Använda 2 bildskärmar samtidigt på radeon 6950

Permalänk
Medlem

Använda 2 bildskärmar samtidigt på radeon 6950

Tjena. Då mitt grafikkort är pajj lånar jag min polares amd radeon 6950 i några månader tills plånboken tillåter ett nytt grafikkort.

Ansluter tv till hdmi-ingången, och datorskärmen med dvi.

Datorn hittar både skärmarna, men jag kan bara använda en av dem. Går ej att ha igång båda. Tycker det är extremt konstigt att man bara kan ha 1 igång samtidigt.

Jag har googlat och läst trådar att 3 stycken skärmar inte går att använda med dvi,dvi och hmdi, utan att man måste använda displayport för att dvi och hmdi är sammanlänkade eller nåt.

Ja undrar bara va i helvete, känns ju som en retard har kommit på det där, varför ska man inte kunna använda både dvi och hdmi samtidigt? Kan någon snäll person förklara detta för mig.

Permalänk
Medlem

Ingen aning om det borde bli några problem men jag har själv ett AMD Radeon HD 6950 2GB (referensmodell) som är kopplat till dubbla skärmar. Använder HDMI- samt DVI-utgång till skärmarna. Inga problem alls.
Säker på att det är inga inställningsproblem i operativsystemet?

Permalänk
Inaktiv

Vart ställer du in vilka skärmar som ska användas? Windows egna skärmverktyg eller i Catalyst/Crimson Control Centre?

Det ska helt klart gå att använda kortet så som du nämner. Den andra skärmen bör ställas in som "extended" eller något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grvn:

Ingen aning om det borde bli några problem men jag har själv ett AMD Radeon HD 6950 2GB (referensmodell) som är kopplat till dubbla skärmar. Använder HDMI- samt DVI-utgång till skärmarna. Inga problem alls.
Säker på att det är inga inställningsproblem i operativsystemet?

Skrivet av anon5930:

Vart ställer du in vilka skärmar som ska användas? Windows egna skärmverktyg eller i Catalyst/Crimson Control Centre?

Det ska helt klart gå att använda kortet så som du nämner. Den andra skärmen bör ställas in som "extended" eller något liknande.

Har testat både i catalyst och i windows.

I windows står det "Det gick inte att spara bildskärmsinställningarna. Försök med en annan kombination av bildskärmsinställningar."

Går endast att välja "visa bara på 1", eller "visa bara på 2".

I catalyst hittar jag inget alternativ för att använda båda. Går bara att välja antingen eller .

EDIT: Jag fixade det, hade 2 dvi portar så bytte bara och sedan valde dublicera skärmar.
De första ja gjorde va att jag bytte dvi port men måste ha glömt att ändra till att dublicera skärmana. Och här sitter jag och var bitter över att amd suger. Tråd kan låsas.

Permalänk
Medlem

Det finns vissa kort där hdmi och ett dvi-uttag är sammankopplat tyvärr

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ekmannen:

Har testat både i catalyst och i windows.

I windows står det "Det gick inte att spara bildskärmsinställningarna. Försök med en annan kombination av bildskärmsinställningar."

Går endast att välja "visa bara på 1", eller "visa bara på 2".

I catalyst hittar jag inget alternativ för att använda båda. Går bara att välja antingen eller .

EDIT: Jag fixade det, hade 2 dvi portar så bytte bara och sedan valde dublicera skärmar.
De första ja gjorde va att jag bytte dvi port men måste ha glömt att ändra till att dublicera skärmana. Och här sitter jag och var bitter över att amd suger. Tråd kan låsas.

Skrivet av jocke92:

Det finns vissa kort där hdmi och ett dvi-uttag är sammankopplat tyvärr

Just ja, det förklarade ju en del.

Helt glömt bort att det var så (jag har ett HD6970 liggandes någonstans själv, körde tre identiska skärmar med en DVI och två mDP).