Hjälp mig hitta hållbara argument för att skippa giftemål. Sambon tjatar...

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Ronnie60:

Finns ta mig tusan inget värre än snåla människor! Ett par tusenlappar för att göra sin sambo/flickvän/fru glad vad gör det om 100 år? Man up och ge henne vad hon vill ha. Du har ju tydligen en dator som kostar mer än det hon är ute efter och det tycker du är ok. Fy fan är mitt svar.

Det handlar inte bara om pengarna. Att rådda ihop en stor jävla fest är inget man gör i en handvändning, och är man perfektionist kommer det aldrig bli så bra som man hoppas och tänker sig. Jag är lite i samma huvudbry med sambon, men på ett mycket tidigare stadie.

Jag har hållit i medelstora fester för egen del förr, och jag har aldrig lyckats slappna av och njuta av stunden under själva festen, det är alltid nåt som inte lirar, som måste tas tag i eller går rent åt helvete. De flesta gästerna har aldrig märkt nåt, men jag har inte kunna släppa det och alltså inte heller kunnat "gå all in" på festen. Om nu festen i fråga är till för mig och min kommande fru, så är det av enormt stor vikt att jag kan vara med mentalt, annars är det fullständigt bortkastat och tillochmed jobbigt som fan för egen del. Pengarna har inget med det att göra.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Om du inte kan "offra" lite pengar för din partners lycka så borde du kanske se över förhållandet som helhet?

Det beror ju HELT på vad man har för typ av förhållande. Folk kan älska varandra och ha ett bra förhållande utan att de känner att de måste spendera pengar på varandra. Om det är så att de för sådant som de själva vill, men inte den andre, får stå för det ur egen ficka, så vore det faktiskt väldigt orättvist att tvinga den ena parten att punga ut pengar och tid på sånt den andra vill.

Permalänk
Avstängd

Därför jag hellre ordnar fester än deltar i dem om jag måste vara i centrum, mina nerver klarar det inte...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det handlar inte bara om pengarna. Att rådda ihop en stor jävla fest är inget man gör i en handvändning, och är man perfektionist kommer det aldrig bli så bra som man hoppas och tänker sig. Jag är lite i samma huvudbry med sambon, men på ett mycket tidigare stadie.

Jag har hållit i medelstora fester för egen del förr, och jag har aldrig lyckats slappna av och njuta av stunden under själva festen, det är alltid nåt som inte lirar, som måste tas tag i eller går rent åt helvete. De flesta gästerna har aldrig märkt nåt, men jag har inte kunna släppa det och alltså inte heller kunnat "gå all in" på festen. Om nu festen i fråga är till för mig och min kommande fru, så är det av enormt stor vikt att jag kan vara med mentalt, annars är det fullständigt bortkastat och tillochmed jobbigt som fan för egen del. Pengarna har inget med det att göra.

Och du gör inte den uppoffringen om din blivande fru verkligen vill ha en fest, för hennes skull? Jag känner precis som inför resor som du gör inför fest, jag är mycket stressad under våra resor och kan knappt slappna av för att sova så jag får 3-4 timmars sömn per natt. Vill jag förvägra min fru att resa tillsammans för det? Aldrig, däremot kompromissar vi med att vi inte åker bort flera veckor. Vi åker fortfarande långt (t.ex. till USA/Australien) men vi stannar 6-7 nätter som mest.

Permalänk
Avstängd

Fast nu har trådskaparen ju bokat en resa till henne som hon verkar ha blivit skitglad över och han slipper gå på fest...

(dessutom sparar han ju en del pengar till ett nytt kök som bonus, vilket jag tror att hon också uppskattar att få när hon slipper välja... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag fick denna tråd länkad av en polare flaggad som "humor".

Jag hoppas båda parter inblandade i giftermålet får läsa denna tråd.

Visa signatur

Asus X99-A | i7 5820K @ 4.6 Ghz | 16 GB quad-channel G-Skills @ 2.667 | MSI GTX 970 | EVGA GTX 970 SSC |
2x Samsung 850 EVO SSD Raid-0 | Fractal Design S36 | EVGA 750w G1 | Fractal Design R5 Titan

Permalänk
Medlem

Läser hela första sidan, ser sedan att där är ytterliggare 4:a... Slutar läsa.

Men av de inläggen jag läste på första sidan kan jag inte hjälpas av att känna att TS är åt det dum-snåla hållet...
Har TS aldrig någon festlig tillställning där man bjuder in vänner? 10 pers blir det snabbt till födelsedagsfester osv.

Jag har inte jobbat speciellt länge, aka pluggat, men har sedan jag flyttat hemmifrån alltid bjudit in till diverse saker. Bara en enklare kväll där några folk kommer och man lagar mat och dricker lite öl och vin (där jag bjuder på allt) har inte varit någon ovanlig företeelse.

Om någon nu mot förmodan undrar så nej, jag är inte någon rik person. Kommer från en helt vanlig medelsvennson famlij och har jobbat sedan jag var 13.

Att TS är emot detta vad man ändå får kalla ett specielt tillfället, även om det inte är någon stor pampig vigsel, gör mig helt förbryllad.
Vad har givmidheten tagit vägen, vad är empatin för sambo samt nära familj, vill du inte göra nära vänner och familj glada, ska det inte vara ett tillfälle du vill dela med dina närmsta?

Laga något med kyckligen och köp hem några falk tuborg och bag-in-box om du vill hålla nere kostandera. Det blir inte mycket per skalle även om det nu inte bilr 10 utan 20 pers.

Det är sällan de extra spenderade kronorna som gör festen bra. Det som gör den bra är att samla de man har närmst på ett och samma ställe och bara har det gött. Ingen kommer klaga på att man blir bjuden på en 10kr öl istället för en 25kr IPA...

Off-topic:
Finner mig själv rätt irriterad efter skrivit detta och har extremt svårt att förstå TS resonemang runt att inte vilja lägga några få lappar på sina närmsta.
Har TS aldrig själv blivit bjuden till en fest???? Tror TS att alla av dem har blivit sponsarde av tomten och/eller tandfeen?
Allt det får mig att tänka är snål, snål, snål, snål.
Bara tanken av en person som bara tar, tar, tar och aldrig ger gör mig ARG.

Om jag nånsin hamnar i liknande situation kommer den vara den motsatta av TS.
Dvs att man inte gifter sig utan istället bar har någon symbolisk fest för att "hedra", eller vad man ska kalla det, rellationen. Som sagt, behöver inte vara något pampigt eller dyrt, men det ska vara något man vill dela med vänner och familj.

Permalänk
Medlem

@imo Fast nu kanske du borde läst alla fyra sidor. För du har missuppfattat allt...

Permalänk
Avstängd

Hota med att göra slut.. Antingen på dina villkor eller får hon hitta en annan o göra detta med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

@imo Fast nu kanske du borde läst alla fyra sidor. För du har missuppfattat allt...

Det är mycket möjligt. Men då har TS varit sjukt missvisade i sina 5-8 inlägg på första sida.
Ber i så fall om ursäkt!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av imo:

Det är mycket möjligt. Men då har TS varit sjukt missvisade i sina 5-8 inlägg på första sida.
Ber i så fall om ursäkt!

Ja, och det erkänner han i de senare sidorna. Context is everything.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Det är mycket möjligt. Men då har TS varit sjukt missvisade i sina 5-8 inlägg på första sida.
Ber i så fall om ursäkt!

Det du gör är som att se en trailer och recensera filmen.

Permalänk
Medlem

@pwntato: Du har redan förlorat läser jag
Jag förstod inte (och förstår fortfarande inte) heller vad detta med giftemål är så viktigt för men jag förstod att det var mycket värt för mig bättre hälft så det vara bara att acceptera och öppna lädret.
Det känns som om du sitter i samma situation, det är bara att göra detta för henne

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Nu säger du ju att du vill gifta dig så mina argument är kanske inte till så stor nytta. Men giftemål är för religiösa människor, i Sverige handlar det i huvudsak om kristna. Är man inte då Kristen anser jag att det är hyckleri att gifta sig.
Det finns så många bättre sätt att förklara sin kärlek till någon än att följa någon gammal religiös tradition. Men det är ju min åsikt.

Vet inte riktigt om jag håller med dig om att giftemål skulle vara en kristen tradition. Långt innan kristendomen fanns med i bilden gifte man sig sig för att knyta samman släkterna och visa för omvärlden att man "hör ihop".
Håller dock med dig om att det finns bättre sätt att (be)visa sin kärlek än giftemål.

OnT: Roligt att ni kom överens, det blir säkert hur bra som helst! Lycka till och trevlig resa

Visa signatur

| Fractal Design Arc Midi R2| MSI H77MA G43 | i5-3570K@3.4GHZ | Cooler Master Hyper 212 EVO | Corsair 8Gb DDR3 1600MHz | MSI GTX970 Gaming | Samsung 64Gb SSD | Kingston Hyper X Fury 240 Gb SSD | Seagate Barracuda 1Tb 7200rpm | Fractal Design Edison 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det du gör är som att se en trailer och recensera filmen.

Har trampade jag vist någon annan än TS på tårna.

Sen när skrev jag att det jag skrev var baserat på all fakta? Vad står högst upp och först i mitt inlägg?
Så din liknelse blir då fel för det hade varit en recension av trailern och INTE filmen...
Där finns en anledning till att jag skrev det tydligt i toppen av inlägget. Jag försöker inte dölja något eller vinkla det från höger eller vänster, men du väljer att tolka det så.

Där var även en anledning till varför jag valde att lägga den mest kritiska delen som "Off topic" då jag givetvis förstår att andra saker kan ha uppendagas i de 4:a sidorna. De var off topic för att även jag tyckte att de inte riktigt var beforgade vid den tidpunken, det var mest en spin på hur jag reagerar på tanken med snålt och girigt folk.
Hence off topic...

Då det är off topic kanske jag borde gå in och ta bort det då det inte leder till något konstruktivt i frågan, vilket är fel av mig givetvis.
Jag är blott en person som även jag kan göra fel, jag hävdar inget annat. Tycker du, och forhoppningsvis någon till, att det som står utanför off topic är så fel baserat på det första inläggen går jag givetvis in och tar bort det.

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag är lite förvånad att så många tar upp att bara för att man har barn tillsammans så är allt underbart, sammanlänkade osv.

Barn behöver inte betyda att allt blir bra eller sämre men ni måste för tusan inse att dra in barn i sig inte är ett _bra_ argument. Lämna ungarna utanför, de små mår inte bra utav att ha föräldrar som vantrivs.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd

Ja, det kom fram mer när vi djäklades litet med honom med amatörpsykologiska antydningar.
Nu tror jag i allafall att han blev litet irriterad, fick kraft av det (typ...) och gjorde slag i saken.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nesvop:

Jag skulle däremot säga att jag tycker att det verkar vara ett väldigt starkt förhållande där de kan lyfta de mesta frågor och lyckas ena sig kring ett beslut som båda är nöjde med. Speciellt givet utgångsläget :-).

Idag kanske, det kan mycket väl vara så att det växer med åren... att det inte blev så minnesvärt som önskat och att den ena parten fick kompromissa bort mer än vad den egentligen var beredd att göra. Det är inte alls säkert att båda är nöjda med detta. Men det får väl framtiden utvisa.

(Ja, jag är från Närke så jag får minsann vara negativ )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ja, det kom fram mer när vi djäklades litet med honom med amatörpsykologiska antydningar.
Nu tror jag i allafall att han blev litet irriterad, fick kraft av det (typ...) och gjorde slag i saken.

Nog måste jag erkänna att jag fick en viss spark i röven

Permalänk
Medlem

Läst hela tråden, men blev ändå inte klok på var skon egentligen klämde, och dessutom skrev jag ett litet utkast så here goes

Skrivet av RaZman:

"Inga problem med pengar" i den bemärkelsen betyder ju knappast att man inte skulle ha problem med att slänga bort pengar till höger och vänster. Tänk om det till och med är så att man hamnar i en god ekonomisk situation genom att inte lägga pengar på onödiga utgifter(!)?

När en liten fest för anhöriga närmar sig 10 personer redan i det tidiga planeringsstadiet så är det per definition inte längre en liten fest. Detsamma gäller när en liten fest börjar kräva budgetplanering för vilken mat som skall bjudas på.

Det du och TS inte verkar fatta är att man inte betalar för ett bröllop, utan för sin kärlek.

Nu vill jag inte gifta mig av principiella skäl, men hade jag varit i motsvarande situation som TS käresta hade jag allvarligt funderat på att lämna. Hade känts så egoistiskt och empatilöst.

För många är giftermål en fundamental del av livet. Hon har redan kompromissat bort en fin kyrkceremoni och megafest. Så för fan TS, svälj förtretet och fixa en fest om du vill att din käresta fortfarande ska fortsätta vara dig kär.

Skrivet av pwntato:

Har inte föreslagit det än, men skulle ju inte ha nåt emot att dra utomlands istället för fest. För då handlar det ju om nånting som även jag vill. Kombinationen att fest kostar pengar och att hålla i en fest tilltalar mig inte.
@Flexiblus Du avgör själv vilka trådar du vill lägga tid på.

Det här var ju ett konstruktivt förslag i alla fall.

Har ni aldrig någonsin arrangerat en fest tidigare? Släktmiddag? Tänker du alltid på pengar på det sättet?

Det här borde ni förstås ha rett ut för längesedan, då det är en fundamental del av en nära relation.

Tänk såhär: vad kommer du ångra mest på din dödsbädd, att du snålade bort din käresta, vilket även innefattar det känslomässiga, eller att du var "tvungen" att ställa upp med en fest för din käresta?

förtydligande
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Nu blev det då inte Florida iaf... Hon var trött på staterna konstaterade hon senare. Så blir ett resmål de flesta bara besöker en gång. Troligtvis vi också. Island.
Valskådning, "Superjeep-tur" till gyllene circeln(ej anus), norrsken, bad, spa blablabla.

Tror det är lättare att få resan att kännas speciell om vi inte åker till något land vi inte varit i flera gånger.

Permalänk
Medlem

Gifter du dig finns det alltid en risk för skilsmässa då har hon rätt att ta hälften av det du äger .
Alltså kommer hon ha rätt att ta ditt GTX 980Ti men du kanske får behålla din i7a och mobot .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

@GilbertG: Jag tror mer på att göra något båda uppskattar än att en ska vika sig. Jag vet, det framgick inte heller. Känner att detta är en av mina sämre skapade trådar Skrev den i viss desperation.

Jag förstår att många tolkat mig som en Mr. Scrooge. Så är inte fallet. Jag är väldigt givmild.

Så kompromissen som dök upp. Speciell resa vi båda vill göra. Hon sken upp som ett litet barn då hon länge velat åka till Island. Jag har kunnat tänka mig det, men ändå lite "Meh!" känsla över det hela. Men ska bli roligt!

Permalänk
Medlem

@Lexius: Nu är det inte riktigt så svartvitt. Man gifter sig sällan om man räknar med att det ska hända heller.

