande? Jag har haft flera mobiler med AMOLED-skärm och ser bara fördelar.

Skrivet av Ozzed:

Även lite LOL på "dashcharge". det är bara Qualcoms standardlösning med ett annat namn. Fattar inte varför alla tillverkare ska ha egna namn på samma lösning.

Jag har förstått det som att det inte är Qualcomms standardlösning. Den verkar ju använda 4A-laddare, har värmeledande teknik i sladden och fortsätter snabbladdningen även under kraftig användning (som spelande). Så fungerar väl inte Qualcomm Quickcharge? Är det fortfarande Quickcharge i grunden?

Permalänk
Skrivet av enbom:

Yay! /s
Gör den tunnare och gör en kamerabump på baksidan och minskar batteriet. Why?

Håller med!! Nu sitter jag visserligen på en OPX som jag är nöjd med, men mitt "vill ha" begär hade kunnat få mig att köpa OP3, tills jag tittade ordentligt och den fula Kamera kullen helt får mig att INTE vilja ha den, då det i mina ögon var super fult.,
men är fullt medveten om att smaken är som baken, delad!!! Och då jag gillar OP generellt hoppas jag ni alla som beställer den blir nöjda...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det står i artikeln att de slopat det.

Tack! Jag missade det.

Skrivet av pwntato:

Förstår inte problemet med 1920x1080? Fullt tillräckligt för en mobil!

Ja, känns som att upplösning är vad Mhz var för processorer år 2003. Jag ser extremt få användningsområden för högre upplösning är 1080p i min lur.

Det enda som drar mig från att vilja ha denna mobiltelefon är att batteriet inte är så stort som jag vill ha. Jag skulle önska 5000 mah+ men det lär man ju få vänta ihjäl sig på om man inte köper någon kinesisk lur.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Juss1:

Intressant! Jag har inte sett någon klaga på PenTile sedan Galaxy S3 då det var mycket snack om den tekniken. Då redogjorde alla recensenter osv för PenTile-teknikens nackdelar osv.

Ja, första gången jag kom i kontakt med PenTile var när jag fick en GS3 i handen och undrade vad i helvete de hade gjort med skärmen.

Citat:

Nu har jag inte sett det nämnas på flera år och jag har antagit att det är på grund av att upplösningen har skruvats upp tillräckligt för att det inte ska spela någon roll. Men du ser alltså fortfarande skillnad? I vilka användningsområden eller märker du det rent av i dagligt användande? Jag har haft flera mobiler med AMOLED-skärm och ser bara fördelar.

På Galaxy S6 Edge, med "2560x1440" på 5,1″, tycker jag inte att PenTile är uppenbart störande (men man ser det om man granskar skärmen). Men jag har mycket hellre 1920x1080 RGB, för jag tycker att det är en OK upplösning på 5″, det drar mindre batteri och det ger bättre bild.

Jag kan inte använda en femtumsmobil med "1920x1080" PenTile utan att omedelbart bli irriterad på den värdelösa bildkvaliteten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Se där, en privatkopieringsenhet med möjligheter till bl a telefoni, kamera och mycket annat...smidigt!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwede86:

Hur känner ni med storleken från 5" till 5,5"? Kanske bara jag som tycker 5" är optimalt för att hantera med en hand och smidigt att ha i fickan?

Du kommer att uppleva att den är för stor ibland vid enhandsanvändning. Mer specifikt vid tillfällen när du vill nå upp till vänstra eller högra hörnet med ena fingret beroende på vilken hand du använder. Annars finner jag det perfekt, skulle inte vilja ha en mindre telefon. OnePlus X är för liten för mitt tycke, som är 5".

Skulle vara bra om de implementerade någon funktion för att "dra ner" skärmen halvvägs som Windows 10 Mobile eller iOS när man håller in mittenknappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItSucks:

Har för mig att oneplus two kostade $329 vid launch medan oneplus three kostar $400? Konstigt att priset blir lägre i Sverige då... Sen tycker jag att priset är lågt överhuvudtaget, inte ens en Exchange rate på 10, vad är det som händer?

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen aning om vad konverteringen av priserna blir och varför, men det jag vet är att Oneplus2 kostade 3895:- eller nåt sånt, blev nästan prick 4000 med frakt.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Men med det sagt, dom ska ha tummen upp för AMOLED.

Trots PenTile-matris?

Skrivet av Alling:

1080p på 5,5″ är inga problem (om man tycker att 5,5″ är en bra storlek). "1080p" PenTile på 5,5″ är däremot ett rätt saftigt skämt år 2016.

I en tid då OLED i princip undantagslöst medför PenTile blir det tyvärr tummen ner, trots att OLED per se är en makalöst bra teknik för mobilskärmar (och andra skärmar). Väljer utan tvekan 720p IPS RGB framför "1080p" OLED PenTile i dagsläget.

AMOLED är PenTile, AMOLED+ är vanlig RGB. Möjligt att den första är vanligare, men RGB finns också.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ajp_anton:

AMOLED är PenTile, AMOLED+ är vanlig RGB. Möjligt att den första är vanligare, men RGB finns också.

Kan du ge några exempel på mobiler med OLED RGB?

EDIT: Menar då en modern sådan. Min GS2 från 2011 har ju OLED RGB, men jag kan inte komma på någon annan på rak arm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers