Permalänk
Medlem

1 Månad gammal dator med problem

Hej, jag behöver hjälp av någon/några i den här gruppen som har god kunskap om datorer.
2-4 gånger hittills så har min dator fryst till så att skärmen har varit igång men ingenting på skärmen rör sig, i samband med det så dör strömmen till musen och tangentbordet och jag kan inte göra något annat än att stänga av datorn och sätta på den igen samtidigt som allt de här händer så klickar de till samtidigt som skärmen fryser till och efter detta vägrar skärmen visa någonting mer än en bild som inte rör sig eller någonting alls.
1 gång va i wow med perfekta temperaturer som inte överstigit 45 på CPUn alla Cores och aldrig över 75 på GPUn.
Senaste gången va idag och då hände det när jag kollade en stream på twitch sen 2 gånger senare hände det igen när jag bara kollade facebook och lyssnade på musik via spotify.
Så alltså händer det inte varje dag och jag kan aldrig veta när det ska hända nästa gång.
Specs på datorn:
Moderkort Asus z170 pro gaming
Cpu Intel core i5 6600k
HDD WD Blue 1TB 7200rpm
Psu Fractal Design Integra M 750W
Gpu EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC
Minnen Kingston HyperX 8GB (2x4GB) DDR4 2133MHz Fury
Operativsystem Windows 10 Home 64 bit
Alla korrekta drivrutiner är installerade utan felmeddelanden.

Jag har inte överklockat någon komponent allt är monterat av Inet och har garanti kvar

Permalänk
Skrivet av Fizon:

Hej, jag behöver hjälp av någon/några i den här gruppen som har god kunskap om datorer.
2-4 gånger hittills så har min dator fryst till så att skärmen har varit igång men ingenting på skärmen rör sig, i samband med det så dör strömmen till musen och tangentbordet och jag kan inte göra något annat än att stänga av datorn och sätta på den igen samtidigt som allt de här händer så klickar de till samtidigt som skärmen fryser till och efter detta vägrar skärmen visa någonting mer än en bild som inte rör sig eller någonting alls.
1 gång va i wow med perfekta temperaturer som inte överstigit 45 på CPUn alla Cores och aldrig över 75 på GPUn.
Senaste gången va idag och då hände det när jag kollade en stream på twitch sen 2 gånger senare hände det igen när jag bara kollade facebook och lyssnade på musik via spotify.
Så alltså händer det inte varje dag och jag kan aldrig veta när det ska hända nästa gång.
Specs på datorn:
Moderkort Asus z170 pro gaming
Cpu Intel core i5 6600k
HDD WD Blue 1TB 7200rpm
Psu Fractal Design Integra M 750W
Gpu EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC
Minnen Kingston HyperX 8GB (2x4GB) DDR4 2133MHz Fury
Operativsystem Windows 10 Home 64 bit
Alla korrekta drivrutiner är installerade utan felmeddelanden.

Jag har inte överklockat någon komponent allt är monterat av Inet och har garanti kvar

hej

det finns Stresstest program som du kan testa ex för ddr4 minnet & processorn, som Memtest och intelburntest

du skulle kunna testa med prime95 om du följer denna guide
http://www.pcworld.com/article/3021023/hardware/how-to-test-y...

vet du hur man kollar att rätt drivrutiner är installerade till chipset och resten av moderkortet ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

hej

det finns Stresstest program som du kan testa ex för ddr4 minnet & processorn, som Memtest och intelburntest

vet du hur man kollar att rätt drivrutiner är installerade till chipset och resten av moderkortet ?

ska kika på stress test programmen,nae jag vet inte hur man kollar om rätt drivrutiner är installerade o de

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem med en gammal dator och då var det hårddisken som var problemet. Samma problem med klickade ljud och fryst skärm.

Visa signatur

Ryzen 5800X|Noctua NH-D15 Chromax Black|Sapphire Radeon 7900 XT|MSI MAG X570 Tomahawk Wifi|32GB G.skill Trident Z Neo 3600 MHz|Corsair RM850X V2|WINDOWS 10|Gigabyte M32U

Permalänk
Medlem
Skrivet av WackWack:

Jag hade ett liknande problem med en gammal dator och då var det hårddisken som var problemet. Samma problem med klickade ljud och fryst skärm.

Datorn är ju knappt 2 månader gammal hur skulle de kunna va hårddisken?

Permalänk
Skrivet av Fizon:

Datorn är ju knappt 2 månader gammal hur skulle de kunna va hårddisken?

det finns nånting som heter RMA alltså tillverkningsfel från fabrik = då är hårddisken "ny" fast det är också fel på den.

Enhetshanteraren > Chipset > Egenskaper > läs vilken Drivrutin det är och kolla om det är senaste ?

Enhetshanteraren > resterande delar > Egenskaper läs vilken Drivrutin det är och kolla om det är senaste ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

hej

Håller på med Prime95 stress testet nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

det finns nånting som heter RMA alltså tillverkningsfel från fabrik = då är hårddisken "ny" fast det är också fel på den.

Enhetshanteraren > Chipset > Egenskaper > läs vilken Drivrutin det är och kolla om det är senaste ?

Enhetshanteraren > resterande delar > Egenskaper läs vilken Drivrutin det är och kolla om det är senaste ?

Har kollat nu, alla drivrutiner som är installerade va dom nyaste på alla komponenter där, har Ai Suite 3 med en del olika drivrutiner i för olika saker, har Ez update som också är för nånting, Geforce Experience och den hade nyaste Drivrutinen

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med en gammal SSD som inte fungerade som den skulle. Prova en annan hdd eller varför inte köpa en ssd?

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Jag hade liknande problem med en gammal SSD som inte fungerade som den skulle. Prova en annan hdd eller varför inte köpa en ssd?

Har ingen HDD liggandes eller någon annan komponent till datorn så blir riktigt svårt :/
Datorn håller jag på o betalar av fortfarande

Permalänk
Medlem

Ladda ner t.ex. CrystalDiskInfo och kolla vad S.M.A.R.T-datan från din hårddisk säger.

Permalänk
Skrivet av Fizon:

Har kollat nu, alla drivrutiner som är installerade va dom nyaste på alla komponenter där, har Ai Suite 3 med en del olika drivrutiner i för olika saker, har Ez update som också är för nånting, Geforce Experience och den hade nyaste Drivrutinen

både Ai Suite 3 & Ez update är program som ska göra det enklare att uppdatera drivrutiner..
bara för att det är nyaste så betyder inte det automatiskt att den är bäst eller buggfri..

har du möjlighet att kolla manuellt vilka drivrutiner det är till CPU´n och chipset så kan du också testa med äldre Drivrutiner som du kan ladda ner från Asus hemsida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ladda ner t.ex. CrystalDiskInfo och kolla vad S.M.A.R.T-datan från din hårddisk säger.

Vilken av alla versioner äre jag ska ha då? den jag laddade ner va benchmark :S

Permalänk
Skrivet av Fizon:

Vilken av alla versioner äre jag ska ha då? den jag laddade ner va benchmark :S

den där det står CrystalDiskInfo ?
inte CrystalDiskMark

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

både Ai Suite 3 & Ez update är program som ska göra det enklare att uppdatera drivrutiner..
bara för att det är nyaste så betyder inte det automatiskt att den är bäst eller buggfri..

har du möjlighet att kolla manuellt vilka drivrutiner det är till CPU´n och chipset så kan du också testa med äldre Drivrutiner som du kan ladda ner från Asus hemsida.

Ja absolut, självklart är det så, jag glömde skriva i texten att jag installerat om alla Ai suite 3 drivrutiner och hela programmet för nåra dar sen då den hade errors hela tiden vid start i windows, jag har testat äldre version av Ai Suite 3 och äldre drivrutins versioner också, det funkar nu med dom nyaste, innan va drivrutinerna för fel sorts windows 10 eller något sånt kommer inte exakt ihåg

Permalänk
Skrivet av Fizon:

Ja absolut, självklart är det så, jag glömde skriva i texten att jag installerat om alla Ai suite 3 drivrutiner och hela programmet för nåra dar sen då den hade errors hela tiden vid start i windows, jag har testat äldre version av Ai Suite 3 och äldre drivrutins versioner också, det funkar nu med dom nyaste, innan va drivrutinerna för fel sorts windows 10 eller något sånt kommer inte exakt ihåg

om du tycker Ai suite 3 löser dina problem kör på den, själv skulle jag kört manuellt.
tanken med testprogram är att man testar i flera timmar, så¨ska du testa ex memtest & intelburntest så gör det över natten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

om du tycker Ai suite 3 löser dina problem kör på den, själv skulle jag kört manuellt.
tanken med testprogram är att man testar i flera timmar, så¨ska du testa ex memtest & intelburntest så gör det över natten.

Aa jag kör ai suite och ez update och geforce experience just nu att hålla på o testa allt manuellt är lite för avancerat för min del just nu, aa jag ska köra prime95 sen när jag sover

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Jag vaknade precis upp av att datorn dog under prime95, körde enligt intels rekommendation, den skulle va på i 3 timmar med en K size på 768, den klarade 20 tester på alla cores innan den stängde av datorn men konstigt nog gick den igång direkt av att jag vänster klickade på musen

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade börjat med att uppdatera BIOS till moderkortet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fizon:

Jag vaknade precis upp av att datorn dog under prime95, körde enligt intels rekommendation, den skulle va på i 3 timmar med en K size på 768, den klarade 20 tester på alla cores innan den stängde av datorn men konstigt nog gick den igång direkt av att jag vänster klickade på musen

Om felet uppstod under prime95, indikerar inte det på att du har problem med cpu?
Har du testat dina minnessticka än?

Visa signatur

Intel Core i7 6700K 4GHz, Corsair 32 GB ddr4 2133 MHz VENGEANCE, Evga GeForce GTX 980 4 GB GDDR5, Evga z170 Ftw, Evga supernova 750 g2, Noctua Nh-d15, Samsung ssd PRO 850-series 256 gb, Samsung ssd 850 Evo 500 gb.

Permalänk

Om Inet har monterat, har dom inte även lämnat garanti på bygget? Kanske är värt att vända sig till dom?

Permalänk
Skrivet av thegreatfafnir:

Om Inet har monterat, har dom inte även lämnat garanti på bygget? Kanske är värt att vända sig till dom?

blir lite knepigt lämna in en dator som har hängt sig 2-4ggr på nån månad,
det kan vara bra att redan ha gjort stresstest med memtest & prime95 just för att man då kan visa "just här får jag fel"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag hade börjat med att uppdatera BIOS till moderkortet.

Hur gör man Bios uppdatering då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

blir lite knepigt lämna in en dator som har hängt sig 2-4ggr på nån månad,
det kan vara bra att redan ha gjort stresstest med memtest & prime95 just för att man då kan visa "just här får jag fel"

Jag vet inte ärligt om datorn dog under prime95 igentligen, för skärmen frös inte, chassit blinkade med en LED lampa som den gör vid Viloläge, sen efter det så startade den med prime igång bara av att jag tröck på musen, efter allt de här med prime95 så startade jag ett par filmer som fick gå runt medans jag sov föör o se om datorn skulle dö, och konstigt nog har aldrig datorn frusit eller något när jag haft filmer igång om nätterna, filmen har varit igång varje gång jag vaknat

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fizon:

Hur gör man Bios uppdatering då?

Läs i manualen, det är bäst eftersom det kan skilja lite mellan olika märken. Jag brukar lägga senaste BIOS från tillverkarens hemsida på en USB-sticka och uppdatera inifrån BIOS/UEFI. Gjort så i många år och tycker det fungerar smidigast. Det går även att göra inifrån windows, men eftersom jag ser det som en större risk om något går fel så väljer jag första sättet.

Se till att strömmen inte bryts och att du verkligen har rätt fil för ditt moderkort. Går BIOS-uppdatering fel kan det innebära att moderkortet slutar fungera, lite beroende på inbyggda räddningsfunktioner som finns.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Läs i manualen, det är bäst eftersom det kan skilja lite mellan olika märken. Jag brukar lägga senaste BIOS från tillverkarens hemsida på en USB-sticka och uppdatera inifrån BIOS/UEFI. Gjort så i många år och tycker det fungerar smidigast. Det går även att göra inifrån windows, men eftersom jag ser det som en större risk om något går fel så väljer jag första sättet.

Se till att strömmen inte bryts och att du verkligen har rätt fil för ditt moderkort. Går BIOS-uppdatering fel kan det innebära att moderkortet slutar fungera, lite beroende på inbyggda räddningsfunktioner som finns.

Problemet där är att jag inte har något usb minne, men jag får väll åka o köpa ett isånafall, hur mycke plats bör usb minnet ha?

Permalänk
Hedersmedlem

@Fizon: BIOS till mitt X99-kort är 16MB uppackat, så även det minsta räcker långt.

Edit: Går du över till servers som HP med ILO mm så kan paketen det vara flera GB, men vanliga moderkort har normalt sett inte alls så stort. Finns väl inte mindre än 4-8GB att köpa numera ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Fizon: BIOS till mitt X99-kort är 16MB uppackat, så även det minsta räcker långt.

Edit: Går du över till servers som HP med ILO mm så kan paketen det vara flera GB, men vanliga moderkort har normalt sett inte alls så stort. Finns väl inte mindre än 4-8GB att köpa numera ändå.

Precis köper nog ett på 8-16 GB, hur gör man i bios sen då för att uppdatera via usb minnet då när bios uppdatering är på usb minnet ?
(Edit kollar manualen sen men tänkte om du mer eller mindre visste hur man gör redan )

Permalänk
Medlem

ASUS har programvara så att du kan uppdatera BIOS via mjukvara (utan USB etc), kanske går direkt ifrån ditt bios?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

ASUS har programvara så att du kan uppdatera BIOS via mjukvara (utan USB etc), kanske går direkt ifrån ditt bios?

Har kollat video på youtube hur man gör allt det där med mitt moderkort nu ifrån Bios, man kan välja mellan Usb eller Internet, Usb är manuella vägen, Internet sker mer eller mindre automatiskt, så det verkar simpelt, frågan är vilket sätt som är säkrast?