Permalänk
Medlem

@pwntato:

behöver ju inte kosta några stora slantar, att tex hyra roddklubbens lokaler på strömsholmen för fest kostar mindre än en ny processor kan hooka upp dig med ordföranden för roddklubben om du är intresserad

låt tjejen få sitt bröllop så kan du uppgradera datorn fritt ett par år framöver utan klagomål

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Avstängd

Är man två vettiga personer så fördelar man ju ändå i första hand tillhörigheterna efter vad man tycker att barnen skall ha när det kommer till mer värdefulla grejer så jag tror inte att de tär något stort problem, det gör man ju som regel ändå när man blir gammal, även om det inte är omedelbart förestående med sådant menar jag. Så jag tror inte att det är någon big issue oavsett om man har valt att gifta sig eller inte om man levt tillsammans länge.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av pwntato:

@GilbertG: Jag tror mer på att göra något båda uppskattar än att en ska vika sig. Jag vet, det framgick inte heller. Känner att detta är en av mina sämre skapade trådar Skrev den i viss desperation.

Jag förstår att många tolkat mig som en Mr. Scrooge. Så är inte fallet. Jag är väldigt givmild.

Så kompromissen som dök upp. Speciell resa vi båda vill göra. Hon sken upp som ett litet barn då hon länge velat åka till Island. Jag har kunnat tänka mig det, men ändå lite "Meh!" känsla över det hela. Men ska bli roligt!

Va fint att det löser sig då, att ha en fin upplevelse tillsammans är ju det viktiga, sen håller jag nog helt med dig om att jag inte tror att jag skulle vilja varken lägga tiden eller pengarna på en fest efteråt, som ändå mest brukar kännas mer som ett event för gästerna än för de som faktiskt ska ha den fantastiska tiden ihop.

Å andra sidan kan ju många saker man inte tror ska bli "Meh" visa sig bli riktigt fina, och helt värda pengarna man kanske inte trodde det var Lycka till!

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

@GilbertG: Jag tror mer på att göra något båda uppskattar än att en ska vika sig. Jag vet, det framgick inte heller. Känner att detta är en av mina sämre skapade trådar Skrev den i viss desperation.

Jag förstår att många tolkat mig som en Mr. Scrooge. Så är inte fallet. Jag är väldigt givmild.

Så kompromissen som dök upp. Speciell resa vi båda vill göra. Hon sken upp som ett litet barn då hon länge velat åka till Island. Jag har kunnat tänka mig det, men ändå lite "Meh!" känsla över det hela. Men ska bli roligt!

Det viktigaste är att man kan kompromissa i ett förhållande i sådana här lägen. Vill partnern verkligen göra något och det betyder väldigt mycket för den så är det extremt viktigt att man kan genomföra det på något sätt som funkar för båda. Ditt recept i trådstarten att det är slöseri med pengar- vara snål för hennes dröm är rena giftet i en relation.

Island är sjukt underskattat, extremt bra resturanger och "naturen" eller ja vad man ska kalla det för är väldigt speciell. Men hyrbil är ett måste, och en bil som är godkänd av försäkringsbolaget för att köras på F-vägar för det kommer ni att vilja svänga in på rätt som. Den asfalterade riksvägen är inte så spännande efter några mil. Hyrfirmorna har båda. Glöm inte kläder för alla väder

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag inte fattar grejen med att en bröllopsdag skulle vara "den lyckligaste dagen i era liv" osv. Det låter som någon slags föreställning från en sagobok. Den lyckligaste dagen kan ju lika gärna vara en helt vanlig regnig söndag liksom. Lycka sitter i huvudet, inte nödvändigtvis i rituella ceremonier.

Kul att det löste sig för TS!

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mechanix:

Måste säga att jag inte fattar grejen med att en bröllopsdag skulle vara "den lyckligaste dagen i era liv" osv. Det låter som någon slags föreställning från en sagobok. Den lyckligaste dagen kan ju lika gärna vara en helt vanlig regnig söndag liksom. Lycka sitter i huvudet, inte nödvändigtvis i rituella ceremonier.

Det är mycket man inte förstår, speciellt om man är kille (som jag). Men det betyder inte att det inte finns och är viktigt för andra.

Sedan om dagen verkligen lever upp till de förväntningar man har är en helt annan sak.